ب م سئ ل تی ش ر ج میع ا عط نی ا عط نی ب م سئ ل تی ب م سئ ل تی ای اک ج میع ای اک ج میع ش ر ش ر الد نیا ش ر الاخ ر ة

به نقل از خبرگزاریها در مورد ب م سئ ل تی ش ر ج میع ا عط نی ا عط نی ب م سئ ل تی ب م سئ ل تی ای اک ج میع ای اک ج میع ش ر ش ر الد نیا ش ر الاخ ر ة : به نام خدای مهربان- سلام مولای غریبم! اجازه می خواهم 1176 سالروز آغاز ولایتتان را تبریک بگویم. یا حجت بن الحسن العسکری علیهما السلام! خیلی ها روز هشتم ربیع، سالروز شهادت پدر مکرمتان به استقبال رفتند. تا سالروز آغاز تاجگذاریتان را تبریک بگویند! خیلی ها هم توجیهشان این بود که این همه قرن از شهادت یازدهم گذشته. چه اشکالی دارد! و من ماندم . راستی مردم از زمان (عج) چه خبر؟ زندگی ها طبق روال پیش میره الحمدلله؟ خوش میگذره؟ تا به حالا با همه وجودمان گفتیم(اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ)؟ ندای غربت زمان(عج) را اصلا می شنویم؟ اصلا درک میکنیم این غربت را؟ حواسمون هست؟ یعنی وق. نص رسالة الشیخ محمود المنشاوی للحاج محمد یونس سلیمان :
بسم الله الرحمن الرحیم
الاخ الفاضل الکریم السید محمد یونس سلیمان
سلام من الله علیکم ورحمة منه وبرکات أبث إلیکم بأطیب تمنیاتی وعاطر تحیاتی راجیا من الله لکم دوام الصحة والعافیة
الأخ الکریم :وصلتنی رس کم وهی اثنتان الأولى مؤرخة بتاریخ 14-11-73 والثانیة بتاریخ 20-11-73 وانی لأشکر لکم جزیل الشکر على حسن اهتمامکم هذا وعلى شعورکم النبیل نحوی متعنا الله بحسن صحابتکم .
أی الکریم تسلمت الخطاب الأول وقرأته وکان یلفت نظری ضخامته حتى ان مندوب البرید ثارت شکوکه وطلب من أکد منه خاصة وأنت تعلم ان مصر تمر بظروف تتطلب من الجهات المسؤولة الیقظة ومن أمثلة هذه الجهات البرید ولکن حین قرأت الاسم لف المظروف طمئنت مندوب البرید ولکنه رجائی أن أرسل الیک بشان هذه النقطة واقصد بها أن ی الطرد فی الحجم والوزن العادیین حتى لا یصادر قبل وصوله لی لذلک أردت ان انوه من ذلک لکم علما بانی سأتحمل نقص کلماتکم المحبوبة الى نفسی فانتم صدیق یعتز الإنسان بصداقته فعلا اما بخصوص ما ورد فی خطابکم هذا فأننی سأکتفی بالإشارة الى کل جزء فقط.
بالنسبة للجزء الخاص بالسید الوالد فضیلة الشیخ صدیق فهذا من کتاب الحان السماء واکتفی بالقول بان فیه مبالغة صحفیة وان شاء الله سوف تعلم الکثیر عن الشیخ صدیق المنشاوی من مصدره الصحیح واقصد به منی اما بالنسبة للحوار الذی اجریته مع المرحوم الشیخ محمد صدیق المنشاوی فهو صحیح 100% وهذا ما حدث بالضبط وهذا ما کان یعرف عنه من صراحة وهناک ملحوظة بسیطة فالذی کان من المقرر سفره الى بلجیکا هذا العام هو انا ولیس السید الوالد ولکن اعتذرت عن ذلک لظروف شخصیة .
الاخ الکریم الاستاذ محمد یونس سلیمان .
بعد ان قرأت رس ک الکریمة وکدت ان اصل الى نهایتها استرعى انتباهی ما ذکر على لسان الشیخ زکی إسماعیل من روایة لوفاة الشیخ محمد صدیق ویکفی ان اقول لکم ان المرحوم الشیخ محمد توفی على فراشه وهو مبتسم وفرح بلقاء ربه فلقد اصابه النزیف بالمنزل وظل یتلقى علاجه مدة شهرین او ثلاثة اشهر ثم عاوده مرة ا ى فنقل الى المستشفى الى أن توفاه ربه فی یوم الجمعة 20یونیو سنة 1969وهو على فراشه ولقد کنت بجواره ولقد رویت روایات کثیرة عن وفاته وهذه ی ذکرتها روایة منها ولا ادری لماذا ینسج الناس هذه القصص الواهیة وکل ما نطلبه للمرحوم الشیخ محمد صدیق المنشاوی هو الرحمة وان یجمعنا الله به فی الجنة .
وأخیرا فانی أشکرکم على رس کم الکریمة هذه وأیضا على تهنیتکم بالعید المبارک وأرجو مان ترفعوا أیدیکم بالدعاء للإسلام کی یتحقق له النصر على أعدائه اما بالنسبة للرسالة الثانیة فألان لم تصلنی ایة طرود وأرجو عدم إرسال طرود أ ى لان المسؤلین افهمونی بانه نظرا للظروف ی یمر بها الوطن فهناک إجراءات طویلة للتأکد من نوعیة هذه الطرود وبخاصة أشرطة سجیل لدواعی الامن القومی وان شاء الله بعد ان تمر هذه المحنة والأیام القاسیة ی نرجو ام یجعل الله لنا فی نهایتها النصر والعزة والکرامة فانی سوف أعرفکم بما تفعلوه لکی تصلکم هذه سجیلات وایضا فانه عند استلامی للأشرطة ی ارسلنموها فانی سأکتب لکم بذلک وأخیرا مع أطیب تمنیاتی لکم والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
القاهرة فی 25-11-1973 المخلص
محمود صدیق المنشاوی
ج.م.ع القاهرة –حدائق القبة شارع جفن ناصف راستی مردم از زمان (عج) چه خبر؟ زندگی ها طبق روال پیش میره الحمدلله؟ خوش میگذره؟ تا به حالا با همه وجودمان گفتیم(اِلهى عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفآءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطآءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ وَ ضاقَتِ الاْرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ)؟ ندای غربت زمان(عج) را اصلا می شنویم؟ اصلا درک میکنیم این غربت را؟ حواسمون هست؟ یعنی وقتش نرسیده که به فکر غریبمون باشیم؟ (ال ، الامین الرفیق، و الولد الشفیق، و الاخ الشقیق، و کالامّ البّره بالولد الصغیر، و مفزع العباد) در عرصه گناه جسورانه تاختیم شرم از نگاه حضرت زهرا(س) نداشتیم از بس صدا زدیم، شب و روز، این و آن را فرصت برای یوسف زهرا(س) نداشتیم ب انتم و امی ونفسی و اهلی و مالی و اولادی و اسرتی که در زیارات میخوندیم ، این بود؟ پدر و مادر و خودم و اهل و عیالم و مالم و فرزندانم و خویشانم به فدات ، این بود؟ چقدر از لحظات زندگیمون را برای زمان(عج) قرار دادیم؟ یه نگاهی همین الآن به آیه 24 سوره توبه تنبل نباش ، بلند شو دیگه... از آیت الله بهجت رحمت الله علیه علت اینکه چرا انسان در راه ترک گناه عاجز و درمانده می شود و از ایشان را ار خواسته شد. وی در جواب این پرسش فرمودند: «ترک معصیت، حاصل نمی شود به طوری که ملکه شخص بشود، مگر با دوام مراقبه و یاد خدا در هر حال و زمان و مکان و در میان مردم و در خلوت " و لا أقول سبحان الله و الحمد لله، لکنه ذکر الله عند حلاله و حرا. پست 4117 : به قلم حجة ال علی اکبر دارابکلایی 41. «قسمت 16. «فصل دوازدهم : خدمت به مردم. تعریف : یکی از مهمترین آموزه های قرآن و اهل بیت (ع) خدمت به مردم و نیازمندان جامعه است و از دیدگاه مکتب اهل بیت (ع) خدمت گزاری به مردم حد و مرز ندارد و در تمام صحنه های زندگی نقش موثر دارد . رفع نیاز حاجتمندان و کمک به ارباب رجوع از نکات مهم و قابل توجه در منابع فقهی است . (( قضاء حاجه المومن )) ، (( خدمه المومن )) ، (( الاهتمام بامور المسلمین ))،(( الطاف المومن و اکرامه ))  خدمت به مومن اجر و ثواب ا وی فراوان دارد حضرت حسین (ع) می فرماید : من نفس کربه مومن ج الله عنه کرب الدنیا و الا ه . هر اندوهی را از دل یکی از اهل ایمان بزداید ، خداوند متعال غصه های دنیا و آ ت او را از میان بردارد . (1) در جای دیگری حضرت حسین (ع) فرمود : بدانید نیازمندیهای مردم که به شما مراجعه می کنند از نعمت های الهی است ، پس نعمت ها را افسرده نکنید. این وظیفه خدمت رسانی ، به دیگران محول خواهد شد . (2) بندگان خدا عائله خداوند هستند پس محبوبترین مردم انی اند که به بندگان و عائله خداوند خدمت کنند. خدمت به مردم ابعاد گوناگون دارد ، گاهی خدمت م است ، گاهی خدمت مادی و مالی است ،گاهی خدمت اعتقادی و کمک به مبانی دینی افراد است . خدمت به مردم و رفع نیازهای آنها یک فرصت خوب و نعمت برای افراد غنی است تا به پاداش بهتری برسند و افراد غنی مورد امتحان الهی قرار می گیرند . واژه خدمت مفهوم گسترده ای دارد و در همه امور اجتماعی ، اقتصادی ، و فرهنگی را شامل می شود و به گذشت ، فداکاری و ایثار و تحمل رنج در همه امور خدمت صدق می کند و خدمت به مردم چون برای قرب الهی است عبادت محسوب می شود . (برچسب: علی اکبر دارابکلایی)حد و مرز خدمت به مردم: از نظر خدمت به همه مردم نوعی عمل پسندیده و شایسته است . در روایتی علی (ع) فرمود : ( ابذل معروفک للناس کافه ... ) کارهای خوب خود را برای همه مردم بکار گیر . (3) و رسول اکرم (ص) فرمود : ( راس العقل بعد الدین ودد الی الناس و اصطناع المعروف الی کل بر و فاجر ) بعد از دین (ایمان به خداوند)  ، بشر دوستی و نیکی به مردم اعم از رستگار و گنا ار ، سرآمد تمام کارهای عاقلانه است . (4) بر اساس این گونه روایات ، خدمت محدودیتی ندارد البته در برخی روایات ، خدمت با قید (مومن یا مسلم ) ذکر شده است . رسول خدا (ص) فرمود : (انما مسلم خدم قوما من المسلمین الا اعطاه الله مثل عددهم خدا ما فی الجنه ) . (5) هرمسلمانی که به جماعتی از مسلمانان خدمت کند ، خدا به شماره آنها در بهشت برایش خدمتگزار می گمارد .  از مجموع دو دسته روایات چنین برمی آید که خدمت ، ارزش ذاتی دارد و خدمتگزاری به همه مردم اعم از مسلمانان و کافر کاری پسندیده است ، لیکن به مومنین اهمیت بیشتری دارد . خدمتگزاری در نظام و حکومت ی: در نظام ی مسئولیتهای ، اقتصادی و اجتماعی امانت سنگین است و این امانت بر دوش همه آنهاست . علی (ع) فرمود : ( ان عملک لیس لک بطعه و لکنه فی عنقک امانه ) . (1) عمل و حکمرانی ط و شکار تو نیست ، بلکه امانت و س ای در گردن توست . همه انی که در این نظام ی مسئولیت دارند باید خود را مدیون مردم بدانند و بلکه آنها را ولی نعمت خود بدانند ، حسین (ع) فرمود : ( ان حوائج الناس الیکم من نعم الله علیکم فلا تملوا النعم ).(2) همانا نیازمندیهای مردم به شما از نعمت های خدا بر شماست ، بنابراین از این نعمت ها خسته نشوید . امروز در جامعه ی و حکومت ی ما به برکت انقلاب ی ، همه شغل و مسئولیت ها به نام و انقلاب ی است و مردم اعمال و رفتار مدیران  را زیر ذره بین دارند و انتظار آنها از مدیران بسیار زیاد است و همه مدیران نظام باید از رفتار خلاف واقع موازین دینی و ی پرهیز کنند . آفات خدمت گذاری: ریا : ریا یکی از آفات عبادت است و خدمتی که بر اساس و نیت ریا به مردم باشد عبادت نیست . علی (ع) فرمود : ( کل حسنه لا یراد بها وجه الله تعالی فعلیها قبح الریاء و ثمرتها قبح الجزاء ).(3) هر نیکی و خدمتی که بدان خوشنودی خدا اراده نشود ، زشتی ریا بر چهره آن مانده و نتیجه اش پاداشی زشت است . منت و آزار : یکی از نشانه های خدمت عبادی این است که خدمت گذار کارهای خوب خود را به رخ خدمت شوندگان نکشد و به آنها منت نگذارد و نیز آزار و اذیت شان نکند و اگر اینگونه باشد کار خوب خدمت خود را محو و پایمال کرده است . حضرت علی (ع) در خطاب خود به مالک اشتر فرمود : ( ایاک و المن علی رعیتک باحسانک ..... فان المن یبطل الاحسان ).(4) مبادا با نیکی خود بر رعیت منت بگذاری . . . . که منت نهادن نیکی را باطل می کند . جلوه های خدمت گذاری: سودمندی و نفع رسانی : در بسیاری از روایات ، خدمت به خلق و سود رسانی به آنها عامل ارزشمندی برای انسان لحاظ شده است . رسول اکرم (ص) در پاسخ به این سوال که محبوبترین افراد پیش خداوند چه انی هستند ؟ حضرت فرمود : ( انفع الناس للناس ) انی که بیشترین نفع و سود را به مردم برسانند . برآوردن نیازها : گره گشایی ، حل مشکل دیگران و برطرف نمودن نیازهای مادی و معنوی مردم ، همانگونه که چراغی فرا روی مردم روشن شود ، ن نایی را دست گیری ، یتیمی را س رستی و نوازش و گمراهی را هدایت ، جاهلی را ارشاد و منحرفی را به راه آوردن از مصادیق برآوردن نیازهای مردم و خدمت به مردم است . یاری به مردم : از جلوه های خدمت ، یاری به مردم در همه ابعاد زندگی و اجتماعی است . این کار در فرهنگ ی تعبیر به ( ( مساوات )) شده است و مساوات یعنی یاری رساندن به مردم یا مال و جان مردم . رسول خدا (ص) فرمود : ( مراساۀ الاخ فی الله سیدالاعمال ) . کمک رسانی به برادران دینی از بهترین و سرآمدترین کارهاست . (1) عوامل موثر در ایجاد روحیه خدمت گذاری: انگیزه الهی  2)  کمک به حکومت ی ودینی در پرتو خدمت به مردم  3) ایجاد جواعتماد و امنیت    4 ) ترویج روحیه ایثار و گذشت  5 ) حس نوع دوستی. آداب خدمت رسانی: اخلاص : میزان ارزشمندی و عمل انسان بستگی به نیت او دارد ، هرچه عمل انسان خالص تر باشد عمل ارزش بیشتری پیدا می کند . هرکاری که با رنگ الهی باشد برکت و ارزش آن بیشتر می شود . حضرت علی (ع) فرمود : ( بالاخلاص یرفع الاعمال ) کارهای نیک با اخلاص ارزش بالایی پیدا می کند . توکل : سامان یافتن کارها و نتیجه دادن آنها گذشته از اخلاص ، به توکل انسان به خداوند بستگی دارد و معنای توکل این است که انسان یقین داشته باشد که سود و زیان و بخشش و کیفر به دست مردم نیست بلکه همه این ها به دست خداوند است و فقط امیدش به خداوند باشد و بس عبودیت و بندگی : ادب دیگر خدمت رسانی ، خدمت به خلق خداوند است و این صفت باعث می شود که بنده خدای خود را فراموش نکند و در محضر خداوند در خدمت مردم باشد . محبت به مردم : مردم عائله خداوند هستند و ی که می خواهد از طریق سود رسانی به عایله خداوند به آرامش برسد باید دلش را از هرگونه کینه و دشمنی با مردم تهی کند و محبت به مردم را سرلوحه کار و خدمت قرار دهد . انصاف با مردم : از آداب خدمت به مردم ، رعایت حقوق وانصاف در حق آنهاست ، چون خداوند دعای ظلم دیدگان را می بیند و می شنود و در کمین ستمگران است . تواضع و گشاده رویی : رفتارخودپسندی ، تکبر ، ترش رویی و کج خلقی نفرت انگیز است و مردم این نوع رفتار را نمی پسندند اما اگر از روی فروتنی ، اخلاق کریمانه و نرم خویی باشد به زندگی خود امیدوار می شوند . تحمل نیش و نوش ها : در خدمت رسانی ، گذشته از تحمل سختی کار و استقامت ، تحمل نیش ها ، زخم زبانها و نسبت های ناروا و فرو خوردن خشم در حین خدمت به دیگران ضروری است . مشکل گشایی : برطرف غم و اندوه دیگران و برآوردن نیازهای آنها بهترین شیوه خدمت است . خدمت به دیگران ، خود رفع و برطرف یک مشکل از دیگران است و نباید با بی هدفی و بی انگیزه ای مشکلی بر مشکل دیگران اضافه شود . آثار تربیتی خدمت به دیگران :1) آثار فردی. 2) آثار اجتماعی. آثار فردی خدمت به دیگران: پرورش روحی و تکامل معنوی. نشاط معنوی. جلوگیری از لغزش های ذلت بار.حمایت الهی بدرقه راه خدمتگزاران. بزرگواری و سروری. آثار اجتماعی خدمت به دیگران : شکوفایی اخلاق و معنویت جامعه. دمیدن روح امید در  جامعه. رشد و سربلندی و عزت مسلمانان. ریشه کنی بسیاری از مفاسد اجتماعی. برانگیختن حس سپاسگزاری. اتحاد و همبستگی جامعه بیشتر می شود. پرورش روحیه ایثار و شهادت طلبی در جامعه. خدمت به مردم راه سیر و سلوک. درباره مرحوم عارف بالله میرزا جواد آقا ملکی نوشته اند : ابتداء سلوکش ، بعد از دو سال ، خدمت عارف خود حسینقلی همدانی رسید و عرض کرد : من در سیر و سلوک خود به جایی نرسیدم . می فرماید : اسم شما چیست ؟ عرض کرد : من جواد ملکی تبریزی هستم . گفت : شما با فلان ملکی ها نسبتی دارید ؟ عرض می کند : بلی و از آنها انتقاد می کند . می فرماید: هر وقت توانستی کفش آنهایی که قبولشان نداری پیش پایشان جفت کنی من خود به سراغ تو خواهم آمد . میرزا جواد آقا فردا که به درس می رود خود پایین تر از بقیه شاگردان می نشیند و رفته رفته طلبه هایی که از فامیل ملکی در نجف بودند و او آنها را خوب نمی شناخت مورد محبت خود قرار می دهد چون این خبر به طایفه ملکی در تبریز بودند رسید همه اقوام و طایفه ملکی رفع کدورت د . میرزا جواد آقا ملکی با این کار و خدمت به طایفه و مردم کم کم ترقی می کند و در حوزه علمیه از اساتید بارز ، مجرب و از عرفا و در مسیر سیر و سلوک ممتاز بود .(1) نتیجه گیری: خدمت به مردم کاری اخلاقی و ارزشی است.آیات و روایات به فراوانی در این باره تاکید کرده اند. معیارهای ارزشمند خدمت به مردم ، کاری عقلائی و ارزش ذاتی دارد و موجب برکات فراوان و اجر دنیوی و ا وی دارد و بهترین راه تقرب به خداوند است .خدمتی ارزشمند است که : توام با اخلاص ، توکل ، بندگی ، محبت به مردم و از روی تواضع باشد .خدمت به مردم ، آثار تربیتی فردی و اجتماعی فراوانی دارد و باعث نشاط معنوی در همگان میشود. اگر خدمت به مردم کم رنگ گردد ، دشمنان بر مظلومان مسلط می گردند . فصل سیزدهم : رعایت بیت المال. بقیه در پست آینده لایکـون المـومـن مـومنـا حتـى تکـون فیه ثلاث خصـال : 1ـ سنه من ربه .
2ـ وسنه من نبیه.
3ـ و سنه من ولیه.
فـاما السنه مـن ربه فکتمان سـره. و امـا السنه من نبیه فمـداراه الناس . و امـا السنه مـن ولیه فـاصبـر فـى البـاسـاء و الضـراء.(1)
مـومـن , مـومـن واقعى نیست, مگـر آن که سه خصلت در او بـاشــد:
سنتـى از پـروردگـارش و سنتـ.