بهشت و دوزخ خویشی

به نقل از خبرگزاریها در مورد بهشت و دوزخ خویشی : حسین کیانی نویسنده و کارگردان تئاتر می گوید شاید بهتر است بر خطی که احتمال می دهید به دوزخ نمی رود اعتمادی دوباره کنید. به هر حال احتمال به بهشت نرسیدن بهتر از احتمال به دوزخ رسیدن است. اختصاصی از فایل هلپ پاو وینت درس 3 پیام های آسمانی هشتم (بهشت و بهشتیان دوزخ و دوزخیان ) با و پر سرعت .
پاو وینت درس 3 پیام های آسمانی هشتم (بهشت و بهشتیان دوزخ و دوزخیان )
پاو وینت درس 3 پیام های آسمانی هشتم (بهشت و بهشتیان دوزخ و دوزخیان ) این پاو وینت در 15اسلاید تهیه و تنظیم شده است. با بکارگیری تصاویر جالب و جذاب و دسته بندی مطالب سعی کرده ایم یادگیری مطالب را برای دانش آموزان عزیز تسهیل بخشیم . با انتخاب این پاو وینت از تدریس و آموزش لذت خواهید برد. بدیهی است عناوین و مطالب و اسلایدها توسط دبیران مجرب و دلسوز در جهت گسترش علم و دانش روزافزون همه دانشجویان  با ظرافت خاص جمع آوری شده است.
با
پاو وینت درس 3 پیام های آسمانی هشتم (بهشت و بهشتیان دوزخ و دوزخیان )
اختصاصی از سورنا فایل پاو وینت درس 3 پیام های آسمانی هشتم (بهشت و بهشتیان و دوزخ و دوزخیان) با و پر سرعت .
پاو وینت درس 3 پیام های آسمانی هشتم (بهشت و بهشتیان و دوزخ و دوزخیان)
پاو وینت درس 3 پیام های آسمانی هشتم (بهشت و بهشتیان و دوزخ و دوزخیان) این پاو وینت در 15 اسلاید تهیه و تنظیم شده است. با بکارگیری تصاویر جالب و جذاب و دسته بندی مطالب سعی کرده ایم یادگیری مطالب را برای دانش آموزان عزیز تسهیل بخشیم . با انتخاب این پاو وینت از تدریس و آموزش لذت خواهید برد. بدیهی است عناوین و مطالب و اسلایدها توسط دبیران مجرب و دلسوز در جهت گسترش علم و دانش روزافزون همه دانشجویان  با ظرافت خاص جمع آوری شده است.
با
پاو وینت درس 3 پیام های آسمانی هشتم (بهشت و بهشتیان و دوزخ و دوزخیان)
شخصی بود که تمام زندگی اش را با عشق و محبت پشت سر گذاشته بود و وقتی از دنیا رفت همه می گفتند به بهشت رفته است. آدم مهربانی مثل او حتماً به بهشت می رفت. در آن زمان بهشت هنوز به مرحله کیفیت فراگیر نرسیده بود.
استقبال از او باتشریفات مناسب انجام نشد دختری که باید او را راه می داد نگاه سریعی به لیست انداخت و وقتی نام او را نیافت، او را به د. می رسد یک روز فصل بوسه چینی در بهشت
روی تـخـتـی با رقیبـان می نشینی در بهشت تـا خـدا بـهـتـر بسوزانـد مـرا خواهـد گذاشت
یک نمایـشگـر در آتـش ، دوربـیـنـی در بهشت صاحب عشـق زمیـنـی را به دوزخ می بـرنـد
جا نـدارد عشق های این چنـیـنـی در بهشت گـیـرم از روی کـرم گـاهی خـدا دعـوت کـنـد
دوزخی ها را بـرای شب نـشینی در بهشت ...بـ. دوش دیدم وسط کوچه روان پیری مست.. برلبش جام ی وسبویی در دست.. گفتم نکنی شرم از این می خواری؟ گفتا که مگر حکم به جلبم داری!؟ گفتم تو ندانی که خدا مست ملامت کرده؟ در روز جزا وعده به اتش کرده؟ گفتاکه برو بی خبر از دینداری خود را به از باده خوران پنداری؟! من می خورمو هیچ نباشد شرمم زیرا به سخاوت خدا دل گرمم.. من هرچه کنم گنه از این می خواری صد . دوش دیدم وسط کوچه روان پیری مست
برلبش جام ی وسبویی در دست

گفتم نکنی شرم از این می خواری؟
گفتا که مگر حکم به جلبم داری!؟ گفتم تو ندانی که خدا مست ملامت کرده؟
در روز جزا وعده به اتش کرده؟ گفتاکه برو بی خبر از دینداری
خود را به از باده خوران پنداری؟! من می خورمو هیچ نباشد شرمم
زیرا به سخاوت خدا دل گرمم

من هرچه کن.
این چه حرفی است که در عالم بالاست بهشت
هر کجا وقت خوش افتاد همانجاست بهشت
دوزخ از تیرگی بخت درون تو بود
گر درون تیره نباشد همه دنیاست بهشت
این چه جهانیست که نوشیدن می نارواست
این چه بهشتیست درآن خوردن گندم خطاست
آی رفیق این ره انصاف نیست، این جفاست
راست بگو راست بگو راست، فردوس برینت کجاست
راستی آنجا هم هر . دوزخ، برزخ، بهشت؛ سومین بلند سینمایی بیژن میرباقری در مقام کارگردان است. این مشتمل بر سه اپیزود است که در نقاطی به هم گره می خورند؛ اپیزود اول: زن و شوهری پس از سالها همدیگر را می بینند. اپیزود دوم: مردی پس از سالها یاد عشق قدیمی اش می افتد. اپیزود سوم: زنی تصمیم می گیرد پس از مرگ شوهرش، کار او را ادامه دهد. علی مصفا، مهتاب کرامتی، آقای. دست بردار و برو ول کن این خم ساغری ای عشق با تو حرف میزنم ای رنج مگر آجری؟ مارا نه غم دوزخ و حرص بهشت است .
کمدی الهی اثر دانته شاعر ایتالیایی میباشد و به سه بخش تقسیم میشود. دوزخ. برزخ .و بهشت که هر بخش شامل33 فصل است. در مقدمه کتاب شاعر شرح میدهد که خود را در جنگلی پیچ در پیچ و تاریک (که نشانه ای از گمراهی است) می یابد در بیرون جنگل تپه ای نورانی به چشم میخورد ولی یک پلنگ یک شیر و یک گرگ راه اورا سد نموده اند در این هنگام ویرژیل شاعر بزرگ رومی . روستای دَرَک یکی از روستاهای بکر جنوب سیستان و بلوچستان می باشد که در سواحل مکران قرار دارد. گفتگوی اهل بهشت و اهل دوزخ با توجه به آیات ۳۵ - ۳۶ و ۴۴ - ۴۵ سوره اعراف

♦ اهمّیّت زام به امور شرعی برای رهایی از عذاب ا وی
♦ یکی از بزرگترین ظلمها، ظلم به نفس است.
♦ معنای ظلم به نفس با توجه به زندگی شبث ابن ربعی و عمر بن سعد علیهما اللعنة

اسدی گرمارودی
مدت زمان: ۷:۵۳
کد فایل: f9507061
کانال مواعظ حکیمانه: @mavaez فایل جابر ابن یزید می گوید از اباجعفر باقر (ع) در مورد معنای آیه 15 سوره قاف یعنی{ أَ فَعَیِینَا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فىِ لَبْسٍ مِّنْ خَلْقٍ جَدِیدٍ} پرسیدم . ترجمه آیه : آیا ما از آفرینش نخستین عاجز و درمانده شدیم [تا از دوباره آف عاجز و درمانده شویم؟ چنین نیست‏] بلکه آنان [با این همه دلایل روشن و استوار] باز در آفرینش جدید در . برای پ و رهایی از قفس
فقط جرعه ای کافی است
نظر بر ساقی رضوان کن
که قدحش هر دم باقی است
حال که در میکده اش هست باز
مبادا ز او روی گردانی باز
ای که تشنه ای و بدنبال آب
مکن بدست خویش خویشت اب
به دنبال بهش چو می پویی
بباید به همین جا نخست ی
که چون رود به بهشت آنکه
دارد به دست ز دوزخ نشانه
چو کردی بهشت به اینج. بسم الله الرحمن الرحیم سرای آ ت در قرآن - بخشی از مبحث جامعیت قرآن - کارشناسی ارشد قرآن سرای آ ت یکی از حقایقی که قرآن از عالم هستی برای انسان تبیین می­کند، سرای آ ت است. این همان عالمی است که بهشت برای زندگی سعادتمند مومنین و دوزخ برای زیست ذلتبار کفار در آن قرار دارد. قرآن در تشریح سرای آ ت و بهشت و دوزخ، آیات متعددی دارد که پرداختن ب. در بحار است که حضرت صادق علیه السلام
در پاسخ ابوهاشم که از همیشگی بودن در بهشت و دوزخ از حضرت پرسید ، فرمود همیشگی بودن دوزخیان در دوزخ برای این است که نیتهای آنها در دنیا این طور بوده که اگر همیشه در دنیا بودند همیشه معصیت خدا می د . و همیشگی بودن بهشتیان در بهشت برای این است که نیتهای آنها این بود که اگر همیشه در دنیا می ماندند ، .
تزکیه به معنای تطهیر نفوس در سه رابطه مطرح می‏شود:

اوّل؛ تزکیه عقل، یعنی تطهیر بُعد اعتقادی انسان از اعتقادات باطله؛ به ‏طور مثال: تطهیر عقل از شرک، تزکیه است. همان‏طور که اعتقادات غلط بر روی قلب آثار م ّب دارد، این تزکیه نیز بر روی قلب اثر می‏گذارد.

دوم؛ تزکیه نفوس، یعنی تطهیر نفس از رذائل اخلاقی و کثافات نفسان. رمان هشت بهشت رمان هشت بهشت برای اندروید رمان هشت بهشت برای گوشی موبایل رمان هشت بهشت به صورت کامل و یکجا رمان هشت بهشت با رمان هشت بهشتapk رمان هشت بهشت جامع
ادامه مطلب #filesell_pps_div1{margin:5px auto;padding:5px;min-width:300px;max-width:500px;border:1px solid #a9a9a9 !important;background-color:#ffffff !important;color:#000000 !important;font-family:tahoma !important;font-size:13px !important;line-height:140% !important;border-radius:5px;} بهشت و جهنم لینک و ید پایین توضیحات فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت تعداد صفحات: 17   بهشت و جهنم یکی از بحثهای مربوط به بهشت و دوزخ، مسأله وجود کنونی آنها است و از زمانهای. منتقدان و موافقان رییس جمهوری سخن می گویند جدل داغ راه دوزخ و بهشت شرق: « » فقط یک جمله گفت، اما همین یک جمله تا حالا خیلی ها را به واکنش وا داشته است. «نمی توان مردم را با زور به بهشت برد» بدل به بخثی «پینگ پنگی» شده که میان موافقان و مخالفان بحث ردوبدل می شود و گاه ابعاد جدیدی هم پیدا می کند. اگرچه به نظر می رسد که سهم و فضای رسانه ای م. می رسد یک روز فصل بوسه چینی در بهشت روی تختی با رقیبان می نشینی در بهشت تا خدا بهتر بسوزاند مرا خواهد گذاشت یک نمایشگر در آتش، دوربینی در بهشت صاحب عشق زمینی را به دوزخ می برند جا ندارد عشق های این چنینی در بهشت گیرم از روی کرم گاهی خدا دعوت کند دوزخی ها را برای شب نشینی در بهشت ... با مرامی که من از تو باوفا دارم سراغ می روی دوزخ مرا وق. بهشت آیا جهنم و بهشت اکنون خلق شده اند؟ الآن کجا هستند و چه وسعتی دارند؟ آیا درست است که بهشت در آسمان است و جهنم در زمین؟ پاسخ: اکثر دانشمندان ی معتقدند که این دو هم اکنون وجود خارجی دارند و ظواهر آیات قرآن نیز این نظر را تائید می کند. به عنوان نمونه: 1- آیات فراوانی که در مورد بهشت و یا دوزخ تعبیر به «اُعِدَّت» (مهیا شده) نظیر آیه 133 از سوره آل عمران[1]و یا تعبیرات دیگری که از همین ماده آمده است. از این آیات استفاده می-شود که بهشت و دوزخ هم اکنون آماده شده اند اگر چه بر اثر اعمال نیک و بد انسان ها توسعه می یابند. 2- در آیات مربوط به معراج در سوره «والنَّجم» می خوانیم: بار دیگر (ص) جبرئیل را نزد «سدره المنتهی» که در بهشت جاویدان قرار دارد مشاهده کرد.[2] 3- در سوره تکاثر می فرماید: اگر علم الیقین داشتید، دوزخ را مشاهده می کردید پس به عین الیقین آن را می دیدید.»[3]... اما اینکه بهشت و جهنم در کجا هستند؟ پاسخ این سوال را از دو راه می توان داد: نخست اینکه بهشت و دوزخ در باطن و درون این جهانند. همانطور که در این عالم موجودات بسیاری هستند که با چشم و گوش و لامسه عادی و غیر مسلح قابل درک نیستند، نظیر امواج رادیویی که تا دستگاه گیرنده ای نباشد، صدائی از آن امواج به گوش ما نمی رسد. البته این مثال هر چند از جهاتی رسا نیست ولی برای مجسم ساختن چگونگی وجود بهشت و دوزخ، در باطن این جهان، مؤثر به نظر می رسد. دیگر اینکه: عالم آ ت و بهشت و دوزخ، محیط بر این عالم است و به اصطلاح این جهان در شکم و درون آن جهان قرار گرفته است. درست همانند عالم جنین که در درون عالم دنیاست، زیرا می دانیم عالم جنین برای خود عالم مستقلی است، اما جدای از این عالمی که در آن هستیم نیست، بلکه در درون آن واقع شده است. عالم دنیا نیز نسبت به عالم آ ت همین حال را دارد، یعنی در درون آن قرار گرفته است و اگر می‏بینیم قرآن می‏گوید وسعت بهشت به اندازه وسعت آسمان ها و زمین است به خاطر آن است که انسان چیزی وسیع تر از آسمان و زمین نمی‏شناسد تا مقیاس سنجش قرار داده شود ، لذا قرآن برای اینکه وسعت و عظمت بهشت را ترسیم کند آن را به پهنه آسمان ها و زمین تشبیه کرده است و چاره‏ای غیر از این نبوده، همان طور که اگر کودکی که در شکم مادر قرار دارد، عقل می‏داشت و می‏خواستیم با او سخن بگوئیم باید با منطقی صحبت کنیم که برای او در آن محیط قابل درک باشد. از آنچه گفتیم پاسخ این سؤال نیز روشن شد که اگر وسعت بهشت به اندازه زمین و آسمان ها است پس دوزخ کجا است ؟ زیرا طبق پاسخ اول دوزخ نیز در درون همین جهان قرار گرفته و وجود آن در درون این جهان منافاتی با وجود بهشت در درون آن ندارد (همانطور که در مثال امواج فرستنده صوتی ذکر شد) و اما طبق پاسخ دوم که بهشت و دوزخ محیط بر این جهان باشند جواب باز هم روشنتر است زیرا دوزخ می‏تواند محیط بر این جهان باشد و بهشت محیط بر آن و از آن هم وسیع تر.[4] [1]-وَ سارِعُوا إِلی‏ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ اْلأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقینَ و شتاب کنید برای رسیدن به آمرزش پروردگارتان؛ و بهشتی که وسعت آن، آسمانها و زمین است؛ و برای پرهیزگاران آماده شده است. [2]- سوره والنجم آیات 13 الی 15 « وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْری‏ * عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهی‏ * عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوی‏ و بار دیگر نیز او را مشاهده کرد، نزد «سدرة المنتهی»، که «جنت المأوی» در آنجاست! [3]- سوره تکاثر آیات 5، 6 و 7 کَلاّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْیَقینِ * لَتَرَوُنَّ الْجَحیمَ * ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَیْنَ الْیَقینِ چنان نیست که شما خیال می‏کنید؛ اگر شما علم الیقین (به آ ت) داشتید (افزون طلبی شما را از خدا غافل نمی‏کرد)! قطعاً شما جهنّم را خواهید دید! سپس (با ورود در آن) آن را به عین الیقین خواهید دید. [4]-این جواب از تفسیر نمونه ج3 ص92 الی 95 با اندکی تصرف برگرفته شده است . منبع : پایگاه حوزه رغبت بهشت: جلیل واقع‏ طلب به شوق سجده چو بر خاک سر گذاشته‏ام‏ قدم ز عرش هم آنسوی‏تر گذاشته‏ام‏ فرشته‏های خدا گرچه آسمان گردند به سجده‏ای همه را پشت سر گذاشته‏ام‏ هزار دوزخ دنیا برابرم هیچ است‏ که با در آتش، اثر گذاشته‏ام‏ عجیب نیست اگر رغبت بهشتم نیست‏ که من قدم به بهشتی دگر گذاشتم‏ [کتاب نور مومن؛ صفحه 49] http://moballeq.ir/images/janat%20001%20ata.jpg
طبق روایات فراوان و بعضی آیات قرآن، در بهشت نشانی از بسیاری از کمبودها ونقص هایی نیست که در این جهان به چشم میخورد: در بهشت، تکلیف و وظیفه و باید و نبایدی وجود ندارد (بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث،ج1،ص250)
در بهشت، رنج و خستگی نیست (فاطر35)
در بهشت، بیم و اندوهی وجود ندارد (اعراف 49)
در دل بهشتیان، بیماری های روحی مثل کینه و حسادت و بدخواهی راه ندارد (حجر 47)
در بهشت، بیماریهای جسمی و نقص عضو نیست (بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث،ج1،ص262)
در محیط بهشت، مشکل سرما و گرما وجود ندارد (انسان 12)
در بهشتیان ادرار و مدفوع و ترشحات زائد مثل آب بینی و آب دهان نیست (پیشین،ص 266)
در زندگی اهل بهشت، پیری وجود ندارد (همان،ص268)
در بهشت، خو دن و چرت زدن نیست (همان،ص266)
موهای زائد و در بدن و صورت بهشتیان نمیروید (بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث،ج1،ص268)
زایمان و عادت نه و بچه داری در بهشت نیست (صافات 58 تا61)
مرگ به زندگی اهل بهشت راه نمی یابد (احتجاج طبرسی،ج2،ص580)
۩ ◄ هدیه (اختیاری) خواندن این مطلب 14 صلوات میباشد ► ۩ آهنگ جدید و دوزخ بنام به عشق خودت new amir tataloo and duzakh called be eshghe khodet آهنگ جدید و دوزخ بنام به عشق خودت آهنگ جدید و دوزخ بنام به عشق خودت آهنگ جدید و دوزخ بنام به عشق خودت برای آهنگ به عشق خودت – و دوزخ به ادامه مطلب مراجعه فرمایید تلقی از بهشت و جهنم
این که بهشت چیست و جهنم کجاست، کودک از آن آگاهی ندارد. صرفاً بر اساس شنیده ها این تلقی وجود دارد که مثلاً بهشت، باغ زیبایی است و در آن انواع خوردنی ها از شکلات و میوه و اسباب بازی و ک ن دسال وجود دارند. در آنجا می توان تاب بازی کرد، دوچرخه و سه چرخه سوار شد، می توان دوید، جهید و حیاط آن وسیعو پر از درخت است. می توان. نوزدهم: خدایا زیاد بگردان در آن بهره مرا از برکاتش وآسان کن راه مرا به سوى خیرهایش ومحروم نکن ما را از پذیرفتن نیکى هایش اى راهنماى به سوى حـق آشکار بیستم: خدایا بگشا برایم در آن درهاى بهشت وببند برایم درهاى آتش دوزخ را و توفیقم ده در آن براى تلاوت قرآن اى نازل کننده آرامش در دل هاى مؤمنان. بیست و یکم: خدایا قرار بده برایم در آن به سوى . قسم به وعده ی شیرین «من یمت یرنی»****که ایستاده بمیرم به احترام علی (ع)

♦ همه انسان ها در لحظه مرگ المؤمنین (ع) را میبینند.

♦ وقَالَ علی ع: مَا خَیْرٌ بِخَیْرٍ بَعْدَهُ اَلنَّارُ وَ مَا شَرٌّ بِشَرٍّبَعْدَهُ اَلْجَنَّةُ وَ کُلُّ نَعِیمٍ دُونَ اَلْجَنَّةِ فَهُوَ مَحْقُورٌ وَ کُلُّ بَلاَءٍ دُونَ اَلنَّارِ عَافِیَةٌ. (منهاج ا. بزرگترین گناه انی که برای همیشه در دوزخ هستند - قسمت 4 5ـ غرور: ویژگی بیشتر دوزخیان است. الله متعال می فرماید: «‏‏و آنان که آیاتمان را انکار د و از –پذیرش- آن سر باز زدند، دوزخی­اند و جاودانه در آن می­مانند.‏» [أعراف:36] در حدیثی از صلی الله علیه وسلم وارد شده است که: دوزخ می گوید: ستمگران و خودخواهان بر من وارد می شوند. در حدیثی دیگر چن. الهی ضعیفان را پناهی ؛ قاصدان را بر سر راهی ؛ مومنان را گواهی ؛ چه عزیز است آن که تو خواهی!
الهی هر که ترا شناسد ؛ کار او باریک و هر که ترا نشناسد ؛ راه او تاریک .
الهی توانائی ده که در راه نیفتیم و بینائی ده که در چاه نیفتیم .
الهی بر عجز خود آگاهم و بر بیچارگی خود گواهم ؛ خواست خواست توست ؛ من چه خواهم !؟ الهی اگر چه بهشت چون چشم و چراغ است
بی دیدار تو درد و داغ است!
دوزخ بیگانه را بنگاه است!
وآشنا را گذرگاه است!
وعارفان را نظرگاه است!
الهی اگر مرا در دوزخ کنی دعوی دار نیستم،واگر در بهشت کنی بی جمال تو یدار نیستم!!!
الهی!
من به حور و قصور ننازم،اگر نفسی باتو پردازم،از آن هزار بهشت سازم!!!!!!!!! گروهی بهشت می جویند، اینان سود جویان اند و طماع ، گروهی از دوزخ بیم دارند و اینان عاجزند و ترسو، و گروهی بی طمع بهشت و بی بیم دوزخ اش می خواهند عشق بورزند، و اینان آزادگان اند و آزاد”. عشق چرا؟ عشق تنها کار بی چرای عالم است ، چه ، آفرینش بدان پایان می گیرد، نقش مقصود در کارگاه هستی اوست . او یک فعل بی برای است . غایت همه غایات عالم “برای ” نمی تواند داشت ... شریعتی آهنگ جدید و دوزخ به نام به عشق خودت متن آهنگ جدید و دوزخ به نام به عشق خودت amir tataloo ft. duzakh – be eshghe khodet با دو کیفیت ۳۲۰ و ۱۲۸  آهنگ جدید و دوزخ به نام به عشق خودت
آهنگ جدید و دوزخ به نام به عشق خودت
کرتیر موبد ساسانی تنها شخصی است که در میان ساسانیان بدون جایگاه پادشاهی کتیبه دارد،این کتیبه که در نقش رجب حکاکی شده دارای 31 سطر است که به این شرح است:
1- و من کرتیر در [ایران] شهر بر راستی پایدارم و [در برابر] ایزدان
2. و خدایگان، خوب پرست و خوب کامه بوده ام. و من از ایزدان این را
3. نیز درخواست که اگر یک بار ایزدان من کرتیر را در ز. پیر مرد دانایی به نوه اش گفت :

فرزندم تا حالا دانسته ای که بهشت مجانی است و دوزخ را باید با پول ید


نوه اش گفت : پدربزرگ چگونه بهشت مجانی است اما دوزخ رو باید با پول ید ؟؟؟؟

پیرمرد گفت؟؟؟

پسرم و روزه و کارهای نیک ، بابتشان هیچ پولی پرداخت نمیکنی و

بهشت مجانی به دست می آید ؛

اما و و و ربا بابتشان پول پرداخت میکنی
اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ رَوْضَةً مِنْ رِیَاضِ الْجَنَّةِ وَ لَا تَجْعَلْهُ حُفْرَةً مِنْ حُفَرِ النِّیرَان‏

و ترجمه ‏اش اینست

که خداوندا بگردان این حفره را یا قبر را باغى از باغهاى بهشت و مگردان این حفره را کوىی از کوهاى دوزخ

چنانکه مرویست از حضرت سید المرسلین (صلى اللَّه علیه و آله) که قبر مؤمن روضه ‏ایست از ریاض بهشت و قبر کافر کویست از کوهاى جهنم.
اعلموا انما الحیات الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَ تَکَاثُرٌ فِى الْأَمْوَ الِ وَالْأَوْلاَدِ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرّاً ثُمَّ یَکُونُ حُطَاماً وَفِى الْأَخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَ انٌ وَمَا الْحَیَا. اعلموا انما الحیات لدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَ تَکَاثُرٌ فِى الْأَمْوَ الِ وَالْأَوْلاَدِ کَمَثَلِ غَیْثٍ أَعْجَبَ الْکُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرّاً ثُمَّ یَکُونُ حُطَاماً وَفِى الْأَخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَ انٌ وَمَا الْحَیَاة. مشهورترین افراد تاریخ را در یک نقاشی ببینید، تصویری خیالی بر گرفته از کمدی الهی دانته که بهشت و دوزخ با بیش از ۱۰۰ چهره مشهور پر شده است! شما چند نفر از این افراد را میشناسید؟ انسان با آن که از فقر هویتی رنج می برد و تنها راه رهایی آن است که به غنی حمید پیوند بخورد(فاطر، آیه 15)، با این همه برخی به چیزهایی که مال دنیا و زینت آن است دلبسته می شوند و گمان می کنند که دارا هستند، در حالی که دارایی حقیقی و واقعی آن چیزی است که از انسان جدا نشود نه آن چیزی که با یک حرکت کوچک اصل و شاخه آن از میان می رود. وقتی خود انسان . بهشت بی تو بود شرّ و با تو دوزخ خیر
بی تو جنّت شرّ و دوزخ با تو خیر
بهشت بی تو حرام است و با تو دوزخ خیر

دو مورد بالا ایهام دارد. خصوصا در اولی بهتر احساس می شود جحیم با تو بود خیر و بی تو جنّت خیر اینجا مجبوریم خیر دوم را به معنای «نه» معنا کنیم و جلوی ایهامش را بگیریم.

إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَواْ وَّ الَّذِینَ هُم محُّسِنُونَ(نحل-128)
محققا خدا یار و یاور متقیان و نیکوکاران عالم است.

وَ إِن مِّنکمُ‏ْ إِلَّا وَارِدُهَا کاَنَ عَلىَ‏ رَبِّکَ حَتْمًا مَّقْضِیًّا(مریم-71)
ثمُ‏َّ نُنَجِّى الَّذِینَ اتَّقَواْ وَّ نَذَرُ الظَّالِمِینَ فِیهَا جِثِیًّا(مریم-72)

« و هیچ ی. در خبر است که روز قیامت، قومی را از امّت محمّد صلی الله علیه و آله سوی دوزخ رانند. چون در دوزخ رسند، مالک، ایشان را گوید: شما چه قومید؟ چون افتادید به این راه که بر شما، آثار شقاوتِ داغِ بیگانگی نمی بینم؟ نشان بیگانگان آن است که روی های سیاه دارند و چشم های ارزق (آبی)، سلسله (زنجیر) بر دست وپای و غُلّ بر گردن، شما را این حال نیست. گویند: ما گنه کاران از امت محمد صلی الله علیه و آله هستیم. مالک گوید: اکنون خود در آتش شویدکه مرا از محمد پیغامبر شرم آید که از امتِ وی به قهر به دوزخ اندازم. ایشان گویند: ای مالک! بگذار یک ساعت ما بر خود بگرییم و ماتم خود بداریم که ما ندانستیم که ما را به این راه در آرند. پس چندان بگریند که اشکشان بر زمین جاری شود. ندا از عرش بیاید که: ای مالک! به آتش انداز ایشان را. مالک گوید: در دوزخ شوید. آن ها قدم بردارند و گویند: بسم اللّه و آتش از زیر قدم ایشان بگریزد. مالک گوید: ای آتش! بگیر ایشان را. آتش روی باز کند تا ایشان را به پای فرو گیرد، ایشان بار دیگر گویند: بسم اللّه . آتش همچنان می گریزد از گفتار ایشان. مالک یکباره خشمگین شود و گوید: چون است که عاصیان را نگیری؟ آتش گوید، چگونه ایشان را بگیرم [در حالی] که بر زبانِ ایشان ذکر خداوند و در دلشان مهر خداوند است. ایشان در آن مناظره باشند که ندا از خدا آید که آن ها را از جهنم به سوی بهشت باز گردانید که من آن ها را برای عتاب تا این مرحله آوردم نه برای عذاب. کتاب سه گانه کمدی الهی دانته دوزخ,برزخ,بهشت http://s9.picofile.com/file/8293465334/%da%a9%d9%85%d8%af%db%8c_%d8%a7%d9%84%d9%87%db%8c_%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%aa%d9%87.jpg لینک کتاب سه گانه کمدی الهی دانته دوزخ,برزخ,بهشت 70 مگابایت
کمدی الهی سه گانه ایست به شعر که دانته آلیگیری، شاعر و نویسنده ایتالیایی نوشتن آن را در سال ۱۳۰۸ میلادی آغاز کرد و تا زمان مرگش در سال ۱۳۲۱ میلادی کامل کرد. این کتاب از زبان اول شخص است و دانته در این کتاب، سفر خیالی خود را به دوزخ، برزخ و بهشت تعریف می کند. کمدی الهی یکی از اولین کتاب های ادبیات ایتالیا است و از بزرگترین آثار در ادبیات جهان به شمار می آید. این کتاب کمک کرد تا زبان توسکانی و شیوهٔ نوشتاری آن به استانداردی برای زبان ایتالیایی تبدیل شود.
در سفر دانته به دنیای پس از مرگ، دو راهنما او را همراهی می کنند؛ در دوزخ و برزخ راهنمای او «ویرژیل»، شاعر رومی است که چند قرن پیش از دانته زندگی می کرده، و در بهشت راهنمای او بئاتریس پورتیناری است که دانته او را دوست می داشته و در کتاب زندگانی نو به شرح عشق خود به او پرداخته است.
دانته در این کتاب از مراحل مختلف دوزخ، برزخ و بهشت می گذرد و در این مراحل با شخصیت های مختلف تاریخی برخورد می کند، تا عاقبت در آ ین مرحله بهشت به دیدار خدا می رسد.
«کمدی الهی la divina commedia»، که بزرگترین اثر «دانته آلیگیری dante alighieri»، و بزرگترین شا ار ادبیات ایتالیا، و بزرگترین محصول ادبی و فکری قرون وسطای مغرب زمین، و یکی از بزرگترین آثار ادبی تاریخ جهان به شمار آمده است، محصول دوران بیست ساله غربت و دربدری دانته است.
«کمدی الهی» در درجه اول یک اثر شاعرانه انه بسیار عالی است. دانته با این مجموعه نه تنها بزرگترین اثر ادبی کشور خود را آفریده بلکه زبان مملکت ایتالیا را پی ریزی کرده است. از بعد از انتشار «کمدی الهی» این اثر مقیاس و محک سخن پردازی زبان ایتالیائی است، همچنان که زبان سعدی و حافظ ما «حد سخنرانی» فارسی بشمار می رود؛ زیرا هنوز هم ی نتوانسته است در ایتالیا پا از حد دانته فراتر گذارد، همچنان که ی نتوانسته است بهتر از سعدی ما سخن بگوید . شباهت زیادی نیز از این حیث میان سعدی و دانته است که گفته هر دو جنبه «سهل و ممتنع» دارد و این اختصاص که کار ترجمه از اینان را بسیار دشوار می کند اصل سخن آن دو را بصورت شا ار هائی بی نظیر در می آورد…
@metallurgydata کانال دانش ایده «دوزخ حضور دیگری است» ایده اساسی و مشهور سارتر است. او این ایده را در نمایش های خود اجرا می کند، دوزخ یکی از این نمایش هاست. بهشت اول آغوش مادریست که با تمامـ وجود بغلت کرد و شیرت داد.
بهشت دومـ دستان پدریست که برای راه رفتنت با تو کودکی کرد.
بهشت سومـ خواهر یا برادریست که برای ندیدن اشکهایت تمامـ اسباب بازیهایش را به تو داد.
بهشت چهارمـ معلمی بود که برای دانستنت با تمامـ بزرگیش همسنت شد تا یاد بگیری.
بهشت پنجمـ آغوشی بود که هرگز در آغوشش نگرفتی. فرود آمدم از بهشتت در این باغِ ویران خدایا
فرود آمدم تا نباشم جدا زین اسیران خدایا

مگر این فراموش خانه، به زیر نگین شما نیست؟
که حسب حالی نپرسید از این گوشه گیران خدایا

به جز سایه های ابوالهول، در این لوحِ وحشت عیان نیست
چه خشت و چه آیینه پیشِ جوانان و پیران خدایا

به باغ جهانت چه بندم دلی را که بسیار دیده ست
که حتا ب. ابواب هفتگانه جهنم خصوصیات ابواب هفتگانه جهنم را بفرمایید و اینکه هر کدام از این درها مخصوص چه گروهی است؟ و اصولا بیشترین و کمترین عذاب در جهنم در کجای آن واقع می شود و متعلق به چه انی است؟
پاسخ اول:
ابواب بهشت و دوزخ:
درآیات قرآن کریم اشاراتی به ابواب بهشت و جهنم دارد و مانند:
«والملائکه یدخلون علیهم من کل باب» «جنات عدن مفتح. سبب ورود به دوزخ است پیشوای ششم در این باره می فرماید: هر مؤمنی را از حقش باز دارد خداوند او را در روز قیامت پانصد سال س ا نگه می دارد و در این مدت عرق (از بدن او) او جریان دارد سپس جارچی از سوی خدای بزرگ اعلام می کند این ستمگری است که حق خدا را ادا نکرده است آنگاه مدت چهل سال دیگر توبیخ می شود و در نهایت به دوزخ می رود این شب، از شب هاى بافضیلت و ارزشمندى است که براى آن اعمالى وارد شده است:
1ـ غسل.
2ـ شش رکعت (هر دو رکعت به یک سلام) که در هر رکعت، سوره هاى حمد و یس و ملک و توحید را بخواند.
3ـ صد رکعت ، که در هر رکعت بعد از حمد، ده مرتبه سوره «قل هو اللّه احد» را بخواند. از حضرت المؤمنین على(علیه السلام) از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) روایت شده است .