بهون ه ع اشقے

به نقل از خبرگزاریها در مورد بهون ه ع اشقے : در ززو ماهــــرو به مانند تمام ایران زمین و تمامی ایرانیان جشن باستانی نوروز به زیبایی و فراخور منطقه برگزار میشودپس از خانه تکانی و مهیا شدن برای ب ایی فرخنده روز نوروز در چهار شنبه سوری هر مال (خانوار )اعم از زن و مرد ، پیر و جوان با بر پایی آتش و یا چند آتش و با پ از روی آتش و خواندن "زردی مو سی تو سوری تو سی مو " به تطهیر خود و مبارزه با بدی ها میروند.تش تش نوروز ایکنم شادی هر روز ایکنم سرخی تو سی مو زردی مو سی تو غم بره شادی بیا محنت بره روزی بیادر روستای پیــــر در لحظه ی تحویل سال اهالی در حرم متبرکه سه فرزند موسی کاظم علیهم السلام جمع گشته و نوروز و لحظه ی دگرگونی سال را در این مکان متبرک جشن گرفته وآغاز می کنند.رسم بر این است که پس از آن هر خانواده ای با تهیه یک نوع غذا مانند شیر برنج ، آش ماست ،(پلاو) برنج ، آش ماش و تهیه ی خشکبار محلی (شامل گردو بادام کوهی بنه کلخنگ)روغن محلی و گرد آمدن در یک مکان که می توانسته پشت بام خانه یا در چادر عشایری باشد به دید و بازدید و خوردن این گونه غذاها گذران وقت می د.و پس از آن به دید وبازدید درخانه و یا بهون هر دوست وآشنایی می رفتند.اعتقاد بر این بوده که از برنجی که در روز عید می پختند تا روز سیزده بدر برای خوش یمنی سال نگه می داشتند .رسم بر این بوده که نو عروس و یا کودکی که برای بار اول در زندگی شاهد نو شدن بهار میشده هنگام رفتن به دیدار پدر بزرگ ومادر بزرگ به عنوان تحفه و شاد باش نوروز به او یا بز هدیه داده میشد. نوروزتان فرخنده بادنوروزتان پــــــیروز آهنگ جدید همیشه مهدی مقدم و امید عامری با و کیفیت بالا موزیک مهدی مقدم و امید عامری بنام همیشه ، با دو کیفیت متفاوت ۳۲۰ و ۱۲۸ همراه با متن آهنگ همیشه و پخش آنلاین new mehdi moghadam & omid ameri – hamishe
آهنگ جدید همیشه از مهدی مقدم و امید عامری
 آهنگ همیشه مهدی مقدم و امید عامری در ادامه مطلب آهنگ جدید مهدی مقدم و امید عامری بنام همیشه یه دنیای خوبی تو یه رویایی خیلی
آرومم وقتی تو کنار من اینجایی
تویی آرامش اونکه میخوامش
عشق تو بهترین احساسو هر لحظه به من دادش
همیشه با منی با من بمون
همیشه عشقمی عشقم بمون
کم میشه فاصله حسمون
حاصل عشقه با من بمون
همیشه با منی بازم بمون
همیشه عشقمی عشقم بمون
کم میشه فاصله حسمون
حاصل عشقه با من بمون متن آهنگ همیشه مهدی مقدم و امید عامری وقتی تنهام من با غم هام
وقتی دلم تورو میخواد
میشینی با حرفات میگی هستم همرات
وقتی دلگیری بهون میگیری
فقط خودم میامو آرومت میکنمو میمونم پا به پات
همیشه با منی با من بمون
همیشه عشقمی عشقم بمون
کم میشه فاصله حسمون
حاصل عشقه با من بمون
همیشه با منی بازم بمون
همیشه عشقمی عشقم بمون
کم میشه فاصله حسمون
حاصل عشقه با من بمون همیشه مهدی مقدم و امید عامری از انتشارات اداره فرهنگ عامه علی بلوکباشی خلاصه:موقعیت جغرافیائی سرزمین ایل بهمئی، دامداری، ییلاق، قشلاق ایل، تاریخچه و سازمان ایل، سلسله مراتب درایل، نحوه س ت، س تگاههای آنها، نحوه ساخت "بهون" یا چادرسیاه، آراستن درون چادر، محل پخت ـ احوال ده نشینان ایل ـ اسامی تیره ها و طایف این ایل، تته قاپو شدن دراین ایل، کشاورزی، کاروپیشه ن، پختن نان، خوراکهای محلی، زبان و مذهب، پوشاک مردانه، هنرهای دستی درایل.


http://www.ichodoc.ir/p-a/changed/36/ /36_10001

«بلوط» را روی مووی ببینید این ، نخستین مردمنگارانه ایرانی ست. «مووی »، در اکران این هفته ی خود، بلوط اثر «نادر افشارنادری» را عرضه کرده که به ساخت نان از آرد بلوط اختصاص دارد.

«نادر افشارنادری»، مستند ساز، مردم شناس، جامعه شناس و فوتبالیست ایرانی ست که در سال 1305 در مشهد به دنیا آمد و تا سال 1359 زندگی کرد. او همچنین از سال های انقلاب ی سال 57 در ایران ع های زیادی تهیه کرده است که هنوز منتشر نشده اند.

زمان این 29 دقیقه است. نادر افشارنادری، زمانی درباره ی این مستند که پیش از انقلاب ساخته شده است، گفته: «از آنجا که ما وحشت داشتیم توزیع ممنوع شود با همکاری دوستانمان حلقه های آن را، در بسته های کوچک، به فرانسه می فرستادیم تا مبادا یکباره توقیف شوند. وقتی تمام حلقه ها به فرانسه رسید، یک ماه مرخصی گرفتیم، به پاریس رفتیم و را در آنجا مونتاژ کردیم و همراه کپی به ایران بازگشتیم. در تمام طول مونتاژ ما مستقیما با تدوین گر(مسئول مونتاژ) کار می کردیم. این تنها راه بود چون یک سناریو به معنی واقعی کلمه نداشتیم. تنها متن ما عبارت بود از توصیفی از تهیه نان با استفاده از آرد بلوط که شامل شرح این کار از هنگام چیدن تا زمان پخت می شد. همچنین شرح صحنه هایی که باید فصل ها را توصیف می د و البته چند صحنه لازم دیگر اما نه با نکاتی چندان دقیق شده.»

«آرش خاکپور»، مدیر سایت «مویی »، در گفتگو با پندار، انگیزه ی خود را از نمایش این ، علیرغم همه ی مشکلاتی که در کار مستند وجود دارد، «نخستین» بودن آن بیان می کند و بر ضرورت دیده شدن این ، که پیش از این تنها در برخی مجامع کوچک و یادبود ها نمایش داده شده می داند.

خاکپور می گوید احتمالا تمامی تصاویر در طول دو روز برداری شده اند.

ناصر فکوهی، مردم شناس در گفتگویی که با الویا رسترویو، همسر افشارنادری کرده است، بلوط را مهم ترین «نادر افشارنادری» می داند.

برای تماشا و رایگان بروی لینک زیر کلیک نمایید
لینک مرتبط http://www.mooweex.com/balut/



اختصاصی از یارا فایل تاسیس مدارس عشایری و تاثیر آنها بر زندگی مردم بویر احمد با و پر سرعت .
لینک و ید پایین توضیحاتفرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینتتعداد صفحات: 34 تاسیس مدارس عشایری و تاثیر آنها بر زندگی مردم بویر احمدچکیدة تحقیقدر تحقیق پیش رو به روند باسوادی عشایر بویراحمد و تحولات پس از باسوادی آنان پرداخته شده است.در ابتدا با مروری بر جغرافیای طبیعی و انسانی این مردم، به مدارس قدیم و شیوه تدریس در مکتب خانه ها پرداخته شده است. در ذیل همین عنوان به مواد درسی و کتبی که در مکتب خانه ها تدریس می شده اشاره شده و شیوة اداره این مدارس و حقوق و مزایا و دستمزد مکتب داران و روش پرداخت دستمزد آنها مورد مطالعه قرار گرفته است.در همین بخش و ذیل عنوان مدارس جدید به دارلتربیه عشایری که در زمان رضا شاه امر تعلیم دانش آموزان عشایر را بعهده گرفت اشاره ای رفته و آنگاه مدارس سیار عشایر و چگونگی تأسیس آنها به پیشنهاد محمد بهمن بیگی مورد مطالعه قرار گرفته اند. در همین بخش به تلاشهای شبانه روزی او و همکارانش در تشکیلات مدارس عشایری اشاره شده است تا اینکه موفق شده اند این مدرسه ها را به دورترین نقاط زندگی عشایر اعم از قشقایی و بویراحمد و سایر استانهای کشور ببرند، تا همه عشایر از این نعمت برخوردار گردند.در فصل بعدی زندگی عشایر پس از باسوادی آنان و پیامدهای باسوادی آنها با استفاده از چهار شاخص مورد مطالعه قرار گرفته است 1- ساختار اقتصادی 2- ساختار اجتماعی و نظام قشربندی 3- ساختار 4- ساختار فرهنگی – در این بخش هم آثار مثبت این تحول مورد نظر بوده است و هم آثار و تبعات منفی آن.البته در این تحقیق برخی از ابعاد زندگی عشایر مورد بررسی قرار نگرفته است و این بدلیل جلوگیری از گستردگی مطلب و منحرف نشدن از هدف اصلی تحقیق بوده است.از جمله مطالبی که می توانست مورد توجه جدی تر قرار گیرد دلایل اسکان عشایر و ضرورت جلوگیری از تحرک این اجتماع بوده است که امیدواریم در مجالی دیگر به آن پرداخته شود.کلید واژه:• ایل• بویر احمد• بهون• خان• عشایر• قشلاق• مال• مدرسه سیار• ییلاق• بهمن بیگیطرح مسئله و اهمیت آنجوامع گوناگون به دلایل مختلف در حال دگرگونی است. سرعت این دگرگونی ها و تحولات و نیز، خلق تحولات تازه سبب ساز دست ی انسان به شرایط زیستی بهتر است و هر جامعه ای تلاش می کند که به بهترین نحو از این تحولات بهرمند گردد.برای شناخت بهتر این تحولات در هر جامعه، نیازمند شناخت روابط علت و معلولی حاکم بر آن تحولات هستیم. همچنین در راه شناخت بهتر این تحولات باید تا حدودی به مطالعة ساختارهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی آن جامعه پرداخت.در مورد جامعة عشایری ایران مطالعات زیادی صورت گرفته است. بعضی از این مطالعات دقیق و علمی بوده اند و ای از آنها هم فقط جنبة توصیفی صرف داشته اند و از دقت علمی کافی برخوردار نیستند. بسیاری از این تحقیقات بعد از انقلاب 1357 صورت گرفته اند.هم اکنون بخش عظیمی از جمعیت روستاهای کشور، مخصوصاً در حوزه دامنه های زاگرس را عشایر اسکان یافته تشکیل می دهد. بنابراین مطالعة زندگی عشایر، اعم از اسکان یافته و کوچنده به شناخت بهتر این طبقه اجتماعی کمک خواهد کرد.تاریخ ایران هم نشاندهنده این واقعیت است که در دورانی نسبتاً طولانی، اقوام مختلفی اعم از ایرانی نژاد و یا غیر ایرانی که با شیوة عشایر امروزی می زیسته اند، بر ایران حکومت کرده اند.عشایر در ایران از اقوام مختلفی شکل گرفته اند، اما از نظر شیوة زندگی و معیشت و نحوة ادارة امور و ساختار اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و ب و درآمد و تولید و توزیع ثروت شباهتهایی به یکدیگر دارند.بنابراین هر نوع نتیجه گیری از این تحقیق می تواند تا حدود زیادی قابل تعمیم باشد.- یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار برزندگی عشایر ایجاد مدارس سیار عشایری و با سوادی فرزندان عشایر از سال 1335 شمسی به بعد بوده است. تحقیق پیش رو برای روند با سوادی مردم بویراحمد و تأثیر آن برزندگی آنان و تحولات پس از آن در زندگی جمعی و فردی آنان است.پیشاپیش یادآور می شوم که بعضی از دگرگونی ها در زندگی عشایر بویراحمد معلول چند عامل دیگر همانند پیش رفت تکنولوژی در کل جهان و همچنین ایجاد راههای مواصلاتی و ارتباط با مراکز فرهنگی و رفت و آمد به مناطقی خارج از حوزة س ت آنان نیز می باشد و با سوادی به تنهایی نمی توانسته این دگرگونیها را ایجاد نماید، البته سرعت این تحولات از زمان ایجاد مدارس عشایری و شوق به دانستن و یادگیری در نزد این مردم بیشتر از هر زمان دیگری بوده است.پیشینة تحقیقدر مورد باسوادی عشایر تحقیق جامعی که منحصراً به این موضوع پرداخته باشد در دست نیست البته در ضمن تحقیقات دیگر مثل شیوه های کوچ نشینی و تحقیقات
با
تاسیس مدارس عشایری و تاثیر آنها بر زندگی مردم بویر احمد
کلیات : پیشینه تاریخی، جغرافیایی ، و اجتماعی ایل بختیاری آریایی نژاد و از عشایر کوچر و کهن ایرانی اند که از قرن های ششم و هفتم قبل از میلاد در دامنه های کوه های زاگرس و اطراف رودخانه کارون می زیسته اند و قلمرو امروزی آنان استان چهارمحال و بختیاری و مناطقی از استان های اصفهان، کهگیلویه و خوزستان و جنوب لرستان است. زبان بختیاری ریشه در زبان پهلوی دارد و بختیاری شاخه ای از لران(لر بزرگ) شامل دو گروه هفت لنگ اند که معیشت آنان از راه دامپروری و شکارگری تامین می شود و ساختار سنتی ایلی آنان بر اساس قسمت طایفه، تیره، تش، اولاد ( ) بهون (خانوار) است و اطلاق لنگ به معنی واحد مالیتی ( لنگ = پای مادیان) و تقسیم آنان به دو گروه به احتمال از عهد صفویه بوده باشد. بختیاری ها مردمانی شیفته اسب و شکار و کوهند و دلاوری و شجاعت از خصایص بارز آنانست. مبارزه با افغان ها در 1134 هجری قمری و مخالفت با سران قاجار و شرکت در نهضت مشروطه و مقابله با استعمار بیگانگان و مخالفت با حکومت پهلوی نشانگر موثر بودن بختیاری ها در حیات و تاریخ ایران است. ( عشایر مرکزی ایران، جواد صفی نژاد، 109؛ مقدمه ای بر شناخت ایل ها، ایرج افشار سیستانی ، 321؛ تاریخ بختیاری، اسعد بختیاری، 5 ؛ فرهنگ بختیاری، عبدالعلی خسروی، 62 ؛ فنون کوچ نشینان بختیاری، ژان پیر دیگار، 235-237 ) بختیاری ها در سادگی و مهربانی و دوستداری میهمان و هنردوستی زبانزدند. فرهنگ و هنر بختیاری یکی از غنی ترین ذخایر فرهنگی و هنری ایران و تمدن بشری به شمار می آید و دستاورد ن زحمتکشی است که علاوه بر هیزم آوری، مشک زنی، شیردوشی، نان پزی، تربیت فرزندان و شرکت در امور زراعی، بزرگ ترین حامیان و اشاعه دهندگان فرهنگ و هنر بختیاری به شمار می آیند. هنروری و ذوق سرشار از تودرتوی طرح ها و نقش متنوع و ترکیب بندی بی نظیر رنگ ها در بافت بداهه قالی، گلیم و جاجیم و نیز از دل قصه ها و اشعار و شور آفرینی ها و لطافت نغمه ها و ترانه ها سر بر می آورد. موسیقی بختیاری متنوع و آواز خوانی در آن شاخص است. مضامین آوازها از توصیف طبیعت و رنج و مرارت زندگی کوج نشینی و اندوه هجران و فراق یار و دیار تا ستایش عشق و زیبایی را در بر می گیرد. رواج منظومه های تغزلی ادب فارسی ( لیلی و مجنون و خسرو و شیرین) و منظومه های بومی ایل و تقدس و ستایش پهلوانان حماسی با وجود شاهنامه خوانان حرفه ای در مناطق مختلف بختیاری و ستایش قهرمانان و دلاوران و ان ایل در آوازهای مختص رویدادهای تاریخی معاصر (نظیر علی داد، ابوالقاسم خان) نشانگر علاقه بختیاری ها به حفظ میراث های ادبی و موسیقیایی و فرهنگ و تاریخ خود است. بخشی از موسیقی با متر مشخص شامل ترانه های عروسی است که همراه دست زدن توسط ن و گاهی با دایره (بیشتر در ا و روستاها) اجرا می شود. موسیقی سازی مختص مراسم شادی و سرور بیشتر برای اجرای آهنگهای ی و نیز مراسم سوگواری با کرنا، سرنا و دهل اجرا می شود. کمانچه نوازی در هفتاد هشتاد سال اخیر به تاثیر از عاشیق های قشقایی و مطرب های دوره گرد و نیز رسانه ها در شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری و سایر ا ( بن ، بروجن ... ) رایج شده که با آن ها آهنگهای چهار محالی ، ترکی و بختیاری و موسیقی دستگاهی ایران ( رنگها و چهار مضراب و برخی دستگاها و آوازها نظیر شور ، دشتی ، همایون، کردبیات، چهارگاه، سه گاه، و ماهور را که به موسیقی بختیاری نزدیک ترند) اجرا می کنند. تار و تنبک را مطرب ها رواج داده اند. نی هفت بند یا چوپانی خاص عشایر کوچرو و نگهدار گله است و در حال حاضر رو به اضمحلال می باشد. تحقیق در موسیقی بختیاری با وسعت و تنوع موسیقی یک سرزمین گسترده یکی از دشوارترین تحقیقات موسیقیایی حوزه ی موسیقی شناسی قومی ایران به شمار می رود و با توجه به نتایج تحقیقات این مجموعه می توان جغرافیایی موسیقیایی بختیاری را در چهار حوزه بررسی و طبقه بندی کرد: الف) حوزه ی مرکزی : موسیقی عشایر کوچ روی دامنه های زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری یعنی منطقه جنگلی بازفت ، کوهرنگ، چلگرد، شیخ علی خان و روستاهای حاشیه زاگرس ده چشمه، کران، گوشه باباحیدر، اردل که به سبب موقعیت دشوار جغرافیایی اصیل تر باقی مانده اند. ب) حوزه ی غربی: موسیقی بختیاری های شمال خوزستان و یک جانشینان مسجد سلیمان، لالی، رامهرمز ایذه، دزفول، مشک، شوشتر، اهواز و اطراف آن را شامل می شود که منطقه قشلاقی کوچروان حوزه مرکز اند. ج) حوزة جنوبی: منطقه لردگان، خان میرزا، جوانمردی تا شمال کهگیلویه که موسیقی آن با موسیقی حوزة مرکزی و غربی تفاوت دارد. د) حوزه ی شمالی: مختص جنوب لرستان، ا ، الیگودرز، ده بهار، چشمه پر، بر بورود و شمال استان چهارمحال و بختیاری و روستاهای پشتکوه نظیر، خویه، صالح کوتاه، عینا، کلوشه، دورک و اطراف آن است که به سبب حضور اکثریت طوایف چهارلنگ با گویش زانی و لحن متفاوت موسیقیایی با حوزه های سه گانه مذکور و با صرف نظر از تاثیر پذیری از موسیقی لرستان (لرهای کوچک)مجموعه مجزایی از موسیقی بختیاری را شامل می شوند.