ب س م الل ه الر ح م ن الر ح یم انبیا ٣٦

به نقل از خبرگزاریها در مورد ب س م الل ه الر ح م ن الر ح یم انبیا ٣٦ : باسمه تعالی
برداشتهایی از نهج البلاغه
خطبه اول_قسمت ۴۰
هدایت عقل ها

المومنین می گوید ان آمدند تا بگویند چرا باید بندگی خدا کنند و فقط از او کمک و یاری بخواهند.آنها علت آمدن ورفتن به این دنیا را برای ما تبین می کنند. ان حجت خدا هستند تا مردم روز قیامت نگویند عقل تنها برای شناخت و بندگی خدا کافی نبود.آنان هدایت گر عقل های ان. چرا علی(ع) را برتر و افضل از بقیه انبیا (به جز ) می دانید؟ در مسائل مختلف سه گونه استدلال وجود دارد: عقلى نقلى و حسى.
1- دلایل عقلى در رابطه با امور کلى مى‏باشند و در چنین موردى که مقایسه دو امر جزئى است نباید در جست وجوى آن بود. زیرا خارج از قلمرو براهین عقلى است. با تکیه بر کتاب عیون اخبار الرضا شیخ صدوق رحمة الله علیه درآمد قرآن، علم غیب و آگاهی همه جانبه را به طور ذاتی و اصیل مخصوص خدای متعال می داند. برخی بندگان، بر اساس شایستگی­هایی که ب نمودند، از طرف ذات مقدس ربوبی، به اُمور غیب و نهان آگاهی می یابند. انبیا و ائمه علیهم السلام در این جایگاه، پیشگام هستند. علم غیب انبیا و ائمه علیهم السل. اى معلم، یادگار مصطفى اى که مى پوئى به راه انبیا اى که همچون شمع سوزى در درون تا شود روشن ره علم از برون اى که اندر نوجوانان نور علم مى فروزى در شب دیجور علم جان خود را مایه کردى مرحبا در ره دانش و در راه خدا از محّبت نور افزون مى شود از محبّت مه به گردون مى شود از محّبت دل بیاید در طلب از محبت مى شود کودک ادب این محّبت شد سلاح انبیا این . شهادت ثالثه وظیفه هر (از مصدر اهل سقیفه)
کشفی ترمذی از علمای اهل سنت (سقیفه) روایت می کند:
در بعضی از کتب احادیث به نظر درآمده که جمیع انبیا در لیلة المعراج به صاحب قاب قوسیْن و سید الثقلین گفتند: ما همه مبعوث شده ایم بر شهادت ((لا اله الا الله)) و اقرار به نبوت تو و ولایت علی بن طالب.
مناقب مرتضوی، صفحه ۴۶
اسکن کتاب:
http://l1l.ir/pgb
. از چه زمانى خطوط کلّى براى روز موعود جهانى ترسیم شده است؟ ترسیم خطوط کلّى براى روز موعود به شروع خلقت بازمى گردد؛ زیرا این روز هدف و غرض اساسى براى خلقت است. براى توضیح این مطلب به نکاتى چند اشاره مى کنیم: ١ -براى ب ایى حکومت عدل جهانى دو شرط اساسى وجود دارد: یکى شناخت کامل عدل به معناى وسیعش و دیگرى آمادگى براى فداکارى در راه پیاده عد.

از حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام روایت شده که در حالى که بستر را گسترانیده و مى خواستم بخوابم ، پدرم رسول خدا صلى الله علیه و آله بر من وارد شد و فرمود: اى فاطمه ! مخواب مگر این که چهار عمل را انجام داده باشى : قرآن را ختم نمایى و انبیا را شفیع خود گردانى و مومنین را از خود راضى کنى و حج و عمره بجاى آورى ، این را فرمودند و به مشغول شدند.
من هم کنار بستر ایستادم تا شان تمام شد پس گفتم اى رسول خدا مرا به چهار چیز امر نمودى که در این حال نمى توانم انجام دهم ، حضرت تبسمى نمود و فرمود: اگر سه مرتبه سوره قل هو الله را بخوانى ، مثل این است که ختم قرآن کرده اى و اگر بر من و انبیا گذشته درود فرستى ، شفیعانت در روز قیامت شده ایم و اگر براى مومنین استغفار نمایى همه از تو راضى خواهند بود و اگر بگویى سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر ثواب حج و عمره را به دست آورده اى . جهت دریافت و مشاهده صفحات روی آن ها کلیک نمائید .... لینک سایت جنگ و درنگ شهید انبیاء آبرود
شهید انبیا آبرود شهید انبیا آبرود شهید انبیا آبرود شهید انبیا آبرود شهید انبیا آبرود شهید انبیا آبرود
برای مردم [وقت] حسابشان نزدیک شده و آنان در بی خبری رویگردانند.. _سوره انبیا آیه 1_ وَمَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیدِیکُمْ وَیعْفُو عَنْ کَثِیرٍ هر مصیبتی به شما رسد بخاطر اعمالی است که انجام داده اید، و بسیاری را نیز عفو می کند!خدا که نسبت به عبادش لطیف است و نسبت به بندگانش رحمت دارد، پس این رنج ها و بیماری ها و مشکلات چیست؟ فرمود:﴿وَ مَا أَصَابَکُم مِن مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِ. زادروز عیسی ، روزی مناسب برای گفت وگو دربارۀ کارنامۀ ان است؛ زیرا او در میان ان پیش و پس از خود، بیشترین پیروان را دارد و نیز بیشترین تأثیر را بر سرنوشت بشر گذاشت. می سزد پیروان ادیان، این روز یا روزی مانند آن را «روز جهانی نبوت» اعلان کنند و از این رهگذر زمینۀ گفت وگوهای بیشتر را دربارۀ برنامه و کارنامۀ انبیا فراهم آورند؛ اما از آنج. همانگونه که قبلاً اشاره گردید؛ عصمت چهارده معصوم علیهم السلام با بقیه انبیا و اولیای الهی بسیار متفاوت است. عصمت در ایشان فقط به معنای مصون بودن از گناه و خطا نیست؛ بلکه گناه برای ایشان سالبه به انتفاع موضوع است. گناه برای این ذوات مقدسه اساساً بی معناست. چون هرچه ایشان عمل کنند درست است و بقیه با ایشان سنجیده می شوند. کما اینکه در ر. از چه زمانى خطوط کلّى براى روز موعود جهانى ترسیم شده است؟ ترسیم خطوط کلّى براى روز موعود به شروع خلقت بازمى گردد؛ زیرا این روز هدف و غرض اساسى براى خلقت است. براى توضیح این مطلب به نکاتى چند اشاره مى کنیم: ١ -براى ب ایى حکومت عدل جهانى دو شرط اساسى وجود دارد: یکى شناخت کامل عدل به معناى وسیعش و دیگرى آمادگى براى فداکارى در راه پیاده عد. مستحضرید اینکه گفته شد «الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِیَاءِ» عالمان راستین، میراث انبیا را می‌برند.
میراث انبیا درس حوزه و نیست؛ یعنی درس حصولی و تصّور و تصدیق و قیاس و استدلال نیست.
میراث انبیا که آنها به ارث گذاشتند علمِ شهودی است؛ اگر ی طرْفی از علم شهودی بست معلوم می‌شود که وارث انبیاست.
آنها که نگارهای به مکت. در آ ین پیام نوروزی خود تغییرات روحی را که سیره انبیا از اول تا آ بوده است برای همه ملت خواستار شدند. جماران نوشت: در آ ین پیام نوروزی خود تغییرات روحی را که سیره انبیا از اول تا آ بوده است برای همه ملت خواستار شدند. آیت الله وحید اسانی گفت: آن دینی که همه انبیا برای آن مبعوث شدند ، اک به روز غدیر و ولایت المؤمنین علیه السلام است. خانه ای بافضیلت تر از خانه انبیاء یگانه خانه ای که در فضیلت و بی همتایی، هیچ خانه ای در عالم به پای آن نمی رسد و در شب و روز محل عروج و رفت و آمد فرشتگان الهی است، خانه المومنین و حضرت زهرا(علیهماالسلام) می باشد. خانه ای که رسول خدا(صلی الله علیه وآله) به آن عشق می ورزید و هر روز روبروی آن می ایستاد و بر اهل آن سلام می کرد و آن... ادامه مطلب
چرا علی(ع) را برتر و افضل از بقیه انبیا (به جز ) می دانید؟ تدوین : پناهی، جعفر در مسائل مختلف سه گونه استدلال وجود دارد: عقلى نقلى و حسى.
1- دلایل عقلى در رابطه با امور کلى مى‏باشند و در چنین موردى که مقایسه دو امر جزئى است نباید در جست وجوى آن بود. زیرا خارج از قلمرو براهین عقلى است.
2-دلیل حسى نیز وجود ندارد زیرا اولا ما نظاره‏گر ت. آیت الله مجتهدی تهرانی (ره): انی که ازدواج می کنند باید با همسرشان دوست باشند نه دشمن. خوبی های همسر خود را ببینند و در زندگی یار و یاور هم باشند همیشه با تقوا باشید که تقوا انسان را به شهادت مى رساند و راهى است که انبیا انتخاب د و به‏ سوى خدا رفتند.  مومن به جمیع انبیا خداوند متعال برای هدایت بشر و راهنمایی او برای رسیدن به سعادت و خوش بختی در دنیا و آ ت؛ انسان های برجسته ای را برگزید و با نور هدایت خود پرورش داد، سپس آن ها را واسطه میان خود و مخلوقاتش قرار داد تا آنان، معلم بشریت گردیده و انسان را از جهل و گمراهی و ضل نجات داده و به انسانیت و معنویت رهنمود... ادامه مطلب
در این نوشتار با بحث پیشینۀ دفاع از در سیاست خارجی ایران، اقدامات دستگاه سیاست خارجی به دو شیوه توسل به سازمان های بین المللی و اقدامات مستقل بررسی شده است. در ادامه به جایگاه دفاع از در فلسفه بعثت انبیا و تأسیس نظام ی اشاره و معلوم شده است که بعثت انبیا و تشکیل حکومت، ارتباط وثیقی با این هدف بسیار مهم دارد. همچنین نظام حقوق بین الم. همزمان با حلول ماه مبارک رمضان اداره کتابخانه های عمومی مشهر در راستای غنی سازی اوقات فراغت و بهره مندی از فرائض معنوی این ماه اقدام به برگزاری کلاسهای قصه گویی قرآنی و حفظ و قرائت قرآن ویژه گروه سنی ک ن و نوجوانان نموده است . این کلاسها با هدف آشنایی ک ن با داستانهای انبیا و برکات معنوی حفظ و تلاوت قران کریم برگزار می شود .
کعب الاحبار مى‏ گوید: سلیمان در مسیرش به یمن به مدینه طیّبه رسید، به همراهانش گفت: اینجا شهر هجرت آ زمان است، خوشا بحال ى که به او مؤمن شود و از وى پیروى کرده، در تمام امور حیات به او اقتدا کند.
وقتى به مکّه گذشت گفت: عربى از این شهر به مدینه مى‏ رود، خداوند یارى کنندگانش را یارى دهد، دور و نزدیک در پیشگاه حضرت او در مسئله حق مسا. دهه شصت و (ره) دهه شصت دهه (ره) بود و از این پس دهه ها هر چه بی د به جز او انتساب نخواهند داشت . این او بود که هر آنچه که در تقدیر تاریخ انسان این عصر بود ظاهر کرد . حیات انسان هایی چون او نفخه ای از نفخات روح الهی است که در تن انسان می دمد ، در تن زمین مرده ، و آن را حیات می بخشد . انسانی چونان دیگران نبود ؛ از قبیله انبیا و اصحا ب انان بود و مصداقی از مصادیق معدود ( نبا عظیم ).... که هر هزار سال یکی میرسد ، و مراد از این (هزار) عدد هزار نیست ؛ مراد آن است که او خیل یاد آوران است و مورد خطاب «انما انت مذکر» . و مخاطب این سخن آنانند که نه نامی از انان در تاریخ های تمدن هست و نه در تاریخ های رسمی ، اما زمین هر چه دارد مدیون آنهاست . اینان چون دیگر ابنای بشر از خاک روییده اند ، اما چون دیگران در خاک نمانده اند و سر بر آسمان برآورده اند. و فقط هم اینانند که از حقیقت با خبرند و دیگران را نیز اینان خبر کرده اند . تاریخ حیات باطنی بشر تاریخ انبیاست و این تواریخ دیگر که نوشته اند ظنون نگارندگان آنهاست و راهی به حقیقت ندارد . آنها همواره ظاهر را بی نسبت با باطن دیده اند و هر که انچنین بنگرد همه چیز را وارون خواهد دید. چرا در تاریخ های تمدن به انبیا و اصیایشان اشاره ای نرفته است و اگر هم انی چون ویل دو رانت به پرداخته اند،وجودشان را درهاله ای از ابهام نگاه داشته اند و درباره تعالیم انبیا سکوت کرده اند؟انبیا برای بهبود زندگی اقتصادی مردمان _ به زعم امروزی ها _ که نیامده اند ! آنها قبل از هر چیز خود را «فرستاده خدا» می گفته اند و تعالیم خویش را (وحی) می نا میده اند . مدعی بوده اند که از جانب خدا آمده اند و خبر ازآسمان دارند ..... و مردمان نیز می پذیرفته اند ؛ و اگر نه دین و دینداری تا کنون در کره نابود گشته بود . فصل در بیان کمال آدمى‏
بدان که علماى شریعت مى ‏گویند که کمال آدمى در دانستن علوم حقیقی است و علوم حقیقى چهار چیزست: یکى دانست نفس و آنچه بنفس متعلقست. دوم دانستن خداى و آنچه به خداى متعلقست. سیم دانستن دنیا و آنچه بدنیا متعلقست. چهارم دانستن آ ت و آنچه به آ ت متعلقست.
بدانکه مشایخ طریقت مى‏گویند که اصحاب کمال چهار طایفه ‏اند: . تفاوت عرفا و ان: وحی ب معنی یک نحوه ی خاص از ارتباط بین خدا و انسان -چه با واسطه و چه بی واسطه-از اموری است که عقل عادی و فلسفه تا به حال از ادراک آن عاجز بوده و نتوانسته است تعریفی حقیقی، جامع و مانع از آن ارائه دهد، و آنچه که تا به حال در تعریف وحی گفته شده صرفا" تعاریفی لفظی بوده است نه تعاریفی حقیقی و فلسفی و اساسا " وحی مقوله ای وجودی . آمدی مولود رحمت
مدح میلاد رحمت
شاعر و مداح اهل بیت رسول چهارمحالی(ساقی)
..................................ّ.ّّّ....
آمدی نور رس پر شده درعالمی
شهر مکه می درخشد از وجود گوهری
آمدی و ختم شد از انبیا دیگر نبی
نور خاتم نور رحمت نور حق منجلی
آمدی و خشک شد دریاچۂ ساوه همی
آتش آتشکده در خود نشست از تو همی
کاخ ری یک ترک برداشت از میل. مربیان تربیتی، میراث دار انبیا و اسطوره های خدمت به
بشرند. آن ها برگزیدگانی هستند که با تکیه بر ایمان و عقیده قلبی خود، همیشه در
شه گشودن چشم های خواب آلوده در مسیر چاه های زندگی اند. فکر خوب زیستن، خوب
ماندن و خوب ساختن، در قلب دریایی اینان، موج های سهمگین اراده می آفریند. اینان
سازندگان نسلی معتقد، با ایمان و با نشاط ان. عضو فرا یون ت مجلس با اشاره به اینکه تداوم مسیر و رس انبیا بستگی به ولایت ائمه اطهار علیهم السلام دارد، تصریح کرد: بعد از آنکه ی می آید و رس خود را ابلاغ می کند، "ولی" ادامه دهنده مسیر اوست. ٣ -براى هیچ یک از انبیا، شرایط اساسى و عمومى براى هدایت کلّ بشر و تشکیل حکومت عدل توحیدى در سطح جهان فراهم نشد، زیرا دو شرط اساسى براى تشکیل چنین حکومتى فراهم نگشت:
الف) انبیا گرچه مفهوم عدل کامل و به معناى وسیع آن را براى مردم تفهیم نمودند ولى بشر به آن درجه از فهم و شعور نرسیده است تا به حقیقت آن در سطح گسترده اش پى برده باشد. لذا . مترجم و مفسر قرآن کریم با اشاره به خطاب خداوند به همه انبیا در قرآن، گفت: به دنبال جذب مال پاک و حلال باشید که از آن گوشت، نیرو و انرژی می روید، سپس به دنبال عبادت من بروید. انصارالله یمن طی سخنانی به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت اکرم (ص) اعلام کرد که نجات امروز بشریت در بازگشت به انبیا و مشخصا در پیش گرفتن سیره رسول اکرم (ص) است. شاید عده ای تفکر و یا نظریه انتقادی را پدیده ای نو بدانند و محصول تلاش های فکری غرب. درحالیکه این چنین نیست. خود انتقادی در متن زندگی انسان قرار دارد و انبیا هم به آن تأکید فراوان داشته اند. ذکر حق را از زبان انبیا باید شنید
درک آنرا با بیان او لیا باید چشید
فهم و تفسیر حقایق مشکل است با معلم می توان بر مقصد و منزل رسید



پست 4546 : متن نقلی. «آیت الله هادوی تهرانی با اشاره به آیه ۷۱ سوره انبیا به تشریح معانی حکم در نظر مفسران پرداخت. به گزارش شفقنا، حوزه علمیه قم در جلسه تفسیر سوره انبیا به بیان مجموع تفاسیر آیات گذشته مربوط به داستان حضرت ابراهیم و همراهی لوط با ایشن پرداخت و اظهار داشت: خداوند در آیه ۷۱ بیان می کند که به لوط، علم و حکم دادیم؛ مقصود از علم که همان دانش و معرفت الهی نسبت به حقایق است اما در مورد حکم تفاسیر متعددی شده است. او افزود: برخی گفته اند مقصود از حکم، حکمت یعنی استوارعمل است، برخی هم به حکومت تفسیر کرده اند که مشهور گفته اند منظور از حکومت، قضاوت به معنی الاخص به معنی رفع خصومت و رسیدگی به دعوای حقوقی است چون رسیدگی به دعوای کیفری از شئون ولایت است که اگر این احتمال را در نظر بگیریم ولایت تشریعی و اداره امور جامعه را شامل می شود.» (منبع : اینجا) حجت ال سرلک گفت: اوج حرکت انبیا این است که به جایگاه رضای خدا برسند. اما حضرت زهرا(س) جایگاهی دارند که «ان الله یرضی لرضا فاطمه» یعنی خدا با خشنودی و رضایت فاطمه(س) خشنود می شود. آیت الله جوادی آملی معتقد است رفع اختلاف و اصلاح جامعه با تعلیم و ارشاد و موعظه صرف محقق نمی شود، بلکه انبیا تنها در پرتو ایجاد حکومت می توانند به این هدف عالی برسند. یکى از انبیا به انى که با او مصاحبت داشتند فرمود: چه ى با من پیمان مى‏بندد که خشمگین نشود، تا بدین وسیله از لحاظ مقام و مرتبت نبوت با من هم طراز گردد و پس از من جانشینم باشد؟ یکى از جوانان مجلس گفت: من چنین تعهدى را قبول مى‏کنم، سپس آن سخن و پیشنهاد خود را تکرار کرد، باز هم آن جوان گفت: من این مسؤولیّت انسانى را به عهده مى‏گیرم و او عم. 1- قرآن کریم به اشکال مختلف جایگاه بلند متفکران و دانشمندان را تذکر داده است : (زمر / 9) (مجادله / 11) (زمر / 18).
2- انسان را به تفکر در آفرینش و تفکر در خودشان دعوت کرده است : (آل عمران / 191) (روم / 8).
3- در بسیاری از آیات , بدون این که صریحا مردم را به تفکر دعوت کند, استدلال عقلی می آورد; و بدون این که اعتبار تعبدی خود را لحاظ کند با منکران احتج. رئیس سازمان سینمایی کشور و جمعی از مسئولان بنیاد سینمایی فار به همراه دست اندرکاران قسمت دوم و سوم سینمایی ملک سلیمان با آیت الله جوادی آملی دیدار و گفت وگو د. به چه دلیل نام تعداد اندکى از انبیا در قرآن مجید ذکر شده است؟! پاسخ اجمالی قرآن کتاب سیره و تاریخ یا معجم افراد نیست تا در آن به دنبال زندگینامه انبیا و فهرست نام‏هاى ایشان باشد؛ بلکه کتاب هدایت و تعلیم و تربیت و تزکیه و تذکر است و این هدف با ذکر همین مقدار از نام و سرگذشت انبیاى سلف و انسان‏هاى کامل، محقق مى‏شود و اگر نیازى به ذکر . تمدن ۷ هزارساله در استان اردبیل موجب شده این استان جزو باسابقه ترین مناطق حیات آدمی در کره خاکی محسوب شود، تمدنی که یادگارهای تاریخ و طبیعت آن امروز گردشگران را متحیر می سازد. یک حوزه و با بیان اینکه ما اگر می گوییم حساب و کتابمان با حسین (ع) است این مساله مقدم بر این است که اول از نظر مسائل فرعی و فقهی شرایط لازم را اکتساب کنیم، گفت: اهم آن مسائل است و آ ین سفارش صادق (ع) و تمام اولیا و انبیا الهی مساله بوده است. پاسخ به سوالات
سفر به بهشت
قسمت هفدهم فرامرز ملاحسین طهرانی
سوال اول از آقای جعفری یک سوال ک مدت ها ذهنم را درگیر کرده است و هرچه تحقیق به نتیجه ای نرسیدم حتی بدتر گمراه و گیج شدم، چرا باوجود اهمیت ارتباط با ارواح برای انسان ، و ین چیزی از آن نگفتند یا روشی از آن را بیان ننموده اند، (شاید هم من چیزی نتوانستم پیدا کنم) تمام تحقیقات و جستجو های من تنها ب چندین جواب مختلف و گیج کننده و گمراه کننده برمیگردد , از شما خواهش دارم که برایم توضیح دهید و بنده حقیر را راهنمایی فرمایید پاسخ: رس و تکلیف انبیا این نبوده است که تدریس علوم روحی و متافیزیک نمایند. بلکه آن هدف و آرمانی که حتی علوم روحی به دنبال آن است یعنی تقویت محراب خداشناسی و خلق یک دنیای زیبا و عاری از ظلم و جور تحت تعالیم و اوامر الهی است که موجب برانگیختگی انبیا درمیان انسانها گشته است. پس آن هدف غایی انبیا همین بوده است. اما در بطن کلام الهی که در کتب انبیا صاحب کتاب آمده است بارها از وجود دنیای پس از مرگ و زندگانی ابدی و جاوید انسانها بعد از آنکه به سرای باقی رحلت می نمایند سخن به میان آمده است که این نشانگر وجود روح و اص و برتری آن نسبت به کالبد جسمانی می باشد. و اینگونه است که راه و هدف انبیا الهی منتج به تقویت باورهای دینی و و تقرب به روح اعظم کائنات یعنی پروردگار متعال در جوامع انسانی میگردد. ادامه مطلب در آ ین پیام نوروزی خود تغییرات روحی را که سیره انبیا از اول تا آ بوده است برای همه ملت خواستار شدند. به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در آ ین پیام نوروزی خود تغییرات روحی را که سیره انبیا از اول تا آ بوده است برای همه ملت خواستار شدند.
 ایشان در این پیام که به تاریخ اول فروردین ماه سال 68 ایراد د، فرمودند:
 «بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏
 یا مُقَلِّب الْقُلُوبِ و الأبْصار یا مُدَبِّر اللیلِ وَ النَّهار، یا مُحَوِّلَ الحَوْلِ و الأحوال، حوّل حالَنا الى احْسَنِ الْحال.
  

[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...] به قول عزیزم ، شهادت ارثى است که ازانبیا به ما رسیده است. «من راجع به حضرت صدیقه علیها‏السلام خودم را قاصر می‏دانم ذکری م فقط اکتفا می‏کنم به یک روایت که در کافی شریف است و با سند معتبر نقل شده است؛ و آن روایت این است که حضرت صادق علیه‏السلام می‏فرماید: «فاطمه علیها‏السلام بعد از پدرش هفتاد و پنج روز زنده بودند، در این دنیا بودند و حزن و شدّت بر ایشان غلبه داشت؛ و جبرئیل امین می‏آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض می‏کرد و مسایلی از آینده نقل می‏کرد.»(1) ظاهر روایت این است که در این هفتاد و پنج روز مراوده‏ای بوده است؛ یعنی رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است... البته آن وحی به معنای آوردن احکام، تمام شد به رفتن رسول اکرم.... در هر صورت، من این شرافت و فضیلت را از همه فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کرده‏اند: ـ با این که آنها هم فضایل بزرگی است ـ این فضیلت را من بالاتر از همه می‏دانم که برای غیر انبیا: آن هم نه همه انبیا، برای طبقه بالای انبیا و بعضی اولیایی که در رتبه آنهاست، برای ی دیگر حاصل نشده». ( ، 11/12/64)

 این قضیه را شیخ صدوق از حسین بن خالد و او از هشتم علی بن موسی الرضا نقل می کند. رضا شخصیتی است که قولش قول خدا است، اما در این روایت تعبیر این است: از پدرم موسی بن جعفر او از پدرش جعفر بن محمد او از پدرش محمد بن علی و همچنین تا می رسد به رسول خدا .
بعد متن حدیث این است که رسول اللّٰه به المومنین فرمود: یا علی عدّه ای از قریش نز.