ثقلین

به نقل از خبرگزاریها در مورد ثقلین : یکی از احادیث مهمی که از (ص) به دست ما رسیده((حدیث ثقلين))است که عامه و خاصه هردو آن را نقل کرده اند و اگر طبق آن عمل می شد هرگز اختلافی میان مسلمین وجود نداشت. در این حدیث (ص) قرآن و عترت را درکنار هم قرار داد و مسلمان را امر کرد که به آنها تمسک نمایند.همچنین در بیان زیبایی فرمود:اینها مانند دو انگشت سبابه هستند و کنار یکدیگر قرار دارند. . یا رب به رس رسول ثقلين
یارب به فدا کننده ی بدر و حنین
عصیان مرا دو نیم کن در عرصات
نیمی به حسن بخش و نیمی به حسین...
 


 
(که خود گفتی،بخوانید تا اجابت کنم) وم شناخت حقانیت و مشروعیت مکتب پیروی از سیره و روش هر شخص و مکتبی نیازمند شناخت حقانیت و مشروعیت آن مکتب می باشد. چه بسا رهزن هایی که در کمین سالک الی الله قرار گرفته اند تا شخص را از رسیدن به کمال خویش باز دارند. بنابر این بر آن شدیم پس از معرفی حدیث ثقلين از منابع برادران اهل سنت، دومین مطلب را به بیان حدیث غدیر از منابع برادران اهل سنت قرار دهیم. زیرا بدون شناخت و اطمینان از حقانیت راهنما، پیمودن راه سلوک الی الله امکان پذیر نخواهد بود و انحرافات را در پی خواهد داشت. حدیث غدیر یاایهالناس انی تارک قیکم الثقلين ما ان تسکتم بهما لن تضلوا ابدا فانهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض... پیام اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند: من از میان شما خوایهیم رفت ودوشی گرانبها در میان شما خواهیم گذاشت که اگر به آن دو تمسک بجویید گمراه نخواهی شد وآن یکی کتاب خدا ودیگری عترم اهل بیتم. حدیث ثقلين چکیده دراین نوشتار بحث درمورد بیان حدیث ثقلين می باشد. در احادیث بسیارى که صحّت آنها مورد اتّفاق همه مسلمانان است، رسول خدا(ص) فرموده اند: ریسمان الهى که مؤمنین بایستى به آن چنگ زنند، یکى کتاب خداوند متعال، و دیگرى خاندان نبوّت(ع) است، و این دو وسیله هدایت و مانع از ضل بوده و تا روز قیامت از هم جدایى ندارند. در این نوشتار م. با سلام خدمت تمامی شما عزیزان متأسفانه سرورهای پرشین بلاگ دچار مشکل شده و بایگانی مطالب «پایگاه جامع ثقلين» از سال 92 تا این تاریخ از بین رفته و علی رغم پیگیری های صورت گرفته، هنوز، جو از سوی پشتیبانی پرشین بلاگ دریافت نکردیم. انشاء الله این مشکل در آینده رفع خواهد شد. در برخی از احادیث آمده است که راوی به جعفر صادق (علیه السّلام) می گوید:
درباره شب قدر، به من اطلاعاتی بدهید! آیا این شب، فقط در روزگاران گذشته ] مثلا روزگار حیات (صلّی الله علیه و آله و سلّم) [ بوده است ] و اکنون دیگر نیست [، یا اینکه شب قدر، در هر سال، هست؟ می فرماید: لو رفعت لیله القدر، لرفع القرآن - اگر شب قدر را بردارند، قرآن را نیز ب. حدیث ثقلين چکیده دراین نوشتار بحث درمورد بیان حدیث ثقلين می باشد. در احادیث بسیارى که صحّت آنها مورد اتّفاق همه مسلمانان است، رسول خدا(ص) فرموده اند: ریسمان الهى که مؤمنین بایستى به آن چنگ زنند، یکى کتاب خداوند متعال، و دیگرى خاندان نبوّت(ع) است، و این دو وسیله هدایت و مانع از ضل بوده و تا روز قیامت از هم جدایى ندارند. در این نوشتار م. حدیث متواتربه حدیثی گفته می شودکه آن قدرتکرارشده است که هیچ فرقه ای نمی تواندآن را انکارکند.حدیث ثقلين نوعی ازحدیث متواتراست. دو بال ج ناپذیر پس از بیان حدیث ثقلين که وصیت رسول خدا (ص) به مسلمین می باشد که قرآن و عترت را دو چیز گرانبها و سنگین و ج ناپذیر معرفی می کند و توضیح اینکه عترت چه انی هستند، به حدیث غدیر پرداختیم. یعنی پس از شناخت ارزش و جایگاه عترت، ولایت مطرح می شود و به ولایت داشتن عترت اشاره می کند؛ که هر دوی احادیث از منابع برادران اهل سنت نقل گردید و مورد بررسی قرار گرفت. به عنوان تکمیل بحث در این بخش، به بیان و بررسی آیه ی تطهیر از نگاه برادران اهل سنت خواهیم پرداخت.
آیه تطهیر با عرض پوزش از دوست گرامی درباره پرسش درباره کلمه ثقلين این کلمه مثنی است و ملحق نیست زیرا از لفظ خود مفرد دارد و مفردش«ثقل» است و جمع آن أثقال و چون از لفظ خود مفرد دارد مثنی سالم است و ملحق نیست از تأخیر در جواب پوزش می طلبم در برخی از احادیث آمده است که راوی به جعفر صادق (علیه السّلام) می گوید: درباره شب قدر، به من اطلاعاتی بدهید! آیا این شب، فقط در روزگاران گذشته ] مثلا روزگار حیات (صلّی الله علیه و آله و سلّم) [ بوده است ] و اکنون دیگر نیست [، یا اینکه شب قدر، در هر سال، هست؟ می فرماید: لو رفعت لیله القدر، لرفع القرآن - اگر شب قدر را بردارند، قرآن را نیز بر م. آغاز ثبت نام دبستان دخترانه قرآنی ثقلين (غیر تی ) با کادری مجرب در بخش آموزشی وقرآنی در خدمت نوگلان باغ زندگی تان هستیم برنامه های آموزشی : دروس رسمی تحت نظارت آموزش وپرورش برنامه های جانبی آموزشی : روان خوانی - حفظ قرآن - تئاتر - تواشیح و اردوی تفریحی و فرهنگی ( دو نوبت در سال ) به دلیل محدودیت پذیرش اولویت با عزیزانی است که سریعتر جهت ثبت نام اقدام نمایند آدرس : بیر جند- توحید 9 پلاک 7 تلفن : 4449740 - 4432307 مصنف: سید محسن ازی موضوع: پیغمبر(ص) واہل بیت(ع) حوالہ: متفرق مقالات و کت ں تاریخ: 2010/4/11 حدیث ثقلين کی تحقیق خلاصہ : حقیقت امریہ ہے کہ حدیث ثقلين تمام مسلمانوں کے نزدیک مورد اتفاق ہے۔ علماء اور مفکرین نے جومع، سنن، تفاسیر اور تاریخی کتابوں میں اس کو بہت سے طریقوں، معتبراور صحیح سندوں کے ساتھ ذکر کیا ہے۔ کتاب غاتیہ المرام میں انتالس اہل . درچهارمین روز از هفته فرهنگی ، مسابقه احکام باموضوع تقلید، تکلیف ، وضو وغسل ونیز مسابقه نهج البلاغه نامه 31 حضرت علی (ع) به فرزندش حضرت حسن مجتبی (ع) درمدرسه راهنمایی مومنات میلاجردتوسط تبیلیغات ی شهرستان برگزارشد. دراین مسابقات که تعداد 60نفراز دانش آموزان نوجوان به رقابت پرداختند تعداد 6نفر به عنوان نفرات برتر شناخته خواهند شد که. سلام
نقد کلیپ های بیدار باش :قسمت دوم:
در روایات ما بر روی دو چیز بسیار تاکید شده است که یک مومن باید آن را مد نظر قرار دهد:
1-خوف 2-رجاء
که اگر ما فقط سمت خوف را بگیریم اشتباه کرده و زندگی ای سخت را پیش گرفته ایم و اگر صرفا سمت رجا را بگیریم باز هم اشتباه کرده ایم چون کم کم در دینداری خودمان بی مبالات شده و از مسیر اصلی دور می. هتل آپارتمان <font style=ثقلين مشهد" title="هتل آپارتمان ثقلين مشهد با فاصله کمتر از 5 دقیقه تا حرم مطهر آماده پذیرایی از زائرین می باشد." height="842" width="595"> ☎️ تلفن رزرو :31-32283530-051 خانم قنادپور09399285257 آقای پیرمراد09363694575
به تلگرام ما بپیوندید تا از جدیدترین آفرهای هتل و هتل آپارتمان ها با بهترین خدمات وکیفیت را درتیر ماه ببینید.
https://t.me/rezervasionsalehin
هتل آپارتمان <font style=ثقلين مشهد" title="هتل آپارتمان ثقلين مشهد شیک نزدیک کمتر از 5 دقیقه تا باب الجواد با منوی غذایی انتخ در ماه مبارک رمضان وشبهای قدر اماده پذیرایی از مهمانان می باشد." height="776" width="595"> برای اطلاع از جزئیات و خدمات هتل های ما در ماه مبارک رمضان در کانال تلگرام ما عضو شوید. https://t.me/rezervasionsalehin ☎️ تلفن رزرو :31-32283530-051 051-33490300 051-33643769 051-33643769 051-33693532 051-33490500 051-33490298 خانم قنادپور09399285257 آقای پیرمراد09363694575

هتل آپارتمان <font style=ثقلين مشهد" title="هتل آپارتمان شیک ثقلين واقع در رضا3،خیابان اندرزگو12،با خدمات منوبوفه آماده پذیرایی ازمهمانان است." height="766" width="590">
☎️ تلفن رزرو :31-32283530-051 051-33490300 051-33643769 051-33643769 051-33693532 051-33490500 051-33490298 خانم قنادپور09399285257 آقای پیرمراد09363694575
به تلگرام ما بپیوندید تا از جدیدترین آفرهای روز و شیکترین هتل و هتل آپارتمان ها با بهترین خدمات وکیفیت را ببینید.
https://t.me/rezervasionsalehin
هتل آپارتمان <font style=ثقلين مشهد" title="هتل آپارتمان ثقلين مشهد شیک نزدیک کمتر از 5 دقیقه تا باب الجواد با منوی غذایی انتخ در ماه مبارک رمضان وشبهای قدر اماده پذیرایی از مهمانان می باشد." height="776" width="595">
☎️ تلفن رزرو :31-32283530-051 051-33490300 051-33643769 051-33643769 051-33693532 051-33490500 051-33490298 خانم قنادپور09399285257 آقای پیرمراد09363694575
به تلگرام ما بپیوندید تا از جدیدترین آفرهای هتل و هتل آپارتمان ها با بهترین خدمات وکیفیت را در ماه مبارک رمضان ببینید.
https://t.me/rezervasionsalehin
راز همتایی لیله میلاد زمان(عج) با شب قدر - حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی

انسان کامل معصوم که مصادیق منحصر آن عترت طاهره‏ اند عِدل و همتای قرآن حکیم است و براساس حدیث متواتر ثقلين به هیچ وجه از یکدیگر ج نمی‏پذیرند. قرآن تجلّی کتاب تدوینی خدا و انسان کامل معصوم تجلّی کتاب تکوینی اوست. همان‏طور که با نزول قرآن در ظرف زمانی معیّ. هتل آپارتمان <font style=ثقلين مشهد" title="رزرو هتل آپارتمان ثقلين مشهد با فاصله ای کمتر از 5 دقیقه از حرم مطهر شیک نزدیک آماده پذیرایی از مهمانان می باشد." height="960" width="960"> ☎️ تلفن رزرو : 31-32283530-051 خانم قنادپور 09399285257 آقای پیرمراد 09363694575 به تلگرام ما به پیوندید تا از جدیدترین آفرهای روز هتل و هتل آپارتمان ها با بهترین خدمات و بهترین کیفیت را در ایام آتی با خبر شوید.
کانال تلگرام ما :https://t.me/rezervasionsalehin
هتل آپارتمان <font style=ثقلين " title="هتل آپارتمان ثقلين،نزدیک،شیک،فولبرد،منوی انتخ ،فاصله از حرم پنج دقیقه " height="896" width="1280"> ☎️ تلفن رزرو :31-32283530-051 051-33490300 051-33643769 051-33490500 051-33490298 خانم قنادپور09399285257 آقای پیرمراد09363694575
به تلگرام ما بپیوندید تا از جدیدترین آفرهای روز و شیکترین هتل و هتل آپارتمان ها با بهترین خدمات وکیفیت را ببینید. https://t.me/rezervasionsalehin
هم اکنون میتوانید با بازدید از سایت ما به صورت آنلاین ید خود را انجام
دهید و از 2 % تخفیف برخوردار شوید.
http://www.salehin724.com
هتل آپارتمان <font style=ثقلين مشهد" title="هتل آپارتمان ثقلين مشهد با فاصله 5 دقیقه از حرم مطهر اماده پذیرایی از زائرین گرامی می باشد." height="960" width="960"> ☎️ تلفن رزرو : 31-32283530-051 خانم قنادپور 09399285257 آقای پیرمراد 09363694575 به تلگرام ما به پیوندید تا از جدیدترین آفرهای روز هتل و هتل آپارتمان ها با بهترین خدمات و بهترین کیفیت را در ایام آتی با خبر شوید.
کانال تلگرام ما :https://t.me/rezervasionsalehin
برای مشخص شدن پاسخ، نیاز به بیان مقدمه ای است . از دو دسته آیات قرآن، می توان برای وجود حضرت ولی عصر (عج) و ظهور آن حضرت استفاده نمود: البته باید دانست که قرآن به صورت کلی سخن می گوید و برای تشریح و تفسیر آن باید به سراغ آگاهان از حقایق قرآنی ـ معصومین (ع) ـ رفت که «الراسخون فی العلم» (آل عمران7) هستند. به عبارت دیگر، وظیفه و مسئولیت روشنگری و بیان مقصود آیات قرآن به حجت های الهی واگذار شده است. (حدیث ثقلين، مستدرک حاکم، ج 3 ، ص 148، طبع داردالمعرفه، بیروت)
از دو دسته آیات قرآن، می توان برای وجود حضرت ولی عصر(عج) و ظهور آن حضرت استفاده کرد: البته باید دانست که قرآن به صورت کلی سخن می گوید و برای تشریح و تفسیر آن باید به سراغ آگاهان از حقایق قرآنی ـمعصومان(ع) ـ رفت که “الراسخون فی العلم” (آل عمران۷) هستند. به عبارت دیگر، وظیفه و مسئولیت روشنگری و بیان مقصود آیات قرآن به حجت های الهی واگذار شده است. (حدیث ثقلين، مستدرک حاکم، ج ۳ ، ص ۱۴۸، طبع داردالمعرفه، بیروت) هتل آپارتمان <font style=ثقلين مشهد" title="رزرو هتل آپارتمان ثقلين مشهد با فاصله ای کمتر از 5 دقیقه از حرم مطهر شیک نزدیک آماده پذیرایی از مهمانان می باشد." height="960" width="960"> ☎️ تلفن رزرو : 31-32283530-051 خانم قنادپور 09399285257 آقای پیرمراد 09363694575 به تلگرام ما به پیوندید تا از جدیدترین آفرهای روز هتل و هتل آپارتمان ها با بهترین خدمات و بهترین کیفیت را در ایام آتی با خبر شوید.
کانال تلگرام ما :https://t.me/rezervasionsalehin هنگامی که در شناخت قرآنی، به این نتیجه می رسیم که "شب قدر" در هر سال هست، باید توجه کنیم که پس "صاحب شب قدر" نیز باید همیشه وجود داشته باشد وگرنه فرشتگان بر چه ی فرود می آیند؟ و کتاب تقدیر را نزد چه ی می گشایند؟ و مجاری امور را، به اذن خدا، به چه ی می سپارند؟ پس از رحلت اکرم صلی الله علیه و آله، این مقام، از آن جانشینان است. و همین دو واقع. گزارش تصویری جشن پایانی پیش دبستانی قرآنی ثقلين حاملان قرآن قرائت قرآن توسط نونهالان پیش دبستانی حضور مدعوین در جشن معرفی و تقدیر از فرزندان شاهد اجرای سرود پیش دبستانی1 اجرای برنامه ورزش باستانی توسط نونهالان اقامه دوررکعتی توسط نونهالان پیش دبستانی اجرای سرود ای ایران توسط پیش دبستانی 2
هتل آپارتمان <font style=ثقلين مشهد" title="هتل آپارتمان ثقلين مشهد با فاصله 5 دقیقه از حرم مطهر اماده پذیرایی از زائرین گرامی می باشد." height="960" width="960"> ☎ تلفن تماس : 37230823-051 051-32283530-31 خانم قنادپور 09399285257 آقای پیرمراد 09363694575 به تلگرام ما به پیوندید تا از جدیدترین آفرهای روز هتل و هتل آپارتمان ها با بهترین خدمات و بهترین کیفیت را در ایام آتی با خبر شوید.
کانال تلگرام ما : https://t.me/arameshseirtoos724

در این دوره از مسابقات 39 نفر به مرحله استانی که یازدهم تا سیزدهم آذر ماه در شهرستان قاین برگزار شد راه یافتند . که قرآن آموزان واساتید قرآنیموسسه قرآنی ثقلين همچون ادوار گذشته موفق به ب مقام های ارزشمندی شدند .  تصاویر زیباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نویسان،آپلودع ، کد موسیقی، روزگذر دات کام http://www.roozgozar.com حفظ کل قرآن کریم : سرکار خانم طیبه حسینی نفر دوم حفظ 20جزء قرآن کریم : سرکار خانم سیده زهره عبداللهی نفر دوم حفظ 10جزء قرآن کریم : سرکار خانم فرزانه شکوهیان نفر اول سرکار خانم سمیه سورگی نفر دوم و در رشته ترتیل قرآن کریم سرکار خانم فرزانه کارکن نفر اول ضمن تبریک به این بزرگواران از زحمات خالصانه و پشتکار بی وقفه شان در فعالیت های قرآنی کمال تشکر داریم. امید به اینکه قرآن و اهل بیت (ع) همواره پناه و یاور این عزیزان و خانواده های بزرگوارشان باشد . ان شاء الله روابط عمومی موسسه قرانی ثقلين حدیث غدیر در منابع سنّی این حدیث در نزد منابع اهل سنّت نیز مشهور و متواتر است و در ذیل به برخی از این احادیث اشاره میگردد: 1.أن النبی علیه السلام قال یوم غدیر خم إنی تارک فیکم ثقلين أولهما کتاب الله فیه الهدى والنور فخذوا بکتاب الله واستمسکوا به فحث على کتاب الله ثم قال أذکرکم الله فی أهل بیتی ثلاثا 2.قال علی فی الرحبة أنشد بالله رجلا . چرا به زمان (عج) شریک القرآن می‎گوئیم و آیا این لقب را به ائمه دیگر هم می‎توان داد یا خیر؟ پاسخ : اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند: به درستی که من در میان شما دو امانت گرانبها می‎گذارم یکی کتاب خدا و دیگر عترتم و این دو یادگار من هیچ گاه از همدیگر جدا نمی‎شوند، تاحوض (کوثر) به من برسند. حدیث ثقلين از نظر سندی، از احادیث معتبر و متواتر به شمار آمده که علماء و محدثین بسیاری از شیعه و اهل سنت، در منابع خود، آنرا، با عبارات و الفاظ گوناگونی نقل نموده‎اند و بنابراین در این روایت جای هیچ خدشه و تردیدی باقی نمی‎ماند.[1] مفاد حدیث در بردارندة نکات مهم ذیل است: 1. ت که از باورها بنیادین و مسلّمات تشیع است از بعد از رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ ، به عنوان مفسِّر و مبیِّن و مؤیِّد قرآن همواره در کنار این کتاب آسمانی قرار گرفته و با عنایت به عصمت ت، و وم تبیین و تفسیر احکام قرآن، هیچ گاه از قرآن جدا نگشته است تا به حدی که ت را قرآن ناطق نامیده‎اند. 2. همراهی و همگامی عترت با قرآن فقط در تفسیر و تبیین آن نیست بلکه با توجه به نصوص بین قرآن و عترت مساوات و موازنه برقرار شده است بدین سان که این دو در تبیین احکام، ب ایی قسط و عد در میان مردم، سازندگی‎های معنوی و اخلاقی و دیگر امور با هم مشارکت دارند و همان گونه که قرآن میزان القسط[2]، موعظه[3]، عظیم[4]، منار حکمت[5]، شفیع[6]، نور[7]، عزیز[8] و ریسمان محکم[9] است، اهل بیت نیز چنین می‎باشند. بنابراین باعنایت به موازنه و مساوات عترت با قرآن، در صورت عدم بیان امور فوق توسط قرآن و یا صریح نبودن بیان قرآن، این مهم بر عهدة اهل بیت است. 3. با عنایت به آنکه درحدیث آمده است که: قرآن و عترت هیچ گاه از هم جدا نخواهند گشت، زمان حاضر هم، حوزة وجودی، دوازدهمین از ان معصوم ـ مهدی (عج) ـ می‎باشد. و آن حضرت هم، همراه و همگام با قرآن و در کنار قرآن است. 4. مراد از عترت، فقط وجود اهل بیت نیست، بلکه شامل قول، فعل، تقریرهای بجای مانده از ائمه معصومین هم می‎باشد. که اگر چه در زمان‎های قبل بیان شده‎اند ولی همواره در کنار قرآن، بعنوان مفسّر و مبیّن آن می‎باشند. همیچنین شیخ مفید به نقل از سید بن طاوس می‎فرماید: در تبیین احکام شریک قرآن است، از آنجا که احکام الهی غیرمتناهی و کتاب خدا متناهی است، و برای مجتهد هم علم به احکام میسر نیست برای همین به نیاز است.[10] با این بیانات روشن می‎شود که همه ان شریک القرآن بوده و در نتیجه این لفظ بر همه آنها اطلاق می‎شود و البته هر چند در برخی زیارتنامه‎ها، از حسین ـ علیه السّلام ـ به شریک القرآن تصریح شده است[11] ولی این تصریح دلیل بر آن نیست که اطلاق این لفظ به حضرت حسین ـ علیه السّلام ـ اختصاص داشته باشد. امّا در این زمان، غالباً استعمال شریک القرآن بر، حضرت مهدی (عج) اطلاق می‎شود از آن جهت که زمان حاضر، حوزة وجودی، آن همام بوده و آن حضرت است که در این دنیا در کنار قرآن است. البته می‎توانید برای ب اطلاعات بیشتر به منابع ذیل هم رجوع فرمائید. 1. مهدی در حدیث ثقلين/ جمعی از نویسندگان/ بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج). 2. قرآن و حسین ـ علیه السّلام ـ / محسن قرائتی/ مرکز فرهنگی درس‎هائی از قرآن. چرا به زمان (عج) شریک القرآن می‎گوئیم و آیا این لقب را به ائمه دیگر هم می‎توان داد یا خیر؟ پاسخ : اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمودند: به درستی که من در میان شما دو امانت گرانبها می‎گذارم یکی کتاب خدا و دیگر عترتم و این دو یادگار من هیچ گاه از همدیگر جدا نمی‎شوند، تاحوض (کوثر) به من برسند. حدیث ثقلين از نظر سندی، از احادیث معتبر و متواتر به شمار آمده که علماء و محدثین بسیاری از شیعه و اهل سنت، در منابع خود، آنرا، با عبارات و الفاظ گوناگونی نقل نموده‎اند و بنابراین در این روایت جای هیچ خدشه و تردیدی باقی نمی‎ماند.[1] مفاد حدیث در بردارندة نکات مهم ذیل است: 1. ت که از باورها بنیادین و مسلّمات تشیع است از بعد از رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ ، به عنوان مفسِّر و مبیِّن و مؤیِّد قرآن همواره در کنار این کتاب آسمانی قرار گرفته و با عنایت به عصمت ت، و وم تبیین و تفسیر احکام قرآن، هیچ گاه از قرآن جدا نگشته است تا به حدی که ت را قرآن ناطق نامیده‎اند. 2. همراهی و همگامی عترت با قرآن فقط در تفسیر و تبیین آن نیست بلکه با توجه به نصوص بین قرآن و عترت مساوات و موازنه برقرار شده است بدین سان که این دو در تبیین احکام، ب ایی قسط و عد در میان مردم، سازندگی‎های معنوی و اخلاقی و دیگر امور با هم مشارکت دارند و همان گونه که قرآن میزان القسط[2]، موعظه[3]، عظیم[4]، منار حکمت[5]، شفیع[6]، نور[7]، عزیز[8] و ریسمان محکم[9] است، اهل بیت نیز چنین می‎باشند. بنابراین باعنایت به موازنه و مساوات عترت با قرآن، در صورت عدم بیان امور فوق توسط قرآن و یا صریح نبودن بیان قرآن، این مهم بر عهدة اهل بیت است. 3. با عنایت به آنکه درحدیث آمده است که: قرآن و عترت هیچ گاه از هم جدا نخواهند گشت، زمان حاضر هم، حوزة وجودی، دوازدهمین از ان معصوم ـ مهدی (عج) ـ می‎باشد. و آن حضرت هم، همراه و همگام با قرآن و در کنار قرآن است. 4. مراد از عترت، فقط وجود اهل بیت نیست، بلکه شامل قول، فعل، تقریرهای بجای مانده از ائمه معصومین هم می‎باشد. که اگر چه در زمان‎های قبل بیان شده‎اند ولی همواره در کنار قرآن، بعنوان مفسّر و مبیّن آن می‎باشند. همیچنین شیخ مفید به نقل از سید بن طاوس می‎فرماید: در تبیین احکام شریک قرآن است، از آنجا که احکام الهی غیرمتناهی و کتاب خدا متناهی است، و برای مجتهد هم علم به احکام میسر نیست برای همین به نیاز است.[10] با این بیانات روشن می‎شود که همه ان شریک القرآن بوده و در نتیجه این لفظ بر همه آنها اطلاق می‎شود و البته هر چند در برخی زیارتنامه‎ها، از حسین ـ علیه السّلام ـ به شریک القرآن تصریح شده است[11] ولی این تصریح دلیل بر آن نیست که اطلاق این لفظ به حضرت حسین ـ علیه السّلام ـ اختصاص داشته باشد. امّا در این زمان، غالباً استعمال شریک القرآن بر، حضرت مهدی (عج) اطلاق می‎شود از آن جهت که زمان حاضر، حوزة وجودی، آن همام بوده و آن حضرت است که در این دنیا در کنار قرآن است. البته می‎توانید برای ب اطلاعات بیشتر علاوه بر منابعی که در پاورقی آمده است به منابع ذیل هم رجوع فرمائید. 1. مهدی در حدیث ثقلين/ جمعی از نویسندگان/ بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج). 2. قرآن و حسین ـ علیه السّلام ـ / محسن قرائتی/ مرکز فرهنگی درس‎هائی از قرآن. 41 طلبـه ی جـدیـد الورود به حـوزه ی علمیّــه ی هــادی علیـه الســلام هــرند ************** حجت ال شفیعی درجمع 41 طلبه ی جدید الورود حوزه ی علمیه ی هادی شهر هرند ضمن رضایتمندی ازنحوه ی آموزش طلاب علوم دینی این مرکز دینی ازاساتید تشکر و قدردانی کرد و افزود: (( کمیّت پذیرش دانشجوی طلبه و استفاده ازاساتید مجرب دراین مرکز دینی باعث کیفیت آموزش به طلاب علوم دینی شده است . )) حجت ال شفیعی در ادامه بر یادگیری علوم قرآنی در همه ی سطوح توسط طلاب تاکید کرد و افزود : (( مسئولین حوزه ی علمیه باید در برنامه های روزانه ی خود از برنامه های قرآنی بیشتری بهره ببرند و طلاب نیز با علاقه ی بیشتر و بهتر به دنبال یادگیری علوم دینی باشند . )) وی درادامه با توجه به اهمیت قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت به حدیث ثقلين اشاره کرد و گفت : (( توجه به حدیث ثقلين ، قرآن و عترت ازمهمترین مسایل دینی و اعتقادی ماست لذا طلاب و دانشجویان طلبه باید یادبگیرند چگونه احکام الهی و دستورات قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت را جامعه ترویج کنند .)) حوزه ی علمیه ی هادی شهر هرند در حال حاضر دارای 110 دانشجوی طلبه است که به تحصیل علوم دینی مشغول هستند . برایشان آرزوی موفقیت و بهروزی داریم ************** محمـد محمـودی هــرنـدی خبرنگار صدا و سیمــا و مطبوعـات منطقـه ی جلگــه ( هــرنـد ) [email protected] 5536 216 0913 http://www.radsms.com/wp-content/uploads/2010/11/eyde-ghadir.jpg گر خ نیست جز رب جلی
لا امیــرالمومنین، الا علــی
عید غدیر مبارک *** فرمود رسول قادر لم یزلی
در شان وصیّ خویش با صوت جلی
افضل بُوَد از طاعت کلّ ثقلين
یک ضربت روز خندق از دست علی
عید غدیر خم، عید ولایت مبارک باد *** از کعبه ظهور کرد تا بر همه
معلوم شود که صاحب خانه کیست
عید غدیر مبارک باد *** عید سعید غدیر خم بر خدمت حضرت ولیعصر(عج)- ی(مد ظله العالی)و تمامی شیعیان جهت گرامی باد. صحیح بخاری و صحیح مسلم که اهل سنت آن دو را صحیح ترین کتاب ها بعد از کتاب خدا می دانند، هر دو این روایت را آورده اند.بخاری در 6 مورد و مسلم در یک مورد این جریان تاسف بار را نقل کرده اند و آن داستان از این قرار است که وقتی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم در حال احتضار بودند فرمودند برایم قلم و دواتی بیاورید تا برایتان چیزی بنویسم که بع. بعضى کمالات حضرت که شاید یک قدرى مخفى مانده باشد از ادعیه حضرت معلوم میشود دعاى کمیل یک دعاى عجیبى است بسیار عجیب. بعضى فقرات دعاى کمیل از بشر نمیتواند صادر بشود. الهى و سیدى و مولاى و ربى صبرت على عذابک فکیف اصبر على فراقک . یک میتواند این طور بگوید؟ یک این طور عشق به جمال خدادارد که از جهنم نمیترسد، لکن میترسد که وقتى که در جهنم برود، نازل شده ازمقام خودش و به مرتبه ای برسد که محروم بشود از عشق او؟ از فراق حضرت حق تعالى ناله میزند. این عشقى است که در باطن قلب او گداخته شده همیشه و تمام اعمالى که از او صادر میشود از این عشق صادر میشود. از این عشق به خدا صادرمیشود ارزش اعمال روى این عشق و محبتى است که به حق تعالى هست، روى این فنا و توحیدى است که در انسان هست و این سبب شده است که: ضربة على یوم الخندق افضل من عبادة الثقلين؛ فرضا که این ضربت را دیگر از دفاع زده بود اما از روى عشق نبود کارش هم اسباب این شده بود که ترویج پیدا کند،لکن چون مبدأ عشقى نبود افضل من عبادة ثقلين نخواهد شد. انگیزه اعمال، انگیزه ت اوست نه صورت او. شمشیر زدن، یک دست پا یین آوردن است و یک کافررا کشتن، این دست پا یین آوردن و کافر را کشتن از خیلى اشخاص ممکن است صادربشود لکن گاهى اصلا اجر ندارد و اصلا فضیلت ندارد... (روح عرفانی روح الله / ) قرآن در نگاه صادق علیه السلام روزى که رسول خاتم(ص) دو وزنه سنگین و دو میراث گرانبها (قرآن ‏وعترت) را به مردم معرفى کرد و براى نجات از گمراهى، تمسک به‏«ثقلين‏» را توصیه فرمود، اهل ‏بیت‏ خویش را نیز به عنوان قرآن ‏شناسان خبیر معرفى کرد، تا پس از او، امت از ائمه الهام بگیرند و شاگردى عترت را با افتخار بپذیرند. صادق آل محمد(ص)، در باره . علی کیست؟
علی قرة العین است
عالمین است و نور ثقلين است و هم فاتح خندق ،جبل و بدر و حنین است... علی نور دو عین است
اب الساقی این میکده عشق حسین است...بنازم ید خیبر شکنش را...حسین و حسنش را....و زینب گل زهرا صفت یاسمنش را... کنم هر نفس آویز گوشم سخنش را...به کوثر ندهم قطره آب دهنش را... علی کیست؟
همانی که پیمبر زده مهر مسلمان شدنش را....به عالم ندهم یک سر تار کفنش را. علی کیست؟
علی علم یقین است ...علی حبل متین است...علی نور مبین است. علی لنگر عرش است و زمان است و زمین است... ملک دین است...یگانه سرور مطلبین است...علی سید کل مسلمین است...بدانید فقط شاه نجف علی مومنین است... علی کیست؟
علی کل صلاة است...قعود است و قیام است...رکوع است و سجود است و سلام است...علی حج و زکات است...علی باب نجات است. ..علی سرور کل کائنات است...علی حکم تمام ممکنات است...علی حی و ممات است...علی معنی کل صلوات است...علی زینت بعد صلوات است...علی شیر خدا شاه نجف یک تنه زهرایی محض است. علی کیست؟
علیً اسدالله...علیً ولی الله...علیً حجت الله...علی دست خداوند. هر روز ما به مدح علی میشود شروع // هوهوی صبح باد صبا مدح حیدر است مقاله « ازدواج فامیلی از منظر ژنتیک پزشکی، قرآن و روایات معصومین (ع) » با همکاری خانم مریم گوهری در شماره چهارم مجله علمی پژوهشی «پژوهشنامه ثقلين» وابسته به پردیس فار تهران به چاپ رسید این مقاله در سایت زیر نمایه شده است www.jsaghalain.ut.ac.ir و الله ما وه نیستیم. اما این همه مناره درست و گلدسته ساختن به چه دردی می خورد وقتی دو تا جوان در مسجد نیست؟ این همه ج سیستم صوتی هیئت ها می کنند که در خانه ۴۵ متری شور بزنند و شوند، که چه بشود وقتی دو نفر از آن ها اهل نیست؟ و عملشان هم مطابق خواست ثقلين نیست؟ و اشعاری هم که می خوانند دل اهل بیت علیهم السلام را به رنج می آورد؟ همین هفته قب.
مشاعره عاشورائی 5
دراین عزا زاشک پیاپی مکن دریغ
ازدیده جای اشک اگر خون رودکم است
صبا
=
تاج مصیبتی که فلک تاب آن نداشت
برفرق فرقدان شه لافتی زدند
علامه کمپانی
=
دربارگاه قدس که جای ملال نیست
سرهای قدسیان همه برزانوی غم است
محتشم کاشانی
=
تا ازلب تو بود  شرمسارآب
زین روست همچو عاشق توبی قر. قرآن (نام پارسی قدیمی: نُبی[۱]) کتاب دین و بر باور مسلمانان «معجزه حضرت محمد (ص)» و یکی از موارد اشاره شده در حدیث ثقلين است. «قرآن» که از ریشهٔ «قرء» گرفته شده است، در واژه به معنی «جمع نمودن، فراهم آوردن، سال و همچنین خواندن» است. در سوره علق به این معنی اشاره می شود. در باور مسلمانان، این کتاب در یک دورهٔ ۲۳ ساله از جانب خدا و از طریق .
در تأکیدات فراوانی بر ،به طور عام و جماعت،به طور خاص شده است. بحث از این فرضیه الهی را از هر دو منظر ارئه می‏دهیم.
در اینجا آیات و به ویژه روایات بسیاری درباره و جنبه‏های مختلف آن وجود دارد که‏ ذکر همه آنها در این مختصر نمی‏گنجد.ازاین‏رو به برخی از عناصر کلیدی از دیدگاه‏ ثقلين(قرآن و عترت علیه السّلام)اشاره می‏کنیم.

الف)آیات
مؤثرترین رابطه با خدا
در قرآن می‏خوانیم: إنّی أنا اللّه،لا إله إلاّ أنا،فاعبدنی و أقم الصّلاة لذکری.؛[1]«من اللّه هستم، معبودی جز من نیست.پس مرا پرستش کن و را برای یاد من به پادار».

پیشینه شیعه در حجاز تردیدی نیست که ظهور شیعه در حجاز یعنی اولین سرزمینی که تشیع را پذیرفته است آغاز شده است.(1) چون (ص) مردم را به ولایت حضرت علی(ع) و اهل بیت او تشویق کرده و نخستین ی است که اولیاء و دوستان آنها را به شیعه نامگذاری کرده است و در زمان او تشیع ظهور نموده و جماعتی از مردم به شیعه موسوم شده اند. مواردی که اکرم(ص) مردم را به تمس. بنابر روایات معتبر اهل سنت (ص) فرمودند: «هر آنچه در قوم بنی اسراییل اتفاق می افتد، قدم به قدم و وجب به وجب در امت هم اتفاق خواهد افتاد.» یکی از شبهاتی که وه ت در خصوص واقعه غدیر مطرح می کند آن است که اگر 120 هزار تن شاهد ماجرای غدیر بودند، پس چرا پس از رحلت (ص) با علی (ع) بیعت ن د و این باور ی نیست که صحابه رسول خدا (ص) گوش به حرف او نکرده باشند و به سخن ایشان اهمیت ندهند. به منظور پاسخ به این شبهه با یک کارشناس کلام به گفتگو نشسته ایم که مشروح آن در ذیل عنوان می شود: این ایراد پاسخی روشن و بدیهی دارد از این قرار اولا اینکه تعداد زیادی مساله حقی را بشنوند و زیر بار نروند، این مساله بارها در تاریخ اتفاق افتاده است. وی ادامه داد: از جمله در جریان تنها گذاشتن هارون توسط قوم بنی که موسی (ع) وقتی ایشان را به جای خود قرار داد و به کوه رفت، قوم بنی هارون را تنها گذاشتند و گوساله پرست شدند در حالی که یقینا می دانستند گوساله پرستی شرک است و باطل. همچنین خداوند در آیه 12 سوره مائده می فرماید: «وَ لَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ میثاقَ بَنی‏ إِسْرائیلَ وَ بَعَثْنا مِنْهُمُ اثْنَیْ عَشَرَ نَقیباً وَ ... ؛ و همانا خداوند از بنی پیمان گرفت و از میان آنها دوازده نفر س رست و رئیس (برای دوازده قبیله) برانگیختیم و... .» و در آیه 13 همین سوره بیان می شود: «فَبِما نَقْضِهِمْ میثاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَ جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِیَةً یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ نَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُکِّرُوا بِهِ وَ لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلى‏ خائِنَةٍ مِنْهُمْ إِلاَّ قَلیلاً مِنْهُمْ...»؛ پس آنها را به خاطر ش تنشان پیمان خود را لعنت کردیم (به مسخ صورت و قلب سیرت و سقوط حکومت محکوم نمودیم) و دل هایشان را سخت کردیم(به طوری که) سخنان(خدا) را از مواضع خود تحریف و جابه جا می د و سهمی به سزا از آنچه را (از علوم تورات و نشانه های نبوت را (ص)) که بدان گوشزد شده بودند فراموش د... . همچنین در ماجرای تالوت آمده است که ایشان به یارانش فرمود از آب نخورید اما آنها اهمیت نداده و آب آشامیدند یا در آیات دیگری از قرآن آمده: قلیل من عبادی الشکور... . اگر به این ماجراها دقت شود مشاهده می کنیم حق را عده زیادی می بینند، اما قبول نمی کنند، جالب این که در روایات معتبر اهل تسنن آمده است که (ص) فرمودند: «هر آنچه در قوم بنی اسراییل اتفاق می افتد، قدم به قدم و وجب به وجب در امت هم اتفاق خواهد افتاد.» از سوی دیگر نیز مشاهده می کنیم در جنگ احد، صحابه، (ص) را تنها گذاشتند. همچنین در مراسم حج (ص) سه مرتبه به یارانش فرمودند سر خود را بتراشند، اما آنها متاسفانه نتراشیدند. (صحیح بخاری، ج 3، ص 182) در هر حال برای اثبات حقانیت ماجرای غدیر اسناد و مدارک بسیار زیادی موجود است و جالب آن که کتاب صحیح مسلم ماجرای غدیر را ذکر کرده است و در جلد 7، صفحه 123 این کتاب آمده که (ص) روز غدیر، حدیث ثقلين را بیان و فرمودند: انی تارک فیکم ثقلين: اولهما کتاب الله فیه الهدی فالنور ... و اهل بیتی. و همچنین در ده ها کتاب اهل سنت ماجرای غدیر به طور صریح و قطعی ذکر شده است. به گزارش مدیریت فرهنگی-اجتماعی سازمان بسیج سازندگی کربلا، شهید حسن رجایی فر متولد 4/4/54 در بندپی غربی بابل استان مازندران در سال 95 به عنوان نیروهای م ع حرم در خان طومان حاضر شد که پس از 3 ماه مجاهدت و تلاش سرانجام در 17/2/95 به همراه 12 تن از هم رزمان مازندرانیش در خان طومان به فیض عظیم شهادت نایل گردید.
• فرمانده گردان ی لشکر 25 کربلا
. وجوب اطاعت از ائمه اطهار علیهم السلام [مصادر شیعه]
پیروی از اهل بیت علیهم السلام بر هر مسلمانی فرض و واجب است، چنانچه رسول خدا صلی الله علیه و آله در حدیث شریف ثقلين مسلمین را به پیروی از قرآن کریم و اهل بیت علیهم السلام دعوت کرده اند، تا مردم به دره گمراهی سقوط نکنند. در این مطلب روایتی را نقل می کنیم که در آن لسان بحق ناطق صادق عل. همراهی و همگامی عترت با قرآن تنها در تفسیر و تبیین آن نیست بلکه با توجه به نصوص بین قرآن و عترت مساوات و موازنه برقرار شده است. . .

اکرم(ص) فرمودند: به درستی که من در میان شما دو امانت گرانبها می‎گذارم یکی کتاب خدا و دیگر عترتم و این دو یادگار من هیچ گاه از همدیگر جدا نمی‎شوند، تا حوض (کوثر) به من برسند.

حدیث ثقلين از نظر سندی، از احادیث معتبر و متواتر به شمار آمده که علماء و محدثین بسیاری از شیعه و اهل سنت، در منابع خود، آن را، با عبارات و الفاظ گوناگونی نقل نموده‎اند و بنابراین در این روایت جای هیچ خدشه و تردیدی باقی نمی‎ماند.[۱]

مفاد حدیث در بردارنده ی نکات مهم ذیل است:

۱٫ ت که از باورهای بنیادین و مسلّمات تشیع است. از بعد از رسول اکرم(ص)، به عنوان مفسِّر، مبیِّن و مۆیِّد قرآن همواره در کنار این کتاب آسمانی قرار گرفته و با عنایت به عصمت ت و وم تبیین و تفسیر احکام قرآن، هیچ گاه از قرآن جدا نشده است تا به حدی که ت را قرآن ناطق نامیده‎اند.

۲٫ همراهی و همگامی عترت با قرآن تنها در تفسیر و تبیین آن نیست بلکه با توجه به نصوص بین قرآن و عترت مساوات و موازنه برقرار شده است. بدین سان که این دو در تبیین احکام، ب ایی قسط و عد در میان مردم، سازندگی‎های معنوی و اخلاقی و دیگر امور با هم مشارکت دارند و همان گونه که قرآن میزان القسط[۲]، موعظه[۳]، عظیم[۴]، منار حکمت[۵]، شفیع[۶]، نور[۷]، عزیز[۸] و ریسمان محکم[۹] است، اهل بیت نیز چنین می‎باشند.

بنابراین با عنایت به موازنه و مساوات عترت با قرآن، در صورت عدم بیان امور فوق توسط قرآن و یا صریح نبودن بیان قرآن، این مهم برعهده اهل بیت(ع) است.

۳٫ با عنایت به آن که در حدیث آمده است که: قرآن و عترت هیچ گاه از هم جدا نخواهند گشت، زمان حاضر هم، حوزه وجودی، دوازدهمین از ان معصوم مهدی(عج) است و آن حضرت هم، همراه و همگام با قرآن و در کنار قرآن است.

۴٫ مراد از عترت، فقط وجود اهل بیت(ع) نیست، بلکه شامل قول، فعل، تقریرهای بجای مانده از ائمه معصومین(ع) هم است. که اگرچه در زمان‎ های قبل بیان شده‎اند ولی همواره در کنار قرآن، به عنوان مفسّر و مبیّن آن می‎باشند.

در تبیین احکام شریک قرآن است، از آنجا که احکام الهی غیرمتناهی و کتاب خدا متناهی است و برای مجتهد هم علم به احکام میسر نیست برای همین به نیاز است

همچنین شیخ مفید به نقل از سید بن طاوس می‎فرماید: در تبیین احکام شریک قرآن است، از آنجا که احکام الهی غیرمتناهی و کتاب خدا متناهی است، و برای مجتهد هم علم به احکام میسر نیست برای همین به نیاز است.[۱۰]

با این بیانات روشن می‎شود که همه ان شریک القرآن بوده و در نتیجه این لفظ بر همه آنها اطلاق می‎شود و البته هر چند در برخی زیارتنامه‎ها، از حسین(ع) به شریک القرآن تصریح شده است[۱۱] ولی این تصریح دلیل بر آن نیست که اطلاق این لفظ به حضرت حسین(ع) اختصاص داشته باشد.

امّا در این زمان، غالباً استعمال شریک القرآن بر حضرت مهدی(عج) اطلاق می‎شود، از آن جهت که زمان حاضر، حوزه وجودی، آن همام بوده و آن حضرت است که در این دنیا در کنار قرآن است.

البته می‎توانید برای ب اطلاعات بیشتر علاوه بر منابعی که در پاورقی آمده است به منابع ذیل هم رجوع فرمائید.

۱٫ مهدی در حدیث ثقلين/ جمعی از نویسندگان/ بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج).

۲٫ قرآن و حسین(ع)/ محسن قرائتی/ مرکز فرهنگی درس‎هائی از قرآن.


پی نوشت ها:

[۱] . ابن حجر عقسلانی می‎گوید: حدیث ثقلين با بیش از ۲۰ سند نقل شده است، صواعق المحرقه/ عسقلانی/ ص ۱۳۵٫

مناوی می‎گوید: بیش از ۲۰ صحابه این حدیث را از نقل نموده‎اند، فیض القدیر/ ج ۳/ ص ۱۴٫

میر حامد حسین دانشمند بزرگ شیعه این حدیث را از ۵۰۲ کتاب که همگی به قلم دانشمندان اهل تسنن نگارش یافته، نقل کرده است. آیت الله سبحانی/ پرسش‎ها و پاسخ‎ها/ ص ۱۵۹/ موسسه سیدال ء/ ۱۳۶۹ و همچنین ر.ک: عبقات المنوار، ج ۴ـ۳، ص ۲ـ ۱۰، کنزالعمال ج ۱ ص ۱۷۳٫

مسند احمد: ج ۳ ص ۱۴، اُسد الغابه ج ۳ ص ۱۴۷، فیض القدیر ج ۳ ص ۲۰ـ۱۹، مستدرک: ج ۳ ص ۱۴۸، طبقات الکبری: ج ۲ ص ۱۹۴، صواعق المحرقه: ص ۱۳۶، صحیح مسلم: ج ۲ ص ۳۶۲، مجمع ا وائد: ج ۹ ص ۱۶۴، المسندالجامع: ج ۵ ص ۵۵۱٫

[۲] . جامع الاحادیث شیعه، ج ۱۲، ص ۴۸۱٫

[۳] . لواعج الاشجان، ص ۲۶ ـ یونس/ ۵۷٫

[۴] . بحار ج ۹۸ ص ۲۳۹ ـ حجر/ ۸۷٫

[۵] . مفاتیح الجنان ـ الحیاة/ ج ۲، ص ۱۲۰٫

[۶] . زیارت عاشورا ـ نهج الفصاحة، جملة ۶۶۲٫

[۷] . کامل ا یارات ص ۲۰۰ ـ نساء/ ۱۷۴٫

[۸] . لهوف ص ۵۴ ـ فصلت/ ۴۱٫

[۹] . پرتوی از عظمت حسین ص ۶ ـ بحار ج ۹۲ ص ۳۱٫

[۱۰] . الالفین/ شیخ مفید/ ص ۱۹۸٫

[۱۱] . بحارالانوار، ج ۹۸، ب ۲۶، ص ۳۳۶؛ همان، ص ۳۵۵؛ الاقبال/ سید بن طاوس/ فصل فیما نذکره من لفظ زیارة الحسین/ ص ۷۱۲/ دارالکتب ال یه/ ۱۳۶۷؛ البلد الامین/ ابراهیم بن علی عاملی کفعمی/ چاپ سنگی/ ص ۲۸۱؛ مصباح/ الکفهی/ ص ۴۸۱٫