ب ابای بچ ه ه ا

به نقل از خبرگزاریها در مورد ب ابای بچ ه ه ا : ساعت چهار خیلی عجیبه ی ب خونه کپک زدهٔ ما زنگ بزنه. ریحانه خانومن : میگه مگ نمیخواستی بیای خونه مون؟ - میگم زر زدم بزار بپرسم. -میگه بیشور تو گفتی میای. میرم پیش بابام. نمیگم اِزازه میدی برم. میگم منو میبری؟ : نگام میکنه و میگه باشه ولی خودت برو : رفتم در خونه شونو زدم؛ وای خدای من داداشش ۳ سالشه. اومده اویزوون شده از گردنم میگه من دوسِت د. بهار بهار چه اسم آشنایی ... صدات میاد اما خودت کجایی ..
سلام دوستای عزیزم سال نوتون مبارک امیدوارم سال جدید پر از تحولات مثبت برای همه باشه .. دارم همه تلاش خودم رو می کنم که عینک خوشبینی بزنم و حرفای مثبت بزنم تو این سال ، همه خسته شدن از غم هام یه قولی هم به مامان و خانوادم دادم که به اون دیگه زنگ نزنم و نمیدونم موفقم یا نه امسال سال . عربستان و ترکیه بار دیگر در راستای منافع خود تلاش دارند تا تروریست های ی را تقویت کنند تا آنچه بر گذشت این بار در یمن تکرار شود.
روز گذشته تروریست های تکفیری بار دیگر دست به جنایتی خونین زدند و صدها انسان بی گناه را که در حال اقامه بودند، هدف قرار دادند.
روز گذشته 4 عامل انتحاری دو مسجد «الحشحوش» و «بدر» در شهر صنعا پایتخت یمن را هدف حمله قرار دادند که در این حملات 137 کشته و 340 زخمی برجای گذاشت.
گروه تروریستی در یمن که به تازگی اعلام موجودیت کرده مسئولیت این حملات را برعهده گرفته است. محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله پس از این جنایت اعلام کرد که این حمله با هماهنگی عربستان سعودی انجام شده است.
اما سوال اینجاست که چرا بار دیگر ریاض و رژیم آل سعود متهم اصلی این حملات تروریستی شناخته شدند؟
محمد عبدالسلام پس از آنکه چندی پیش سعود الفیصل امور خارجه عربستان سعودی گفته بود که از گزینه نظامی برای حمایت از رئیس جمهور فراری یمن استفاده می کند، عربستان را متهم شماره یک حمله خونین صنعا معرفی کرد.
چراکه وی به خوبی می داند عربستانی ها نه ی توانمند دارند که بتوانند روی آن حساب کنند و نه نیروهای مسلح تاثیرگذاری در یمن که توان مقابل رودر رو با نیروهای مردمی بلکه تنها ابزار سعودی ها تروریست های تکفیری هستند که سال هاست برای تامین منافع خانواده سلطنتی سعودی درحال قتل عام مردم بی گناه خاورمیانه اند.
تلویزیون المیادین در گزارشی از حمله خونین دیروز در صنعا تاکید کرد که این حمله ترجمه ای از تهدیدات علیه انصارالله بود تا فتنه جنگ مذهبی را این بار در کشور یمن برافروزند.
باید این سوال را مطرح کرد که واقعا ن، ک ن و مردم بی گناه در کجای معادلات قدرت هستند که با نقشه سعودی ها و اجرای تکفیری ها این گونه قتل عام می شوند؟
سعودی ها پس از باختن عرصه یمن به انصارالله همچون همیشه مهره های خود را وارد بازی کرده اند تا همچون و عراق، این بار یمن را هم تبدیل به زمین سوخته کنند و در این مسیر ابای ندارند که همچون نزدیک به 200 هزار نفر کشته شوند.
آنها که خود را جهان و مالک شبه جزیره می دانند تحمل این را ندارند که انی غیر از مزدوران خودشان بر یمن و سرنوشت این کشور مهم جهان عرب حاکم ببینند و حالا که دستشان از قدرت کوتاه شده می خواهند یمن را ویران کنند.
در این میان ترکیه نیز که حامی سنتی است و همکاری و هماهنگی قابل توجهی با این تروریست ها دارد وارد بازی یمن شده و ریاض برای آنکه ضعف های خود را جبران کند از آنها دعوت کرده تا به خون بازی یمن بیایند تا تجربه موفقشان در قتل عام مردم را این بار در یمن تکرار کنند.
سعودی ها که به دلیل پول های بادآورده نفتی ماجراجو شده اند و تبعات جنایات خود را از یاد می برند، آنها همانند انی شده اند که در حال غرق شدن هستند و برای نجات خود به هرچیزی چنگ می زنند، از دامن تا دشداشه تروریست های تکفیری اما دو نکته را فراموش کرده اند، اول اینکه صبر ملت های مسلمان منطقه اگر لبریز شود دودمان خانواده خون خوار سعودی از فیصل گرفته تا سلمان به باد خواهد رفت و در روز واقعه همچون دوستانشان در جرف الص ، القصیر و تکریت فریادرسی برایشان نخواهد ماند و دوم اینکه خداوند در قرآن وعده داده زمین برای صالحان به ارث خواهد ماند و مطئن باشند که آنها صالحان زمین نبوده اند و نخواهند بود. بسمه تعالی 5 سال از حوادثی که برخی از عنوان آن به نام فتنه ابای فراوانی دارند درسال 1388 می گذرد اما همچنان یاد وخاطره ی آن روزها دراذهان عمومی تداعی کننده ی یک ظلم بزرگ به نظام وانقلاب مردم است . گرچه درسالهای اخیر بعضی از افراد تریبون به دست درصدد موجه جلوه دادن اتفاقات سال 1388 وهمچنین ترسیم آن بعنوان یک اختلاف ساده ی بین دوطرف هستند . پروژه بررسی نقش قرآن و تأثیر آن در زندگی فردی و اجتماعی در 180 صفحه ورد قابل ویرایش -1 بیان مسئله بحث پیام ها و الگوهای قرآن از جمله مباحثی است که اگر به درستی تبیین شود تأثیرات قابل توجهی بر زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان بلکه جوامع انسانی و بشریت خواهد گذاشت. چون الگوپذیری و پندگرفتن از فراز و نشیب های زندگی انسان ها و تاریخ گذشتگان ر. گزارش کاراموزی شرکت سهامی سپیدنت گزارش کاراموزی شرکت سهامی سپیدنت در 85 صفحه ورد قابل ویرایش دسته بندی کامپیوتر و it بازدید ها 0 فرمت فایل doc حجم فایل 62 کیلو بایت تعداد صفحات فایل 85  گزارش کاراموزی شرکت سهامی سپیدنت گزارش تخلف برای گزارش کاراموزی شرکت سهامی سپیدنت گزارش کاراموزی شرکت سهامی سپیدنت فروشنده فایل کد کاربری 6017 تمام فایل ها کاربر گزارش کاراموزی شرکت سهامی سپیدنت در 85 صفحه ورد قابل ویرایش


فهرست

تشکر و قدردانی 4

تقدیمی به : 5

مقدمه 7

تاریخچه 11

تاریخچه اینترنت در ایران 15

ابزار مورد نیاز جهت استفاده از اینترنت 17

مودم چیست ؟ 18

خدمات اینترنت 19

پست الکترونیکی 19

مثال هایی از حوزه های مختلف سطح بالای جغرافیایی 22

مثال هایی از حوزه های سطح بالای سازمانی 22

آشنایی با سایت های مهم در اینترنت 23

1. سایت یاهو ( yahoo ) 23

2. سایت گوگل (google ) 23

3. سایت ابای ( ebay ) 24

4. سایت آمازون( amazon ) 24

معرفی تعدادی مراکز مالی 25

تهیه نرم افزار 26

گپ زنی در اینترنت 26

بحث و گفتگوی گروه های تخصصی 28

تجارت الکترونیک 29

تاریخچه تجارت الکترونیک 29

تعریف تجارت الکترونیک 31

مزایا و معایب تجارت الکترونیک 33

بسترهای لازم برای تجارت الکترونیک 35

تجارت الکترونیک در ایران 35

آشنایی با بازاری از طریق اینترنت 38

تلفن اینترنتی 39

مزایای مکالمه تلفنی اینترنتی برای کار 39

مزایای استفاده از voip 40

مزایا و معایب ارتباطات اینترنتی 43

اساسنامه 45

اساسنامه محل کارآموزی 47

اساسنامه شرکت سپید نت ( سهامی خاص ) 47

ثبت شرکت ها 52

شرکت های سهامی 55

کلیات 55

تعریف شرکت 56

میزان سرمایه 57

انواع شرکت های سهامی 58

نحوه تاسیس شرکت های سهامی خاص 58

محدودیت های شرکت سهامی خاص 59

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت سهامی خاص 60

مدیریت 61

مهارت های مدیران 62

وظایف مدیریت 63

نقش های مدیر 65

نقش های ارتباطی 65

نقش های اطلاعاتی 66

نقش های تصمیم گیری 67

اصول و روش های حسابداری 69

اصل بهای تمام شده 69

تعریف وجه نقد 73

تنخواه گردان 74

حسابداری تنخواه گردان 75

صندوق 76

حساب بانک 77

انواع دفاتر تجاری 79

الف ) دفتر رو مه 80

ب ) دفتر کل 82

ج) دفتر دارایی 83

د) دفتر کپیه 84

صورت های مالی 85

نمونه ترا مه 86

نمونه صورت حساب سود و زیان 89

نتیجه گیری 95






مقدمه

از همان زمانی که انسان از زندگی انفرادی دست کشید و به زندگا اجتماعی روی آورد و تبادلات و معاملات آغاز شد ، نیاز به یک سری محاسبات و شمارش ها به وجود آمد . نخستین وسیله ای که انسان برای محاسبه و شمارش در دست داشت ، انگشتان دست بود . با گسترش جوامع و پیچیده تر شدن مناسبات و دادوستدها کم کم اشیا جایگزین انگشتان دست شدند . بشر هزاران سال سعی کرد تا روش ساده ای جهت محاسبات پیدا کند و مهم ترین تحول در این زمینه اختراع چرتکه بود که آن را به چینیان نسبت می دهند و قدمت آن به بیش از دو هزار سال قبل از میلاد برمی گردد . با اختراع چرتکه در حقیقت داده پردازی از ح دستی محض به همراهی با وسایل جانبی مکانیکی تبدیل گردید .

لایبنیز ریاضی دان آلمانی از نخستین انی است که در ساختن یک دستگاه خ ر محاسبه کوشش کرد ، او که به پدر حسابدارش در تنظیم حسابها کمک می کرد از زمانی که برای محاسبات صرف می کرد ، ناراحت بود ، به همین علت تلاش غراوانی ئر ساخت این ماسین کرد ولی در نهایت موفق به انجام این کار نشد .

در گذشته دستگاه های مختلف مکانیکی ساده ای نظیر چرتکه ساخته می شدند که در برخی موارد به عنوان « کامپیوترهای آنالوگ » نام برده می شود . چرا که بر خلاف کامپیوتر های رقمی ، اعداد را نه به صورت اعداد بر پایه دو بلکه به صورت کمیت های فیزیکی متناظر با اعداد نمایش مب دادند .

نهایتا ً نخستین ماشین جمع زن مکانیکی که اعداد را بر پایه دو نمایش می داد در سال 1642 توسط دانشمند فرانسوی به نام ب پاسکال ساخته شد .

چیزی که امروزه از آن به عنوان کامپیوتر یاد می شود در گذشته به عنوان کامپیوترهای رقمی ( دیجیتال ) یاد می شد تا آنها را از انواع کامپیوترهای آنالوگ جدا سازد .

ایده چا بابج بود که مبنای ساخت کامپیوترهای امروزی شد . که او را به عنوان پدر کامپیوتر می شناسند . او یکی از اولین ماشین های محاسبه مکانیکی را که به آن ماشین تحلیلی گفته می شد ، طراحی نمود ، اما بخاطر مشکلات فنی مورد استفاده قرار نگرفت . ولی در نهایت نخستین ماشین الکترونیکی یا کامپیوتر در سال 1944 ساخته شد . در این کامپیوتر از لامپ خلاء به عنوان اصلی ترین مولفه الکترونیکی استفاده شد . دو سال بعد کامپیوتر عظیمی بنام «ایناک» توسط دانشمند مجارستانی بنام جان ون نیومان ساخته شد .

یکی از کاربردهای مهم کامپیوتر در عصر حاضر اینترنت است . با توجه به اهمیت ارتباطات و اطلاعات در عصر حاضر که به عصر انفجار اطلاعات موسوم شده است ، ابزارهایی که امکان اطلاع رسانی و برقراری ارتباط میان افراد مختلف را در سراسر جهان فراهم می کنند ، اهمیت فراوانی پیدا کرده اند و نیاز به نظام های ارتباطی است که بتواند بهمن عظیمی از اطلاعات را تحت کنترل موثر قرار داده و شانه انسان را از زیر بار آن خالی کرده و برای خلاقیت در کار به او دقت و امکان تلاش بیشتر دهد . بدین ترتیب دیگر پژوهشگر ناگذیر نیست وقت زیادی را صرف جستجوی اثری کند که به آن نیاز دارد یا کتابخانه اش را زیرو رو کند ، برگه های فهرست کتابخانه های مختلف را ورق بزند ، تلفنی یا حضوری از متخصصان مختلف بپرسد .

با استفاده از یک رایانه ، یک مودم و یک خط تلفن قادر خواهد بود به اینترنت، بزرگ ترین شبکه اطلاع رسانی جهان متصل شود . بدین سان انبار عظیمی از نرم افزارها و حجم عظیمی از اطلاعات اعم از کتاب ها ، مجلات ، تحقیقات و یا جدیدترین مقالات در زمینه های مختلف در دسترس قرار خواهد گرفت . اینترنت در سرتاسر جهان به صدها میلیون کاربر اجازه می دهد تا با هم به تبادل نظر پرداخته و از نظرات یکدیگر آگاه شوند. از طریق اینترنت می توان با افراد بیشماری از کشورها و فرهنگ های مختلف، که داوطلبانه با یکدیگر همکاری کرده و حاصل تلاش ها و دستاوردهای خود را از طریق این شبکه در اختیار دیگران قرار می دهند ، آشنا شد . در واقع تمامی اطلاعات موجود در اینترنت ، حاصل کوشش افرادی است که در ابتدا ایده خود را توسعه داده و پدیده جدیدی خلق د ، و سپس آن را از طریق این شبکه به جامعه انسانی در سراسر جهان ارائه نمودند . بنابراین اتصال به شبکه اینترنت، به معنای برقرار پیوند با جریان پویا و بالنده علم جهان می باشد . در واقع اینترنت از تعداد بیشماری شبکه های کوچک و بزرگ که حاوی اطلاعات متنوع و گوناگونی می باشند ، تشکیل می شود . یک فرد متصل به شبکه اینترنت تنها نظاره گر اینترنت نمی باشد ، بلکه خود نیز جزیی از اینترنت است و می تواند با آن تبادل اطلاعات نماید .



مودم چیست ؟

مودم وسیله ای است که از یک طرف معمولا ً به کامپیوترهای شخصی و از طرف دیگر به خط تلفن وصل شده و امکان ارسال داده های موجود در رایانه را از طریق خط تلفن فراهم می آورد . کار مودم در حقیقت تبدیل علائم رایانه ای به سیگنال های تلفنی می باشد که بدین ترتیب ارتباط بین دو رایانه را از طریق خط تلفن ممکن می سازد .

به طور کلی مودم ها دارای دو نوع کلی می باشند :

الف ) مودم های داخلی که به صورت یک کارت الکترونیکی مانند کارت صدا و کارت گرافیکی در یکی از شیارهای خالی مادربرد نصب می شود .

ب) مودم های خارجی که به صورت یک جعبه کوجک مجزا هستند و با یک کابل از بیرون کیس به ان وصل می شوند .

مودم های داخلی نسبت به مودم های خارجی ارزان تر هستند . مودم های خارجی به راحتی قابل استفاده بر روی رایانه های دیگر می باشند . در حالی که جابجایی مودم های داخلی به راحتی انجام نمی گیرد .


خدمات اینترنت

کاربردهای فراوان و متنوع اینترنت موجب استقبال گسترده عموم مردم از این شبکه عظیم شده است . این کاربرد ها بسیار زیاد و در زمینه های مختلف می باشد. عمده ترین این خدمات عبارتند از :
پست الکترونیکی

استفاده از سرویس پست الکترونیکی یکی از کاربردهای عمومی و مفید اینترنت می باشد . این سرویس ابزار فوق العاده ای برای ارسال و دریافت پیام از طریق اینترنت می باشد .

ایمیل یا پست الکترونیکی نوعی پیام متنی است که باعث انتقال نامه ها و سایر مدارک از رایانه ای به رایانه دیگر از طرق شبکه ارتباطات دوربرد می گردد. در تعریفی دیگر پست الکترونیکی عبارت از تبادل پیام های متنی و فایل های رایانه ای از طریق شبکه ارتباطی مانند پست محلی یا اینترنت است که اغلب میان رایانه و پایانه صورت می گیرد و معمولا ً شامل پیام های خصوصی است که به صورت الکترونیکی میان رایانه ها

یا به وسیله اتصال به شبکه اینترنت یا از طریق خطوط تلفنی فرستاده می شود تا بر روی شبکه اینترنتی ذخیره گردد تا گیرنده آنها را دریافت کند.

پست الکترونیکی یکی از خدمات مهم اینترنت است که شباهت زیادی به خدمات پست معمولی دارد و در واقع ارتباط غیر هم زمان را برای افراد پدید می آورد ،

و در عرصه ارتباطات توجه روز افزونی به آن می گردد . امروزه استفاده از اینترنت و پست الکترونیکی در کتابخانه ها بسیار متداول شده و بسیاری از خدمات و کارکردهای کتابخانه ها از جمله خدمات مرجع را متاثر ساخته است. این فرآیند همانند پست معمولی عمل می کند با این تفاوت که بجای نظام پستی معمولی ، از نظام رایانه ای استفاده می شود ، و به جای کاغذ بیت ها و بایت ها اطلاعات را جابجا می کنند . استفاده از این پست آسان است و فرستادن پیام به هر نقطه ای از دنیا چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد ، و ومی به ید تمبرو پاکت و کاغذ نیست ؛ و مهم تر آن که ع و سند و کاغذ نیز می وان از طریق پست الکترونیکی ارسال کرد.

پست الکترونیکی نخستین بار در سال 1971 به شکل ابت توسط یکی از ان رایانه به نام « ری تاملینسون » مطرح شد . وی نظامی را ابداع کرد که به همکارانش امکان می داد پیام هایی را برای یکدیگر بفرستند ؛آنچه تاملینسون ابداع کرد به سرعت مورد استفاده قرار گرفت و ان دریافتند که می توانند پس از اختراع تلفن دگرگونی بزرگی در ارتباطات به وجود آورند . چند سال بعد ، میلیون ها نفر از مردم شروع به استفاده از پست الکترونیکی به جای تماس های تلفنی ، دورنگار و نامه د . از آن پس استفاده از پست الکترونیکی به سبب مزایای بسیار به طور گسترده ای رشد یافت .این مزایا عبارتند از : امکان ذخیره یا دستکاری پیام ، سرعت بالای ارسال پیام ، هزینه ناچیز ارسال پیام ، حذف نسخه برداری و استفاده از کاغذ و هم چنین حذف محدودیت های زمانی و جغرافیایی و بسیاری از مزایای دیگر .

کلیه کاربرانی که در سراسر دنیا به این شبکه متصلند ، دارای آدرس پست الکترونیکی خاص خویشند و این آدرس معرف آن کاربر ، به کلیه کاربران اینترنت در سراسر جهان خواهد بود . این آدرس از دو قسمت تشکیل می شود که توسط یک علامت @ - به معنی "در" یا "at" – از هم جدا می شوند .


گزارش کاراموزی شرکت سهامی سپیدنتکاراموزی شرکت سهامی سپیدنتکارورزی شرکت سهامی سپیدنت گزارش کارآموزی شرکت سهامی سپیدنتشرکت سهامی سپیدنتشرکتسهامیسپیدنت
کارکرد شبکه های اجتماعی مجازی در عصر جهانی شدن مقاله 2، دوره 1، شماره 1، زمستان 1389، صفحه 49-78 xmlاصل مقاله (213 k) نوع مقاله: مقاله پژوهشی نویسنده سید علی رحمان زاده* آزاد ی واحد قیام دشت چکیده جهانی شدن فرایندی است اجتناب­ناپذیر که از قرن نوزدهم و بیستم شروع شده و همراه با فراز و نشیب­هایی که هیچ­گاه به­جز دوران جنگ های جهانی اول و دوم متوقف نشده، به تکامل خود ادامه داده است. این فرایند در طول مسیر خود ابتدا در بعد اقتصادی موفق بوده ولی کم کم به سایر ابعاد نیز گسترش یافته است.
این مقاله در راستای تبیین نقش شبکه­های اجتماعی مجازی درعصر جهانی شدن نخست به طرح موضوع پرداخته و سپس مفاهیم جهانی­شدن[1]، کنش ارتباطی، مشارکت ارتباط مؤثر، شبکه‏های اطلاعاتی و ارتباطی، شبکه­های اجتماعی مجازی را توصیف و در ادامه ارتباط شبکه­های اجتماعی مجازی با جهانی شدن را تشریح نموده است.



[1] globalization کلیدواژه ها جهانی¬شدن؛ کنش ارتباطی؛ مشارکت؛ ارتباط مؤثر؛ شبکه‏های اطلاعاتی و ارتباطی و شبکه¬های اجتماعی مجازی اصل مقاله مقدمه همچنان که الگوهای ارتباطی به­طور روزافزونی از مرزهای ملی فراتر می رود، آمار اتصال به اینترنت وکاربران آن به­طور تصاعدی در حال رشد است. انتشار پرشتاب اینترنت، و فناوری های دیجیتالی، ارتباط همزمان میان بخش­های وسیعی از جهان را ممکن ساخته است. درنتیجه بسیاری از کنترل های ملی­اطلاعات بی­اثر شده­اند. امروزه نقش رسانه­ها و میزان نفوذ آنها در ساخت جوامع بر ی پوشیده نیست. برخی از نظریه­پردازان ارتباطات معتقدند که امروز جهان در دست ی است که رسانه­ها را در اختیار دارد. نقش عمده رسانه­ها در شکل­دهی به افکار عمومی باعث شده که اهمیت رسانه­ها تا این حد مورد توجه قرار گیرد. امروزه شبکه­­های اجتماعی سکان­دار اقیانوس پرتلاطم اینترنت­اند. شبکه هایی که مبتنی بر فناوری “وب 2” فعالیت داشته و با اجتماع­گرایی مجازی نقش اساسی­ای را در معادلات رسانه­ای جهان بازی می­کنند. این وب سایت­ها علاوه بر قابلیت شبکه­سازی مجازی، امکان استفاده از فرصت­های مختلف در فضای اینترنت را اعم از جست­وجو، خواندن و به اشتراک­گذاری اخبار، آپلود ع و ، نوشتن یادداشت­ها و عضویت در گروه­های مختلف، تحرک فراهم کرده و این امر باعث اقبال کاربران اینترنتی به شبکه­های اجتماعی شده است. فضای مجازی بسته به ساخت­های اجتماعی شکل می­یابد و رشد فناوری، همگرایی رسانه­ای و مسائل مربوط به آن، در شرایط اجتماعی گوناگون برون­دادهای متفاوتی داشته است. شبکه­های اجتماعی[1] از گروه هایی عموماً فردی یا سازمانی تشکیل شده که از طریق یک یا چند نوع از وابستگی­ها به هم متصل­اند و در بستر یک جامعه اطلاعاتی پیچیده، کارکرد مؤثر شبکه همگرا را تصویر می­کنند و موفقیت و محبوبیت روزافزون آنها به دلیل داشتن رنگ و بوی اجتماعی است. شاید آنگاه که یک پژوهشگر آفریقایی در کنفرانس باشگاه رم تحت عنوان: «جهان در آستانه قرن بیست­ویکم» گفتار خود درباره «عصر نوین فرهنگ و ارتباطات» را با این جملات به پایان برد، ی سخنان او را چندان جدی نگرفت؛ او معتقد بود که «دوران کنونی تمام می­شود و عصر تازه­ای آغاز می گردد. تاکنون در هیچ زمانی بشر برای بقا تا این حد به قدرت انطباق و تخیل نیاز نداشته است. عصر جدید فرهنگ و ارتباطات، در مرحله نخست، عصری است که انسان باید در آن شجاعت خود را متحول کند.» (آلوین، لی، 1378: 55) اما سرعت تغییرات ارتباطی و فرهنگی در پایان قرن گذشته و سال­های آغازین سده جدید، اهمیت سه مفهوم کلیدی قدرت تخیل، قدرت انطباق و شجاعت تحول را برای تداوم حیات ت­ها، فرهنگ­های ملی و - در سطحی انتزاعی­تر- حتی تمدن­ها به­خوبی نشان داده است. شبکه­­های اجتماعی مجازی دو نقش اساسی را در تغییر جامعه­های­ امروزی برعهده دارند. ازیک سو فرهنگ توده را نشر می­دهند و از سوی دیگر منبع تغذیه نخبگان جامعه با هدف نوآوری و ابداع هستند، به عبارت دیگر شبکه­­های اجتماعی مجازی حلقه اتصال محیط بزرگ یا جامعه کل با محیط کوچک است. هر یک از عوامل اصلی نوزایی و خلاقیت، عامل تحرک و پیش­برندة توسعه است. بحث جهانی شدن و مقوله رسانه­ها چنان با یکدیگر پیوند خورده­اند که تصور تجربه جهانی­شدن بدون رسانه­ها و به­ویژه شبکـه­­های اجتماعی مجازی، محال به­نظر می­رسد. «ادوارد سعید» نویسنده فلسطینی­الاصل ن که دارای دیدگاه­های انتقادی در مسائل ، فرهنگی و اجتماعی است، می­نویسد: «لیبرال­ها معتقدند گسترش شبکه­­های اجتماعی مجازی نه تنها کنترل بر زندگی انسان­ها را بیشتر نخواهد کرد، بلکه زمینه قدرت­ی افراد در برابر سازمان­ها و ت را افزایش می­دهد. فرایند جهانی شدن، نوعی آگاهی نسبت به ارزش­های مشترک بشری را پدید آورده است. در صورتی که ت­ها بتوانند مفاهیم جدید امنیتی را برای خود باز تعریف کنند دیگر مجبور نیستند لشکرهای عظیم نظامی خود را تقویت کنند.» در تعریف قدرت نرم باید گفت که این قدرت توانایی شکل­دهی به ترجیحات دیگران را داراست. به­عبارت دیگر جنس قدرت نرم از نوع اقناع و جنس قدرت سخت از مقوله «وادار و اجبار» است. قدرت نرم تبلیغات نیست بلکه مباحث عقلانی و ارزش­های عمومی را شامل می­شود. هدف قدرت نرم تاثیرگذاری بر افکار عمومی خارج و سپس داخل کشور است. وسایل ارتباط جمعی در جهان امروز جهان­های ذهنی و غیرواقعی را به دنیا مخابره می­کنند. آنها دیگر به انتقال واقعیـت فکر نمی­کـنند، بلکه واقعـیت­هـا را می­سازند. هدف رسانه­ها از قدرت نرم در ابتدا مدیریت افکار عمومی نیست، بلکه رسانه­ای در این عرصه موفق است که بتواند با افکار عمومی حرکت کند و خود را سازگار با آن نشان دهد. حکومت ها و حاکمانی که توانایی آینده نگری، ارائه هویت فرهنگی مناسب در عرصه جهانی و شجاعت ترک پاسخ­های کهنه به پرسش­های نو را نداشته باشند، ملت­شان را به آستانه انقلاب و خیزش­های اجتماعی سوق می­دهند. جهان امروز در معرض دگرگونی، تغییر و تحولات فزاینده­ای قرار دارد، به خصوص حرکت به سمت و سوی "د ده واحد جهانی" و در هم ریختن نظام­ها و سازمان­های ملی موجود. در عین حال بروز و ظهور چالش­ها و بحران­های جدید در عرصه­های سیاست، فرهنگ، اقتصاد، امنیت و... در جهان ایجاب می­کند که این تحولات و جریان­ها به دقت مورد مطالعه و مطمع نظر قرار گیرد و مهم­تر اینکه فاکتورها، عوامل و اسباب مؤثر در خیزش، تسریع و یا سمت و سو دادن این حوادث و تغییرات نیز باید ارزی و مورد شناخت قرار گیرد. رسانه­های ارتباط جمعی و به­ویژه شبکه­های اجتماعی مجازی، در عصر حاضر نقش عمده و مهمی را در عرصه تغییر و تحولات اجتماعی بر عهده دارند و این وسایل منشأ بسیاری از تحولات معاصر، راهنما و کنترل­کننده جریان­ها و تحولات در جهان محسوب می­شوند. در جهان معاصر که موسوم به «عصر اطلاعات و ارتباطات» است و رسانه ها همه چیز را در تسخیر خود در آورده­اند؛ کارکرد و اهمیت رسانه­ها بر ی پوشیده نیست. یکی از کارکردهای ویژه رسانه­ها، و خصوصا شبکه­های اجتماعی مجازی، اطلاع­رسانی و پوشش خبری است. این مجموعه­ها با ایجاد پوشش خبری کامل در زمینه­های مختلف اعم از اجتماعی، ، اقتصادی و...، سعی در جهت دهی به افکار عمومی به­سمت اه خود را دارند. از این رو، شناخت نحوه اطلاع­رسانی شبکه­های اجتماعی مجازی در رابطه با حوادث و تحولات جهانی، امری لازم و ضروری پنداشته می­شود. به دلیل گستردگی حوزه تسلط شبکه­های اجتماعی مجازی در جوامع امروزی و نیز برخورداری این پدیده از ویژگی سیال بودن و حرکت پویامدارانه، لازم است که همگام با رشد و تکامل تکنولوژیکی و محتوایی شبکه­های اجتماعی مجازی، در ابعاد مختلف، کارکرد آنها، به­ویژه نقش آنها در تحولات اجتماعی، در عصر جهانی شدن مطالعات بیشتری صورت بگیرد. تعاریف و مفاهیم جهانی شدن: مفهوم «جهانی شدن» در فرهنگ علوم اجتماعی «نلسون»[2] چنین تعریف شده است: «روند جهانی­شدن عبارت­از روند گسترده بین­المللی شدن ارتباطات وسازمان­های اقتصادی و تجاری است و در حوزه اقتصاد آنرا می­توان در موافقت­نامه­های تجاری بین­المللی و افزایش گسترده میزان تجارت بین­المللی و رشد وابستگی متقابل بررسی کرد» و «آنتونی گیدنز»[3] جهانی شدن را پدیده­ای اقتصادی می­داند که بر اساس آن ارتباطاتی در سطح جهان به وجود می آید و یا می توان گفت که اقتصادی جهانی متولد شده است و یا در حال به دنیا آمدن است که در آن اقتصادهای ملی مجزا و همچنین راهبردهای مدیریت اقتصادی داخلی روز به روز اعتبار خود را بیشتر از دست می­دهند. (سجادی، 1382:68) از نظر «رابرت کو »[4]، ویژگی­های روند جهانی­شدن عبارتست از: بین­المللی شدن تولید، تقسیم کار جدید بین­المللی، حرکت مهاجرت از جنوب به شمال و محیط رقابتی جدید که در جریان جهانی شدن پیدا می­شود. (نادران، 178:1382) به­اعتقاد «بیکر»، «ایپستین» و «پولین »[5]، جهانی شدن شامل رشد سریع یا سطح بالایی­از همکاری­های اقتصادی بین ت­ها و کشورها و اقتصادهای ملی است. (همان) «بارتسلون[6]» جهانی شدن را انتقال[7]، دگرگونی[8] و استعلا[9] تعریف می­کند. (قره باغیان، 1376: 412) منظور از ”پدیده جهانی شدن“، شکل­گیری شبکه گسترده جهانی برای مبادله اطلاعات­است. ­«رجائی» پیش­بینی مارشال­هربرت مک­لوهان[10](80-1911) نظریه­پرداز کانا را نقل می­کند که چگونه پیشرفت ارتباطات، د ده­ای جهانی متشکل از بشر پراکنده را در پنج قاره ایجاد خواهد کرد. از نظر برخی شمندان، با شبکه­های جهانی که چهار گوشه عالم را به هم مرتبط ساخت، این پیش­بینی تحقق یافت. این فرایند را جهانی شدن نامیده­اند. عصر اطلاعات و ارتباطات، ابزارهای دست­ی به این ارتباط را به چنگ آورده است، و مهم­تر از آن، از اهمیت مرزها فرو کاسته است. بر اثر انقلاب اطلاعاتی، جهان به راستی به یک گوی، یعنی به همان د ده جهانی تبدیل شده است. با توجه به نگرش های مختلف در این­ وجه به چند دیدگاه اشاره می­شود: «هلتن» جهانی شدن را یک تغییر مستقل می­پندارد که بر متغیر وابسته­ای چون ملت- ت تأثیرگذار است. به­عبارتی تحولات موجود در چارچوب ت­های ملی تابعی از کیفیت فرایند جهانی شدن است. به نظر «مک گرو»، جهانی شدن یعنی افزایش شعار پیوندها و ارتباطات متقابل که فراتر از ت­ها دامن می­گستراند و نظام جدید جهانی را می­سازد و یا جهانی شدن به فرایندی اطلاق می­شود که از طریق آن حوادث، تصمیمات و فعالیت­های یک بخش از جهان می­تواند نتایج مهمی برای افراد و جوامع در بخش­های بسیار در کره زمین دربرداشته باشد و یا جهانی شدن، نوعی دگرگونی است از جغرافیای اجتماعی که با رشد فضاهای فراسرزمینی مشخص می­شود. به­عبارت دیگر جهانی­شدن، دینامیک چندجانبه­ای می­باشد همراه با محرک­های عمده­ای که از دانش واقع­گرایانه، تولید سرمایه، نوآوری­های فناوری­های مختلف و اقدامات ساماندهی حاصل می­شود. «دانیش» درخصوص فرایند جهانی­شدن معتقداست که هم­اکنون در یک دوران گذار زندگی می­کنیم که سیاست و اقتصاد، قرن آینده را به­گونه­ای صورت­بندی خواهد کرد که در آن تولیدات و فناوری­های ملی، شرکت­های ملی و صنایع ملی وجود نخواهد داشت. «مک ایوان» جهانی­شدن را گسترش بین المللی مناسبات تولیدی و مبادله سرمایه می داند. به سخن دیگر جهانی شدن، فرایند چند بعدی است که طی آن کشورها، ا و مردم از طریق جریانات رو به گسترش، جمعیت، کالا، سرمایه، خدمات و ایده­ها به هم دیگر نزدیک­تر شده­اند. پس «جهانی­شدن»، بهترین سیاست نیست، بلکه یک واقعیت غیرقابل اجتناب و جلوگیری است. «آنتونی گیدنز» معتقد است که جهانی شدن در واقع فراگیر شدن خصوصیات ذاتی مدرنیته و تجدد است که با گسترش وسایل ارتباطی و ناتوانی مرزها و حاکمیت­های ملی، در کنترل رسانه­های بین المللی در تمامی نقاط جهان منتشر می­شود، به­گونه­ای که اندک اندک کل مردم جهان دارای فرهنگ مشترک (ناشی­از مدرنیته) می­گردند و همین دیدگاه را در کتاب”جهانی شدن زندگی ما را دوباره شکل می­دهد”، اینگونه مطرح می کند: «ما در دوران مهم انتقال تاریخی زندگی می­کنیم، به این معنی که جهانی شدن، تمامی جوامع روی سیاره زمین را نظمی مجدد می­بخشد و اگرچه برخی مواقع نتایج این امر قابل پیش­بینی نیست، اما به طور کلی در جهتی مثبت رو به پیشرفت است. به این ترتیب جهانی شدن از دیدگاه گیدنز، گرچه همواره رو به پیشرفت است، ولی در مسیر خود با موانعی نیز رو­به­رو خواهد بود که تقابل میان سنت و تجدد به­شمار می­رود. گیدنز در کتاب جامعه­شناسی، جهانی­شدن را اینگونه تعریف کرده است: "گسترش روابط اجتماعی و اقتصادی در سراسر جهان در دوران کنونی، جنبه های متعددی از زندگی مردم از سازمان ها و شبکه های اجتماعی تأثیر می پذیرد که هزاران مایل دورتر از جوامعی که در آن زندگی می کنند، قرار دارند. یکی از جنبه های اصلـی مطـالـعه جهانی­شدن، ظهور یک نظام جهانی است؛ یعنی از برخی جهات ما می باید جهان را به صورت یک نظم اجتماعی واحد در نظر بگیریم." جهانی شدن، مفهومی از یک سو قدیمی و از سوی دیگر کاملاً جدید است. اگر جهانی شدن را مفهومی آرمانی، انتزاعی، به معنای عد جهانی و گسترش بدانیم، این مفهوم توسط ان و ادیان مختلف بازگو شده است و از طرفی پیگیری خط سیر دیدگاه جهانی شدن در میان نظریه پردازان و جامعه شناسان از جمله ما وبر، دورکیم، مار و والرشتاین قابل ریشه ی است. عقلانیت صوری و د ابزاری که ناشی از افسون ز است و دیدگاه وبر به هرحال حکایت از یک روند دارد. وی براساس یک اعتقاد بدبینانه به قانون کلی رسیده است که در آن، یک روند را می توان دید. ”دورکیم“ بحث تقسیم کار، تراکم مادی و اخلاقی و تبدیل همبستگی های مکانیکی به ارگانیکی را مطرح می سازد که همگی ناظر بر نوعی جهان جدید است و تقسیم کار بین المللی، نوعی جهانی شدن را طرح می کند. اما اگر جهانی شدن را در معنای عینی آن، با توجه به تعاریفی که ارائه شده ایجاد تحولات عمیق در عرصه های گوناگون بدانیم، مفهومی جدید است که از زمان فروپاشی کمونیسم و نظام دو قطبی و بالا ه پایان جنگ سرد عینیت یافته است. فضای جنگ سرد مانع عمده ای برای جهانی شدن به شمار می رفت، زیرا هم از نظر فضای فیزیکی، ایدئولوژیکی و نیز شرایط روانی و هم به لحاظ بلوک بندی های شرق و غرب موانع زیادی برای اطلاق حوزه های وسیع تری از مفاهیم وجود داشت، به گونه ای که بسیاری از الگوهای رفتاری از شمول جهانی شدن مستثنی می گردید. به این ترتیب تشدید روند جهانی شدن که با پایان جنگ سرد همراه بود، از یک سو باعث فروپاشی نظام دو قطبی و از طرف دیگر با مورد سؤال قراردادن پایه ها و اصول روشنگری موجب به هم ریختن سه مفهوم بنیاد، وحدت و هدف غایی شده و همین امر چندگانگی، تنوع و کثرت را به­همراه داشته است. تحت این شرایط، مردم­سالاری کثرت گرایانه که عمدتاً با تفاوت ها و تعارض ها سروکار دارد، در مقابل مردم­سالاری اجتماعی که ح سلطه گرایانه داشته و با حذف تفاوت های اصلی امکان پذیر است، قرار می گیرد. ویژگی بارز جهانی شدن ویژگی این پدیده و این دوره تاریخی جدید را می توان وحدت در کثرت و کثرت در وحدت، یا به تعبیری "یک تمدن تمدن های بسیار" دانست. جهان گستری یا همان جهانی­شدن، مرحله تازه ای را که بر شیوه تولید اطلاعات مبتنی است، در تمدن بشر آغاز کرده است. این شیوه برخلاف شیوه تولید صنعتی که یک جهان صنعتی مبتنی بر تجدد را ایجاد می­کرد، ظاهراً به­سمت جهان تناقض نمای "یک تمدن تمدن های بسیار" میل می کند. جهانی که در آن در خصوص مفروضات بسیاری اشتراک­نظر هست، اما هر یک از مفروضات جلوه های گوناگونی پیدا می­کنند. پدیده جهانی شدن به پیدایش مرحله تازه ای در تمدن انسان، یعنی تمدن جهانی حاوی تمد های بسیار منجر شده است. د ده جهانی و گسترش رسانه های نوین و واقعیت جهانی­شدن به معنای این است که پیشرفتی که انقلاب علمی و صنعتی به­ویژه در گستره ارتباطات بدان دست یافته، مجال را برای پیدایش نیروها و نهادها و شبکه هایی که ماهیت و ابعادی جهانی دارند، هر لحظه بیشتر و بیشتر باز می کند و در نتیجه موجب طرح مشکلات بسیاری در گستره جهانی می گردد که حل آنها ممکن نیست، مگر با سیاست های جهانی و فراگیر، به عبارت دیگر مشکلات جهانی، سیاست ها و راهبردها و طرح های جهانی را طلب می­کند و این خود به معنای پدیدار شدن فرصت ها و مساعد شدن زمینه ها برای تحقق و پیاده­سازی پروسه جهانی­شدن می باشد. نیروها و ظرفیت هایی که از محدوده خاص خود رها شده و ابعاد و اندازه­های جهانی به خود گرفته­اند، هم اینک تصمیماتی در حجم و مقیاس­ های جهانی می طلبند. اطلاع­رسانی یکی از کارکردهای اساسی رسانه­ها، از جمله شبکه­های اجتماعی، اطلاع رسانی از تحولات و وقایعی است که در محیط اجتمـاعی واقع می­شوند. پیشرفت بهت­انگیز ‏وسایل ارتباط جمعـی در قـرن حاضـر، جهان را به د ده کوچکی تبدیل­کرده که انسان­ها امکان اطـلاع­یـ از همه وقـایع و حـوادث جهـان را به­طـور سـریع و جـامع دارند. در عصر ارتباطات هیچ حادثه­ای هر چند در دورترین نقاط، منحصر به یک منطقه جغرافیایی خاص نیست و از این رو سـه ویـژگـی: فـرازمـانی، فـرامـکانی و سـرعت فـوق­العـاده ازخصیصه­های وسایل ارتباط­جمعی است. امروزه تمامی ابعاد زندگی فردی واجتماعی انسان‏ها در رسانه‏ها رسوخ کرده و از خصوصی­ترین رفتار انسان‏ها تا بزرگترین تغییـرات نهـادهای اجتمـاعی و ساختـارهای فرهنگـی و سیاسـی از طریق رسانه‏ها ارائه می‏گردد. اطلاع رسانی، علم مناسب­سازی (گردآوری، ذخیره و پردازش اطلاعات) و دسترس پذیر ساختن اطلاعات (بازی و انتقال اطلاعات) است. (قبادی، jis. mht) دانش اطلاع رسانی، رشته ای علمی است که به مطالعه کیفیت و کاربرد اطلاعات، نیروهای حاکم بر جریان اطلاعات و ابزارهای آماده سازی اطلاعات برای دسترسی و استفاده مطلوب از آن می پردازد. کار دانش اطلاع رسانی پرداختن به آن بخش است که به تولید، گردآوری، سازماندهی، ذخیره، بازی ، ترجمه، انتقال، تبدیل، و کاربرد اطلاعات مربوط می شود. (ویکری 1380، 21) مک کوئیل کارکرد اطلاع رسانی رسانه ها را در جامعه چنین بیان می­کند: - تأمین اطلاعات درباره رویدادها و شرایط موجود در جامعه و جهان؛ - اشاره به روابط قدرت؛ - تسهیل نو آوری، سازگاری و پیشرفت. شبکه­های اجتماعی در دنیای ارتباطات علمی، شبکه­های اجتماعی را می توان از بسترهای مؤثر در تولید علم، اشتراک عقاید و رشد فردی و اجتماعی دانست. هدف شبکه اجتماعی این است که با فراهم آوردن امکان ارتباط بین سرمایه های فردی و تشکیل سرمایه اجتماعی، به رشد و ارتقای سطح علم کمک کند. هدف کلی هر شبکه اجتماعی، ایجاد سرمایه اجتماعی و تسهیل ارتباط بین متخصصان، هنرمندان و صاحبان حرفه­های متعدد است. تبدیل سرمایه فردی به سرمایه اجتماعی، از مسائل مهم و مورد توجه تمامی حوزه های علمی است. از این طریق، دانش فردی به دانش جمعی تبدیل و در واقع از دانایی جمعی برای حل مسائل و مشکلات دنیای علم بهره برداری می شود. شبکه­های اجتماعی مجازی انقلاب ارتباطات، نوع جدیدی از ارتباطات مجازی را که خالی از روح حاکم بر روابط واقعی اجتماعی است به وجود آورده است. از طریق ، اینترنت و... جهان جدیدی به موازات جهان واقعی به وجود می­آید. رسانه­های الکترونیکی مخاطبان وسیع و متکثری دارند که مجموعه­هایی از حیث محتوای نمادین را به این مخاطبان عرضه می­کنند. در چنین شرایطی فضای مجازی شکل می­گیرد و فرهنگ­ها همه از طریق واسطـه­های الکتـرونیکی منتقـل می­شوند و مفاهیـم زمان و مکـان معانی تازه­ای پیدا می­کنند. فواصل زمانی و مکانی عملاً از میان برداشته می­شوند و انتقال اطلاعات، داده­ها و سرمایه­ها و امکان ارتباط همزمان میان افراد در نقاط مختلف به­وجود می­آید. جهان طی چند سال گذشته قدم به دنیای جدیدی تحت عنوان «وب 1» و در ادامه «وب 2» گذاشته که ظرف مدت زمان اندکی، «وب 2» به سبب امکان ارتباط تعاملی دوسویه مورد استقبال کاربران فضای سایبری قرار گرفته است. اکنون نتایج پژوهش­ها بیانگر افزایش فعالان مجازی نسبت به شبکه­های اجتماعی است که در عصر کنونی به محبوب­ترین نوع وب­سایت­ها بدل شده و کاربران، بخش قابل­توجهی از وقت خود را به این شبکه­ها اختصاص داده­اند. در ابتدا «وب1»، دنیای اطلاعات را در فواصل زمانی سال­های1990تا 2000 متحول ساخت و با ایجاد دسترسی همگانی به اطلاعات مختلف بدون هیچ­گونه محدودیتی، در دنیای فیزیکی انقل شگرف در زمینه دسترسی به اطلاعات و پیشرفت علم ایجاد کرد و پس از آن «وب2» و وب­سایت­های دوسویه و شبکه­های اجتماعی مجازی از سال 2000 تاکنون دنیای ارتباطات را چنان دگرگون ساخته­اند که کاربران این بار ضمن دریافت پیام، خود شخصا اقدام به خوراک دهی سایت­ها و وبلاگ­ها می­پردازند. گسترش وبلاگ­ها از سال 1999 میلادی و در ایران از سال 1380 با راه­اندازی چندین سرویس رایگان و یا ارزان­قیمت در رابطه با وبلاگ و وبلاگ­نویسی آغاز شده و به­عنوان رسانه­ای محاوره­ای عمومیت یافته به­صورتی­که اکثر وبلاگ­نویسـان از وبلاگ برای بحث در ارتباط با موضـوعات مورد علاقه استفاده و با به­کارگیری لینک­های متعدد را امکان دنبال مباحث مورد علاقه خود را در اختیار خوانندگان قرار داده و آنها را ضمن شرکت در مباحث موردنظر و آگاهی از سایر دیدگاه­های موجود، ترغیب به بیان عقاید و نقطه­نظرات خود می­کنند. وبلاگ­ها بعضاً دارای یک مؤلف و برخی هم به­صورت گروهی اداره می­شوند و عملکرد برخی از آنها نظیر پرتال بوده و خوانندگان را به سایر وب­سایت­ها و وبلاگ­ها هدایت می کنند، در حالی که برخی دیگر در عرصه­های مختلف و در ارتباط با مسائل ، اجتماعی و فرهنگی و... اقدام به نشر اطلاعات کرده و مخاطبان را با رویکردی کاملاً آزاد قادر به مطالعه مطالب و درصورت تمایل بیان و ارایه دیدگاه­ها و نقطه­نظرات در ارتباط با آن موضوع می کنند. در مجموع، این ارتباطات دو طرفه[11] در «وب2» سبب ایجاد شبکه­های اجتماعی بزرگی همچون فیس­بوک[12] (سومین جامعه بزرگ دنیا)، آمازون[13] (بزرگترین کتاب فروشی دنیا)، ویکی­پدیا[14] (بزرگترین دایره­المعارف دنیا)، ابای[15] (بزرگترین مارکت دنیا) و بسیاری دیگر، در تمامی زمینه­های زندگی بشر شده و به­نوعی تمامی روابط اجتماعی جامعه بشری را تحت تاثیر خود قرار داده است. به­اعتقاد صاحب نظران ارتباطات، شبکه­های اجتماعی باعث شکل­گیری مفاهیمی همچون صمیمیت و اعتماد در فضای سایبری شده است، مفاهیمی که در گذشته­ای نه چندان دور دستی و تحقق آن در حد یک رؤیا بود. شبکه‏های اطلاعاتی و ارتباطی جهان کنونی با شتاب در حال تحول است و اینترنت یکی از عوامل اصلی جهانی شدن به­شمار می­رود. نفوذ امواج جهانی شدن به درون مرزها که بسیاری از ت­ها را غافلگیر و پایه­های حکومت­ها را لرزان کرده، از مجرای رسانه­های گروهی محقق شده است. گسترش فناوری­های نوین ارتباطاتی منجر به­چند وضعیت جدید شده است: اول آنکه به­لحاظ زمانی، جوامع و افراد (در سطوح تحلیل مختلف) به­رغم وجود مسافت بسیار در میانشان، در وضعیت همزمانی قرار می­گیرند. وضعیتی که منجر به همبودی افراد در سطح جهانی گردیده است. (همبودی زمانی-جهانی) دوم آنکه از لحاظ مکانی، با گسترش ارتباطات نرم­افزاری نوین، نقش مکان و فاصله­های مکانی کم­رنگ می­گردد. نمونه بارز آن عبور روان پدیده­ها از « مرز» کشورها می­باشد. در واقع تکنولوژی های نوین ارتباطاتی در جهان، ایده موسوم به د ده جهانی را تحقق عینی بخشیده و مردم هم­اینک در جهانی زندگی می کنند که از هر لحاظ تحت نگاه تیزبین یکدیگر قرار دارند. چه بسا اصطلاح ”اکواریوم جهانی" و یا ”جهان شیشه ای“ زاییده همین تصور باشد. یکی از مهم­ترین وجوه تأثیر­گذار بر فرایند جهانی شدن، ظهور شبکه‏های اطلاعاتی و ارتباطی از جمله اینترنت است که فاصله­ها را از میان برداشته است و در زمانی کوتاه، حجم وسیعی از اطلاعات را منتقل می­کند و امکان ارتباط بین افراد در اقصی نقاط دنیا و دسترسی به اطلاعات روزآمد را فراهم می­نماید. فاکتور رسانه­های جمعی و نقش آن در تحولات اجتماعی و جوامع بشری، به خصوص در حال حاضر آن­قدر برجسته است که دانشمندان، ناگزیر قرن بیست­ویکم را "عصر انفجار اطلاعات"و "انقلاب تکنولوژی اطلاعاتی" نامیده اند. باگسترش شبکه­های ارتباطی مفهوم قلمروی جغرافیایی و حاکمیت ت­ها بر مرزهای فیزیکی خود رنگ ­باخته و در شبکه جهانی، اجتماعات مجازی تشکیل شده و افراد بدون ملاقات با یکدیگر تشکیل جامعه مجـازی[16] می دهـند همان­طور که در سال 1987 دانیل بل حذف جغرافیا را به­عنوان یک متغیر کنتـرل کننده پیـش­بینی نمود، سمبل ملیت امروز، اطلاعات مشتـرک است و نه خون و سرزمـین مشترک که آنرا infon nation می­نامیم. همان­طور که واکر می­گوید که در دنیایی که به­طور فزاینده به یکدیگر وابسته می­شود، دیگر مـرزهای سنتی جوامع درنوردیده خواهد شد. (walken , 1991 :82) امروزه حتی افکار عمومی از طریق تشکل­های مجازی و شبکه­ها شکل می­گیرد و جهت پیدا می­کند و این تشکل­ها از حقوق افراد خود دفاع می­کنند و از طریق همین شبکه­ها افراد تقاضای خود را به ت­ها منتقل و آنها را تحت فشار قرار می­دهند. امروزه افراد و سازمان­ها از طریق وسایل ارتباطی مردم را نسبت به مسائل حیاتی خود آگاه می­سازند ­و به­نحوی افکار عمومی را شکل می­دهند. سبز­ها و فمینیست­ها امروزه بیشترین استفاده را از وسایل ارتباط جمعی برای تحت فشار قرار دادن ت­ها دررعایت موازین زیست محیطی وحقــوق ن به­کارمی­برند. سازمان­های دفاع از ، ک ن، زندانیان و افراد تحت ستم امروزه از رسانه­های ارتباطی به­نحوی استفاده می­­نمایند که شکل­گیری افکارعمومی، خارج از ها، کانال­ها و چارچوب رسمی ت­ها انجام می­گیرد و همان­طور که شاهدیم ت­ها به شدت توسط رسانه­ها کنترل می­گردند به­نحوی که ادعا می­گردد رسانه­ها در جامعه مدنی صرفا واسطه میان ت و مردم نیستند بلکه وظایف سایر نهادها را نیز بر عهده دارند و بحث از شدن رسانه­ها مطرح می­باشد. (برادران، 1378: 406) سرمایه اجتماعی سرمایه اجتماعی به­عنوان منبعی جهت «کنش جمعی» تلقی می گردد و این منبع علاوه بر آگاهی و توجه نسبت به امور عمومی اجتماعی- (شناخت)، یعنی آگاهی­یی که موجب علاقه­مندی و دل نگرانی است، شامل هنجارهای اعتماد اعم از اعتماد عمومی یا تعمیم­یافته و اعتماد نهادی/ مدنی، هنجارها، و یا رفتارهای تعاملی متقابل که در درون شبکه های اجتماعی عمل می کنند و عناصر ساختاری شبکه ها و مشارکت­های رسمی و غیررسمی می باشد. نتایج سرمایه اجتماعی در داخل شبکه شامل مجموعه ای از کنش های جمعی در اشکال و اندازه های مختلف است. «سرمایه اجتماعی مجموعه­ای از منابع موجود یا بالقوه­ای است که به مالکیت شبکه پایداری از روابـط کم یا بیش نهادیـنه شده افراد بستـگی دارد؛ افرادی که یکـدیگر را می­شناسند و خود را مدیون هم می­دانند یا به­عبارت دیگر، با تعلق به یک گروه، به عنوان مجموعه عاملانی که نه فقط صاحب حیطه­های مشترک هستند، بلکه با پیوندهای پایدار و سودمند به یکدیگر وابسته­اند. این حیطه­های مشترک با عینک مشاهده­گر بیرونی، دیگران یا خود عاملان رؤیت پذیرند.» (کاظمی­پور، 1383: 24) مباحث و عناوین تازه ای که پیرامون «سرمایه اجتماعی» صورت گرفته، هنگامی محقق می شود که روابط میان افراد به شیوه ای دگرگون شود که کنش را تسهیل کند. اگر سرمایه فیزیکی کاملاً محسوس بوده و به­صورت مادی و قابل مشاهده تجسم می یابد و سرمایه انسانی در مهارت­ها و دانشی که فرد ب کرده متجلی می شود. سرمایه اجتماعی ناملموس تر بوده و در روابط میان افراد تجسم می یابد و اگر سرمایه فیزیکی و انسانی روابط تولید را تسهیل می نماید، سرمایه اجتماعی نیز همانند آنها عمل می کند به­گونه ای که گروهی از اعضایش که قابلیت اعتماد و همکاری بیشتری را دارند، کارهایی بسیار بیشتر از گروهی که فاقد آن اعتمادپذیری هستند را انجام می دهند. سرمایه اجتماعی در ایران، به­ترتیب اهمیت، ازعواملی به­این شرح تأثیرمی پذیرد: تعهد دینی، تحصیلات، مشارکت رسمی یکی­از اعضای خانواده، سن، جنس و دین­باوری. (فیروزآبادی، 1384: 3) ارتباط مؤثر این توانایی به فرد کمک می­کند تا بتواند کلامی و غیرکلامی و مناسب با فرهنگ، جامعه و موقعیت، خود را بیان کند بدین معنی که فرد بتواند نظرات، عقاید، خواسته­ها، نیازها و هیجانات خود را ابراز و به­هنگام نیاز بتواند از دیگران درخواست کمک و راهنمایی نماید. مهارت تقاضای کمک و راهنمایی از دیگران، در مواقع ضروری، از عوامل مهم یک رابطه سالم است. مشارکت "مشارکت به معنی کنشی هدفدار، ارادی و اختیاری به معنی درونی با ویژگی کنش متقابل میان کنشگر و زمینه اجتماعی و محیطی او و قبول آگاهانه انجام امری یا بخشی از امور در شکل معاضدت، معاونت، همیاری و همکاری از روی میل و رغبت و نیاز و با هدف بهبود زندگی اجتماعی، به­عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر فرایند امور و مسایل اجتماعی و توسعه ملی از سوی صاحب نظران مختلف طرح شده است." (کلمن، 1377: 42) مشارکت را، دخ افراد جامعه به­منظور افزایش سازگاری اجتماع و تقویت امنیت اجتماعی، که زمینه­ساز توسعه پایدار اجتماع می­شود، قلمداد می کنیم." (کاظمی­پور، 1383: 7) در مشارکت عمومی به مردم فرصت داده می شود که در تعیین سرنوشت و ساختن آینده خود شریک و سهیم شوند. "برخی از فعالیت­هایی که دربرگیرنده موارد مختلف مشارکت اجتماعی است، عبارتنداز: معرفی و شناسایی مجرمین درکلیه موارد، رأی دادن، نام­نویسی، فعالیت برای جمع­آوری آرا و ثبت نام رأی دهندگان، مقاله نویسی و سخنرانی و عضویت درانجمن­ها و شوراها و...، جست­وجوی اطلاعات، بحث و پذیرش مردمی جدید، شرکت در میتینگ­های ، کمک مالی به ستادهای انتخاباتی نامزدها، ارتباط داشتن با نمایندگان، شرکت در امور عامّ­المنفعه، مشارکت در پروژه­ها و طرح­های عمرانی، شرکت در تأسیس تشکل­های صنفی، مشارکت در برنامه­های حمایت از محیط زیست و نظایر آن." (کلمن، 1373: 37) کنش ارتباطی ارتباط موجب کنش مشترک و تغییر محیط و بهبود وضعیت افراد و گروه های آن می شود. در عین حال، کاربرد ارتباطات را برای تحقق سایر کاربردها نیز تسهیل می کند و فراگردی آغاز می شود که در صورت وجود شرایط مطلوب، ما یچی را از هویت، اجتماع، آگاهی و کنش مضاعف پدید می آورد و فرد یا گروه را یاری می دهد تا به اه ش دست یابد." (چلبی، 1375: 21) در نظر دورکیم، کنش اجتماعی «شامل چگونگی عمل، تفکر و احساس است که خارج از فرد می­باشند و دارای قوه اجبار و ا ام هستند که به برکت آن خود را بر فرد تحمیل می­کنند». بنابراین می­توان گفت دورکیم برای عینی بودن کنش­ها، دو معیار دارد: _ بیرونی بودنِ حالات عمل، فکر و احساس در رابطه با اشخاص؛ _ جبر و فشاری که اشخاص تحمل می­کنند. درک معنا و عینیتی که دورکیم برای کنش قائل است، منوط به درک دو مفهوم وجدان جمعی و فردی است که او مطرح می­کند. ارتباط شبکه­های اجتماعی مجازی با جهانی شدن از نظر مفهومی، جهانی ­شدن به یکپارچگی جهان و تراکم آگاهی نسبت به جهان به ­عنوان یک کل ، دل دارد. این فرایند با وجود برخی گسست ها همواره در طول تاریخ بشر وجود داشته و امروز به یک موضوع مهم در کانون توجه سیاستمداران و پژوهشگران در زمینه های گوناگون و رایج ترین مفاهیم علوم انسانی تبدیل شده است . در میان بسیاری دیگر از جمله نظریه پردازان و دانشمندان، پیشینه تاریخی جهانی شدن به مجموعه پدیده های گسیخته و ازهم­ ج باز می گردد که در نیمه دوم قرن بیستم روی داد و با قرار گرفتن در کنار هم نظر جهانیان را به نوعی تمایل به همبستگی در آینده معطوف داشت . تأسیس سازمان ملل در سال 1945، انتشار کتاب د ده جهانی مارشال مک لوهان در سال 1965، انتشار کتاب موج سوم نوشته الوین تافلر در سال 1978، فروپاشی ابرقدرت شرق و پایان یافتن نظام دوقطبی در سال 1989، اتحاد پولی یازده کشور اروپایی در سال 1998 و بسیاری از رخدادهای دیگر به­ویژه طی دهه هفتاد به بعد که خوش بینی تازه ای را به ارمغان آورد و واژه هایی از قبیل صلح و امنیت ، زمینه ساز وابستگی متقابل بسیاری از کشورها شد و به شکل فزاینده ای با مفهوم دموکراسی همراه شد و در قالب بندی تئوریک جهانی شدن اثر گذاشت . برخی محافظه­کاران مانند هانیتنگتون بر این اصرار می­ورزند که سیاست، طبق معمول ادامه می­یابد. اما اینک تمدن­ها به عنوان واحدهای جانشین ملت– ت­ها شده­اند و مبارزه بر سر قدرت و برخورد میان ت­ها جای خود را به برخورد میان تمدن­ها می­دهد. مارتین البرول[17] جهانی شدن را به فرایندهایی ­که بر اساس آن تمام مردم جهان در یک جامعه واحد و فراگیر جهانی به­هم می­پیوندند، تعریف می­کند. (صداقت، 1379: 11) جان­دسکات، جهانی شدن را فرایندی می­داند که در حال ساختن فضای[18] جدید اجتماعی است. (chaucil , 2000: 427) دیویدهلد جهانی­شدن­راحرکت­به­سمت­نوعی دموکراسی­جهان­شهری[19]تعریف می­کند که درعین حال کثرت فرهنگی­واقتصادی را نیز درخود خواهد داشت. (held, 1999: 12) آمانوئل کاستل با اشاره به عصر اطلاعات[20] جهان­گرایی را ظهور نوعی جامعه شبکه­ای می­داند که در ادامه حرکت سرمایه­داری اقتصاد، جامعه و فــرهنگ را دربر می­گیرد.(castelle ,1998:38) به­عقیده آنتونی مک­گرو، جهانی شدن یعنی افزایش شمار پیوندها و ارتباطات متقابلی که فراتر از ت­ها و در نتیجه فراتر از جوامع دامن می گستراند و نظام جدید جهانی را می­سازد. جهانی شدن به فرایندی اطلاق می شود که از طریق آن حوادث، تصمیمات و فعالیت­های یک بخش از جهان می تواند نتایج مهمی برای افراد و جوامع در بخش­های بسیار دور کره زمین داشته باشد. (ویلیامز، 1379: 137) امروزه یکی از مفاهیم و واژه­های پرکاربرد در عرصه­های «فرهنگی»، «رسانه­ای»، «مدیریتی» و « ی» و نها