آداب سخن گفتن اعظم

به نقل از خبرگزاریها در مورد آداب سخن گفتن اعظم : آداب عید نوروز-عید نوروز چون اعیاد ی، از آداب و رسومی خاص ی برخوردار است و علاوه بر آن، برخی آداب و رسوم نیکو نیز در ایام نوروز در میان مردم ایران زمین، دیده می شود، در ادامه به برخی از این آداب و رسوم اشاره می کنیم:
آداب عید نوروز-عید نوروز چون اعیاد ی، از آداب و رسومی خاص ی برخوردار است و علاوه بر آن، برخی آداب و رسوم نیکو نیز در ایام نوروز در میان مردم ایران زمین، دیده می شود، در ادامه به برخی از این آداب و رسوم اشاره می کنیم:
در این ویدیو میچل درباره آداب اجتماعی و نزاکت در کالج مونتگمری سخنرانی میکند. او مشاور پروتکلها در کنگره و همچنین مدرس پروتکل و آداب در جورج واشنگتن است. در این ویدیو آداب و نزاکت ضروری برای مراسم های رسمی را فرا می گیرید. آیت الله قرهی همزمان با رحلت اعظم(ص) طی سخنانی ضمن شرح آداب زیارت به توضیح چرایی مخالفت وه ت با زیارت را پرداخت. اختصاصی از اینو دیدی آداب سخن گفتن اعظم با و پر سرعت .
لینک و ید پایین توضیحاتفرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینتتعداد صفحات: 4 آداب سخن گفتن اعظم(ص)  هرگز بدون جهت‏سخن نمى‏گفت، و اگر سخنى مى‏گفت‏ بیشتر جنبه موعظه و پند داشت، یا مطلبى را مى‏آموخت و یا به معروف و خیرى امر مى‏کرد و یا از شر و منکرى مردم را باز مى‏داشت، تمام‏سخنانش سودمند و یک کلمه، نه بلکه یک حرف، پوچ و بى‏ارزش نبود، زیرا خوب مى‏دانست که: «و ما یلفظ من قول الا لدیه رقیب عتید» وانگهى اسوه است و الگو و اوست انسان کامل. ى‏است که نخستین آفریده پروردگار، نور مبارکش است: «اول ما خلق‏الله نورى‏» پس، از این نور کامل چیزى تراوش نمى‏کند جز نور، و هر چه مى‏گوید گفته خدا است «و ما ینطق عن الهوى ان هو الا وحى‏یوحى‏».  هرگز از ذکر خدا غافل نمى‏شد. در روایت است: «ولایجلس و لایقوم الا على ذکر» او نمى‏نشست و برنمى‏خاست جز با ذکر و یاد خدا. در هر آن قرین و ه ن ذکر خدا بود چه بر زبان آورد و چه در دل گوید. او خود ذکر خدا را کفاره مجلس‏ مى‏دانست و اعلام مى‏داشت که اگر در مجلسى یاد خدا نباشد یا ذکرى ‏از اهل بیت که آن نیز یاد خدا است، پس آن مجلس بر اهلش وزر و وبال است و نحس است و شوم. و اگر حضرت مى‏خندید از تبسم نمى‏کرد «جل ضحکه بسم‏» زیرا قهقهه و خنده با صدا با شئون ‏انسان مودب منافات دارد چه رسد به انسان کامل و چه رسد به اشرف‏ مخلوقات. آرام و آهسته سخن مى‏گفت و هیچ گاه فریاد نمى‏زد و صدا را بلند نمى‏کرد. و مجلس آن حضرت نیز از چنان آرامشى‏ برخوردار بود که عین ادب و تواضع است و ى در مجلس بلند سخن نمى‏گفت «و اغضض من صوتک‏» و دستور هم همین بود که ‏ ى صدایش را بالاتر از صداى رسول الله نکند «لاترفعوا اصواتکم‏فوق صوت النبى‏» و چون خود حضرت آهسته و آرام سخن مى‏گفت لذا مجلسش بسیار آرام و باوقار بود که حتى صداى به هم زدن بال ‏پرنده به گوش مى‏رسید. «لایقطع على احد کلامه‏» هرگز سخن ى را قطع نمى‏کرد و تاشخصى مشغول سخن گفتن بود، به او خوب گوش مى‏داد و پس از تمام‏شدن سخنش آرام پاسخش را مى‏گفت. و چنان اصحابش را تربیت کرده ‏بود که هرگاه لب مبارکش به سخن وا مى‏شد، تمام حاضران ت‏ مى‏شده و سرا پا گوش مى‏شدند «کان على رووسهم الطیر» و هرگاه‏ سخن حضرت تمام مى‏شد بدون آنکه سخنانشان با هم تزاحم کند، با هریک به نوبت‏ حرف مى‏زد.اهمیت و تربیت و کنترل زباناگر قبول کردیم که زبان شرورترین و پر منعفت ترین عضو بدن و قابل کنترل ترین عضو در بدن است بالطبع این سؤال پیش می آید که چگونه می توان این عضو مهم را تربیت کرد و تحت کنترل درآورد نتیجتاً بنا به اهمیتی که این عضو دارد تربیت آن و آداب سخن گفتن نیز اهمیت بسیاری دارد.بنابراین بحث  آداب سخن گفتن ارزش و اهمیت بسیار فراتر و زیادتری از آداب تربیت اعضا و عادات دیگر دارد و مثلاً آداب سخن گفتن بسیار مهمتر از آداب غذا خوردن یا آداب خو دن است. چراکه کیفیت سخن گفتن تأثیر  بسیار بیشتری در زندگی و آینده انسانها از کیفیت غذا خوردن و یا نحوه خو دن انسانها دارد. در اینجا دو حدیث راجع به اثرات بسیاری سخن و  اثرات سخن کم آورده می شود تا خود تفاوت این دو را و تأثیرات این مطالب را بفهمید.اثرات بسیاری سخن:حضرت علی علیه السلام می فرمایند:«من کثر کلامه کثرخطاؤه و من کثر خطاؤه قل حیاؤه و من قل حیاؤه قل ورعه و من قل ورعه مات قلبه و من مات قلبه دخل النار(1) ؛  ی که زیاد سخن بگوید، خطایش زیاد می گردد و ی که خطایش زیاد گردد، حیایش کم می شود و ی که حیایش کم شود تقوایش کم گردد و ی که تقوایش کم شود، قلبش می میرد و ی که قلبش بمیرد داخل آتش می شود.»اثرات سازنده سخن کم:حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم می فرمایند:«إن من حسن المرء قلة الکلام(2) ؛به درستی که از خوبی برای انسان، کم سخن گفتن او است.»حضرت علی علیه السلام می فرمایند:«ان احببت سلامة نفسک و ستر معایبک فقلل کلامک و اکثر صمتک یتوفر فکرک و یستنر قلبک(3)؛ اگر سلامت جانت را دوست داری و به پوشش عیب هایت علاقمند هستی، سخن را کم و سکوت را زیاد نما، در این صورت فکر و شه ات زیاد و قلبت نورانی می گردد.»د: نیک سخن گفتن هنر استراستی چگونه باید سخن بگوییم، چه چیزهایی را باید بگوییم و چه چیزهایی را نباید بگوییم و اگر قرار است سخن بگوییم چه بگوییم، و چگونه بگوییم و چقدر بگوییم، به چه ی و کجا بگوییم. مجموعه این آداب بقدری ظریف و دقیق است که امروزه نیک سخن گفتن از حدّ یک عادت به یک هنر تبدیل شده است و امروزه در روانشناسی از گفتگو به عنوان «هنر گفتگو» بحث می شود. یعنی اگر بخواهیم گفتگوی خوبی داشته باشیم باید ماهرانه و هنرمندانه سخن بگویم و آداب و مقررات آن را رعایت کنیم.پی نوشت و منابع :1- محمد بن حسن حر عاملی، وسائل الشیعه، ج12، انتشارات مؤسسه آل بیت قم، چاپ سوم، 1416ق، ص2- محمد محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ح 17578.3- عبدالواحد آمدی، غرر الحکم، حدیث 4252، مترجم: محمد حسین جعفری، انتشارات فائز قم، 1379.فضایل و سیره فردی رسول خدا(ص)- گوشه ای از اخلاق عظیم - محمد جواد مهری
با
آداب سخن گفتن اعظم
در ای مختلف ایران هم آداب و رسوم گوناگونی در این ماه برگزار شده است و از آنجا که این آداب و رسوم ریشه دینی دارد توجه همگان را به خود جلب کرده است. به کوشش: ابرهیم اخوی ● اعظم(ص): «برتری دانشمند بر عابد، مانند برتری ماه شب چهاردهم بر سایر ستاره هاست».[1] ● اعظم(ص): «دانا در میان نادانان همانند زنده ای است در میان مردگان».[2] ● اعظم(ص): «خداوند جویندگان دانش را دوست دارد».[3] ● اعظم(ص): «آموزگار و یادگیرنده در پاداش شریکند؛ دو سهم آن برای آموزگار و یک سهم از آن سوادآموز است».[4] ● اعظم(ص. 1 – کلیات آداب تشریفات و توصیه های تشریفاتی: آداب معا و مهارت های رفتار اجتماعی، ارتباطات غیرکلامی و تشریفات، روابط عمومی و مردم داری، آداب مشتری مداری و محورهای جذب آن، حضور در مجامع و اماکن عمومی، دعوت نامه و موارد تماس تلفنی. 2 – آداب استقبال و حمل و نقل نحوه معرفی و آشنائی، میهمانی ها، سلام و احوال پرسی، دست دادن، لباس پوشیدن، . آداب ناشی از رسم است و غرض از رسم عملی است که در گذشته بخاطر دستی به منافعی و یا حفظ مصلحتی پدید آمده وهم اکنون نیز به همان خاطر و گاهی هم بر حسب عادت در جامعه وجود دارد. آ داب در چنین صورتی عبارت از رسمی است که برای خوشامد دیگران انجام می گیرد . مثل گرفتن جلوی دهان در حین عطسه و سرفه آنهم در میان جمع . واخلاق ضابطه ای است که بر اجرای آدا. حسین معارفی: #️⃣ آداب سفره   آورده اند که شیخ جنید بغدادی به عزم سیر از شهر بغداد بیرون رفت و مریدان از عقب او شیخ احوال بهلول را پرسید. گفتند او مردی دیوانه است. گفت او را طلب کنید که مرا با او کار است. پس تفحص د و او را در صحرایی یافتند. شیخ پیش او رفت و سلام کرد. بهلول جواب سلام او را داده پرسید چه ی هستی؟ عرض کرد منم شیخ جنید بغدادی. فرمود تویی شیخ بغداد که مردم را ارشاد می کنی؟ عرض کرد آری.. بهلول فرمود طعام چگونه میخوری؟ عرض کرد اول «بسم الله» می گویم و از پیش خود می خورم و لقمه کوچک برمی دارم، به طرف راست دهان می گذارم و آهسته می جوم و به دیگران نظر نمی کنم و در موقع خوردن از یاد حق غافل نمی شوم و هر لقمه که می خورم «بسم الله» می گویم و در اول و آ دست می شویم.. بهلول برخاست و دامن بر شیخ فشاند و فرمود تو می خواهی که مرشد خلق باشی در صورتی که هنوز طعام خوردن خود را نمی دانی و به راه خود رفت. مریدان شیخ را گفتند: یا شیخ این مرد دیوانه است. خندید و گفت سخن راست از دیوانه باید شنید و از عقب او روان شد تا به او رسید. بهلول پرسید چه ی هستی؟ جواب داد شیخ بغدادی که طعام خوردن خود را نمی داند. بهلول فرمود: آیا سخن گفتن خود را می دانی؟ عرض کرد آری... سخن به قدر می گویم و بی حساب نمی گویم و به قدر فهم مستمعان می گویم و خلق را به خدا و رسول دعوت می کنم و چندان سخن نمی گویم که مردم از من ملول شوند و دقایق علوم ظاهر و باطن را رعایت می کنم. پس هر چه تعلق به آداب کلام داشت بیان کرد. بهلول گفت گذشته از طعام خوردن سخن گفتن را هم نمی دانی.. پس برخاست و برفت. مریدان گفتند یا شیخ دیدی این مرد دیوانه است؟ تو از دیوانه چه توقع داری؟ جنید گفت مرا با او کار است، شما نمی دانید. باز به دنبال او رفت تا به او رسید. بهلول گفت از من چه می خواهی؟ تو که آداب طعام خوردن و سخن گفتن خود را نمی دانی، آیا آداب خو دن خود را می دانی؟ عرض کرد آری... چون از عشا فارغ شدم داخل جامه خواب می شوم، پس آنچه آداب خو دن که از حضرت رسول (علیه السلام) رسیده بود بیان کرد. بهلول گفت فهمیدم که آداب خو دن را هم نمی دانی. خواست برخیزد جنید دامنش را بگرفت و گفت ای بهلول من هیچ نمی دانم، تو قربه الی الله مرا بیاموز. بهلول گفت: چون به نادانی خود معترف شدی تو را بیاموزم. بدانکه اینها که تو گفتی همه فرع است و اصل در خوردن طعام آن است که لقمه حلال باید و اگر حرام را صد از اینگونه آداب به جا بیاوری فایده ندارد و سبب تاریکی دل شود. جنید گفت: جزاک الله خیراً! و ادامه داد: در سخن گفتن باید دل پاک باشد و نیت درست باشد و آن گفتن برای رضای خدای باشد و اگر برای غرضی یا مطلب دنیا باشد یا بیهوده و هرزه بود.. هر عبارت که بگویی آن وبال تو باشد. پس سکوت و خاموشی بهتر و نیکوتر باشد. و در خواب این ها که گفتی همه فرع است؛ اصل این است که در وقت خو دن در دل تو بغض و کینه و حسد بشری نباشد. ضمن تبریک فرارسیدن بهار طبیعت و سال نو، در این گزارش بخش هایی از آداب نوروز در را باهم مرور خواهیم کرد. سهل گفتی به ترک جان گفتن
من بدیدم، نمی توان گفتن جان فرهاد خسته شیرین است
کی تواند به ترک جان گفتن؟ دوست می دارمت به بانگ بلند
تا کی آهسته و نهان گفتن؟ وصف حسن جمال خود خود گوی
حیف باشد به هر زبان گفتن؟ تا به حدی است تنگی دهنت
که نشاید سخن در آن گفتن؟ گر نبودی کمر، میانت را
کی توانستمی نشان گفتن؟ ز آرزوی لبت عراقی را
آداب روز عاشورا 1)تعطیل کارهای روزانه از باقر (ع)روایت است که فرمود:روز عاشورا اگر توانستی د ی جاجتی نروی نرو ،چرا که عاشورا،روز شومی است وحاجتی درآن برآورده نمی شود،واگر هم برآورده شود برکتی ندارد .همچنین دراین روز برای خانه ات چیزی راذخیره نکن که هر درروز عاشورا برای خانه اش چیزی بیاندوزد در اندوخته اش برکتی نخواهد بود ودر خانواده اش نیز برکتی نخواهد بود.(مصباح المتهجدص773 2)شدت اندوه وگریه 3)تسلیت گفتن به یکدیگربدان گونه که روایت شده نحوه تسلیت گفتن طبق روایتی از باقر (ع) .عظم الله اجورنابمصابنا بالحسین وجعلنا وایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه ال المهدی من آل محمد(ص)(کامل ا یارات ج4 ص147 4) ودعا وزیارت بدان گونه که روایت شده آداب تعلیم تعلیم نیز همانند تحصیل علم، آداب خاص خود را دارد که رعایت آن برای تعلیم دهنده ضروری است و موجب ارزشمندتر شدن کار او می شود. با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید احادیثی در باب آداب تعلیم، از معصومین (علیهماالسلام) را جهت یادآوری و تذکر برای خودم و شما بزرگواران به حضور ارسال می کنم. امیدوارم که مورد توجه و عنایت شما گرامیان قر. 1 – کلیات آداب تشریفات و توصیه های تشریفاتی: آداب معا و مهارت های رفتار اجتماعی، ارتباطات غیرکلامی و تشریفات، روابط عمومی و مردم داری، آداب مشتری مداری و محورهای جذب آن، حضور در مجامع و اماکن عمومی، دعوت نامه و موارد تماس تلفنی. 2 – آداب استقبال و حمل و نقل نحوه معرفی و آشنائی، میهمانی ها، سلام و احوال پرسی، دست دادن، لباس پوشیدن، شیوه سخن گفتن، انتخاب مسیر و همراهان، انتخاب وسیله نقلیه و آداب رانندگی 3 – آداب اسکان و پذیرایی نشستن برای میز غذا، نمان تشخیص جلسه، رنگ ها و محیط، نوع رنگ ها و نوع مکان، آداب مهمان نوازی، انواع مهمانی و پذیرایی، آداب غذا خوردن. 4 – آداب بدرقه هدیه دادن، اهداء گل و ویژگی های مناسب آن، هدیه به مهمانان خارجی لطفا برای دریافت خدمات آموزشی در این زمینه و ب اطلاعات بیشتر به شماره های: 09124794610 66944102 تماس بگیرند و یا به ایمیل: [email protected] درخواست خود را اعلام دارند. وقت بزارید برا خوندنش پشیمون نمیشید!!! آورده اند که شیخ جنید بغداد به عزم سیر از شهر بغداد بیرون رفت و مریدان از عقب او.... شیخ احوال بهلول را پرسید. گفتند او مردی دیوانه است. گفت او را طلب کنید که مرا با او کار است. پس تفحص د و او را در صحرایی یافتند. شیخ پیش او رفت و سلام کرد. بهلول جواب سلام او را داده پرسید چه ی هستی؟ عرض کرد منم شیخ جنید بغدادی. فرمود تویی شیخ بغداد که مردم را ارشاد می کنی؟ عرض کرد آری.. بهلول فرمود طعام چگونه میخوری؟ عرض کرد اول «بسم الله» می گویم و از پیش خود می خورم و لقمه کوچک برمی دارم، به طرف راست دهان می گذارم و آهسته می جوم و به دیگران نظر نمی کنم و در موقع خوردن از یاد حق غافل نمی شوم و هر لقمه که می خورم «بسم الله» می گویم و در اول و آ دست می شویم.. بهلول برخاست و دامن بر شیخ فشاند و فرمود تو می خواهی که مرشد خلق باشی در صورتی که هنوز طعام خوردن خود را نمی دانی و به راه خود رفت. مریدان شیخ را گفتند: یا شیخ این مرد دیوانه است. خندید و گفت سخن راست از دیوانه باید شنید و از عقب او روان شد تا به او رسید. بهلول پرسید چه ی هستی؟ جواب داد شیخ بغدادی که طعام خوردن خود را نمی داند. بهلول فرمود: آیا سخن گفتن خود را می دانی؟ عرض کرد آری... سخن به قدر می گویم و بی حساب نمی گویم و به قدر فهم مستمعان می گویم و خلق را به خدا و رسول دعوت می کنم و چندان سخن نمی گویم که مردم از من ملول شوند و دقایق علوم ظاهر و باطن را رعایت می کنم. پس هر چه تعلق به آداب کلام داشت بیان کرد. بهلول گفت گذشته از طعام خوردن سخن گفتن را هم نمی دانی.. پس برخاست و برفت. مریدان گفتند یا شیخ دیدی این مرد دیوانه است؟ تو از دیوانه چه توقع داری؟ جنید گفت مرا با او کار است، شما نمی دانید. باز به دنبال او رفت تا به او رسید. بهلول گفت از من چه می خواهی؟ تو که آداب طعام خوردن و سخن گفتن خود را نمی دانی، آیا آداب خو دن خود را می دانی؟ عرض کرد آری... چون از عشا فارغ شدم داخل جامه خواب می شوم، پس آنچه آداب خو دن که از حضرت رسول (علیه السلام) رسیده بود بیان کرد. بهلول گفت فهمیدم که آداب خو دن را هم نمی دانی. خواست برخیزد جنید دامنش را بگرفت و گفت ای بهلول من هیچ نمی دانم، تو قربه الی الله مرا بیاموز. بهلول گفت: چون به نادانی خود معترف شدی تو را بیاموزم. بدانکه اینها که تو گفتی همه فرع است و اصل در خوردن طعام آن است که لقمه حلال باید و اگر حرام را صد از اینگونه آداب به جا بیاوری فایده ندارد و سبب تاریکی دل شود. جنید گفت: جزاک الله خیراً! و ادامه داد: در سخن گفتن باید دل پاک باشد و نیت درست باشد و آن گفتن برای رضای خدایباشد و اگر برای غرضی یا مطلب دنیا باشد یا بیهوده و هرزه بود.. هر عبارت که بگویی آن وبال تو باشد. پس سکوت و خاموشی بهتر و نیکوتر باشد. و در خواب این ها که گفتی همه فرع است؛ اصل این است که در وقت خو دن در دل تو بغض و کینه و حسد بشری نباشد. یکی از بهترین آداب عید اینست که هریک از ما و شما بکوشد تا خوشی و سعادت را در دل های همگان داخل کند، و آن هم از طریق: کمک فقیران و بی نوایان، و سر یتیمان، و هدیه برای دوستان و دسالان، و زیارت اقارب و خویشاوندان، و آشتی با دل گرفتگان، و تبریک گفتن عید برای همسایگان،، و امثال آن از کارهای نیک که باعث محبت و اخوت و تقویت روابط اجتماعی و وحدت و یکدستی می گردد. چون حکمت اساسی و هدف عالی این گونه مناسبات دینی همین چیز است. زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام همچون تمام سنن ی دیگر آداب و احکامی دارد که هدف از بیان این آداب تعمیق و اثرگذاری بیشتر این سنت بر روح و جسم زائر است. در ادامه برخی از این آداب که از منابع ی است اج شده است را آورده ایم: اصلی ترین و مهمترین امر در آداب غذا خوردن در ، بدست آوردن روزی و حلاوت لقمه حلال در سفره ها است. مفتی اعظم وه ت کیست؟ shia muslim عمر بن عبدالعزیز آل شیخ، فرزند مفتی اعظم عربستان در عاشورای حسینی مراسم ازدواج خویش را برگزار کرد. در این مراسم بسیاری از مفتی های وه سعودی شرکت نموده و این ننگ را به مفتی اعظم و فرزندش تبریک گفتند. ایسنا نوشت: م ع اعظم گفت: حکم همسر موکلم که وی و دو فرزندش را 21 روز در خانه حبس کرده بود، قطعی شد. لذت بخش بودن سفر در کنار م ومات مادی و بیمه مالی، آد دارد که جان و روح مسافر را بیمه می کند. کنگره بین المللی اعظم (ص) هم اینک در آستانه ی عید مبعث با حضور مسئولان و علاقمندان درحال برگزاری است. مردم کشور های مختلف، آداب و رسوم غذایی متفاوتی دارند و احترام به آنها حائز اهمیت است. در سخن گفتن باید دل پاک باشد و نیت درست باشد آورده اند که شیخ جنید بغداد به عزم سیر از شهر بغداد بیرون رفت و مریدان از عقب او….
شیخ احوال بهلول را پرسید. گفتند او مردی دیوانه است. گفت او را طلب کنید که مرا با او کار است. پس تفحص د و او را در صحرایی یافتند. شیخ پیش او رفت و سلام کرد.
بهلول جواب سلام او را داده پرسید چه ی هستی؟ عرض کرد م. فرمانده ناحیه اراک گفت: همایش آداب نوکری اهل بیت(ع) و روشنگری در زمینه آسیب های عزاداری و تشیع لندنی در اراک برگزار شد. ادامه: همایش آداب نوکری اهل بیت(ع) در اراک برگزار شد حسن مجتبی علیه السلام فرموده اند آداب سفره دوازده تاست امّا آن چهارتا که واجبند: معرفت، خشنودی و رضایت ، نام خدا بر زبان آوردن و شکرگزاری. رموز اسرار آمیز عدد 10: کلیات: گفتن ده مرتبه این ذکر جهت شفا گفتن ده مرتبه این ذکر جهت شفا گفتن ده مرتبه این ذکر براى ادا قرض گفتن ده مرتبه این ذکر براى آمرزش گناهان کبیره گفتن ده مرتبه این ذکر براى ایمنى از وحشت در شب گفتن ده مرتبه این ذکر براى رهایى از فلج وفات آدم پس از ده روز حق تعالى هفت چیز را دوست دارد ثواب ده بار فرستادن صلوات ثو. آداب نوروز- (ره): «... از آداب امروز (عید نوروز) روزه گرفتن است، از آداب امروز دعا است، خواندن است و این به ما می فهماند که اگر ملّتی بخواهد به راه راست برود و بخواهد استقلال خودش را، خودش را حفظ کند، باید در عیدش و غیرعیدش تذکر داشته باشد... به یاد خدا باشد، برای خدا باشد». صحیفه نور، ، روح الله، مرکز مدارک فرهنگی انقلاب ی، تهران، وزارت ارشاد، 1364، ج 17، ص215. مطالعه بیشتر: فضائل و آداب نوروز و سال تحویل قدرت نه گفتن را در خودتون تقویت کنین، با تمرین نه گفتن. اولین بار هم با انی که بهتون نزدیک ترند شروع کنید. نه گفتن خیلی مهمه و نباید آدم تو رودربایستی گیر کنه و نتونه نه بگه. از همین امروز شروع کنید.
پ.ن.: من نمیتوانم کاری که شما از من می خواهید رو انجام بدهم. آداب افطاری در ماه مبارک رمضانآداب افطاری در ماه مبارک رمضان , همزمان با ماه مبارک رمضان، طبق گردآوری های شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان، در این گزارش بخش هایی از آداب و دعاهای ماه رمضان را به هنگام افطار بخوانید.هر مهمانی و سفر، م مات و آداب خاص به خود را دارد،همچنین با توجه به دعا و روایات سفارش شده ای که به مناسبت ماه مبارک رم. سلام
به تو حاصلی ندارد غم روزگار گفتن که به چاه ناامیدی غم دل شمار گفتن من از این فراغ و هجران به جز اندکی ننالم که سزد به وقت صحبت تن و جان نثار گفتن م-ن
پی نوشت: ...
اختصاصی از فایل هلپ پاو وینت درس 7 فارسی هشتم ( آداب نیکان ) با و پر سرعت .
پاو وینت درس 7 فارسی هشتم ( آداب نیکان )
پاو وینت درس 7 فارسی هشتم ( آداب نیکان ) پاو وینتی زیبا و جذاب در 20 اسلاید قابل ویرایش به همراه نکات کلیدی درس
با
پاو وینت درس 7 فارسی هشتم ( آداب نیکان )
تغذیه در ماه مبارک رمضان آداب خاصی دارد که اگر رعایت نشود می تواند روزه داران را به بیماری مبتلا کند. برگزاری کنگره اعظم صلی الله علیه وآله در تعامل هرچه بیشتر ادیان مؤثر است. خاکی بودن خیابان های شهرک اعظم در شهر بندرعباس مشکلات فراوانی را برای شهروندان به وجود آورده است. آ ین مرحله از رزمایش سه روزه اعظم ۱۱ نیروی زمینی در منطقه شمال شرق کشور به پایان رسید. باقر علیه السلام در سخنی ارزشمند یکی از آداب مهمانی را بیان فرموده اند. مراسم سومین شب قدر در حسینیه اعظم سلطان سید جلال الدین اشرف (ع) گیلان برگزار شد. بیش از 1 سال است که حضور در گروه های مجازی اجتماعی گوناگونی را در وایبر، لاین، واتس آپ، ویچت، تانگو و ... تجربه کرده ایم، اما تا چه حد با "اصول و آداب معا شبکه ای" یا "نتیکت" آشنا شده و آنها را به کار گرفته ایم ؟
«نتیکت» (netiquette) از ترکیب 2 واژه شبکه (network) و آداب معا (etiquette) به دست آمده است.
نتیکت، آداب و تشریفات و مجموعه باید ها و نباید ه. آداب تحصیل تحصیل دانش، آداب و شرایطی دارد که در صورت بی خبری یا به کار نبستن آنها نتایج مطلوبی برای تحصیل کننده نخواهد داشت. این موارد را برای تذکر به خودم و سایر عزیزان طالب علم و دانش ارسال می کنم تا ان شاءالله موجب موفقیت بیشتر آیندگان این سرزمین باشد. ای از آداب تحصیل چنین است: جشن میلاد اعظم (ص)، جعفر صادق (ع) و گرامیداشت هفته وحدت با حضور علما و ون اهل تشیع و اهل تسنن و عموم مردم در حسینیه اعظم سنندج برگزار شد. دروغ گفتن خوب است یا بد ؟ ما دروغ گفتن را از دوران کودکی یاد می گیریم و گاهی تا آ ین روزیکه زنده هستیم به این کار ادامه می دهیم . اثرات منفی دروغ گفتن در سلامتی و زندگی همه می دانند که دروغ گفتن می تواند شما را دچار مشکل کند. اکثر ما از کودکی این را یاد […] اختصاصی از فایل هلپ پاو وینت درس 6 فارسی نهم ( آداب زندگانی ) با و پر سرعت .
پاو وینت درس 6 فارسی نهم ( آداب زندگانی ) پاو وینتی زیبا و جذاب در 25 اسلاید قابل ویرایش به همراه نکات کلیدی درس
با
پاو وینت درس 6 فارسی نهم ( آداب زندگانی )
اختصاصی از اینو دیدی بنر لایه باز طرح در مورد حضرت محمد (ص) - psd اعظم - اکرم (ص) با و پر سرعت .
بنر لایه باز طرح در مورد حضرت محمد (ص) - psd اعظم - اکرم (ص)
بنر لایه باز طرح در مورد حضرت محمد (ص) - psd اعظم - اکرم (ص)	بنر لایه باز طرح در مورد حضرت محمد (ص) - psd اعظم - اکرم (ص) 
با
بنر لایه باز طرح در مورد حضرت محمد (ص) - psd اعظم - اکرم (ص)