بلوچ انلاین

به نقل از خبرگزاریها در مورد بلوچ انلاین : شماری از فرهنگیان و فعالان قوم بلوچ از روز فرهنگ و زبان بلوچی در کابل تجلیل د. یک دوره مسابقه شترسواری با حضور ۱۲ بانوی بلوچ در حاشیه تالاب خشک جازموریان و در محدوده شهرستان دلگان برگزار شد. حدود 500 جنگجوی گروه های مخالف موسوم به « خواه بلوچ» در ای بلوچستان پا تان با تحویل دادن سلاح خود به ت آباد تسلیم شدند. وحید بلوچ قرائیوحید بلوچ قرائیوحید بلوچ قرائی به گزارش روابط عمومی کانون مهدویت پیام نور فریمان : با توجه به فرارسیدن هفته دفاع مقدس ،دبیر کانون مهدویت به دعوت مسئول صالحین حوزه مقاومت یک در مراسم بزرگداشت یاد و خاطره ی هشت سال دفاع مقدس اتحادیه طلا و جواهر مشهد حضور یافتند در ابتدای مراسم تلاوت کلام وحی ، سخنرانی رییس اتحادیه طلا و جواهر و در ادامه برنامه ها جناب سرهنگ امینی به سخنرانی درباره مسایل امنیتی روز جامعه پرداختند. مراسم بزرگداشت گریب شرف شاعر و عارف نامدار بلوچ در روستاى کهن و تاریخى "نِگَر" جاسک برگزار شد . رازگو بلوچ- وب نویسی با طعم س س های دورهمی نیکشهر (بقول بلوچ نقاد). البته س س هایش اخیرا شیره ما و حلوا مشکتی است . برخلاف ماجرای دادشاه و مهیم خان این بار ت (محمد بلوچزهی و دوستان) حلوا مشکتی و شیر و شکر هم آورده بود! گذری بر تاریخچه و فعالیت موسسه فرهنگی، هنری آهنگ بلوچ
گفتگو با صادق سهر دبیر موسسه
ک ن و نوجوانان بی ادعایی در کنار هم و صمیمیتی که با هم داشتند با اثر فا نمایشی " حمل جیءند کلمتی" در سال 1378 حضور در جشنواره کودک و نوجوان به میزبانی شهرستان بم _ استان کرمان با ب رتبه نخست جشنواره انسجام و وحدت بیشتری در میان این ک ن و نوجوانان شک. دختر بلوچ دختر بلوچ ای دختر بلـــــــوچ ای مظهر حیا/
ای تابع بتــــول فرمانبر خـــــدا/
ای دختر بلـــــــوچ تو مهد عفتی/
تو پاک و باحیا بری ز تهمتـــــــی/
نمــــونه حیا به حـــق تو بوده ای/
که درس عایــــشه سبق نموده ای/
تو مثل اهــل بیت پاک مصـــطفی/
به زیر تهمتـــــــی به حرف ناروا/
باشـــد جهاد تو، فرهـنگ تو حجاب/
سالار عفتــــی شد ف تو حجاب/
چو گوهـــری درون پوشش صدف/
تو بر فـــــــراز دین به قله شرف/
ای عنصر حیا ای دختر بلــــــــوچ/
یارت بود خدا بر یاوه گــــوی پوچ/
به کــــــوری دو چشم دشمنان تو/
که عفــــــــت و حیا بود نشان تو/
ز طعن ناکـسان تو را هراس نیست/
که عیب دشمنان به این لباس نیست/
چو تار عنکبــــــوت این حیله شما/
فنا شود بســــــی ز عرصـــه بقا/ معادلات ما ول و بلوچ رازی که بسیاری از محققین تازه وارد از آن در فرآیند حل معادلات ما ول با متد fdtd غافل هستند بله تئوری بلوچ؟؟ این تئوری چیست و در ضمن فرآیند حل معادلات ما ول چه نقش و کاربردی را بازی می کند؟؟ آیا در ساده شدن حل معادلات دیفرانسیل جزیی در این فرآینذ تاثیر بسزایی دارد؟؟؟ فرماندار ایرانشهر گفت: اولین محموله ماشین آلات ریسندگی خط جدید کارخانه بافت بلوچ با اشتغا ایی ۲۵۰ نفر وارد چرخ تولید شد. مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد ی به مراسم بزرگداشت زنده یاد علی محمد بلوچ پیام صادر کرد. یک نوجوان بلوچ در بین هشت مخترع نوجوان آینده دار جهان
خبرگزاری سی ان ان در یک گزارش با تیتر « دیدار با آینده پزشکی» «ادیب بلوچی» نوجوان بلوچ مقیم امارات را جزء 8 نفر نوجوان مخترع آینده دار علوم پزشکی در جهان معرفی نموده است.
به گزارش سی ان ان این مخترع ده ساله بلوچ در شش سالگی وسیله ای را اختراع نموده که با کمک آن پدر معلولش قادر شده است تا با سهولت شنا نماید.
در حال حاضر «ادیب بلوچ» موفق شده چند اختراع مهم دیگر خود را با حمایت های مالی ت امارات متحده عربی در کنفرانس های معتبر علمی جهان شرکت دهد و توجهات زیادی را به اختراعات خود جلب نماید.
کشور امارات از قدیم الایام جزء کشورهای برتر هدف مهاجرت بلوچ های ایرانی بوده و هست که در حال حاضر شمار زیادی از مردم بلوچستان ایران در این کشور به کار و فعالیت اقتصادی مشغول هستند و از گذشته تاکنون تعداد چشمگیری از مردم بلوچ موفق به دریافت جواز اقامت شده اند.
هم اکنون در دبی و سایر ای های کشور امارات چندین محله بلوچ نشین وجود دارد. وحید بلوچ قرائی وحید بلوچ قرائی به گزارش وحید بلوچ قرائی دبیر باشگاه آزاد شی پیام نور فریمان:ششمین کرسی آزاد شی پیام نور فریمان ب عنوان (ریزش ها و رویش های انقلاب ی)با حضور ریاست محترم و معاونت ارجمند مرکز در محل سالن کنفرانس با حضور دانشجویان برگزار شد،داور این برنامه جناب حجت ال و المسلمین طباطبایی اشکذری( محترم شهرستان) و مجری آقای حسن صادقی بودند.تلاوت کلام وحی و سرود زینت بخش این برنامه بود و دانشجویان گروه منتقد و گروه موافق بر اساس زمان سنج سفیر دیدگاه های خود را بیان نمودند در پایان جمع بندی کرسی آزاد شی توسط داور ارجمند صورت پذیرفت.قابل ذکر است بر اساس امتیازات ب شده گروه ب بیشترین نمره را از حضار دریافت نمود و مورد تشویق قرار گرفت. البوم جدید خیرجان باقری به نام (وهدِه پَادشاهیِ) منتشر کننده:بلوچ موزیک خیرجان باقری ama wati sheera (ijaz bazagh) avazak.ir line28 تصاویر جداکننده متن (2) baloch bacha (mubarik qazi) avazak.ir line28 تصاویر جداکننده متن (2) biya-e-mathera (fazal hayat) avazak.ir line28 تصاویر جداکننده متن (2) dast birasti (zahoor shah hasmi) avazak.ir line28 تصاویر جداکننده متن (2) dil galah baleh (ata shad) avazak.ir line28 تصاویر جداکننده متن (2) dil mani gareh (dad dedagh) avazak.ir line28 تصاویر جداکننده متن (2) fari banzul (manzoor bismil) avazak.ir line28 تصاویر جداکننده متن (2) hatira tahi ga (jameel gicki) avazak.ir line28 تصاویر جداکننده متن (2) hy dunya-e-hame (abdullah rahi) avazak.ir line28 تصاویر جداکننده متن (2) kadi tow kaye (khalid ars) avazak.ir line28 تصاویر جداکننده متن (2) mina patow boh (saleh mohd saleh) avazak.ir line28 تصاویر جداکننده متن (2) nayet-e-kulye (saleem sabit) avazak.ir line28 تصاویر جداکننده متن (2) shantol-o-kapoot (g.h showaz) avazak.ir line28 تصاویر جداکننده متن (2) tara kaya sikeen (tariq elai) avazak.ir line28 تصاویر جداکننده متن (2) tow mani zinde (niyaz mullah bandi) avazak.ir line28 تصاویر جداکننده متن (2) wahd-e-badshah e (nazeer nasir) منبع:بلوچ موزیک
تحقیق درمورد ادبیات حماسی بلوچ   تعداد صفحات : 5 صفحه چاکر وگهرام درادبیات حماسی بلوچ  نظام اجتماعی مردم بلوچ در قدیم ؛مانند دیگر جامعه های ابت ؛بر رابطه ی همخونی استوار بود . گروههای خویشاوند در غم و شادی ،بیم و امید و علاقه و تعهد با هم شریک بودند . قدرت؛قانون روز بود و نظام قبیله ای کاربرد قدرت را توجیه می کرد. روزگار برای . در طی برگزاری انتخابات هیئت مدیره در گروه تئاتر دریادلان که دیروز عصر برگزار شد از میان6ک د آقایان جوادزاده،حسین جوادزاده،محمدحسین ثابت،علی ایزی،سجاد خسروی و سر کار خانم بلوچ،حسین جوادزاده با9رای و مهسا بلوچ با8رای به عنوان اعضای هیئت مدیره سال93 انتخاب شدند.گفتنی است ریاست هیئت مدیره با آقای رضا رجایی می باشد.لازم به ذکر است که ب. وحید بلوچ قرائی وحید بلوچ قرائی وحید بلوچ قرائی به گزارش دبیر باشگاه آزاد شی پیام نور فریمان پنجمین کرسی آزاد شی این مرکز با محوریت ( فرزندان و تربیت ی-ایرانی در دنیای دیجیتال) با حضور جناب اقای محسن سیرغانی وجناب اقای آل شیخ در محل سالن کنفرانس پیام نور فریمان برگزار شد.ابتدا تلاوت کلام وحی وسرود و سپس اساتید داور ومجری محترم به تبین موضوع پرداختند.دانشجویان منتقد وگروه موافق موضوع بر اساس زمان سنج سفیر با نظارت مدیرمحترم فرهنگی مرکز ابراز عقیده نمودند و در مباحث تخصصی تر جناب نوری(گروه روان شناسی) و حجت ال توسلی(کارشناس مذهبی) نیز به پرسش های دانشجویان پاسخ دادند. انجمن اولیا ومربیان مدارس شهرستان فریمان(حاج اقای دربر) از برگزاری کرسی آسیب شناسی و توجه به مقوله کودک و دنیای دیجیتال و فرصت های آن از پیام نور تشکر نمود. در پایان از حضار نظر سنجی بعمل امد و گروه الف با 47 امتیاز بر گروه ب (45) امتیاز غلبه نمود اما با توجه به امتیاز هردو گروه توسط حضار تشویق شدند. این کرسی با زحمات دبیر انجمن علوم تربیتی (سرکار خانم اکرم قلی زاده) و حمایت دبیر باشگاه آزاد شی ( جناب آقای بلوچ قرائی )برگزار گردید. د افغانستان جمهور رئیس حامد کرزی د حکم پر اساس سمونوال غرزی خواخوږی بلوچ ته د مل پاسوالی رتبی ترفیع منظور سو د افغانستان جمهور رئیس حامد کرزی د حکم پر اساس د کورنیو چارو وزارت د فعال احتیاط افسر، سمونوال غرزی خواخوږی بلوچ ته د مل پاسوالی (برید جنرالی) رتبی ترفیع منظور سو. http://oaacoms.gov.af/fa/news/34997 81053164041453623572.jpg با پیشرفت علو و تکنولوژی امروزه بسیاری از مشکلات زندگی روزمره ی ما حل شده و و با خیالی راحت تر می توان برنامه ریزی کرد می توان هفته پرکار و همراه با ارامشی داشت اما همیشه اینگونه نیست و متاسفانه این تکنولوژی در بسیاری از موارد بلای جان خانوادها شد و کنترل ان روز به روز سخت تر می شود الان هر دختر ویا پسری به بهانه همگام سازی با دنیای امروز از پیشرفته ترین این موارد استفاده می کندو اما ع هایی از دختران بلوچ که در گوشی ها و کامپیوتر هریک از ما وجود دارد بسیاری از این ع ها از تصاویر شخصی افراد انتشار یافته و با یک درک درست از جامعه امروزی بلوچ می توان دید که این ع ها چه ضرر و درد سری برای خانواده ها به وجود اورده است شاید نتوان درک کرد که پس از انتشار این ع ها چه بر سر ابروی این خانوادها و این دختران می اید اما اگر ما خودمان را جای این خانوادها بگذاریم متوجه درد انها می شویم چه بهتر است غیرت بلوچ بودن همه ما به جوش بیاید و هر ع ی و یا ی در گوشی خود داریم ان را پاک کند اختصاصی از یاری فایل مقاله تاریخچه باستانی قوم بلوچ با و پر سرعت .
مقاله تاریخچه باستانی قوم بلوچ
مقاله تاریخچه باستانی قوم بلوچ لینک پرداخت و در "پایین مطلب" فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت) تعداد صفحات:19تاریخچه باستانی قوم بلوچ :سرزمینی که اکنون بلوچستان نام دارد، به اسم «مکا» «مکه» مشهور بود که یونانی ها آن را «گدروزیا» نامیدند. در زمان قدیم در سرزمین بلوچستان باتلاق بسیار وجود داشت و «اراینا» یا «ایرینا» در زبان سانسکریت به معنی باتلاق است و برخی معتقدند از ترکیب این کلمه با کلمه «مکا» کلمه ای پدید آمد که به مرور زمان به «مکران»(سرزمین باتلاق ها) تبدیل شد. کلمه بلوچستان نیز از زمانی به این سرزمین اطلاق شد که بلوچ ها در آن س ت د. در فرهنگ معین درباره قوم بلوچ آمده است:«قومی ایرانی، صحرانشین و دلیر ن بلوچستان، طوایف خارجی کمتر در آن ناحیه نفوذ کرده و ایشان در برابر بیگانگان مقاومت نموده اند. آنان لهجه خاصی دارند که به بلوچی معروف است در تپه های بلوچستان آثاری به دست آمده است که تاریخ این سرزمین را به سه هزار سال پیش از میلاد می رساند. آنچه مسلم است، کورش هنگام لشکرکشی به هند، مکران را نیز تصرف کرد. فردوسی در شاهنامه، ازگردان بلوچ سخن گفته است یکی از وقایع مهم بلوچستان، عبور اسکندر مقدونی از این سرزمین در هنگام بازگشت از هندوستان است که در جریان آن در اثر وجود ریگ های روان، بیابان های خشک و بی آب و سرسختی مردمان این سرزمین ، اکثر قوای خویش را از دست داد در زمان خلافت خلیفه دوم، این سرزمین به وسیله عرب ها فتح و یکی از ان عرب به عنوان حاکم آن منصوب شد، ولی در اثر مخالفت ها و جنگ های مردم بلوچستان با وی، سرانجام این سرزمین را ترک کرد در سال سی صد و چهار هجری قمری، سرزمین بلوچستان به وسیله دیلمیان فتح گردید. در زمان حکومت سلجوقیان در کرمان، منطقه بلوچستان نیز توسط آنها و تابع کرمان شد بعد از حکومت نادر، بلوچستان اسماً جزو ایران بود، اما حکومت مرکزی تسلط کاملی بر آن نداشت. محمدشاه قاجار ایرانشهر را تصرف کرد و پس از آن تمامی نواحی ساحلی بلوچستان به مرور زیر سلطه حکومت مرکزی ایران قرار گرفت ع های از صنایع دستی بلوچ در عصرارتباطات 
با
مقاله تاریخچه باستانی قوم بلوچ
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .طیس کوپان2 2منتخب پرومی و کوه بن. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .سهیل کمبل 2 1 استقلال . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .الشباب 3 0 تیسبخاطر حضور نیافتن تیس بازی 3 صفر به نفع الشباب شد. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .پیمان 3 1 سهیل کمبل گلها شه بخش جدگال ( 2 ) حکیم دلوشیاسلمکارت زردشه بخش جدگال . p o: ‎به آدمها اندازه ی عشقی که به تو می ورزند اعتماد کن چون کاری ترین ضربه را ی می زند که جای زخمت را به او نشان داده ای...! زن سرزمین آفتاب
زن سرزمین لیلی
زن سرزمین ترانه و خورشید
زن گون ....زن بنه.... زن درختان گز
زن گدان های سیاه بلند
زن پایداری در حمله بی رحم شن
زن بلوچ ... زن مهربانی
زن صبوری کویر لوت و برهوت
زن خارهای بیابان
زن شوریده دلی و عاشقی و شور و شی
زن موسم بادهای شور
زن لبهای شور ... بوسه های شور
زن بلوچ ... شهسوار گجرش را
در سرزمین تاکهای انگور در غبار گم کرد
فقط به جرم مهربانی های بی حد شور شور !

1 گدان = چادر = خیمه که در اطراف بلوچستان به جای خانه استفاده می شود

2 گجر = مرد بیگانه غیر بلوچ و جنوب شرقی ترین نقطه ایران، یه مکان رازآمیز و مخوف وجود داره به اسم گورستان جن!
تنها شنیدن این اسم کافیه تا کوله بارتون ببندین و سفر کنین به استان سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد و زیبای چابهار.
این گورستان با سنگ های عظیم الجثه اش، یه مکانه فوق العاده جالب برای ماجراجویانیه که به دنیای ماوراالطبیعه علاقه دارن و دوست دارن این دنیا رو از نزدیک ببینن و لمسش کنن.
گورستان خاموش و مرموز، تو روستای باستانی تیس با قدمت 2300 سال قرار گرفته.
تو این روستا، اعتقادات و باورهای مردم بلوچ با رازآمیزی و سکوت طبیعت و آثار باستانی به جای مونده، گره خورده و گورستان جن که بلوچ ها بهش جن سنط هم میگن، یکی از همین رازهاست. یک طراح کفش و لباس در پاسخ به این که چرا کفش را برای روزآمد سوزن دوزی های ترکمن و بلوچ انتخاب کرده می گوید: در کفش، عنصر حرکت وجود دارد. #filesell_pps_div1{margin:5px auto;padding:5px;min-width:300px;max-width:500px;border:1px solid #a9a9a9 !important;background-color:#ffffff !important;color:#000000 !important;font-family:tahoma !important;font-size:13px !important;line-height:140% !important;border-radius:5px;} مقاله تحول نامگذاری ک ن در میان 4 گروه قومی ایران (بلوچ، ترکمن، کرد، عرب) مقاله  تحول نامگذاری ک ن در میان 4 گروه قومی ایران (بلوچ، ترکمن، کرد، عرب) ص86 فرمت ورد فهرست مطالب   پیشگفتار.............................................................................................. 1 مقدمه................................................................................................. 4 بخش اول ـ ابعاد نظری 1ـ فرهنگ، نام و نماد................................................................................. 6 2ـ تحول فرهنگی................................................................................... 11 1/2ـ مراتب تحول............................................................................... 13 2/2ـ الگوهای تحول............................................................................. 14 3/2ـ عوامل تحول فرهنگی....................................................................... 16 3ـ آسیب‌شناسی فرهنگی........................................................................... 19 4ـ گرایش‌های فرهنگی در ای ...
دریافت فایل


[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...] «نصایح پیرمرد فرزانه ی بلوچ به فرزندش، به روایت علامه اقبال» (منبع : مجله ندای سال شانزدهم/شماره پیاپی 63-64/ شماره سوم و چهارم 1394- نویسنده: حجازی) بدون تردید علامه اقبال لاهوری یکی از چهره­ های تاثیر­گذار و بیدارگر عصر حاضر می­ باشد شخصیتی که کلام فراگیرش مرزهای جغرافیایی را درنوردید و به دل­ها نشست زیرا سخنش برخاسته از دلی دردمند و . میسرایم از بلوچ و دخترش عزتی بر قوم ما از جوهرش غیرتش گل واژه ی شعر من است شعله ای از تار و پود گلشن است مظهر حجب و حیا در سادگی نقش ایمانی قوی در زندگی ستر او بوده همیشه بر زبان در عمل پیوسته بوده همچنان تصویر ویژه ای از حضرت آیت الله در لباس اهالی سیستان و بلوچستان اختصاصی از هایدی تحقیق درمورد طرح نقش و رنگبندی قالی بلوچ اسان با و پر سرعت .
دسته بندی : هنر و گرافیک فرمت فایل :  doc ( قابلیت ویرایش و آماده چاپ ) word قسمتی از محتوی متن ...   تعداد صفحات : 41 صفحه طرح، نقش و رنگبندی قالی بلوچ اسان (جنوب اسان).
واژگان کلیدی: قالی بلوچ- طرح های قالی بلوچ- نقشمایه های قالی بلوچ- رنگبندی قالی بلوچ اسان.
چکیده: اقوام هفت گانه بلوچ، کرد، عرب، ترک، فارس، چارایماق و سیستانی به دلیل شرایط خاص و طبیعی در طول تاریخ در مناطق مختلف استان های اسان رضوی و جنوبی س ت گزیده اند.
این اقوام تولیدکننده قالیهایی هستند که بلحاظ دارا بودن ویژگیهای مشترک در بازار جهانی فرش به نام قالی بلوچ اسان شناخته شده اند.
طرح ها و نقوش، نقشمایه، رنگهای کاربردی و ه نی رنگ ها در این قالیها به هم شباهت بسیاری دارد در این مقاله تلاش گردیده با بهره گیری از طرح تحقیقاتی شناسایی، ریشه ی و احیای نقوش قالی بلوچ اسان ضمن معرفی طرح ها و نقوش و نقشمایه های قالی بلوچ اسان در خصوص رنگبندی و ه نی رنگها در این قالی بحث و بررسی به عمل می آید.
مقدمه: قالی ایران درختی است که ریشه درژرفنای کویرداردوبلندای سرشاخه های آن به ارتفاعات البرزمیرسد.
میوه شیرین این درخت تنومند قرنهاست که مورد توجه جهانیان قرارگرفته است! آنان نام ایران را با فرشهایش و قالی را توام با نام ایران شناحته و میشناسد! قالیبافی در ایران نقطه تقاطع فرهنگ تاریخ و اقتصاد محسوب میگردد! چراکه در بسیاری از مناطق روستائی، عشایری و شهری علاوه بر آنکه فرشبافی از بعد هنری نیازهای درونی بشر را برطرف می نماید، در ایجاد اشتغال، افزایش درآمد سرانه ملی و صدور فرهنگ ملی و ی نقش بسزائی داشته و دارد.
لذا همگی ما به فرش مدیون هستیم و می بایست در حد توان به معرفی فرشهای ایرانی بپردازیم! یکی از مهمترین ویژگیهای قالی ایرانی تنوع آن است.
محققی همچون فورد(p.
r.
j.
ford) براین نکته تاکید می نماید که فرشهای ایرانی آنقدر متنوع هستند که بسیاری از طرحها و نقوش آن ناشناخته است. متن بالا فقط تکه هایی از متن به صورت نمونه در این صفحه درج شده است.شما بعد از پرداخت آنلاین فایل را فورا نمایید بعد از پرداخت ، لینک را دریافت می کنید و ۱ لینک هم برای ایمیل شما به صورت اتوماتیک ارسال خواهد شد.
با
تحقیق درمورد طرح نقش و رنگبندی قالی بلوچ اسان
اختصاصی از رزفایل تحقیق درباره طرح نقش و رنگبندی قالی بلوچ اسان با و پر سرعت .
دسته بندی : هنر و گرافیک فرمت فایل :  doc ( قابلیت ویرایش و آماده چاپ ) word قسمتی از محتوی متن ...   تعداد صفحات : 41 صفحه طرح، نقش و رنگبندی قالی بلوچ اسان (جنوب اسان).
واژگان کلیدی: قالی بلوچ- طرح های قالی بلوچ- نقشمایه های قالی بلوچ- رنگبندی قالی بلوچ اسان.
چکیده: اقوام هفت گانه بلوچ، کرد، عرب، ترک، فارس، چارایماق و سیستانی به دلیل شرایط خاص و طبیعی در طول تاریخ در مناطق مختلف استان های اسان رضوی و جنوبی س ت گزیده اند.
این اقوام تولیدکننده قالیهایی هستند که بلحاظ دارا بودن ویژگیهای مشترک در بازار جهانی فرش به نام قالی بلوچ اسان شناخته شده اند.
طرح ها و نقوش، نقشمایه، رنگهای کاربردی و ه نی رنگ ها در این قالیها به هم شباهت بسیاری دارد در این مقاله تلاش گردیده با بهره گیری از طرح تحقیقاتی شناسایی، ریشه ی و احیای نقوش قالی بلوچ اسان ضمن معرفی طرح ها و نقوش و نقشمایه های قالی بلوچ اسان در خصوص رنگبندی و ه نی رنگها در این قالی بحث و بررسی به عمل می آید.
مقدمه: قالی ایران درختی است که ریشه درژرفنای کویرداردوبلندای سرشاخه های آن به ارتفاعات البرزمیرسد.
میوه شیرین این درخت تنومند قرنهاست که مورد توجه جهانیان قرارگرفته است! آنان نام ایران را با فرشهایش و قالی را توام با نام ایران شناحته و میشناسد! قالیبافی در ایران نقطه تقاطع فرهنگ تاریخ و اقتصاد محسوب میگردد! چراکه در بسیاری از مناطق روستائی، عشایری و شهری علاوه بر آنکه فرشبافی از بعد هنری نیازهای درونی بشر را برطرف می نماید، در ایجاد اشتغال، افزایش درآمد سرانه ملی و صدور فرهنگ ملی و ی نقش بسزائی داشته و دارد.
لذا همگی ما به فرش مدیون هستیم و می بایست در حد توان به معرفی فرشهای ایرانی بپردازیم! یکی از مهمترین ویژگیهای قالی ایرانی تنوع آن است.
محققی همچون فورد(p.
r.
j.
ford) براین نکته تاکید می نماید که فرشهای ایرانی آنقدر متنوع هستند که بسیاری از طرحها و نقوش آن ناشناخته است. متن بالا فقط تکه هایی از متن به صورت نمونه در این صفحه درج شده است.شما بعد از پرداخت آنلاین فایل را فورا نمایید بعد از پرداخت ، لینک را دریافت می کنید و ۱ لینک هم برای ایمیل شما به صورت اتوماتیک ارسال خواهد شد.
با
تحقیق درباره طرح نقش و رنگبندی قالی بلوچ اسان
جلسه ای با حضور استاندار محترم استان سیستان و بلوچستان، معاونت محترم ، معاونت محترم امور اجتماعی و فعالین عرصه فرهنگ و هنر، آموزش و پژوهش، خیریه و حوزه بانوان و سلامت در قالب سمن، سازمان های مردم نهاد و ngo در محل دفتر استاندار برگزار شد.25 داد 1393
در ابتدای جلسه معاونت محترم استاندار ضمن اعلام آمار کلی از موسسات، نهادهای مردمی فعا.
سرنشینان خودرو پژو 405 روز شنبه با تیراندازی در بلوار بلوچ ایرانشهر در جنوب سیستان وبلوچستان یک نفر… بانوان هنرمند "کلپورگان" هزاران سال است با دست خالی و با روشی کاملاً سنتی، سفالینه هایی می سازند که شبیه آثار کشف شده از محوطه های تاریخی است و همین ویژگی منحصر به فرد حالا این روستا را به عنوان نخستین… فرمانده نیروی انتظامی گفت: امروز اشرار، گروه های معاند و ضدمردم هیچ پایگاهی بین مردم سیستان و بلوچستان ندارند چرا که مردم این استان از افرادی که عامل شرارت و ناامنی هستند، تنفر دارند. کارخانه فرآوری ما بخش بمپور ایرانشهر که پس از وقفه طولانی در فعالیت ،مجددا راه اندازی شد. اولین اپلیکیشن آموزش زبان بلوچی
با استفاده از این نرم افزار میتوانید زبان شیرین بلوچی را در کمترین زمان یاد بگیرید
موضوعاتی که در این نرم افزار وجود دارد عبارت است از: حیوانات
ات
گیاهان
اندازه گیری ها
لباس ها
اوقات
اعضای بدن
اعضای خانواده
اشیاء
افعال
مکان
کلمات
میوه
احوالپرسی
مزه
رنگ
افعال کمکی و... پیشنهاد میکنم حتما کنید کاری از گروه نرم افزار بلوچ سافت آموزش زبان بلوچی screens آموزش زبان بلوچی screens با ئید(عید)ے آتک !ع ‏‎karim baloch‎‏پر مهرین و پر مزائین سنگتان !
ئید مردمانی شاده و دلوشیانی روچ انت ، هما روچ انت که مردمانی چماں ، شاده ءِ ارس برشک انت و دل بود ت و گرک جنت .
ئید هما روچ انت که مراداں پیلو بنت . ئید مردم ءِ دلاں نزیک ءَ کنت و مردمانی هم سَنّتی و دلپ ی ءَ گیش کنت .
ئید هما روچ انت که گم و اندوه ءِ آس توسگ بنت و مهر و دوستی ءِ کلو ، هر هَند ءَ جار ءَ جنگ بیت  .
ئید هما روچ انت که مردماں درد و ڈکاں شموشنت و نوک باهند و چکانی گد و پُچ نوک بنت و دیماں روشن و دلاں پُلّ انت .
***بلے باز بژنی گپے و دیریں وهدے انت که بلوچستان ءِ هر هند و دمگ ، جنگانی آس و بمب و بمبگواریانی آس روک انت و مردمانی لوٹیانی جواب لٹ و کٹ و کشت و کوش انت و .... 
هزارانی هساب ءَ ورنا و راجی جهدکار گار بیگواه کنگ بوتگ انت . لوگ په لوگ ماتانی نگیگی ، چکانی ارس ریچیں چماں ، جنین آدمانی پر سوزیں نارگ و هدای ءِ درگاه ءَ چیهانٹ و چیهالاں سرا زرتگ ؛ بامردیں شهیدانی تل تلیں لاشاں هرجاه تچک انت و هر روچ و هر دمان بلوچ ورنا و نوک ورنایاں دزگ و گار و بیگواه کنئگ بنت ، هزاراں سیاهیں کیز و بنداں ، داب د ں جگر سندیں ازاباں کشئگ و سَگّگ انت و چه دگه نیمگے بژنی هبر ایش انت که راجانی میان استمانی اداره و سازماناں چپ انت ، بلوچانی کشت و کوشانی باره ءَ کمتر ه اک و شنگ جاهے هبر شنگ بنت و بلوچ جهدکار بازیں گروپاں بهر انت ، بے ایشی که یکیں جبهه ءَ هور و همراه ببنت . اے پ سوب بوتگ انت انت که بلوچ دژمناں وتی زوراکی ءَ گروناک ببنت و لوٹنت که بلوچ ءَ ماں گنجیں بلوچستان ِ گ مین ءَ گار و بیگواه انت ... بلے دلجماں که آهانی اے بدیں واهگ ، چَپ بیت و بلوچستان بلوچ بامردیں سرمچار و لوٹانی جهدانی برکت ءَ آزات و آجو بیت ...
دزبندی چه گلیں سنگتاں همیش انت که ئید ءِ نام ءَ بلوچ راج ءِ شهید و بیگواهیں سنگتانی لوگ ءَ برو انت و آهانی شهیدانی روکیں آس ءَ گوں یاتگیری په توسگ مه هِلّنت .  گوں آهانی کمک و مدت ءَ وتی راجی زمه واری ءَ پیلو انت . تاں آهاں بزان انت که آهانی شهید و بیگواهاں نشموشتگ و نه شموشیت . و دور نهنت هما روچ که شهیدانی واهگاں پیلو و بلوچستان آزات و آجو به بیت !
ایشی ءَ ما پیکه بزانوں و به ماروں که شهیداں و بندی و بیگواهانی مات ، و گهار و مردم مئی هم چو مات ، گهار و مردم  انت و آهان ءَ هم دیدگاں دارگ لوٹیت . پر آهاں وتی وس ءَ چیزے به بریں ، آهانی چک و مردمانی کمک مئی راجی جهد ءِ یک زمهے  !
سبز و سوبیں بات بلوچ راج !آزات و آبات بات گنجیں گ مین بلوچستان !
کریم بلوچ - تهل 25/06/2017 منی گوانگ
-----------------------------------------------
من بلوچے آں ، منی تب پرچا سکّ تُرند انت. ھو زانان کـــہ من گلامین پامیلےءُ ٹکّء آں جی ھو چــہ منی بیہا یء َچمّ جھلی نہ کُتگ گون من نہ بیت، پرچاکـــہ اُوپار سگّء ھست مُدتے ،اُمرا نہ بیت بےگیرتی،گوشان وتی من کَرّ کن,آں ،مُکّان زبان للّین منی،دستان گورا لونجان کن آں ،چمّانا بندن دُرالوکے ، واج. طی حکمی از سوی نبی بخش داوودی فرماندار ایرانشهر ،خالد آهوپا از جوانان تحصیکرده بلوچ به سمت مشاور جوان فرماندار منصوب شد. به گزارش ندای زاهدان طی حکمی از سوی نبی بخش داوودی فرماندار ایرانشهر ،خالد آهوپا از جوانان تحصیکرده بلوچ به سمت مشاور جوان فرماندار منصوب شد. متن حکم به شرح ذیل است: جناب آقای عبدالخالد آهوپا سلام علیکم؛ با توجه به نعهد و شایستگی و علاقه جنابعالی نسبت به مسائل جوانان از امروز بعنوان مشاور اینجانب در امور جوانان شهرستان ایرانشهر منصوب می گردید. امید است نهایت تلاش و جدیت خویش را برای تحقق اه این قشر خلاق مصروف دارید. در پایان موفقیت شما را از ایزد منان مسئلت دارم. نبی بخش داووی / فرماندار ایرانشهر محمدامین میربلوچزهی، خاش - ایرنا- بخشدار مرکزی خاش گفت: با هدف معرفی توانمندی های منطقه المان های قرآن و سوزن دوزی بلوچ در دو روستای این بخش طراحی و نصب شده است. مجتبی شجاعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با توجه به اینکه در روستای افتخار آباد همدلی و وحدت فارس و بلوچ، شیعه و سنی موج می زند در آن المان قرآن به عنوان نماد مشترک اتحاد و همبستگی طراحی و نصب شد.
وی افزود: در این روستا علاوه بر نصب المان قرآن یا وحدت، کار پیاده روسازی، ساخت بوستان و برج های نوری در حال انجام است.
وی اظهار داشت: المان سوزن دوزی بلوچی نیز در روستای نجف آباد شهرستان خاش طراحی و نصب شد که با توجه به همجواری این دو روستا زیبایی خاصی برای منطقه به ارمغان آورده است.
بخشدار مرکزی خاش ادامه داد: در این روستا نیز کار بلوارکشی، ج بندی و پیاده روسازی در حال اجراست و خیابان های آن نیز بهسازی و آسف می شود.
شجاعی اظهار داشت: در روستاهای اسماعیل آباد، عباس آباد، اکبرآباد، نوشی آباد، ناصرآباد، سیدآباد، میرزاباد، ناصری، بیت آباد، کمال آباد، صمدآباد، قاسم آباد، کمال آباد، کارواندر، نصرت آباد، چاه سم، چهزار، گرنچین و منطقه مرزی روتک بخش مرکزی خاش نیز کارهای خوبی در حوزه های عمرانی، خدماتی و رفاهی، گردشگری، آب و برق رسانی، آموزشی و ورزشی آغاز شده است.
وی از حمایت های ویژه مسئولان استانی و شهرستانی و همکاری دهیاران، علما، معتمدان و خیران منطقه برای توسعه، رشد و آبادانی نقاط روستایی بخش مرکزی خاش قدردانی کرد. خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.
7310/3042/6081
کامیون حامل روغن نباتی در جاده خاش به زاهدان واژگون شد و ساعت ها بدون محافظ رها بود اما به رغم فقر شدیدمنطقه، محموله سالم ماند و ی به آن دستبرد نزد./محمد بلوچی زهی؛ رو مه نگار بلوچ یک فعال کارگری در منطقه پارس جنوبی از اقدامات تبعیض آمیز میان کارگران بلوچ و غیربلوچ توسط چندین پیمانکار حاضر در منطقه پارس جنوبی خبر داد. «ناصر آقاجری» در تشریح مشکلات این دست از کارگران بلوچ حاضر در عسلویه، با دکر مثالی به خبرنگار ایلنا گفت: شرکت پیمانکاری تناوب در فاز ۱۷ – ۱۸ پارس جنوبی کارگران بلوچ را در کمپ کارگران جای نداده . صنعت،معدن و تجارت گفت:احداث کارخانه لاستیک،احیا کارخانه بافت بلوچ وتقویت معدن آنتیموان در سیستان و بلوچستان از اولویت های صنعتی و معدنی است. مرکز موسیقی حوزه هنری آلبوم موسیقی «لیپار» راوی افسانه بلوچی از بازخوانی های آثار ملا کمالان را منتشر کرد. یک ﺷـﭙﮯ ﭼﻨـﺪﮮ ﻫﻢ ﺣﯿﺎﻟﯿﮟ ﯾﺎﺭ/
ﻫـﻤﺪﻝ ﻭ ﻫـﻤﺼﺪﻕ ﻭ ﺳﺨﻦ ﺳﯿﻨﮕﺎﺭ/

ﺩﻝ ﭘﺮ ﺍﺯ ﻣﻬﺮﺀُ ﻗﻮﻣﯽ ﻫـﻤﺪﺭﺩﯼ/
ﺁﺗﮏ ﺍﻧﺖ ﭘﻪ ﻗﺼـﺪ ﮔﻨﺪﮎ ﻭ ﺩﯾـﺪﺍﺭ/

ﻭﻗﺘﮯ ﮐﻪ ﺩﻭﺭ ﻫـﻤـﺪﮔﺮ ﻧﺸـﺖ ﺍﻧﺖ/
ﮔﻠﻪ ﺍِﺵ ﺍﮮ ﺭﻧﮓ ﺀَ ﮐﺘـﮓ ﺍﻇـﻬﺎﺭ/

ﺗﻮ ﻧﮕﻨﺪَﮰ ﮐﻪ ﺷﭗ ﺷﺘﮓ، ﺳﯿﺎﻫﯿـﮟ/
ﺷﻨﮕﺘﮓ ﺑﺎﻡ ﻭ ﺗﻮ ﻧ. در پایان بیستمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و پا تان، یادداشت تفاهم همکاری میان عبدالرضا رحمانی فضلی کشورمان و عبدالقادر بلوچ ایالات و مناطق مرزی پا تان به امضا رسید. رئیس جمهور گفت: در شرایطی که در بسیاری از کشور ها بیگانگان شعله انشقاق و اختلاف را زیاد می کنند در کشور ما بین شیعه و سنی و بلوچ وحدت وجود دارد. اختصاصی از نیک فایل تحقیق وبررسی در مورد فرش بلوچ با و پر سرعت .
لینک و ید پایین توضیحاتفرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینتتعداد صفحات: 11 وزارت علوم و تحقیقات و فناوری مؤسسۀ آموزش عالی جهاد ی استان یزددانشکدۀ هنر و معماری اردکانموضوع تحقیق:فرش بلوچ راهنما:جناب آقای اشعاریتهیه و تنظیم:فاطمه کردی نژادزمستان86مقدمه:بلوص معرب بلوچ است، یکی از معانی لغوی آن "علامتی را گویند که بر تیزی تاق و ایوان نصب کنند و نام ولایتی هم هست و تاج وس را نیز گفته اند و آن گوشتی باشد که بر سر وس رسته است (اینها را می توان در فرهنگ های معین و عمید نیز دید) بدین ترتیب از آنجا که برخی از بلوچان دستار خود را مانند تاج وس بر سر خویش استوار می کنند، ممکن است به این نام خوانده شده باشند."علاوه بر آن تفاسیر و معانی دیگری نیز برای کلمه بلوچ آمده است که برخی از آنان بر پایه منطق و استدلال علمی و زبان شناسی استوار نیستند "از نقطه نظر جعفری (جعفری، 1343 هـ ش (الف) 771- 770) برخی آن (بلوچ را از ترکیب دو کلمه "بل" bal و "اوچ" uch می دانند). وی اضافه می کند: "بل "همان" بهل" فارسی است و "اوچ" هم"اوز uz" به معنی بلند است، پس بلوچ، پهلوان برزو بلند را گویند، شاید همین طور باشد و این نام را چنانکه بسی پیش از آنکه بلوچان و شاید در زمان ساسانیان یا از آن هم پیشتر که به مکران و کرمان تا فارس و خوزستان راه یافته بودند، به آنان داده اند و چون اینان با بلوچان بالا بلند تر و نیرومندتر از خود روبرو شده و زبون آن گشته، آنان را پهلوان بالا بلند خواندند".برخی نظیر جعفری بلوچ را برلیچ یعنی باشندگان دشت های و بیابان تعبیر کنند و بعضی بلوچ را مترادف کوچ خوانند و گویند که بلوچها در دشتها می زییند و کوچ ها در کوه ها، مگر در مجاروت هم. صدها سال قبل از میلاد گویند که بلوچها از حلب به سوی شرق حرکت د، آنها مالدار و کوچی بوده، جاییکه سرسبز و شاداب بوده و علوفه فراوان، س ت گزیدند که یکی ازین محلات برز کوه یا البرز است که بعداً از آنجا بسوی جنوب حرکت کرده و در مکران (اسم اولی بلوچستان) مسکن گزین شدند.برخی از دانشمندان معتقدند که بلوچ ها از طوایف آریایی اند که در محدوده سرزمین امروزی خویش زندگی کرده اند. مانند موج دریا گاهی پیش رفته و زمانی هم به عقب زده شده اند ولی همیش با بیگانگان مغرور در ستیز بوده اند. بلوچستان با دریای مکران ساحل طولانی داشته و دارای بنادر چابهار، تیس، پزم، راخج، کنارک، گواتر وغیره است. چابهار بندر عمده معاملات تجارتی بلوچستان است و سایر بنادر عمدتاً در خدمت ماهیگیری اند.بلوچها علاوه بر بلوچستان در سیستان، اسان، مازندران، کرمان و تهران بود و باش دارند و لهجه های بیشتر مروج درین بخش بلوچ نشین عبارت اند از: رخشانی، سرحدی، سراوانی وغیره.قبایل زیر: اسماعیل زی، ریکی، لاشار، یاراحمدزی، گمشادزی، مزارزی، میربلورزی، شالی بر، سهراب زی، رودینی، مگسی، رخشانی، ارب ، گورگیج، براهوی، ساسولی، ناروی، شاهوزی، هاشمزی، خاشی، بزرگزاده، بلیده ای، سالارزی، باران زی، برهان زی، بامری، نوشیروانی، دامنی وغیره در بلوچستان ایران زندگی می نمایند.قبایل بلوچ:عشایر اصلی اسان که به حرفه ی بافندگی اشتغال دارند و تقریباً همه ی آن ها جزء گروه بلوچ های قدیم به شمار می ورند از این قرارند:قبیله محلبهلولی خاف و جنگل (تربت حیدریه)بایزیدی محولات (تربت حیدریه) قائنکلاه درازی تربت حیدریه ترشیز (کاشمر)جان میرزایی زاوه و علیک (تربت حیدریه)رحیم خانی تربت حیدریه و سرخسبراهویی تربت حیدریه و سرخسکور خیلی(سالار خانی) تربت حیدریه و جنگلحسن زایی مختلفجان بیگی (بلوچهای جدید) رشخوار (تربت حیدریه)
با
تحقیق وبررسی در مورد فرش بلوچ
تیم الشباب روز یکم فروردین ماه 1393 در یک دیدار دوستانه به مصاف تیم پتیل رفت که این دیدار بانتیجه پرگل 6بر5 به نفع تیم الشباب به پایان رسید تا تیم الشباب سال جدید را با برد آغاز کند زننده گلهای تیم الشباب (حکیم بلوچ 2گل نظیربلوچزاده 2گل محمدچاکری 2گل بودند.)
اختصاصی از هایدی تاریخچه باستانی قوم بلوچ با و پر سرعت .
لینک و ید پایین توضیحاتفرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینتتعداد صفحات: 19 تاریخچه باستانی قوم بلوچ :سرزمینی که اکنون بلوچستان نام دارد، به اسم «مکا» «مکه» مشهور بود که یونانی ها آن را «گدروزیا» نامیدند. در زمان قدیم در سرزمین بلوچستان باتلاق بسیار وجود داشت و «اراینا» یا «ایرینا» در زبان سانسکریت به معنی باتلاق است و برخی معتقدند از ترکیب این کلمه با کلمه «مکا» کلمه ای پدید آمد که به مرور زمان به «مکران»(سرزمین باتلاق ها) تبدیل شد. کلمه بلوچستان نیز از زمانی به این سرزمین اطلاق شد که بلوچ ها در آن س ت د. در فرهنگ معین درباره قوم بلوچ آمده است:«قومی ایرانی، صحرانشین و دلیر ن بلوچستان، طوایف خارجی کمتر در آن ناحیه نفوذ کرده و ایشان در برابر بیگانگان مقاومت نموده اند. آنان لهجه خاصی دارند که به بلوچی معروف است در تپه های بلوچستان آثاری به دست آمده است که تاریخ این سرزمین را به سه هزار سال پیش از میلاد می رساند. آنچه مسلم است، کورش هنگام لشکرکشی به هند، مکران را نیز تصرف کرد. فردوسی در شاهنامه، ازگردان بلوچ سخن گفته است یکی از وقایع مهم بلوچستان، عبور اسکندر مقدونی از این سرزمین در هنگام بازگشت از هندوستان است که در جریان آن در اثر وجود ریگ های روان، بیابان های خشک و بی آب و سرسختی مردمان این سرزمین ، اکثر قوای خویش را از دست داد در زمان خلافت خلیفه دوم، این سرزمین به وسیله عرب ها فتح و یکی از ان عرب به عنوان حاکم آن منصوب شد، ولی در اثر مخالفت ها و جنگ های مردم بلوچستان با وی، سرانجام این سرزمین را ترک کرد در سال سی صد و چهار هجری قمری، سرزمین بلوچستان به وسیله دیلمیان فتح گردید. در زمان حکومت سلجوقیان در کرمان، منطقه بلوچستان نیز توسط آنها و تابع کرمان شد بعد از حکومت نادر، بلوچستان اسماً جزو ایران بود، اما حکومت مرکزی تسلط کاملی بر آن نداشت. محمدشاه قاجار ایرانشهر را تصرف کرد و پس از آن تمامی نواحی ساحلی بلوچستان به مرور زیر سلطه حکومت مرکزی ایران قرار گرفت ع های از صنایع دستیبلوچ در عصرارتباطات درعصرارتباطات واوج گسترش تکنولوژی جالب است بدانیدبلوچهاازجایگاه مناسبی برای استفاده ازاین فرصت برخوردارنشده ودرد ده جهانی همچون جهان لایتناهی هضم شده اند. به جرات می توان گفت: در ایران هیچ قومى به اندازه قوم بلوچ ناشناخته نمانده چون فرصتی برای بروزاستعయ౎౞ಎൎಘ@౐౎ಈ಄ಐಎ@౜ಐ౞ಌ౞౎౨౔ಎ@౎౦౔@౎ಔಌ@౎ಊౢ@ౢ౎@ಊಒ䀞౔ಐ౎ಌಔಊ@ಌ౎౨ಒ@౎౤౲ಈ౔ಎൎಘ@ಊ౜౔ಈංಘ@౐౞౎ඌಘಊŀ౒ಎ@ಊ౎@౞ౢൎಘಌ@ౘ౎@౐ಎŀఌಎ౎ౢಊಐౢ౞@ౄಌಎ౎౎౨౎ౢಎ@ඊಘŀ౒ඌಘಊ@[email protected]@@@[email protected]@౞ౢ౮ಐಈ@౔౎ౢಔ౜ŀఌಌ౎ඌఌಎ@ಆ౔౎౐ಒ@౞ౢ@ಊಐౢ౞@౐ಈඐఌಎ౎@౐ಎ@ౢ౨౔ಎ@౔ౚౢಔౢ@౞ౢౄಊ౞ಎ@౎౦౔ఘ@౔ಐ౦౮@ಌ౰౎ಊಔ౎ಌ@ಐ@ౢඎ౞ౠౢ౎ಌ@ಐ@౞ౢ@಄౎ಈ౐@౦ಂౢಌ౎ಊಎ䀞ಎ౎@౐ಐ౞ಎ@౎౦౔@ಆಎ@౔ඊامى آنها با یک بینش بسیار سطحى در مورد بلوچها قلم فرسایى کرده‏اند و آنها را قومى وحشى ، خونخوار و آدمکش معرفى کرده‏اند و در این کار چنان مبالغه کرده‏اند که حتى در زمان حال هم در بسیارى از اى بزرگ با وجود مراودات و ارتباطات، با یک دید بسیار بد به بلوچها نگاه مى‏کنند و کمتر به آنها اعتماد مى‏کنند و از دوستى و همراهى با بلوچها وحشت دارند و مثل اینکه کلمه بلوچ را مترادف با قتل و غارت مى‏دانند. اما حقیقت چیز دیگرى است و اینرا تمامى ایرانیانى که به نحوى از انحاء با بلوچها ارتباط داشته‏اند، مى‏دانند که بلوچ از این اتهامات مبرّاست.    2- امروزه هم مثل اینکه سازان وکارگردانان بلوچها را سوژه خوبى براى فروش هر چه بیشتر ‏هاى خود قرار داده‏اند و بجاى اینکه بیایند و به طریقى این قوم اصیل را بهتر معرفى کنند، و ظلم و ستمهاى حکّام جبّار را بر این قوم ستمدیده، بر روى بیاورند و مردم ایران را از حال و روز بلوچها در گذشته وحال آگاه گردانند، اکثراً هایى با سوژه قاچاقچى یا اشرار براى بلوچها درست کرده‏اند تا این قوم گمنام و ناشناخته را بیش از پیش در زیر غبارها پنهان گردانند و آن یاوه‏ گوییهایى را که در مورد بلوچها، در بعضى از کتابها نوشته شده اند، در حال حاضر بیشتر و بهترحقانیت آنهارا به اثبات برسانند و آن بلوچ کم عقل دیروز را
با
تاریخچه باستانی قوم بلوچ