تحقیق فلسفة مجازات و کرامت انسان

به نقل از خبرگزاریها در مورد تحقیق فلسفة مجازات و کرامت انسان : خبرگزاری فارس: ساخت قاعده فقهی کرامت هدف دراین تحقیق، ساخت قاعده فقهی کرامت است، زیرا یکی از نیارهای فقه اجتماعی و حکومتی همین شیوه خواهد بود، چکیده: کرامت ذاتی، شرافت و حیثیتی است که تمامی انسان­ ها به جهت انسان بودن به طور فطری و ی ان از آن برخوردارند و از نگاه دینی این حق، از بدو خلقت حتی برای جنین انسان هم ثابت است، هدف دراین تحقیق، ساخت قاعده فقهی کرامت است، زیرا یکی از نیارهای فقه اجتماعی و حکومتی همین شیوه خواهد بود، در این راستا با بررسی و تحلیل مفهوم و مبانی کرامت، ادله­ ی شرعی و دیدگاه علماء می­ توان به این مهم پرداخت، شه­ ی کرامت ذاتی، دارای پشتوانه­ ی عقلی وشرعی است، با مطالب پیش­ گفته قاعده چنین می­ شود "هرانسانی کریم است، مگر دلیلی مانع آن شود "یعنی کل انسان کریم الاما ج بالدلیل". بنابر اصل کرامت ذاتی، تناسب بین جرم وجزا و هویت و شخصیت افراد امری معقول و منطقی است، هر در برابر جرم، مجازات خواهد شد. کرامت ذاتی، مانع تعدد جزاء، برای یک جرم، نه نفی جرم خواهد شد و با کرامت هیچ فضلیت ساختگی و نسب خانوادگی و ریاستی، دخیل در عفو، بخشش و یا مانعی برای اعمال مجازات نخواهد شد. قاعده­ ی فقهی کرامت، آثار و پیامد هایی دارد، از جمله حفظ کیان، شخصیت و حقوق خاص برای همه­ ی انسان ها که هیچ نمی­ تواند آن ها را سلب کند مثل حق حیات، حق احترام و حرمت، حق دین­ داری، برقراری عد ، برابری فرصت­ ها، رفاه اقتصادی و تأمین اجتماعی، تناسب جرم و جزاء بدون تحقیر و شکنجه ویا هرگونه ارعاب وسلب حقوق. نویسندگان:مجید ی ، محجوبه عابدی فصلنامه پژوهش های فقه و حقوق ی - سال دوازدهم، شماره 3، تابستان 1395. برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید. نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: زندگی انسان باید در شأن کرامت او باشد. کرامت را می شود فقط مخصوص شخص مورد کرامت دانست بی هیچ مقایسه ای اما فضیلت برتری دادن یک فرد بر دیگران است. محور تعلیم و تربیت الهی رسیدن انسان به کرامت نفس است .[1] از این رو تمام شئون تعلیم و تربیت انسان باید از کرامت برخوردار باشد و اگر تعلیم و تربیت از کرامت بی بهره و الوده به پستی و دنائت باشد، تعلیم و تربیت انحرافی است و انسان را به کمال نخواهد رساند. خدای متعال در قرآن می فرماید: اقرا و ربک الاکرم... بخوان و پروردگار تو ارجمندترین است.[2]. ک دای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: انسانی که دارای کرامت است هیچ زمانی ذلت را تحمل نمی کند. موسی صدر معتقد است عید فطر عید کرامت است و می گوید: زندگی بدون کرامت و بزرگی معنا ندارد و کرامت نیز جز با جان فشانی و دست برداشتن از کندی و تنبلی به دست نمی ‏آید. اطلاعات با اشاره به اینکه حفظ کرامت در جامعه باعث ایجاد امنیت درون زا می شود، تصریح کرد: اجازه نمی دهد که ما به بهانه امنیت کرامت انسان را نادیده بگیریرم. سخنگوی سازمان ملل در واکنش به اظهارات ناشایست رئیس جمهور گفت باید به کرامت همه انسان ها احترام گذاشته شود. عدم اثربخشی برخی مجازات ها برای تعدادی از محکومان، موضوعی است که درواقع مورد اتفاق نظر بسیاری از حقوقدانان و مقامات قضایی کشور قرار گرفته، به گونه ای که هنگام اصلاح قانون مجازات ی موادی برای مجازات های جایگزین در نظر گرفته شد. «مجازات سبز» نوع بدیعی از مجازات های جایگزین حبس هستند که اخیرا در آرای صادره بسیاری از قضات دیده می شود.

تحقیق معافیت از مجازات
تحقیق-معافیت-از-مجازاتمعاذیر معافیت از مجازات به طور کلی بستگی به وخامت و خطرناکی جرم ندارد بلکه مربوط به سیاست کیفری بعضی از امور که مقارن با ارتکاب بعضی از جرائم و موجب معافیت مرتکب از مجازات به شمار آمده است. به همین جهت یک دستور کلی در این زمینه وجود ندارد که مربوط به همه جرائم باشد، بلکه در مورد هر یک از جرائم کیفیا فایل

علی عزتی زمانی که سوالی درباره نام خانوادگی اش ، عزت کرامت از او می پرسیم با تعجب می گوید: به من نگویید عزت کرامت، من علی عزتی هستم نه عزت؛ نمی دانم این عزت کرامت از کجا در زبان گزارشگران قرار گرفته است. علی… کتاب مفهوم و ماهیت مجازات (کیفر) نوشتۀ دیوید شیکر ترجمه حسین آقایی جنت مکان به چاپ دوم رسید. در این کتاب به دو پرسش اساسی پاسخ داده می شود. نخست، چرا مجازات و دوم چگونه مجازات؟ به عبارت دیگر در بخش نخست این کتاب به فلسفه مجازات پرداخته شده است و در بخش دوم شیوه و چگونگی اجرای مجازات ها تبیین گردیده است. قانون مجازات ی مصوب 1392 بر خلاف قانون مجازات 1370 که متعرض بحث توبه نشده بود و نیز بر خلاف قانون تعزیرات 1375 که توبه را در برخی از مواد قانونی و در خصوص بعضی از جرایم از موجبات معافیت یا تخفیف مجازات می داند، در فصل یازدهم ، توبه را به صورت جداگانه و به عنوان حکم کلی پیش بینی و آن را از موارد سقوط یا تخفیف مجازات تلقی کرده است. هر چند که عن. میری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: کمتر شمندی در جهان و ایران می توانیم پیدا کنیم که مانند شریعتی به صورت بنیادی به موضوع کرامت انسانی شیده باشد. مفهوم شهروندی از دیر باز با مفهوم انسان انسانیت هم نشین و همراه بوده است و شهروندان به عنوان انسان هایی با فکر و شه متعالی دارای یک سلسله ارزش ها و کرامت هایی هستند که باید به بهترین شکل ممکن در جامعه رعایت شود .رابطه شهروندان با حکمرانانرابطه شهروندان با یکدیگررابطه شهروندان با ارائه دهندگان خدمات شهری به آنه ا... از جمله روابطی اس. متاسفانه دیدن کامنت ها و پست های هتاکی و خشونت کلامی کاربران ایرانی در شبکه های اجتماعی تبدیل به یک موضوع عادی شده است که گاه و بیگاه جنجال هایی را می آفریند، اما آیا می دانستید که مجازات این عمل برای مرتکبین به این عمل در قانون مجازات ی چیست؟ به گزارش کلیک، بدون […] نوشته مجازات توهین به افراد در شبکه های اجتماعی در قانون مجازات . یک دادگستری درباره تأثیر حذف مجازات برای جرائم گفت: سیاست گذاران کیفری کشورهای پیشرفته به جای مجرمین، از مجازات های جایگزین و حبس برای مجرمین ازجمله کارهای عام المنفعه… رئیس ستاد انتخاباتی حجت ال رئیسی از برنامه ویژه ت کار و کرامت برای حوزه مسکن خبر داد و گفت: مسکن مهر در ت کار و کرامت احیاء می شود. با توجه به رویکرد جدی دستگاه قضا در اعمال مجازات های جایگزین حبس و برخورد متناسب با جرم که در آن اصلاح و پشیمانی نمود بیشتری داشته باشد از چند ماده در تخفیف مجازات سود می برد. درباره حجاب سخن ها گفته اند و کتاب ها نوشته اند، حجاب سدی در برابر خواسته های انسان های زیاده خواه است که شیاطین با تمام وجود و با ابزارها و تکنیک های گوناگون در تلاشند این سد پولادین را بشکنند تا سیلاب فساد جوامع ی را در خود غرق کند و به راحتی هستی آن را به یغما برد.

حفظ حرمت و کرامت انسان به ویژه کرامت زن برای یک اصل پذیرفته شده . فرق مجازات حد و تعزیری
قانونگذار میزان مجازات حد را از متن صریح قرآن اقتباس کرده و مقدار آن مطابق مقداری است که در قرآن ذکر شده، مانند مجازات شرب خمر، که میزان شلاق آن ۸۰ تازیانه است که در هنگام رسیدگی به ارتکاب این جرم قاضی نمی تواند در رای خود میزان آن را از ۸۰ ضربه کم و یا زیاد کند ادامه مطلب رئیس ستاد جشن های دهه کرامت کشور گفت:شادی آفرینی در جشن ها و برنامه های دهه کرامت اولویت و ضرورتی مهم است، زیرا جامعه امروز ما نیاز به شادی و نشاط دارد. اختصاصی از فایلکو تحقیق و بررسی در مورد فلسفة مجازات و کرامت انسان با و پر سرعت .
لینک و ید پایین توضیحاتفرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینتتعداد صفحات: 16 /فلسفة مجازات و کرامت انسانابوالقاسم مقیمیمقدمهبراساس معارف ی انسان از کرامت برخوردار می باشد و این امتیاز و کرامت او ناشی از برخورداری او از اختیار، ، علم و شه است. این ویژگی ها به او امتیاز بخشیده و موجب گردیده است که انسان تنها خلیفة الهی بر روی زمین باشد  و مورد توجه و تکریم پروردگار واقع شود و بر سایر مخلوقات برتری و فضیلت یابد. خداوند در قرآن کریم می فرماید:لقد( کرّمنا بنی آدم و حملناهم فی البرّ و البحر و رزقناهم من الطیّبات و فضّلناهم علی ؛  ما آدمیزاد را گرامی داشتیم و آن ها را در خشکی و دریا(کثیر ممن خلقنا تفصیلا (بر مرکب های راهوار) حمل کردیم و از انواع روزی های پاکیزه به آنان روزی دادیم و آن ها را بر بسیاری از موجوداتی که خلق کردیم برتری بخشیدیم.از آن جا که به لحاظ منطقی، همة مجازات ها متضمن تحمیل درد و رنج بر مجرم است و طبع انسانی آن را نمی پسندد و در شرایط عادی آن را انتخاب نمی کند و معمولاً اثری ناخوشایند بر مجازات شونده دارد، این پرسش مطرح می شود که اگر انسان موجودی دارای کرامت است، پس چرا در به جای بازپروری مجرم، دست به مجازات و تنبیه او می زنند؟ از این رو، برخی از مجازات ها، با منزلت و کرامت انسانی در تنافی می باشد و اعمالی مانند شلاق زدن، حبس نمودن، شخصیت و کرامت انسان را زیر سوال می برد؛ زیرا انسان مجرم به صرف ارتکاب جرم از انسانیت ساقط نمی گردد، علاوه بر آن که می توان گفت: مجازات با اختیار و انسان که از صفات و ویژگی های کرامت بخشی او است، منافات دارد؛ زیرا ترس از مجازات، موجب ایجاد محدودیت در اختیار و انسان می گردد و انسان مجبور می شود در بسیاری از خواسته هایی که دارد، آزادانه رفتار نکند.از آنجا که (ره)، شناسی ژرف ش و فقیهی متبحّر بودند، دیدگاه ایشان در تبیین فلسفة مجازات در و نگاه خاصی که در فلسفة مجازات دارند و آن را برخاسته از نگاه کریمانه و سرشار از رحمت خداوند به انسان می دانند، حائز اهمیت است.در این مقاله، فلسفة مجازات در را با تکیه بر سخنان و نوشته های راحل(ره)، در چند بخش بررسی می کنیم. در آغاز با توضیحی اجمالی در مورد فلسفة دین و فلسفة احکام، به معنای فلسفة مجازات می پردازیم. پس از تبیین آن، خلاصه ای از نظریات مختلف را در فلسفة مجازات، ذکر می کنیم و با یاری گرفتن از بیانات راحل(ره) به بررسی فلسفة مجازات از دیدگاه می پردازیم تا روشن شود که نگاه در تشریع مجازات، نگاهی در راستای مصلحت شخص مجرم و جامعه و تکریم آن ها است.اما در آغاز بحث، لازم به ذکر است که بر خلاف بسیاری از دیدگاه های موجود در فلسفة مجازات که بر حفظ کرامت مجرم استوار نیست و به صراحت بیان می کنند که دغدغة آن را ندارند ـ که در صفحات بعدی ذکر می گردد ـ در دیدگاه (ره) ـ که مبتنی بر آموزه های دین مبین و برخاسته از مبانی عرفانی ایشان است ـ مجازات مجرم نیز در فرایند نگاه انسانی به او و از باب لطف و رحمت بر او به شمار می آید  و دیگر اساس مجازات با کرامت انسانی او در تنافی نمی باشد، هر چند در ای از موارد، رعایت مصالح عموم جامعه برای خود اقتضاءاتی دارد که در جای خود به تفصیل طرح می شود.فلسفة دین و فلسفة احکامواژة فلسفه به صورت مضاف به واژه های دیگر استعمال می شود، مانند فلسفة علم، فلسفة حقوق، فلسفة اخلاق، فلسفة هنر و فلسفة زبان، پس واژة فلسفه، هم به علم اضافه می شود و هم به غیر آن. مجازات و کیفر نیز یکی از نهادهای هر جامعه است که می توان از فلسفه و حکمت های نهفته در آن سخن گفت.منظور از فلسفه در این جا معنای عام آن که بحث از هستی شناسی باشد، نیست، بلکه مراد، تأمل نظری و تحلیل و کنکاش عقلانی دربارة یک پدیده است.فلسفة دین به مثابه کوششی برای بررسی دقیق عقلانی دعاوی یک دین معین، تلقی می شود و همواره از تعلق خاطر به یک دین خاص یا قسمتی از دین آغاز می گردد، ولی در حقیقت هدف از آن، داوری دربارة آن دین خواهد بود. یک فیلسوف ممکن است خود را مستقیماً به مباحث بنیادی ای همچون، سرچشمة نهایی موجودات، سرنوشت انسان و غایت عالم هستی، که در دعاوی دینیِ مورد نظر، مندرجند، دل مشغول کند و بدون درنظرگرفتن پاسخ هایی که از سوی دین عرضه شده است، به حل و بررسی این مسائل بپردازد. بحث از فلسفة احکام یعنی کوششی عقلانی برای دستی و شناخت مصلحت و مفسدة نوعیه ای که زیربنا و اساس یک حکم شرعی است؛ زیرا در احکام بر اساس مصالح و مفاسد بنا شده اند، البته این نکته حائز توجه است که این یک کوشش عقلانی است، اما ابزار و شواهدی که عقل با کنکاش و تأمل در آن ها به مقصود نائل می شود، همواره از قضایای مستقل عقلی نیست، بلکه عقل برای شناخت درست فلسفة احکام و مصون ماندن از آنچه شاید رهزن آن گردد، از خود دین و بیانات وارد در آن کمک می گیرد تا بتواند به فلسفه ای که مدّنظر شارع مقدّس در تشریع این حکم بوده است، پی ببرد. همان گونه که در روایات متعددی به فلسفه و حکمت یک حکم اشاره شده است. پس فلسفة احکام، ا اماً به معنای بررسی عقلانی جدا از شرع نیست، به خلاف فلسفة دین که آن را کوشش عقلانی برون دینی تعریف می کنند؛ البته سخن از فلسفة احکام و فلسفة مجازات در ، بحثی درون دینی، اما برون فقهی خواهد بود.از آن جا که به تصریح راحل(ره) و دیگر شمندان شیعه،   مصالح و مفاسد نوعیه مورد توجه قانون گذار بوده است، عدم تحقّق آن ها در یک یا چند مورد، خدشه ای به عمومیّت و کلّیّت آن حکم وارد نمی کند و در صورت تعارض مصلحت افراد با مصلحت عمومی، راهی جز تقدیم مصلحت اهم بر مصلحت مهم وجود ندارد. شارع نیز احکام خود را براساس همین قاعدة عقلی تشریع نموده است.فصل اول: ضرورت مجازات و فلسفه آندر این فصل، بحث را از ضرورت مجازات ـ که خود پاسخی اجمالی به چرایی مجازات است ـ آغاز می کنیم و در ادامه به فلسفة مجازات و بیان دیدگاه های مختلف می پردازیم.1ـ ضرورت مجازاتبا تأمل در ضرورت مجازات که در ذیل بیان می شود، این نکته اجمالاً روشن می گردد که همة اقوام و ملل به نوعی مجازات را پذیرفته اند و به صرف این شبهه که مجازات تحقیر مجرم است و با کرامت او سازگار نیست، دست از مجازات نکشیده اند. پس هر جامعه ای برای افراد خود حقوق ویژه ای را در نظر می گیرد، مانند حق حیات، حق ، حق برخورداری از امنیت، حق مالکیت و ده ها حق دیگر که مجموعة آن ها در راستای تحقق سعادت فرد و جامعه است و برخی از این حقوق، ناشی از برخورداری انسان از کرامت می باشد. فلسفة مجازات براساس هدایت افراد به سوی سعادت و پرهیز از جرایم و مفاسد است، همچنین ب ایی نظام اجتماع و قوام آن، منوط به رعایت آن حقوق است و اگر در جامعه ای اجازة نقض این حقوق داده شود، دیگر نظم و تعادل جامعه از دست خواهد رفت و حقوق فردی و اجتماعی افراد پایمال می شود. در نتیجه، جامعه و افراد آن از نیل به سعادت باز می مانند.این نکته روشن است که همة جوامع به نوعی به مجازات تن می دهند و به بهانة کرامت انسان، مجرم را مطلق العنان رها نکرده اند که هر کاری که بخواهد، انجام دهد. علاوه بر آن که انسان های دیگری که در جامعه زندگی می کنند نیز دارای کرامت می باشند و ما نمی توانیم به صرف حفظ کرامت یک فرد به او اجازه دهیم که به دلخواه عمل کند و در این میان متعرض حق حیات، حق مالکیت، حق و سایر حقوق افراد شود. همان طور که انسان از اختیار و قدرت انجام عمل، است در قبال آن نیز مسئول است و باید پاسخگوی اعمال خود باشد. (ره) نیز بر ضرورت اجرای حدود الهی و مجازات مجرمان تاکید نموده اند و آن را سبب اصلاح جامعه  و بیمه کنندة حیات و نظام کشور  می دانند و همان گونه که ذکر خواهد شد، قوانین کیفری را نه از باب خشونت، بلکه نشأت گرفته از نگاه رحیمانة الهی به فرد و جامعه معرفی می کنند که دقیقاً در راستای تأمین سعادت و کرامت افراد است.بر این اساس، راحل(ره) بر نقش خطیر قوة قضاییه در ایجاد تعادل جامعه تصریح می نمایند  و آن را مسئول اجرای حدود و احکام الهی دانسته و بیان می کنند که بار سنگین تأمین جان و نوامیس و اموال و حیثیت جامعه و حکومت، بر عهدة قوة قضاییه است.  ایشان در دفاع از مجموعة قوانین مجازات ی و در پاسخ به خشن بودن آن، به اجرای مجازات در سایر کشورها، آن هم، مجازاتی ذوقی و نامتناسب با جرم اشاره کرده و احکام جزایی را برای جلوگیری از مفاسد معرفی می کند. ایشان در تبیین ضرورت مجازات به ذکر نمونه ای می پردازند و از ا یاد می کنند که تا این اندازه دامنه پیدا کرده است که نسل ها را ضایع، جوان ها را فاسد، و کارها را تعطیل می کند و همة این ها را در پی ترویج فساد و عدم اجرای مجازات می دانند. 2ـ فلسفة مجازاتفلسفة مجازات و عوامل توجیه گر آن، همواره مرکز گفت وگوهایی بین حقوقدانان، فیلسوفان، جرم شناسان و جامعه شناسان بوده است. در هدف گذاری و توجیه مجازات، موارد مختلفی ذکر گردیده و دیدگاه های متفاوتی بیان شده است.از آن جا که در این مقاله به دنبال بحث و بررسی فلسفة مجازات در میان شمندان و حقوقدانان غربی نیستیم، به ذکر خلاصه ای از آرای آن ها که در مقالة فلسفة مجازات در «دایرة المعارف فلسفة راتلیج» و دیگر منابع به نگارش در آمده است، اکتفا می شود تا امکان مقایسة میان نظریات آنان و نظریة از نگاه راحل(ره) به وجود آید و عدم جامعیت آن ها روشن شود. نظریات مختلف در فلسفة مجازاتمسئلة مهمی که در مورد مجازات، ذهن فیلسوفان را به خود مشغول کرده است، چگونگی توجیه اخلاقی آن است. بسیاری از آموزه ها و شه ها در حقوق جزا، به حق مجازات و مبانی آن در جامعه پرداخته است از دو منظر کاملاً متفاوت می توان به این موضوع پرداخت.دیدگاه گذشته نگر و دیدگاه آینده نگردیدگاه گذشته نگر یا واپس گرا، بر مفاهیمی از قبیل استحقاق و تناسب جرم و مجازات تأکید دارد. در این جا توجه به نتایج بعدی مجازات ملاک نیست، بلکه تأکید بر خطایی است که مجرم انجام داده است. بر این اساس، مطابق نظر ارسطو، از لحاظ قضایی هدف اِعمال مجازات، ترمیم خطاهای گذشته است.نقطة مقابل این نگرش، دیدگاه اینده نگر یا غایت شناختی است که بر پایة توجیه مجازات بر اساس تحصیل اه ی در آینده است؛ اه ی که انتظار می رود به واسطة تحمیل نوع خاصی، یا به طور کلی هر مجازاتی، تأمین گردد. بتنام در کتاب «اصول اخلاق و قانون گذاری» خود (1780) چنین دیدگاهی را توصیف می کند، اما منشأ این دیدگاه را باید در زمان افلاطون جست و جو کرد. با ذکر این نگاه کلی، نظریات معروف  در فلسفة مجازات را ذکر می کنیم:در دو نظریة نخست، هدف مجازات با توجه به حق قربانیان جرم، توجیه می گردد و در چند نظر بعدی، هدف با توجه به مجرم و جرم او و جامعه تعیین می گردد.نظریة اول: تشفّی خاطر و در نظریة «تشفّی خاطر»  ، هدف مجازات با توجه به حق قربانیان جرم توجیه می گردد. براساس آن، اعتبار مجازات ناشی از رضایت خاطری است که در قربانی جرم و اطرافیان وی ایجاد می شود. مجازات، وسیلة انتقام و اقناع احساس رنجشی است که به طور طبیعی در قربانی ایجاد شده است. چیزی به نام «خشم به حق» وجود دارد که همان تألّم خاطر مشروعی است که بزه دیده و اطرافیان وی احساس کرده اند و تردیدی نیست که این احساس رنجش، زمانی تسکین می یابد که عامل ایجاد آن دستگیر و در محضر عد حاضر شود. اگر قربانیان جرایم، امیدی به س شدن مجرمین به دست عد نداشته باشند، خودشان قانون را به دست می گیرند و این امر به انتقام ها و ضد انتقام های نامنظم منجر می گردد.نظریة دوم: جبران خسارتدر نظریة جبران خسارت  نیز، هدف مجازات با توجه به حق قربانیان جرم و جبران خسارت بزه دیده، توجیه می گردد. طبق این نظریه، بازگرداندن و جبران خسارتی که بزه دیده، متحمل شده است، هدف توجیه کنندة مجازات است. زندانی ـ به ویژه با توجه به ارتزاق زندانی از مالیات و حتی با ملاحظات مربوط به اقناع حاصل از تماشای مجازات مجرم ـ از دید قربانی در برابر ضرری که متحمل شده است، جبرانی ناچیز و اندک است. بنابراین، ایدة اصلی در نظریة جبران، این است که نظام کیفری، زیان های وارده بر قرانیان جرایم را تا جایی که امکان دارد، جبران نماید، مانند محاسبة خسارات وارده بر قربانی و کار مجرم در زندان و پرداخت بدهی او پس از ر هزینه های زندان، به قربانی.نظریة سوم: نظریه فایده اجتماعیژان ژاک روسو، در کتاب «قرارداد اجتماعی» خود، مجازات را با در نظر گرفتن فایدة اجتماعی آن  توجیه می کند. او در مورد منشأ حق جامعه در مورد مجازات افراد، معتقد است که افراد بشر آزاد به دنیا آمده اند و آزاد در طبیعت زندگی می کنند و به تنهایی قادر به حفظ خود و دفاع در مقابل عوامل طبیعی نیستند. بنابراین، برای محافظت خود به دور یکدیگر گرد آمده اند و با هم «قرارداد اجتماعی» منعقد می کنند. در چنین جامعه ای، هر گاه ی مرتکب جرم شود، با میل و اراده، قراردادی را که با جامعه بسته بود، نقض کرده است. متصدیان امر، با محاکمة مقصر و اعلام حکم مجازات، در واقع ثابت می کنند که این شخص قرارداد اجتماعی را نقض کرده است و عضو جامعه نیست و چون تعهد خود را لغو نموده است، باید به عنوان پیمان شکن، تبعید و یا به اسم دشمن جامعه، نابود گردد و جامعه، حق دارد که چنین فردی را به مجازات برساند.بکاریا نیز، معتقد بود که غرض از مجازات، آن است که متهم و دیگران در آینده، مرتکب چنین جرمی نشوند و از این مسیر سودی نصیب جامعه می گردد.بنتام ـ حقوقدان انگلیسی ـ نیز در رسالة «مجازات ها و پاداش ها»، این هدف را مطمح نظر قرار داده است. وی معتقد بود که انسان فردی است خودخواه که همیشه درصدد جلب منفعت است. ی که مرتکب جرم می شود نیز، هدفش جلب منفعت است، اما در ارتکاب جرم برای وی خطر دستگیری و تحمل مجازات هم وجود دارد. و بدین ترتیب، مجرم به هنگام ارتکاب جرم، در مقابل دو امر متضاد قرار دارد.نظریة چهارم: کاهش جرم، پیشگیری و ارعاباعتقاد صاحبان این نظریه، آن است که مجازات با دو شیوة مهم پیشگیری  و ارعاب،   میزان جرم را کاهش می دهد. این نظریه و نظریة بعدی نیز به مجازات نگاه سودگرایانه دارند و بر اص فایده، استوار است. به عقیدة برخی، اگر برای مجرم طی مدت خاصی، موانعی وجود داشته باشد، مثلاً زندانی گردد، باعث کاهش میزان کل جرایم ارتک در طول زندگی وی می گردد، و کم ترین حدّ آن، این است که طی مدت حبس مرتکب سرقت، به عنف یا هر جرم دیگری نخواهد شد. ایدة محوری ارعاب، این است که ترس از دستگیری و اِعمال ضمانت اجرای کیفری، مجرمین را از ارتکاب جرم منصرف می نماید. درنتیجه، کیفر و مجازات مجرمان باعث کاهش وقوع جرم خواهد شد و اگر کیفر ارع صورت نگیرد، دیگر افراد جامعه نیز ممکن است که مرتکب جرم شوند. در این توجیه، تنها به فرد بز ار که قبلاً به قوانین کرده است، توجه نمی شود، بلکه کل افراد جامعه مورد توجه قرار دارند.نظریة پنجم: اصلاح و تربیت مجرمانوالاترین هدفی که دانشمندان حقوق جزا، برای مجازات قائلند، اصلاح و تحوّل  مجرمان است، تا پس از مجازات، وی را چون فردی سالم و شرافتمند تحویل جامعه دهند. این نظریه نیز، زیرمجموعة مکتب دفاع اجتماعی است که معتقد است که یکی از وظایف اولیة ت در اجرای مجازات های سلب کنندة ، اصلاح و تربیت مجرمان است. طرفداران این نظریه، معتقدند که کیفردیدن مجرم، ضربة روحی دردناکی بر وی وارد می آورد و بدین ترتیب او خواهد فهمید که
با
تحقیق و بررسی در مورد فلسفة مجازات و کرامت انسان
ولی فقیه دراستان گفت: کرامت بالاترین سطح از فضائل اخلاقی محسوب می شود و نمونه ای از کرامت اخلاقی است. هرجا صحبت پول باشد، پای قاچاقچیان و دلالان به ماجرا بازمی شود. جان انسان ها مهم ترین دارایی ارزشمند آنهاست و با پیشرفت علم پزشکی اعضای بدن انسان می تواند زندگی انسان دیگری را نجات دهد و به همین دلیل بسیار پراهمیت است و ارزش مالی فراوانی دارد. نمایندگان مجلس با تصویب ماده ای از لایحه مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب وگاز، مجازات متخلفان را تعیین د. نائب رئیس کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به بررسی طرح بازنگری در مجازات گفت: در بند اصلی این طرح عنوان شده از مجازات به استثنای۳ مورد حذف می شود. مهر نوشت: نائب رئیس کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به بررسی طرح بازنگری در مجازات گفت: در بند اصلی این طرح عنوان شده از مجازات به استثنای۳ مورد حذف می شود. کرامت نفسهر روز یک حدیث از معصومین (ع) با مضامین دینی و اخلاقی


قال المؤمنین علیه افضل صلوات المصلّین:


مَنْ کَرُمَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ هَانَتْ عَلَیْهِ شَهْوَتُه‏


هر که احساس کرامت نفس کرد و خود را بزرگوار دید، هایش در دیدهٔ وى خوار گردید.


نهج البلاغه حکمت 449
زن در خداوند متعال در قرآن کریم از نعمتی یاد می کند که مختص انسان است و به دیگر موجودات عطاء نشده است. قرآن می فرماید: «وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ [اسراء/70] و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم.» خداوند در این آیه به صراحت انسان ها را دارای کرامت می داند و چنین تکریمی اختصاصی به جنس خاصی هم...ادامه مطلب سلام دوستان کتابخوانم : در دهه کرامت کتابحانه پستی با مشارکت سه مرکز ساری جشن دهه کرامت را برگزار نمود در این جشن اعضا ی خوب و فعال کتابخانه پستی در اجرای برنامه نیز مشارکت داشتند در این جشن با شکوه خادمین آقا رضا حضور داشتند که این جشن رابا پرچم متبرک نمودند. تصاویری از جشن را باهم می بینیم: ماس دعا . محمد صادق خسروی علیا: ریشه ی علت ارتکاب جرم و تلاش برای از میان برداشتن مسیر هایی که به جاده تب اری ختم می شود یکی از مهم ترین اه مجازات های اجتماعی یا همان مجازات های جایگزین حبس است.

درس اخلاق توسط حجت ال والمسلمین باوقار( محترم شهرستان مشگین شهر)

ایشان در این جلسه به بحث در رابطه با کرامات انسانی پرداختند. ایشان در اول جلسه کلام خود را با ایه از قران ((وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ))شروع د ای فرزندان آدم من برای شما کرامت دادم.
ایشان افزودند:یکی از اصول و ی جامعه ی،کرامت انسانی است. کرامت یعنی انسان باید از معصیت به دور باشد(غررالحکم)
ایشان همچنین فرمودند:کرامت در شأن و منزلت محسوب میشود .
((إِنَّ رَبِّی لَغَفُورٌ رَحِیمٌ)) یعنی تنها خداوند صاحب بزرگی و کرامت است که به انسان عطا کرده است،یعنی انسان ویژگیهایی دارد که خدا از کرامت خود به انسان داده است.

(( اَلْکَرَمُ مَعْدِنُ الخَیْرِ)) معدن تمام علم کرامت است
کرامت محور تمام ارزش های اخلاقی است.
ایشان همچنین به ویژگی ها انسان با کرامت به 8 مورد اشاره کرده و فرمودند:
1انسان با کرامت مظهر اخلاق زیبا است.
2انسان باکرامت خویشتن دار است.
3پایبند به وعده و پیمان است.
4انسان با کرامت آبرو دار است که هم آبروی خود و آبروی دیگران را حفظ میکند.
5ویژگی انسان با کرامت عفو و بخشش است و از حسد و کینه به دور است و در مقابل دشمنش سر سخت است.
6انسان با کرامت راستگو و از خدا ، ،ولایت ، ،و پدر و مادر قدر شناس است.
7انسان با کرامت دارای تغافل است.
8 انسان با کرامت درستکار است.
کرامت یک تیپ شخصی محسوب میشود


ایشان به چند مورد از آثار کرامت اشاره کرده و فرمودنند:
1اهل کرامت پروردگار خود را بزرگ و دنیا را خیلی حقیر می بینند.
2اهل کرامت ذلت پذیر نیستند.
3انسان اگر کریم باشد در نظرش بی ارزش است و دامن خود را پاک نگه می دارد .

4برای دیگران هم کرامت قائل است.
5انسان با کرامت برای همه احترام قائل است.

ایشان در ا به راه های تقویت و ب کرامت اشاره کرده و فرمودند:
1دعا خواستن از پروردگار و تلاش برای بدست اوردن
2تمسک به قران

3پیروی از ان معصوم و....



زن در خداوند متعال در قرآن کریم از نعمتی یاد می کند که مختص انسان است و به دیگر موجودات عطاء نشده است. قرآن می فرماید: «وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ [اسراء/70] و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم.» خداوند در این آیه به صراحت انسان ها را دارای کرامت می داند و چنین تکریمی اختصاصی به جنس خاصی هم... ادامه مطلب
ممکن است این پرسش مطرح شود که اگر قرار باشد «تعزیر» چیزی جدای از مجازات جرایم و جنایت هایی باشد که مشمول حد، قصاص و دیه می شود، پس مجازات چه اعمالی «تعزیر» است؟ تعلیق مجازات یعنی اینکه مجازات مجرم موقت و در مدت زمانی مشخص اجرا نشود و هدف از چنین عملی، فرصت دادن به متهم است تا حتی با وجود سوءِپیشینه بتواند به ح اولیه و عادی زندگی و اجتماع بازگردد. چه تلخه …! خـــــــــودت مجبور بشی بزاری بری اما دلت باهات نیاد ... راستش را بخواهی ... ﻣﯽ ﺩﺍﻧﻢ !! ﺣﺴﺶ ﻣﯽ ﮐﻨﻢ ,با ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻫﺴﺘﯽ ... ﺑﺎﺵ ! ﺣﺴﺎﺩﺕ ﻧﻤﯽ ﮐﻨﻢ ﺍﺻﻼ ... ﻓﻠﺴﻔﻪ ﯼ ﺭﻓﺘﻨﺖ ﻫﻤﯿﻦ ﺑﻮﺩ ! ﺍﺻﻼ ... ﻓﻠﺴﻔﻪ ﯼ ﻋﺸﻖ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﺳﺖ ! ﺑﻪ ﺑﺎﻭﺭ ﻣﻦ ... ﻋﺸﻖ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ... ﯾﮑﯽ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎﻧﺪﻥ ... ﻭ ﯾﮑﯽ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ . نائب رئیس کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به بررسی طرح بازنگری در مجازات گفت: در بند اصلی این طرح عنوان شده از مجازات به استثنای۳ مورد حذف می شود. بهترین انسانها کیستند ؟   خداوند در کتابش بھترین انسانھا را با دو صفت کرامت و تقوا توصیف نموده است: انّ اکرمکم عند الله
اتقکم ! کرامت و تقوا دو روی یک وضعیت وجودی ھستند : کریم بودن و خویشتن دار بودن : بخشنده
بودن و از خود گذشتن . بی شک انسان بمیزانی که از امیال نفسانی خود می گذرد می تواند به
دیگران یاری دھد . و اصلاً کرامت بعنو. - مجازات من چیه؟ - مجازات؟ ... نمی دونم ... همون مجازات همیشگی... - همیشگی؟ - بله... تحمل تنهایی - تحمل تنهایی؟ - بله ... درسته... تحمل تنهایی - هیچ گذشتی هم در کار نیست؟ - از من نپرس... من نمی دونم توت فرنگی های وحشی برگمن گاهی متهمان پرونده های جنایی و ، به خاطر ایجاد رعب و وحشتی که در جامعه به وجود می آورند، خارج از نوبت محاکمه و سریع مجازات می شوند تا مجازات این متهمان مرهمی بر زخم های جامعه باشد. رییس اتحاد وکلای جوان (اوج) گفت: طبق قانون، مجازات توهین به سران قوا سه تا شش ماه حبس و یا تا (۷۴) ضربه شلاق و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی است. مجازات صدور چک با علم به مسدود بودن حساب
✅ طبق قانون هر با علم به بسته بودن حساب بانکی خود مبادرت به صدور چک کند، عمل وی در حکم صدور چک بی محل خواهد بود و به حداکثر مجازات ذکر شده در قانون چک محکوم خواهد شد و مجازات تعیین شده غیرقابل تعلیق است. پس برای شخصی که با علم به بسته بودن حساب خود، چک صادر نماید سه مجازات تعیین شده است: 1-حداک. روزهای عاشقی از راه رسیدست زینب رضا علیهالسلام چشم به جهان گشوده چه نام خوبی برای این دهه گذاشته اند ... دهه ی کرامت! یعنی خواهر و برادر هر دو کریمند ، هر دو میبخشند به اندازه ی نورشان که وصل به خداوند است و بی نهایت... درست در زمانی که حتی فکرش را هم نمی ، زمانی به ذهن کوچکم خطور هم نمیکرد .. در این غفلت ها و قصور هایم... در این بازار کرامت . یکی از مباحث مهم در حوزه قاچاق ات الکی بحث تعلیق مجازات این جرم است، این موضوع در ماده 47 و 703 قانون مجازات ی جدید مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. مساله ای که در کاهش و افزایش مجازات افراد مرتکب این بزه و زندانی شدن آنها اثر زیادی دارد . بنا بر ماده ی ١٥٤ سیستم قضایی مکزیک اقدام به فرار از زندان مجازات ندارد، مگر اینکه با یک یا چند زندانی دیگر تبانی کند و یا رفتارهای خشونت آمیزی در طول فرار علیه دیگران از آنها سر بزند، در این صورت با شش ماه تا سه سال حبس مجازات خواهد شد. عضو کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس با تاکید بر اصلاح مجازات حبس برای محکومان مهریه، گفت: مجازات حبس نه تنها آثار تادیبی ندارد بلکه منجر به پرداخت مطالبات مالی ن هم نمی شود. جنگ و زن جنگ و زن : کرامت به معنای حرمت داشتن انسان و داشتن حق زندگی محترمانه در اجتماع است. احترام به انسان در جامعه، یک اصل مورد پذیرش است و در روایات تاکید زیادی بر آن شده است. اما این احترام از کجا ناشی شده است و چرا انسان دارای احترام است. دهه کرامت،دهه اول ماه ذی العقده است و آغازش با ولادت حضرت معصومه(علیهالسلام) و پایانش با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسی الرضا(علیه السلام) می باشد.این دهه یادآور بسیاری از مطالب عالی و مفاهیم بلند و سازنده و ارزشمند است. دهه کرامت یادآور لطیف ترین علائق و مهر و وفاهای کم نظیر یک خواهر نسبت به مقام شامخ و معنوی برادر است. سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به اصلاح طرح کاهش مجازات ، گفت: بر اساس اصلا صورت گرفته مجازات برای تولید و توزیع ۱۰۰ کیلوگرم موادمخدر سنتی و ۲ کیلوگرم موادمخدر صنعتی در نظر گرفته شد.