ب عد عالم انسان می کند هدایت یعنی پروردگار عالم ب عد حیوانی قرآن می فرماید استفاده کردیم هدایت تشریعی الن ف س ل أ م ار ة ب الس

به نقل از خبرگزاریها در مورد ب عد عالم انسان می کند هدایت یعنی پروردگار عالم ب عد حیوانی قرآن می فرماید استفاده کردیم هدایت تشریعی الن ف س ل أ م ار ة ب الس : سوال – بعد از برزخ و قبل از قیامت چه اتفاقی می افتد ؟ پاسخ- ما در قرآن و معارف اهل بیت مواردی داریم که انسان و تمام موجودات عالم دو تا سیر دارند . یک سیر نزولی دارند یعنی از عالم بالا تنزل پیدا کرده اند و یک سیر صعودی دارند که به سمت خدا برمی گردند . در سوره ی حجر آیه بیست می فرماید : هیچ موجودی در عالم پایین نیست مگر اینکه اصل و خزانه اش . به گزارش خبرنگار فعالیت های قرآنی خبرگزاری فارس ، حجت ال سید محمدحسن ابوتر فرد نایب رئیس مجلس شورای ی طی سخنانی در مراسم تکریم از چهره های قرآنی، قرآن کریم را کتاب هدایت دانست و گفت: رس قرآن هدایت انسان است، هدایت به سوی قله هایی که ثمره اش حیات واقعی است. این هدایت در دو سطح تعریف شده یعنی خداوند گاهی می فرماید: هدایت انسان ها و گاهی هدایت متقین. تقوا راه رسیدن انسان به مقصد وی با اشاره به اینکه قرآن نقشه راه را برای رسیدن به کمال تعریف می کند، گفت: مخاطب قرآن همه افراد بشر برای هدایت هستند، البته «هدی للمتقین» به معنای ارائه راه نیست، [...] و در تایید این مطلب که خلقت انسان از خاک است در سخن بزرگان دین چنین آمده است که انسان عالم صغیر است ... یعنی چه ؟ یعنی آنچه که در این عالم خصوصا در کره خاکی وجود دارد همه آن یکجا در نهاد انسان به طور خلاصه موجود است جهت تایید این مطالب به چند نمونه اشاره می شود... کره خاکی متشکل از خشکی ها و آبهاست که بدن انسان نیز اینگونه است یهنی قسمت ها. عرفا و فلاسفه مراتب عالم هستی را عالم ملک یا جهان مادى وجسمانى، عالم ملکوت یا جهان برزخى،عالم جبروت یا عالم فرشتگان مقرب،عالم لاهوت یا عالم اسماء و صفات الهى و عالم هاهوت یا ذات که همان مرحله غیب الغیوب ذات بارى تعالى دانسته اند. ادامه مطلب تا فرصت هست باید آدم شد. تا نفسی هست باید مبارزه کرد با نفس. این فقط مستکبران عالم بیرون نیستند که قصد دارند انسان را در غل و زنجیر کنند بلکه قبل از آن این نفس آدمیست که در عالم درون، قصد دارد انسان را به بند بکشد. در بند خود. در بند تعلقات. در بند دنیای فانی. نقطه شروع همه تحولات عالم نیز در همین جاست یعنی در درون انسان. اگر درون اصلاح ش.

تحقیق عرفان و قرآن
تحقیق-عرفان-و-قرآن تحقیق با موضوع عرفان و قرآن، در قالب word و در 37 صفحه، قابل ویرایش، شامل مقدمه، تعریف عرفان، اصول عرفان، اصول عملی، زهد، ذکر، شب زنده داری، چله نشینی، خاموشی، اصول نظری، وحدت وجود، تجلی، اسماء الهی، حضرات خمس، اعیان ثابته، عالم جبروت، عالم ملکوت، عالم ملک، عالم انسان کامل، عشق، مبانی عرفان.. فایل

بسم الله الرحمن الرحیمسرانجام پس از قرنها، انتظار عالم خلقت به سر آمد و بزرگ هدایتگر انسانها پا به عرصه و جود نهاد. برترین مخلوق خدا ظاهر شد، باران رحمة للعالمین با گرفت، چشمه رافت و هدایت فیضان کرد و نور محمدى عالم ملک و ملکوت را منور نمود و در شهرى که شرافتش را از ولادت او دریافت کرد، چشم به جهان گشود و به راستی که در عالم وجود، میلادى کریم تر از این میلاد رخ نداده است.تعبیر قرآن در آیات ابتداى سوره بلد نشان مى دهد که مکه به خاطر اقامت در این شهر و تولدشان درآن، شرافت یافته و مورد قسم خداوند واقع گشته است. بقیه در ادامه مطلب.... ثروتمندترین الهیثروتمندترین الهی که بود؟ چهار نفر در کل عالم وجود داشتند که بر کل عالم حکومت د؛ دونفر مومن و دو نفر کافر که صادق (ع) آنها را معرفی می کند. ثروتمندترین الهی   ثروتمندترین الهی چه ی بود؟یکی از ان بزرگی که نامش هفده بار در قرآن آمده است، سلیمان (ع) است.این الهی حکومتی وسیع به دست آورد که در آن جن و انس،پرندگان و . از نظر پروردگار عالم ،کار معلّم ، کار خداست و نقش او در جامعه نقش پیغمبر اکرم است ، نقش همه ى انبیاء و اوصیاء و بالاء ه نقش ّت است . اوّلین سوره اى که بر پیغمبر اکرم (ص) نازل شده است ، سوره ى علق است ، مى فرماید: اقراء باسم ربک الّذى خلق خلق الانسن من علق اقراءو ربّک الاءکرم الّذى علّم بالقلم علّم الانسن مالم یعلم (علق /) این آیاتى است که . پرسش:
عالم عقل چیست؟ عقول مجرده چیست و چه تفاوتی با عالم عقل دارد؟ آیا قیامت از سنخ عالم عقل است؟ آیا در روایات به این عوالم اشاره شده است؟ ادامه مطلب از نظر پروردگار عالم ،کار معلّم ، کار خداست و نقش او در جامعه نقش پیغمبر اکرم است ، نقش همه ى انبیاء و اوصیاء و بالاء ه نقش ّت است . اوّلین سوره اى که بر پیغمبر اکرم (ص) نازل شده است ، سوره ى علق است ، مى فرماید: اقراء باسم ربک الّذى خلق خلق الانسن من علق اقراءو ربّک الاءکرم الّذى علّم بالقلم علّم الانسن مالم یعلم (علق /) این آیاتى است که در همان وهله ى اول بر پیغمبر اکرم (ص) نازل شد و در این آیات پروردگار عالم خود را یک معلّم قلمداد مى کند. مى فرماید، پروردگارت اکرم است ، براى اینکه معلّم است و در سوره ى مى فرماید که هدف از بعثت رسول اکرم (ص)، هدف از آمدن قرآن و به عبارت دیگر، هدف از آمدن همه ى ان و همه ى کتاب هاى آسمانى همانا ((آموزش و پرورش )) است . دلم؟!شبیه لباسی چروکیده بین یک مشت رخت چرک ته کمد است... نشسته ام به خواندن معنای سوره ی انبیاء... گمانم تنها پناه همین بود... *و یاد آر حال ذکریا را! هنگامیکه خدا را ندا کرد که بارالها مرا تنها وامگذار که تو بهترین وارث اهل عالم هستی.پس ما هم دعای او را مستجاب کردیم... *و یاد کن حال ایوب را وقتیکه دعا کرد که ای پروردگار!مرا بیماری و رنج سخت . توجه: بسیاری از این موضوعات، برای پژوهش باید ریزتر و جزئیتر شوند .1 آداب سؤال از نظر قرآن .2 ادراکات انسان در عالم قیامت از نگاه قرآن و روایات .3 ارائه راحلهایی برای جلوگیری از انحرافات، از دیدگاه قران .4 از خودبیگانگی از دیدگاه قرآن .5 استفاده عصری از قرآن عالم مرگ و حقایق نهفته در آن همیشه برای انسان ها باعث کنجکاوی و وحشت بوده است. هدایت در قرآن هر چند در قرآن مجید آمدن ان و کتابهاى آسمانى را براى ارشاد و هدایت تمامى مردم بیان کرده لیکن همه مردم با وجود آمدن قرآن و سایر کتابهاى آسمانى هدایت پذیر نیستند بلکه انى هدایت پذیر هستند که ابتدا ایمان آورده و سپس راه تقوا و خدا ترسى را پیشه خود سازند. چنانچه در سوره بقره آیه اول مى فرماید: «ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیه.
سوالات درس هفتم

1- با توجه به آیات قرآن وقتی مرگ کافران فرا می رسد چه می گویند؟

2- خداوند در پاسخ انی که می خواهند به دنیا برگردند چه می فرماید؟

3- گفتگوی میان فرشتگان را با ستمکاران در عالم برزخ بنویسید.

4- درعالم برزخ فرشتگان به پاکیزگان چه می گو یند؟

5-برزخ در لغت به چه معناست وعالم برزخ را تعریف کنید.<. به گزاربه مناسبت فرا رسیدن سالروز میلاد یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) با آیت الله روح الله قرهی مدیر حوزه علمیه مهدی(عج) گفت وگو کردیم که مشروح سخنان این مهدی یاور نمونه را در ادامه می خوانید: * وطایف منتظران یکی از وظایف منتظرین عالم این است که اولاً ایمان به غیب داشته باشند، قرآن مجید الهی می فرماید: «الم ذَٰلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ»، تا ی ایمان به غیب نداشته باشد، نمی تواند منتظر باشد و از خصوصیات مهم منتظرین عالم این است که اعتقاد دارند به اینکه حضرت(عج) در عالم غیبت هستند و به غیب ایمان دارند و بعد به خاطر همین ایمان دارند، اگر باز خوب تأمل کنیم قبل از اینکه قرآن کریم «یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ» بیان بفرماید، خصوصیاتی که بیان می فرماید این است که اینها می دانند، آن هم به واسطه اینکه متقی هستند. «ذَٰلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ»، هیچ شک و شبهه ای هم ندارد، «هُدًى لِلْمُتَّقِینَ» این هدایت است، چون متقین هستند، ولی در مقام حقیقی منتظر حقیقی ی است که به جد مِن المتقین است، اگر فرد متقی بود، قطعاً به مقام ایمان می رسد و در درجه ایمان به مقام ایمان به غیب می رسد، اول خصایص منتظران عالم همین است که این ها طبعاً انی هستند که متقی هستند.
تحقیق در مورد تکامل انسان از دیدگاه قرآن لینک پرداخت و *پایین مطلب * فرمت فایل :word ( قابل ویرایش و آماده پرینت ) تعداد صفحه23 تحقیق حاضر مشتمل بر پنج بخش با این موضوعات است : بخش اول، تکامل انسان از دیدگاه قرآن و احادیث: تکامل انسان (تکامل در قرآن، انسان از نظر قرآن، ازدواج فرزندان آدم، انسان مخلوق تکامل یافته ،تکامل انسان از دیدگاه علمای ی )؛ بخش دوم، سیر تکامل انسان در عالم ذر: عالم ذریا پیمان الست (بررسی آیه ی اخذ میثاق در عالم ذر، بررسی آیه ی امانت در عالم ذر)، نقش ارواح در عالم ذر. بررسی روای ...
دریافت فایل لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ أَلاَّ یَکُونُوا مُؤْمِنینَ (شعراء، آیه 3) [ای رسول ما] گویا مى‏ خواهى خویشتن را تلف کنى براى اینکه آنان ایمان نمى‏ آورند تقدیم به بزرگ ترین انسانی که هر چه داشت در راه هدایت بشریت به سعادت تقدیم کرد، تقدیم به اشرف مخلوقات عالم که مدال «انّک لعلی خلق عظیم» از سوی خالق و پروردگار عالم بر او نصب شد. تقدیم به ی که رحمت و رآفت نسبت به همه موجودات عالم هست. تقدیم به محمد صلی الله علیه و آله که جهان آفرینش ببرکت وجود او آفریده شده است، و دشمنان جاهل نمی دانند که نفس کشیدنشان به برکت حضور آن آفتاب عالم تاب و جمال یگانه عالم می باشد. بنفسی انت و مالی و ولدی و و امی یا رسول الله یا محمد صلی الله علیه و آله «انسان / insan» یکی از قطعاتی است که عالم قاسم اف و گروه اسکاتلندی الکترونیک لوپر با هم اجرا کرده اند و موزیک ویدیویی متفاوت برای آن ساخته شده است. در تابناک می بینید و می شنوید. w535

خداوند متعال در آیه ۱۴سوره علق می فرماید :
« اَلَم یَعلَم بِاَن الله یَری »
« آیا او (انسان) نمی داند که خداوند همه اع را می بیند؟ »
در تفسیر نمونه در توضیح این آیه آمده است :
عالم هستی محضر خدا است . توجه به این واقعیت که هر کاری را انسان انجام می دهد در پیشگاه خدا است. زندگی انسان در عالم برزخ و در عالم قبر به چه شکلی است؟ پاسخ این است که در آنجا انسان روحش به یک بدن لطیفی تعلق می گیرد که به آن بدن مثالی یا بدن برزخی گفته می شود که همه ویژگی های این جسم مادی دنیایی را دارد به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اینکه زندگی انسان در عالم برزخ و در عالم قبر به چه شکلی است؟ پاسخ این است که در آنجا انسان روحش به یک بدن لطیفی تعلق می گیرد که به آن بدن مثالی یا بدن برزخی گفته می شود که همه ویژگی های این جسم مادی دنیایی را دارد جز اینکه لطیف است و خواص برزخی دارد. محدودیت های زمانی و مکانی ندارد.

انسان در عالم خواب با آن بدن یعنی با جسم برزخیش مسافرت می کند. ویژگی های این جسم و حیات برزخی و حقیقت حیات برزخی بحث مفصلی را می طلبد. بنابراین بعد از مردن انسان در عالم برزخ هم روح دارد و هم جسم اما جسمش این جسم مادی دنیوی نیست. ادامه مطلب موسیقی دانی خوش ذوق، ساختارهای شناخته شده عالم را با مقیاس لگاریتمی در تصویری واحد جا داده است. این نما، عالم مشاهده پذیر را نشان می دهد که کره ای به مرکز زمین و قطر ۹۳ میلیارد سال نوری است. بدان که انسان کامل آن است که در شریعت و طریقت و حقیقت تمام باشد، و اگر این عبارت را فهم نمی کنی بعبارتی دیگر بگویم. بدان که انسان کامل ان است که او را چهار چیز به کمال باشد: اقوال نیک و افعال نیک و اخلاق نیک و معارف.ای درویش! جمله سالکان که در سلوک اند درین میان اند و کار سالکان این است که این چهار چیز را به کمال رسانند. هرکه این چهار چیز. تو را از دست میدهم و این غم عالم است میروی و این غم عالم است . امروز نخندیدی ما هم نخندیدیم امروز سرتاسر اشک بودم هنوز هم باور نمیشود مرا که تمام شد تمام شدی... چگونه نگهت دارم چه کنم که نروی؟؟ به دست و پای که بیفتم؟ نرو بمان تو را به خدا قسم بمان پی نوشت:دیگه نمیدونم چی باید بنویسم همین غم عالم است فقط... عالم برزخ را می توان از نام آن شناخت؛ یعنی عالمی که حائل میان دو عالم است. از همین رو، می توان به آن به زمانی همانند زمان طلوع فجر و غروب خورشید تشبیه کرد که نه شب است نه روز؛ یعنی یک زمانی میان گرگ و میش. از این جهت می توان گفت که عالم برزخ هم خصوصیات عالم دنیا را دارد و هم خصوصیات عالم آ ت را. اگر بخواهیم به عالم برزخ نگاه کنیم، برخی از .
 هرچند آدمی در عالم ملک یعنی دنیا جای دارد اما همه آنچه به او میرسد از عالم ملکوت است! و همین است رمز عظمت و بزرگیش! و گرنه اگر که او بود و همان ظاهر دنیا و راهی به عالم باطن و ملکوت نداشت از حد حیوان عبور نمیکرد.همچنانکه اگر فقط در عالم ملکوت میبود و ارتباطی با عالم ملک نمیداشت از جمله فرشتگان محسوب میشد.لذا همه اهمیت قضیه در این. باسمه تعالی

برداشتهایی از آیات قرآن

معانی قرآن

از نظر لغوی، قرآن در اعراب معانی گوناگونی دارد.
1. قرآن ، یعنی کتاب خواندنی.با خواندن آن می توان بهره های زیادی از آن برد.متاسفانه استفاده ما از آن بسیار کم است و آنرا در مجالس ترحیم می خوانیم.
2.اعراب به آب در یکجا را نیز ، قرآن اطلاق می کنند.قرآن آب حیات برای انسان ها م. zar world بدون تردید باید گفت زندگی با بدن مادری، اولین دوران زندگی هر انسانی نیست. هر که در این دنیا زندگی می کند، زندگی های دیگری نیز داشته و خواهد داشت. آنچه همه بدان معتقدیم، زندگی در جهان آ ت است؛ اما بحث فعلی ما در مورد جهان آ ت نیست. بلکه قصد داریم به عوالم قبل از این دنیا نظر کنیم. عالم ذر چیست؟ همۀ انسان ها قبل از ورود به عالم دنیا، حداقل در دو عالم دیگر نیز زندگی کرده اند. این دو عالم عبارت اند از: ۱- عالم ارواح ۲- عالم ذر ...................................... پایان نامه با موضوع بررسی خسران و آثار آن در قرآن

مقدمه :

حمد و سپاس خ را سزاست که انسان را از خاک آفرید و در او از روح خود دمید ، سپس خود را بر آف او ستود و ملائکه را به سجده بر او امر کرد و بیان کرد که انسان را به هدف عبادت آفرید و او را خلیفه خود در زمین قرار داد . و درود بر ان الهی که پیوسته برای هدایت انسان مأمور گشتند و او را به نعیم بهشتی بشارت و از عذاب الهی ترساندند . و درود بر خاتم که اشرف ان اوست و درود بر کتاب هدایت الهی قرآن که در بردارنده رطب و یابس است .

انسان طالب هدایت و سعادت ابدی باشد راهی ندارد جزء اینکه پناه ببرد به قرآن مجید که کلام خدای عزیز عالم است و دستورات قرآن مجید را به کار ببندد . زیرا عمیق ترین و زیباترین و فصیح ترین کلام ، کلام خداست و قرآن که معجزء باقی پیغمبر است برای هدایت خلق آمده و تا قیامت کلامی به زیبایی قرآن نخواهد آمد . اما در راه هدایت ، همواره ره نی بوده اند که انسان را از صراط مستقیم بازداشته اند و او را به خسران و زیانکاری کشانده اند و باعث شده اند او تمام سرمایه های وجودی خود را برای حرکتی بی انتها به سوی کمال از دست بدهد .

در آیات متعددی از قرآن کریم به موضوع خسران و مطالب مربوط به آن پرداخته شده است . نگارنده در این …. جهت به ادامه مطلب مراجعه نمایید ادامه مطلب خداوند در قرآن می فرماید که انسان در نشئات گوناگونی وارد می شود و در هر نشئه ای از نشئات، امثالی دارد. خداوند می فرماید: عَلَى أَن نُّبَدِّلَ أَمْثَالَکُمْ وَنُنشِئَکُمْ فِی مَا لَا تَعْلَمُونَ؛ و امثال شما تبدیل می کنیم و شما را انشاء می کنیم شما را در آنچه نمى‏دانید.(واقعه، آیه 61) در این آیه خداوند به صراحت از تبدیل امثال و انشاء . معلمی کره جغرافیایی را که به صورت پازل بود ، در هم ریخت و آن را به شاگردش داد و از او خواست آن را دوباره بسازد. شاگرد هر چه کرد نتوانست و درمانده شد ، معلم به عنوان راهنمایی به او گفت: روی کره تصویر یک آدم است و تو می توانی با استفاده از آن ، کره جفرافیایی را با قطعات تصویر آدم درست کنی و شاگرد نیز چنین کرد و کره جفرافیایی به ح اولش درآمد. زمانی که اسکندر به حوالی یکی از ای هند رسید،در آنجا اردوگاه زد و یک نفر فرستاد و پیام داد که چنانچه فردی را نزد من بگسیل کنید که پاسخ پرسش های من بداند به این شهر حمله نخواهم نمود و در امانید. حاکم شهربعد از مشاوره به اطرافینانش عالمی مسلمان به سوی او فرستاد. اسکندر چون او را به حضور طلبیت و به او نگاهی انداخت و چند لحظه نگاه از براو ب. در معراج السعاده ء ملا احمد نراقی  دربارهء دعا از جعفر صادق علیه السلام نقل میکند که پروردگار در آ ت به بنده ای از بندگان خود عطایای زیادی میکند وقتی آن بنده دلیل آن را می پرسد پروردگار به او میگوید این اجر در برابر دعاهایی است که در دنیا کرده ای وبه توداده نشده وآن بنده آرزو میکند کاش هیچ یک از دعاهایش در دنیا برآورده نمیشد تا عطا.
 رمضان 93 کارت پستال متحرک رمضان 93 , ع ماه رمضان 931-رمضان، ماه بهار و انس با قرآن رمضان، ماهی است که در آن قرآن نازل شد. بنابراین، رابطه ویژه ای میان قرآن و ماه رمضان وجود دارد؛ یعنی همان گونه که در فصل بهار، عالم طبیعت و انسان، شاد خاص و حیاتی دوباره پیدا می کند، رمضان نیز بهار قرآن است. دوستداران قرآن در این ماه بیش از پیش به قرآن نزدیک می شوند و با خواندن و یادگیری و فهمیدن معارف آن، به دل هایشان حیات مجددی می بخشند. علی علیه السلام می فرماید: «کتاب خداوند تعالی را یاد بگیرید؛ زیرا قرآن، بهار دل هاست». به دلیل تسلط منحرفان بر این شبکه‏ ها و تبلیغات ی و زهر آگین آنها برای کشورهای جهان سوم، یک نوع شبیخون فرهنگی بر این جوامع صورت گرفته است که اگر حد و مرزی برای استفاده ازاین امکانات وجود نداشته باشد، مسلما عوارض نامطلوب آن، بر فوایدش غلبه خواهد کرد. بعضی از این آسیب ها به شرح ذیل است : خود فراموشی ; سؤال جدّی ای که پیش روی هر انسانی است این است که آیا عالم بر او می گذرد یا او بر عالم می گذرد؟ به عبارت دیگر این حوادث است که بر انسان ، تأثیر می گذارد یا انسان بر آن ها تأثیر می کند؟ پاسخ واقعی این است که انسان ، بایستی بر عالم تأثیر گذار باشد. وبلاگ: شه الذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلوه و مما رزقناهم ینفقون ( ۳- بقره ) : برای همین متقین شش خصوصیات بیان شده که این شش خصوصیات در یک انسان، در حقیقت عناصر تشکیل دهنده ی تقواست و آن تقوای صحیح و عینی با این شش خصوصیت در حقیقت در انسان تأمین می شود البته فراموش نشود که من در جلسه ی قبل گفتم : این تقوا در همه ی مراحل به انسان کمک می کند، یعنی . رئیس بنیاد حکمت ی صدرا تصریح کرد: همه موجودات عالم به گونه ای به عالم بزرگ وصل هستند، بنابراین مهمترین دستاورد انسان در زندگی عبادت و نیایش است و نباید ارتباطش با عقل فعال قطع شود. عالم مخفی ما عمق بنایی دارد
دیدنش بهر شما سخت بهایی دارد

ساعتی عالم خود را به بهایی ندهم
زان که خورجین شما عزم چَرایی دارد

با خدا عیش و نوا سازد و در عالم ما
مینشیند ز قضا هر که خ دارد

ما به یکرنگی این رنگ سیه مینازیم
خوش ی کو قلم و رنگ و حنایی دارد

خوشدلا ساحت قدیس سحر نیک بدار
چون درین شام ی میل ه. دینانی جواب این سوال سخت را بسیار زیبا و قابل فهم بیان میکند. ایشان میفرماید:  آیه شریفه " ألستُ بربّکم " را اکثرا دیده ایم اما معنی الست بربکم چیست؟ عالم الست، از آیه کریمه قرآن گرفته شده است که می فرماید: " ألستُ بربّکم قالوا بلی " این عالم، دهلیز و تنگناست. در عالم الست خداوند با زبان وجود صحبت کرد. وجود، زبان دارد و اساسا زبان، از آنِ وجود است. انسان ها در عالم الست به زبان وجود، با تمام هستی خود این صدای {الست بربکم قالوا بلی} را درک د. وجود خودشان گوش بود و این صدا را از مکمن غیب شنیدند. الست بربکم یعنی شما «ربّ» نیستید. شما پرتو من هستید ذات من نیستید. همه انسان ها «قالوا»؛ این عالم، عالم تدریج است. در این زمانی که هستیم همه ازل و ابد وجود ندارد. همیشه در بیش از یک لحظه زندگی نمی کنیم. در عالم الست ازل و ابد جمع است. آنچه در زمان هست نیز در آنجا یکجا جمع است. زبان ما از حرف و صوت و نفس است اما زبان وجود، بسیار صریح و رسا و بلیغ است. معنی الست بربکم عجز وجودی نسبت به ذات حق تبارک و تعالی است. در آن عالم، اعتراف د و سپس تنزل د و آمدند به این عالم که پر است از محدودیت ها و تنگناها؛ که باید از این منفذ تنگ عالم عبور کنند. عالم ازل و الست یکی است و اگر «الست» به کار می بریم به لحاظ این است که در قرآن به کار رفته است. به این پرسش ازلی پاسخ دادند و «بلی» گفتند. در روز الست «بلی» گفتی     امروز به بستر «لا» ی حالا امروز بعضی ها خوابشان برده است. این «بلی» با ما و در نهاد ماست. همه اعتراف به ربوبیت حق د. و ی نمی تواند حق را انکار کند. انی که انکار می کنند فقط به لفظ می گویند و یا اینکه عناد با چیزی دارند. در ضمیر هر ی این هست که یک مبدئی دارد. البته ممکن است نتواند مبدا خود را شناسایی کند و در مصداق دچار اشتباه شود. ملحدین، اشتباه مصداقی دارند. اگر از آنها بپرسی که مبدا شما چیست یا می گویند نمی دانیم یا چیز اشتباهی را میگویند
از قرآن و روایات اهل بیت استفاده مى کنیم آن خانه اى که در آن خانه الفت باشد، در آن خانه اى که خدمت به یکدیگر باشد، در آن خانه اى که و روزه و یاد خدا باشد، در آن خانه اى که قرآن و دعا و راز و نیاز با خدا باشد این خانه در نزد خدا با عظمت است و پروردگار عالم خواسته است که این گونه خانه ها با عظمت باشد، با برکت باشد، براى اهل آسمانها بدرخشد، . ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگى هاى منحصرى که دارد در میان ماه هاى سال قمرى برترین است; قرآن کریم مى فرماید: «ماه رمضان ماهى است که قرآن براى هدایت انسان ها در آن نازل شده است.» [6]
گرامى(صلى الله علیه وآله) درباره ماه رمضان مى فرماید: «اى مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما روى آورد، ماهى که نزد خدا از همه م. باسمه تعالی

برداشتهایی از آیات قرآن

رویت و نظر

اگر چه رویت و نظر ، هر دو اشاره به دیدن است.اما در رویت ، نگاه به ظاهر جسم است.ولی در نظر ، نگاه به درون و برون جسم است.مثلا با افتادن سیب از درخت ، مردم عادی به خوردن آن فکر می کند ولی یک دانشمند به قوه جاذبه زمین می شد.اولی می بیند ولی دومی نظر می کند.
خداوند دیروز و امروز. مستغنی است ز عالم و عالم میسرش

سیمرغ عشق رفته به دام و مس ش

بودند ، جمعی از ملائک به بزم او

دیدند ، پر کشیدگانه به باورش

گفتند راز مگو را مگو و گفت

حلاج ما که بر سر دار است پیکرش

گفتند رمز می و می گساریت زچیست

گفتم ز دست پیر ابات و ساغرش اختصاصی از اینو دیدی تحقیق درمورد خشنودی خدا با و پر سرعت .
لینک و ید پایین توضیحاتفرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینتتعداد صفحات: 7 خشنودی خدا بزرگترین نعمت استقرآن کریم درباره بهشتیان می فرماید: « وعد الله المومنین و المومنات جنات تجری من تحتها الانهارخالدین فیها و م ن طیبه فی جنات عدن و رضوان من الله اکبر ذلک هو الفوز العظیم؛ خداوند به مردان و ن با ایمان، بهشت هایی را که از پای درختانش نهرها جاری است که همیشه در آنند و سراهایی پاکیزه در جنات عدن وعده کرده است، ولی رضوان خدا برتر است، این همان کامی بزرگ است» (سوره توبه، آیه 72).  یعنی از اینکه نعمتهای جسمانی در بهشت را ذکر می کند، می فرماید که اما بالاتر از همه خشنودی حق است. این " بالاتر از همه " برای چه ی است؟ آدمی که اساسا در دنیا خدا را نشناخته و از حب خدا و رضای خدا و خشنودی خدا و عبودیت، چیزی درک نکرده او در آ ت هم محجوب است: « من کان فی هذه اعمی فهو فی الا ة اعمی و اضل سبیلا؛ و هر که در این دنیا کور (دل) باشد در آ ت هم کور و گمراه تر خواهد بود» (سوره اسراء/72). نمی شود انسان در این دنیا کور باشد و در آن دنیا بینا و این چشمی که در این دنیا باز نشده در آن دنیا بینا شود! ف رازی می گوید:ترسم بروم (یعنی بمیرم) عالم جان نادیده *** بیرون روم از جهان، جهان نادیده در عالم جان چون روم از عالم تن؟ *** در عالم تن عالم جان نادیدهمی گوید چطور از عالم تن به عالم جان بروم، در صورتی که در وقتی که در عالم تن هستم عالم جان را هنوز ندیده ام. پس انسان در عالم تن باید عالم جان را ببیند تا وقتی که از عالم تن رفت، در عالم جان راه داشته باشد. پس خشنودی خدا یک حقیقت خیلی بزرگتری است. یک ذره آن برای اینها ارزش تمام بهشتهای جسمانی را دارد. اما همه مردم که به این مطلب نرسیده اند. خیلی از مردم هستند که اگر الآن به آنها بگوییم - نه فقط در مقابل بهشتهای آن عالم، بلکه در مقابل یک امر کوچکی در همین دنیا - آیا حاضری با مقداری پول خشنودی خدا را ب ی، می گوید نه. خشنودی خدا چی هست؟ ممکن است حتی هزار تومان برایش ارزش قائل نباشد. ولی این وجود دارد. برای چه انی؟ برای انی که در دنیا (به آن) رسیده اند، چون اگر انسان در دنیا به آن نرسد دیگر آنجا نمی تواند آن را درک کند و بفهمد.قرآن می فرماید: «و لمن خاف مقام ربه جنتان؛ و برای هر که از مقام پروردگارش بترسد، دو باغ (در بهشت) است» (سوره الرحمن، آیه 46). ی که از مقام پروردگار خودش بترسد یعنی هیبت مقام پروردگار او را بگیرد، و تعبیر " مقام " آمده است. مقام " یعنی مرتبه، عظمت؛ خدا را در مقام الوهیت بشناسد، یعنی عظمت الهی را در مقام خود درک کند. آن وقت آن خوف، خوف از عقاب خدا نیست، بلکه خوف از عظمت الهی است، که المؤمنین درباره آن فرمود: «عظم الخالق فی انفسهم فصغر ما دونه فی اعینهم؛ آفریدگار در چشم دلشان بزرگ است، و از این رو هر چه جز اوست در نظرشان کوچک است» (نهج البلاغه، خطبه 193).  تمام دنیا و تمام بهشت و جهنم در نظرشان چیزی نیست؛ یعنی آن ی که مقام پروردگار را به عظمت الهی درک کرد، دیگر امکان ندارد چیز دیگری در نظرش بزرگ بیاید.بطور کلی انسان چنین ساختمانی دارد که بزرگی و کوچکی برایش نسبی است یعنی یک چیز بزرگ است در مقایسه با یک کوچکتر از خودش. همین قدر که آن را با یک شی ء بزرگتر مقایسه کند، حتی در چشمش کوچک می شود. مثلا ضبط صوت وقتی که در کنار ضبط صوت کوچکتری هست به نظر بزرگ است؛ اما در مقابل یک بزرگتر از خودش به نظر کوچک می آید. یک آدم بلند قد در مقابل مردم دیگر همیشه بلند قد است، وقتی که با بلند قدتر از خودش راه می رود به چشم انسان کوچک می آید. روح انسان هم همین طور است. این اشیاء که بزرگ به نظر می رسند در مقایسه با یکدیگر است ولی در مقایسه با مقام که عین عظمت است و عظمت لایتناهی است، هر عظمت دیگر کوچک به نظر می رسد؛ چون هر چه باشد متناهی است و یک متناهی با نا متناهی نسبت ندارد. اگر انسان او را به عظمت شناخت، دیگر چیزی به نظرش بزرگ نمی آید. سعدی در بوستان قطعه ای دارد:چنین دارم از پیر داننده یاد  ***  که شوریده ای سر به صحرا نهاد پدر در فراقش نه خورد و نه *** پسر را ملامت نمودند گفت از آنگه که یارم خویش خواند *** دگر با م
با
تحقیق درمورد خشنودی خدا
الذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلوه و مما رزقناهم ینفقون ( 3- بقره ) : برای همین متقین شش خصوصیات بیان شده که این شش خصوصیات در یک انسان، در حقیقت عناصر تشکیل دهنده ی تقواست و آن تقوای صحیح و عینی با این شش خصوصیت در حقیقت در انسان تأمین می شود البته فراموش نشود که من در جلسه ی قبل گفتم : این تقوا در همه ی مراحل به انسان کمک می کند، یعنی ش. نعمت نگاه : یکی از نعمت هایی که خداوند بر انسان عنایت کرده نعمت چشم است که یکی از سه عضوی است که در چند جای قران به آن اشاره شده از جمله آیه 78 سوره نحل که می فرماید : « وَ اللَّهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ لا تَعْلَمُونَ شَیْئاً وَ جَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» یعنی . تفاوت های برزخ و قیامت http://www.axgig.com/images/63376710690994246476.jpg شفاعت اهل بیت علیهم السلام در عالم برزخ شامل حال افراد گن ار و گرفتار نمی شود و شفاعت ایشان مختص به روز قیامت است.

مطابق آنچه از نصوص قرآن کریم و اخبار و روایات متواتر و غیر قابل انکاری که از رسول اکرم و ائمه اطهار رسیده است استفاده می شود، هیچ بلافاصله پس از مرگ وارد عالم قیامت کبری نمی شود، زیرا قیامت کبری مقارن است با یک سلسله انقلاب ها و دگرگونی های کلی در همه موجودات زمینی و آسمانی که ما سراغ داریم یعنی کوه ها، دریاها، ماه، خورشید، ستارگان و ک شان ها. هنگام قیامت کبری هیچ چیزی در وضع موجود باقی نمی ماند. به علاوه در قیامت کبری اولین و آ ین جمع می شوند، و ما می بینیم که هنوز نظام جهان برقرار است و شاید میلیون ها و بلکه میلیاردها سال دیگر نیز برقرار باشد و میلیاردها میلیارد انسان دیگر بعد از این بیایند.

از نظر قرآن کریم انسان پس از مرگ دو عالم را طی می کند: عالمی که مانند عالم دنیا پایان می پذیرد و "عالم برزخ" نامیده می شود، دیگر عالم قیامت کبری که به هیچ وجه پایان نمی پذیرد. قرآن کریم از زندگی پس از مرگ تا قیامت کبری با کلمه "برزخ" تعبیر کرده است. در سوره مۆمنون آیات 99 و 100 می فرماید: «حتی اذا جاء احدهم الموت قال رب ارجعون * لعلی اعمل صالحا فیما ترکت، کلا انها کلمه هو قائلها و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون؛ تا آنگاه که یکی از آنها را مرگ فرا می رسد می گوید: پروردگارا! مرا باز گردان، باشد کار شایسته ای در زمینه هایی که نکرده ام انجام دهم. ابدا، این صرفا سخنی است که او گوینده آن است و از جلوی آنها از حین مرگ تا روزی که مبعوث شوند برزخ و فاصله ای است». بقیه در ادامه مطلب... هدف از خلقت ای که شیرین دهنی نام تو نهند***عشق بود کوه د بازوی فرهاد نکنَد هرچه کردی او کرد هر چه گفتی او گفت***تو همان یکدَم روحی که به آدم بدمنَد من همان بنده ام گر تو گوئی هستم***بهتراز تاج دو عالم که گذاری دستم خلق کردی عالم، خاک، آب و نبات***آدمی را سرور کل کائنات آفرین گفتی به این بنده ات پروردگار***بهتر از او نبوده است و نبیند روزگار . آیت الله بهجت: این دنیا، مرحله ای از سیر انسان به سوی عالم نور و بقا است.