رمل السوق اپان الاستعمار

به نقل از خبرگزاریها در مورد رمل السوق اپان الاستعمار : حدیث امروز: ثواب هدیه یدن برای خانواده اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: هر به بازار رود و هدیه ای برای خانواده اش ب د و ببرد، [پاداش او] مانند ی است که برای نیازمندان صدقه می برد [و هنگامی که هدیه را به خانه می برد]، باید، قبل از پسران، به دختران بدهد، زیرا ی که دخترش را شادمان کند، مانند ی است که یک بنده از فرزندان اسماعیل را آزاد کرده است. و هر [با دادن هدیه ای] چشم پسری را روشن کند، گویا از ترس خدا گریسته است و هر از ترس خدا بگرید، خداوند او را داخل نعمت های بهشت کند. حتما بخوانید  حدیث امروز: ثواب بوسیدن فرزندمتن حدیث: من دخل السوق فاشتری تحفة فحملها الی عیاله کان کحامل صدقة الی قوم محاویج ولیبدا بالاناث قبل الذکور فان من فرح ابنته فکانما اعتق رقبة من ولد اسماعیل ومن اقر بعین ابن فکانما بکی من خشیة الله ومن بکی من خشیة الله ادخله الله جنات النعیم. پینوشت: “وسائل الشیعة، ج 15، ص 227” بسم الله الرحمن الرحیم یکی از موضوعاتی که س رستهای خانواده با آن روبرو هستند این است که چگونه و به چه مقدار برای خانواده هزینه کنند . در این زمینه احادیث بسیار جالبی وجود دارد که به شدت تاکید دارند که در زندگی خانواده و عائله خود وسعت دهیم سجاد علیه السلام فرموده اند:
« لان ادخل السوق و معی دراهم ابتاع به لعیالی لحما و قد قرموا ال. شنیدید میگویند فلانی با یک تیر دو نشون زده، حالا میخواهم کاری یادتون بدم که با یک تیر حداقل سه نشون بزنید! البته از خودم نمیگم حدیث نبوی است که با یک هدیه دادن میتوانی...بقیه اش را از حدیث بخونید. خدا صلی الله علیه و آله و سلم: هر به بازار رود و هدیه ای برای خانواده اش ب د و ببرد، [پاداش او] مانند ی است که برای نیازمندان صدقه می برد، [و هنگامی که هدیه را به خانه می برد]، باید، قبل از پسران، به دختران بدهد، زیرا ی که دخترش را شادمان کند، مانند ی است که یک بنده از فرزندان اسماعیل را آزاد کرده است و هر [با دادن هدیه ای] چشم پسری را روشن کند، گویا از ترس خدا گریسته است و هر از ترس خدا بگرید، خداوند او را داخل نعمت های بهشت کند. البته میدونید که هدیه دادن آثار دیگری هم مثل ایجاد محبت، عفیف تر شدن همسر و ....هم به دنبال دارد. .................................................... منبع حدیث: وسایل الشیعه،ج15،ص227(من دخل السوق فاشتری تحفة فحملها الی عیاله کان کحامل صدقة الی قوم محاویج ولیبدا بالاناث قبل الذکور فان من فرح ابنته فکانما اعتق رقبة من ولد اسماعیل ومن اقر بعین ابن فکانما بکی من خشیة الله ومن بکی من خشیة الله ادخله الله جنات النعیم)



رابطه و نون سنگک

تفسیر آیه شریفه:
الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَیقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ
(البقرة/3)

(پرهیزکاران) انی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است ]
ایمان می آورند؛ و را ب ا می دارند؛ و از تمام نعمتها
و مواهبی که به آنان روزی داده ایم، انفاق می کنند.

وقت شناسان قضا نمی‏گردد

میوه همان اول که چیده می‏شود تازه و خوش طعم است
و هر چه زمان بگذرد رنگ و طعم و شکل آن دستخوش تغییر می‏شود،
غنچه ها نیز همین‏طور،
همان اول که گل می‏شوند باید چید و عطر و گلاب آنها را گرفت
و گرنه هر چه زمان بگذرد رنگ و بوی آنها کم و کمتر می‏شود.

هم اول وقت تازگی و لذت و بهره فراوان دارد،
و گرنه هر چه زمان بگذرد طراوت و طعم خود را از دست می‏دهد.

درست مثل نان سنگک، که همان اول که از تنور در می‏آید بوی خوش و طعم لذیذ
دارد و گرنه هر چه بماند فطیر و سفت و بی‏مزه خواهد شد.

همیشه اول وقت است حق‏پرستان را
وقت شناسان قضا نمی‏گردد

«یقیمون الصلاه»
یعنی انی که را در جای خود
و وقت خود اقامه و برگزار می‏کنند.

عرب‏ها وقتی بخواهند بگویند بازار رونق یافته و پر مشتری
و پرآمد و شد است، می‏گویند:
اقام السوق، یعنی بازار از ادی درآمده و رونق یافته است.

و بازار وقتی رونق می‏ یابد که کاسبان بازار هم اخلاق‏شان
خوش بوده و هم جنس خوب داشته باشند.

صعود پاک
عظیم قیچی ساز که 14قله بالای 8000متر را فتح کرده، می گوید من هر 14قله را همان بار اول فتح ، و از وسایل اضافی مانند: ا یژن هم استفاده ن ، و در واقع صعود پاک ! و بعنوان رکورد دار این موضوع هستم. البته رشته کوهنوردی هم مانند: بقیه رشته های ورزشی زیر تابش شدید: فوتبال دیده نمی شود. فوتبالی که نه رکورد زده! و نه مدال آورده! تازه افتخارش . شوک در بورس تسلیحاتبازار بورس اسلحه یی، زیر نوساسانات شدید حملات موشکی ایران قرار گرفت. یک کارشناس این فرابورس گفت که: ناکامی اخیر ژاپن و ، در آزمایش ضدموشکی مشترک و: نیز موفقیت پرتاب موشکی ایران، بازار اسلحه را دچار شوک کرده. عربستان شریک تجاری کارخانجات اسلحه سازی ، از انجام تعهدات خود سر زده و معلوم نیست: ولیعهد جدید چه ایده ای د. بازار اسلحه از سال های 1950 به سوی یک ثبات نسبی رفته، و زیر نفوذ ، ید و فروش و تولید آن به تعادل رسیده بود. زیرا توانسته بود در بمباران هیروشیما، دست برتر خود را برای: استفاده از سلاحهای مرگبار تر نشان دهد. البته بعدا چین و شوروی و: نهایتا انگلیس و فرانسه هم به این مجموعه اضافه شدند، ولی باز هم تعادل به سود بود. زیرا فرانسه و  انگلیس بر. اصل مطلب را از اینجا شروع کنید: حرارت غریزی چیست؟ از کتاب عیون الحیات طبیب هروی آنچه حرارت غریزی را کاهش میدهد تمام آنچیزیست که در سته ضروریه بحث شده است. بعضی خوردنی است و خوردنیها بعضی گیاهی و بعضی حیوانیست. دیگر اعراض نفسانیست، دیگر حرکت و س است، دیگر آب و هواست ، دیگر استفراغ و احتباس است و ... که اینها حرارت غریزی را میتواند کم یا. مع الاقتراب من حلول فصل الربیع وانبلاج الأزهار والأشجار یستعد الشعب الإیرانی للاحتفال بعیده القومی الذی یحتفل به منذ قرون الا وهو "عید النوروز" المفعم بالطقوس الوطنیة والدینیة لدى الایرانیین. فلا یحتفل الایرانیون بهذا العید فحسب بل یحتفلون به کذلک فی طاجی تان وافغانستان والعراق وترکیا وایضا بین الأکراد. إن "النوروز" کلمة مرکبة من "نو" (بمعنى جدید) و"روز" (بمعنى یوم) وهو عید یصادف أول یوم فی قویم الهجری الشمسی (21 آذار/مارس) وأصل الاسم ای الیوم الجدید یدل على بدایة جدیدة للسنة وهی أول ایام السنة. یقول الدکتور محمد ونجی أستاذ اللغة الفارسیة فی جامعة حلب أن "النوروز عید الربیع وأول السنة الشمسیة لدى الفرس، یبدأ عادة فی 21 آذار ونطقه الأصلی بالواو (نوروز) ولکن العرب عربوا اللفظ (نیروز). یقابل معنى کلمة نوروز، معنى کلمة نیسان العربیة و ی لها فی الإیرانیة القدیمة أی اللغة البهلویة (إحدى اللغات الإیرانیة القدیمة) مقابل هو (نی) أو (نوی) أی الجدید، و(أسان) ی تعنی الیوم، فیصبح المعنى "الیوم الجدید"، لأن شهر نیسان کان رأس السنة لدى الشعوب السامیة القدیمة. ویقابل کلمة "النوروز" فی اللغات الهندوأوروبیة کلمة (neusyares) کما فی الألمانیة والإنکلیزیة new واللاتینیة والإغریقیة news، ونو بالکردیة. أما فی اللغة السومریة القدیمة فهی (itu-barag-yag)، وهی تعنی شهر المزار المقدس وشهر البدء بالسنة الجدیدة وهو یوم الاعتدال الربیعی".

طبیعیاً یصادف حلول النوروز حدوث الاعتدال الربیعی (21 آذار/مارس)، ای فی نفس الوقت الذی تتم فیه الأرض دورتها السنویة حول الشمس، لتبدأ دورة جدیدة. فی ذات الوقت تعلن طلقة مدفع حصول " حویل"، کما یقال فی إیران، فتبدأ الافراح استبشاراً بحلول عهد جدید تتحول فیه الطبیعة ومعها الإنسان من فترة الفاصل الذی یمحو ا من ویضع حداً للماضی، ولکن یعلن فی آن واحد عن "العودة"، عودة الحیاة وتجددها. وفی النوروز تعطل کل الجهات الحکومیة والأهلیة فی إیران اعتبارا من 20 آذار لمدة خمسة ایام والمدارس والجامعات لمدة اربعة عشر یوما.

و من الاعمال المحبوب عملها لدى الایرانیین فی النوروز و ی تعتبر من الطقوس الجمیلة هی وضع مائدة تتضمن 7 اشیاء تبدأ بحرف السین (هفت سین) وهی سیر (ثوم)، سکه (عملة نقدیة)، سنجد (فاکهه مجففه)، سنبل (الخزامی)، سماق (السماق)، سیب ( فاحة) وسَمَنو (حلاوة ایرانیة خاصة) إضافة إلى "المرآة" و"المصحف" و"دیوان حافظ" و"سمک الأوراندا" بألوان الأحمر والأبیض والذهبی.

لا یعتبر عید النوروز من الأعیاد ی ینتشر الاحتفال بها لدى العرب إلا ان أقباط مصر یحتفلون بعید مشابه له یسمى "شم النسیم" ولدى الجنوبیین فی العراق ویسمى محلیاً عید ال . وفی عید النوروز یقصد الناس مدینة المدائن قرب بغداد و ی تضم "مسجد سلمان الفارسی" والآثار الساسانیة مثل طاق رى ویحملون معهم الأطعمة وینتشرون فی الحدائق والبساتین ویحتفلون بعید النوروز وقدوم الربیع وکذلک یعرف بالنوروز أو النیروز فی شمال العراق وعادة تقوم الأسر بال وج إلى الحدائق والمساحات الخضراء فی هذا الیوم وما یرافقها من احتفالات. قد یعود الاحتفال بهذا الیوم الذی هو أیضاً یوم الاعتدال الربیعی إلى قدماء السومریین.

طقوس النوروز والربیع فی الأدب الفارسی
یذکر الفردوسی فی ملحمة الشاهنامة انه فی بدء الخلق کان هناک ملک باسم کیومرث حباه الله بعنایة فائقة.. إلخ وتستمر الملحمة بذکر ابن کیومرث واحفاده حتى تأتی على ذکر جمشید الذی حمل الجن مرکبته إلى جمیع اطراف الأرض وکان ذلک فی یوم أصبح عرفا مقدسا عند الفرس وهو یوم النوروز ای الیوم الجدید.

ویقال أن موکب الملک جمشید کان یحمل على عربة منذ ساعات الفجر الأولى ویتقدم على الموکب ألف فارس یرتدون مآزر بیضاء وخوذات من ذهب ویرکبون أحصنة بیضاء. وکان الکهنة أیضاً یرتدون الثیاب البیضاء ویرافقهم 365 فتى بعدد أیام السنة.

فقد تغنى الشعراء الفرس بفصل الربیع ونظموا قصائد سموها بقصائد "بهاریة"، نسبة إلى کلمة "بهار" وتعنی الربیع بالفارسیة. ومنها أبیات لسعدی ال تقول:
بر آمد بوى صبح و باد نوروز
به کام دوستان و بخت پیروز
بهارى م است اى گل کجایى
که بینى بلبلان را ناله و سوز
أی: تفوح رائحة الصباح وتهب ریاح النوروز ونأمل وفیق والنجاح لأصدقائنا فی هذا العید
وأین أنت یا وردتی فی هذا الربیع الأخضر المزهر لترى أحبابک کم اشتاقوا الیک

وتناول کثیر من الشعراء الفرس عید النوروز فی أوا القرن السادس الهجری، لدرجة أن ملک شاه السلجوقی أراد أن یصلح قویم الإیرانی، فطلب من عمر الخیام القیام بذلک، ما دفع بهذا الأخیر إلى تألیف کتاب سماه "نوروز نامه" (رسالة النوروز)، یتناول موضوعه عید النوروز وطقوسه. کما کتب عن النوروز کبار شعراء الفرس القدامى والمعاصرین مثل الشاعر الفارسی الکبیر سعدی ال فی کلستان وحافظ ال ومولوی والآ ین فی دواوینهم.

أما شعر النوروز فی الأدب العربی، فجاء بعد قیام ال ة العباسیة ی قامت على أکتاف الأعاجم، حیث کان الخلفاء والأمراء یتلقون الهدایا ویتبادلونها فی العهدین الأموی والعباسی. وقد تغنى شعراء کثیرون فی العهد العباسی بعید النوروز أمثال البحتری والشریف الرضی والمتنبی وابن الرومی وأبو تمام وابن المعتز وغیرهم. وفی الأدب العربی الحدیث استخدم بعض الشعراء مناسبة النوروز، رمزاً کفاحیاً وتحرریاً للشعوب ضد الاستعمار وأعوانه. ومن هؤلاء الشاعر بدر شاکر السیاب فی قصیدته "وحی النیروز"، داعیا إلى تکاتف الشعبین الکردی والعربی ضد مخططات الاستعمار فی المنطقة. ونذکر منها:
طیف تحدى به البارود والنار
ما حاک طاغ وما استنباه جبار
ذکرى من الثورة الحمراء وشحها
بالنور والقانئ المسفوک، آذار

النوروز والکِـتاب
إن وجود "المصحف الشریف" و"دیوان حافظ ال " على مائدة النوروز یدل على اهتمام الایرانیین بشیئین هامین فی احتفالهم بعید النوروز: الأول هو اصرارهم على حضور فاعل للدین فی الطقوسات الوطنیة والقومیة والثانی هو الاهتمام بالأدب الفارسی والأشعار الفارسیة. وعلاوة على ذلک یشیر هذا الوجود الى المکانة ی یحظی بها "الکتاب" لدى الایرانیین بحیث یبدأون السنة الجدیدة بتلاوة القرآن وقراءة أشعار حافظ ال وهذا یعنی الإهتمام بالکتاب وأخذه بعین الاعتبار فی جمیع شؤون الحیاة حتى فی الاحتفالات.

ومن جانب آ یتبادل الایرانیون هدایا بینهم فی ایام العید وکثیر من الأسر یفضلون الکتاب لتقدیمه هدیة لأولادهم واولاد الضیوف الذین یأتون ل یارات النوروزیة. ومنذ شهر واحد قبل حلول عید النوروز یقوم عدد کبیر من الایرانیین بشراء کتب من متاجر الکتب، ملائمة مع فئات عمریة مختلفة، ویلفونها بأوراق ملونة جمیلة لیُهدوها الی الأطفال والناشئة وحتى الکبار فی عائلاتهم.

وأوقات الفراغ فی ایام العطلة فی النوروز توفر فرصة مناسبة لیتصفح البعض کتبهم المفضلة ویستمتعوا بالمطالعة والقراءة جنبا الى زیارة الاصدقاء وا یارات الأسریة. ولعل خیر زمن لتذ هذا البیت من الشاعر "ابوالطیب المتنبی" هو ایام عید النوروز ویقول المتنبی:
أعز مکان فی الدنیا سرج سابح
وخیر جلیس فی ا مان کتاب

کل عام وأنتم بخیر http://www.ibna.ir/ar/doc/book/164192 بازار اسلحه از سال های 1950 به سوی یک ثبات نسبی رفته، و زیر نفوذ ، ید و فروش و تولید آن به تعادل رسیده بود. زیرا توانسته بود در بمباران هیروشیما، دست برتر خود را برای: استفاده از سلاحهای مرگبار تر نشان دهد. البته بعدا چین و شوروی و: نهایتا انگلیس و فرانسه هم به این مجموعه اضافه شدند، ولی باز هم تعادل به سود بود. زیرا فرانسه و انگلیس برای . صعود پاک عظیم قیچی ساز که 14قله بالای 8000متر را فتح کرده، می گوید من هر 14قله را همان بار اول فتح ، و از وسایل اضافی مانند: ا یژن هم استفاده ن ، و در واقع صعود پاک ! و بعنوان رکورد دار این موضوع هستم. البته رشته کوهنوردی هم مانند: بقیه رشته های ورزشی زیر تابش شدید: فوتبال دیده نمی شود. فوتبالی که نه رکورد زده! و نه مدال آورده! تازه افتخارش سی.
آشتی با سگ

سگ همواره در زندگی بشر حضور داشته و این حضور به خواستِ انسان بوده و نه به زورِ سگ؛ و اگر هم از سوی این حیوان باوفا اقدامی برای ورود به زندگی انسان صورت گرفته، تنها در حدّ درخواستِ عواطف آمیز بوده و بس!.

یکی از کارهای عادی بچّه ها، با سگ بودن و بازی با این حیوان است.

حتّی گویند حسن نیز در کودکی با سگ بازی . استعمار فرهنگی به دست خودی ها!
اگر در تمام دنیا استعمار فرهنگی، یا هر استعمار دیگری صورت می گیرد، به وسیله عوامل خارجی است، در ایران توسط خودی ها است! مثلا در مورد کپی رایت، نظر فقها و دیگر مختصصان ایرانی، بر مبنای غیر شرعی و غیر ا ام آور بودن آن است. اما ارشاد گفته که: ما با تمام قوا دنبال تصویب و اجرای قانون کپی رایت هستیم. این قانو. راز پرخوری ایرانیان کشف شد!
آنطور که آمار ها نشان می دهد: مصرف گوشت و حبوبات و مرغ و: پنیر و ماست و بقیه چیزها، در ایران سه برابر متوسط جهانی است. یک آمار داخلی هم نشان می دهد: روزانه غذای 15میلیون نفر دور ریز می شود. این دو خبر نشان می دهد: که راز پرخوری ایرانیان در سه چیز است: اول تبلیغات هماهنگ خارجی و داخلی، که مردم ایران را مفلوک و ب. استعمار فرهنگی به دست خودی ها! اگر در تمام دنیا استعمار فرهنگی، یا هر استعمار دیگری صورت می گیرد، به وسیله عوامل خارجی است، در ایران توسط خودی ها است! مثلا در مورد کپی رایت، نظر فقها و دیگر مختصصان ایرانی، بر مبنای غیر شرعی و غیر ا ام آور بودن آن است. اما ارشاد گفته که: ما با تمام قوا دنبال تصویب و اجرای قانون کپی رایت هستیم. این قانون . نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : الکاسب حبیب الله ؛ کاسب حبیب خداست . و همچنین (ص) می فرمایند : کلب الیهود خیر من اهل السوق، سگ یهودی بهتر از (بعضی) به بازار است. نمی دانم چگونه از “برخی” بازاریان سودجو باید گله و شکایت کرد .”برخی” سودجویانی که تا مشتری را بی اطلاع از قیمت ها می بینند مثل گرگی درنده او را ط خویش قرار می دهند و به هر قیمتی که شده سر او کلاه می گذارند و خون مردم را در شیشه می کنند . به هر قیمتی … . !! صادق (ع) می فرمایند : فریب دادن مؤمن، حرام است و فریب دادن ی که در قیمت کالا (و سالم بودن جنس) به فروشنده اعتماد کرده نیز، حرام است. برای “برخی” بازاریان چیزهایی نظیر خداوند،حلال و حرام و دین و اخلاق و روز قیامت تعریف نشده و با اعمال خود ید را برای مردم به امری عذاب آور و زمان بر مبدل کرده اند . حقیقتاً ا پهنا حساب خود سرانه و بی ضابطه ، کم فروشی،بد فروشی ( دستکاری نمودن ترازو ) ،احتکار،فروش اجناس تقلبی و بی کیفیت به جای کالای مرغوب ( مخصوصاً در کالاهای خوراکی ) ستمی آشکار به حق الناس است که امنیت روانی و اجتماعی جامعه را به خطر می اندازد و در این بین اعتماد و نظر مردم نیز نسبت به به از بین می برد . چرا باید از زبان حجاجی که از سفر زیارت مکه و مدینه بر می گردنند از عد ، انصاف و تدین بازاریان آنجا بشنویم و آنها را تعریف و تمجید کنند و در اینجا مردم از دست بازاریان ذله باشند ؟ گاهاً می بینیم که مشتریان برای ید یک کالا باید آن قدر ماس کنند که شاید فروشنده کمی دلش به رحم بیاید و کمی در فروش ستم گونه اش تجدید نظر کند . در حقیقت مشتریان با زبان بی زبانی به فروشنده این را متذکر می شوند که ما نسبت به حق خود بیخیال نیستیم و شما را امین خود دانسته ایم اما شما هم اگر دین نداری حداقل وجدان داشته باش و به عنوان یک انسان به هر قیمتی به دیگران نامردی و ظلم نکن . جالب اینکه گاهی در هیاهوی بازار بورس، دلار و طلا و یا با نزدیک شدن به اعیاد مختلف به ناگاه برخی بازاریان کنجکاو با تبانی و همدستی همنوعانش محصولات و خدمات خود را به قیمت های گزاف افزایش می دهند و از آب گل الود ماهی می گیرند ؛ در صورتی که وماً همه ی اجناس و خدمات بازار وابسته به نوسانات ارزی نیست. چرا انسانیت و شرافت در “برخی” بازاریان به قهقرا رفته است ؟ درست است که نظارت و سرکشی بر امور بازاریان امری سخت و زمان بر است و متولیان امور بازرسی و روسای اصناف مختلف سعی و همت خود را همواره بر نظارت و مدیریت دقیق بر بازار و رضایت مردم دارند اما می بینیم که خیلی از مشکلات اقتصادی جامعه ما، صرفاً با را ار اقتصادی قابل حل نیست بلکه با کمی شرافت ، کمی وجدان ،کمی رعایت اصول اخلاقی و خیرخواهی هم قابل حل خواهند بود . از معایب گرانفروشی می توان به شلوغی و ازدحام کاذب مردم در بازار را اشاره کرد که خواهان ید کالایی با قیمت واقعی هستند . درست است که برخی فروشندگان به راحتی با زبان بازی و تعریف و تمجید نابجا و بعضاً قسم دروغ خوردن، فاکتور سازی و تبانی می توانند قیمتی ظالمانه تر از قیمت قانونی به مشتریان ارائه دهند و به هر نحوی توجیه به اصطلاح قانونی و اقتصادی می کنند و ربا و ریا را با هم یکی کرده و ی هم از کرده آنها نمی فهمد ؛ اما نمی دانم که چگونه آن پول و لقمه ای که به حیلت به چنگ آورده را میخواهند به کانون خانوادشان ببرند و به خانواده و فامیل یا دوستان خودشان بگویند که من رزق حلال ب می کنم . صادق (علیه السلام) فرمود: رباخوار از دنیا بیرون نمی رود مگر این که به نوعی از جنون مبتلا خواهد شد. خداوند متعال نیز در قرآن می فرمایند : فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره درست است که سزای گرانفروش ن یدن است اما افراد ساده دل و بی ریایی که همه را مثل خود صاف و زلال می بینند هم کم نیستند . برخی از بازاریان عدله ای که برای گران فروشی ،کم فروشی و فروش اجناس بی کیفیت خود دارند این است که فلان افراد بالادست جامعه حق الناس های بزرگی می کنند و ی جلوی آنها را نمی گیرد و حالا زورتان به ما بازاری رسیده است . “برخی” فروشندگان هم که بعضاً اجاره نشین هستند هم کم به سراغشان نمی رود و با فرض اجاره نشین بودنشان استدلالهای بیشتری برای خود دارند و برخی از بازاریان هم حرف دلشان این است که مالیات بر ارزش افزوده جرائمش بیشتر از خود مالیات است و این مالیات را دلیل گران اجناس خود می دانند که در نهایت پرداخت آن از طریق جیب مصرف کننده صورت می گیرد !! برخی از بازاریان هم از برتری های کارمندان ( مثل بحث ضمانت و… ) نسبت به خودشان صحبت می کنند . بنظر من در حوزه اقتصاد خیلی از امور جای کار و تبادل نظر دارند و باید رسیدگی و شفاف سازی شوند . فعالیتهای اقتصادی از جمله داد و ستد تجار و به بازاریان در طول تاریخ مورد بحث بوده است . البته باید یادآور شد که هنوز هم کاسب هایی پیدا می شوند که از مشتری حلالیت می طلبند و بنده نواز هستند ، هنور هم به هایی پیدا می شوند که چشم پاکی و داری و ادب و احترام آنها زبانزد خاص و عام باشد ، هنوز هم به هایی هستند که نمی خواهند”ثروتمند” باشند بلکه میخواهند “بنده مومن برتر” باشند . هنوز هم به هایی پیدا می شوند که دستگیر فقرا باشند و نزد مردم اعتبار، حرمت و دعای خیرشان محفوظ است . http://sakhtolid2012. / فرهاد طالبیان ریزی
اقتصاد در: حاشیه ی بازار تسلیحات.
در حالیکه تصور عمومی براساس: در حاشیه بودن بازار تسلیحات است، اما واقعیت ع قضیه است. حداقل در تاریخ بورس و بازارهای پولی و مالی، تا کنون هیچ تجارتی نتوانسته: سود آورتر و جهانی تر از تجارت اسلحه باشد، چه در یک روستا که با تیرو کمان و: اسلحه شکاری و سلاح سرد سروکار دارد، تا در سطح بین المللی بمب اتمی و . یکم ؛اخلاق شوهر نسبت به همسر اظهار محبت بیشتر: «ایمان بیشتر»
1- عزیز خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:

«کلما ازداد العبد ایمانا ازداد حبا للنسآء (1) ; هر چه ایمان بنده زیاد شود، محبت [وی] به زن ها نیز زیاد می شود .»
دوستدار اهل بیت علیهم السلام دوستدار همسر است2- صادق علیه السلام می فرمایند:
«کل من اشتد لنا حبا اشتد للنساء. راز پرخوری ایرانیان کشف شد! آنطور که آمار ها نشان می دهد: مصرف گوشت و حبوبات و مرغ و: پنیر و ماست و بقیه چیزها، در ایران سه برابر متوسط جهانی است. یک آمار داخلی هم نشان می دهد: روزانه غذای 15میلیون نفر دور ریز می شود. این دو خبر نشان می دهد: که راز پرخوری ایرانیان در سه چیز است: اول تبلیغات هماهنگ خارجی و داخلی، که مردم ایران را مفلوک و بی. اقتصاد در: حاشیه ی بازار تسلیحات.در حالیکه تصور عمومی براساس: در حاشیه بودن بازار تسلیحات است، اما واقعیت ع قضیه است. حداقل در تاریخ بورس و بازارهای پولی و مالی، تا کنون هیچ تجارتی نتوانسته: سود آورتر و جهانی تر از تجارت اسلحه باشد، چه در یک روستا که با تیرو کمان و: اسلحه شکاری و سلاح سرد سروکار دارد، تا در سطح بین المللی بمب اتمی و هی. اقتصاد در: حاشیه ی بازار تسلیحات. در حالیکه تصور عمومی براساس: در حاشیه بودن بازار تسلیحات است، اما واقعیت ع قضیه است. حداقل در تاریخ بورس و بازارهای پولی و مالی، تا کنون هیچ تجارتی نتوانسته: سود آورتر و جهانی تر از تجارت اسلحه باشد، چه در یک روستا که با تیرو کمان و: اسلحه شکاری و سلاح سرد سروکار دارد، تا در سطح بین المللی بمب اتمی و ه. «غدیر خم» نام ناحیه ای است در میان مکه و مدینه که بر سر راه حجاج قرار دارد. غدیر خم نام محلی است که به خاطر وجود برکه ای در این محل، که در آن آب باران جمع می‎ شده است، به این نام (غدیر خم) شهرت یافته است. غدیر در ۳ - ۴ کیلومتری جحفه واقع شده و جحفه در ۶۴ کیلومتری مکه قرار دارد که یکی از میقاتهای پنجگانه می باشد. در جحفه راه اهالی مصر، مدین. اختصاصی از یارا فایل تحقیق و بررسی در مورد انواع بازار با و پر سرعت .
لینک و ید پایین توضیحاتفرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینتتعداد صفحات: 4 1. بازارخطی (طولی)راسته ای است که در جهت طولی رشد کرده است و خانها در دو سوی آن جای دارند، مانند بازار تهران در سال 1267، سوق بنقوسا در شمال شرقی دروازة شهر حلب ، بازار «میدان » در جنوب دمشق، بازار بابل و بخش بزرگی از بازار قم، شیراز، کاشان، کرمانشاه و بخش شمالی بازار اصفهان . بازار خطی در بیشتر موارد بدون طرح و نقشة قبلی و از برآیند نیروهای اقتصادی در مدتی طولانی پدید آمده است.2. بازار چند محوریشبکه ای است گسترده از راسته های متوازی یا متقاطع که مجموعه های خانها و سراها را در میان می گیرد مانند بازار تبریز، بخشهای جدیدتر شمال بازار تهران . بازار صنعا و بخشهای مرکزی بازارهای حلب و اصفهان . این گونه بازارها که هم در جهت طولی و هم در جهت عرضی توسعه یافته اند معمولا با برنامه ریزی و طرح قبلی و توسط کارفرمایان سرمایه دار در مجموعة زمینهای شخصی یا تی احداث شده اند و گاه بدون برنامة قبلی و تحت ثأثیر شرایط اقتصادی پدید آمده اند. مقایسه نشان می دهد که تحرک و جاذبة این بازارها از سایر انواع بازار بیشتر است . در حلب، دمشق، تهران، اصفهان، شیراز، بصره ،کرمان و کابل بخش مرکزی بازارها بیشتر به صورت چند محوری توسعه پیدا کرده اند. چنین گرایشی در مراکز ید نوین ای غربی نیز مشهود است . خیابانهای طویل پرمغازه در برابر مجموعه های چند محوری جذ ت خود را روزبروز بیشتر از دست می دهند.3. بازار مرکزی ده فروشی با خانهای پیرامونی (منظومه ای )مجموعة بزرگی از راسته ها و دالانهای س وشیده است که بی فاصله در مجاورت یکدیگر قرار گرفته اند و خانها به شکل کمربندی آنها را احاطه کرده اند. نمونة عالی و طراز اول این نوع بازار قدیم استانبول است که در آن خانهای کم اهمیتی به دور بازار ده فروشی مرکزی جمع شده اند. بزرگترین و شاید قدیمی ترین آن در محوطه ای میان بازار مرکزی و شاخ زرین واقع شده است . نمونه های دیگر آن مجموعة نوین بازار ده فروشی در محوطة ورودی اصلی بازار تهران است که از چند طرف با خان احاطه شده است و نیز بازار رشت و قزوین و تاشقرغان و سلا و فاس و مراکش . ترتیب تشکیل این بازارها امروز به طور دقیق معلوم نیست و بسادگی نمی توان نشان داد که ابتدا راستة ده فروشی وجود داشته است و در محیط آن خانها پدید آمده اند یا بالع در نتیجه یک مجموعة سه بخشی پدید آمده است : الف . دالانهای مرکزی ب . راسته های ده فروشی و صنایع دستی ج . خانها. در بخش پیرامونی در استانبول قسمت مرکزی از دو بدستان در فاس از قیصریه ها و در تاشقرغان از تیمچه ها تشکیل شده است . هر یک از مجموعه های بزرگ و بلند بازار ای مهم تجارتی ممکن است ترکیبی از سه گونة یاد شده باشد. البته قسمت مرکزی بازارها را باید از نوع «بازار چندمحوری » و «بازار مرکزی » و کوچه های اتصال به محوطة مرکزی را از نوع «بازار خطی » محسوب کرد. این ترتیب مثلا برای بازارهای تبریز ، حلب ، اصفهان ، تهران ، تونس ، استانبول ، فاس مراکش و تا حدودی صنعا ارومیه همدان قیروان و سلا صدق می کند.4. بازار صلیبی (با دو محور اصلی متقاطع)مرکب از دو بازار خطی متقاطع عمود برهم است که در محل تقاطع به صورت چند محوری تراکم یافته است . برجسته ترین نمونة این نوع بازار شیراز است که همزمان با پنج خان ساخته شده اسـت. بازار کرمان نیز که مجموعه ای از وحدت معماری و زیبایی است به همین نسبت نمونة جالبی است . نمونه های دیگری در هرات و قندهار اراک و محلة مرکزی بازار کرمان بازار سفاقس و حومة السوق دیده می شود. شاردن وصفی روشن از یک بازار متقاطع و صلیبی شکل به نام بازار شاه عباس کبیر در لار به دست می دهد که باید همان بازار قیصریة کنونی باشد. این گونه بازارها معمولا با طرح و برنامه قبلی ساخته شده اند.درخصوص کارکرد بازار،گونه های زیر رامی توان تشخیص داد:5. بازار محله (بازارچه )که نیازهای ساده و روزانة نان محل را اعم از خوراک و پوشاک و دیگر کالاها فراهم می آورد و معمولا از یک بازار مرکزی تغذیه می شود. این بازارها از جهاتی مانندمسقف نبودن داشتن ترکیب مس ی ـ تجاری، نداشتن خان و صنفی با بازار بزرگ فرق دارند.بعضی از این بازارچه ها به مرور رشد یافته و به ابعاد بازارهای بزرگ نزدیک شده اند مانند بازارچة چارسوی ها و بازارچة بیدآباد در اصفهان.هر یک از محله های بغداد در اواسط قرن دوم دارای بازارچه ای مخصوص به خود بوده است. مقریزی در خطط بازارچه های قاهره را بتفصیل تشریح کرده و تاریخچة هر یک را نیز آورده است . بعضی محله های بزرگ ای مهم مانند بسیاری از محله های اصفهان دورة صفوی دارای چندین بازارچه بوده اند. در قرن سیزدهم تهران دارای 38 بازارچه بود که غالبا به وسیلة ثروتمندان شهر ساخته شده بود. بازارچه های کهنسال معمولا طاقهای بلند گنبدی شکل داشته اند.در بعضی بازارهای بزرگ نیز که بتدریج به درون محله های اطراف خود نفوذ کرده و امتداد یافته اند بازارچه هایی دیده می شود چنانکه در بازار تهران بازارچه های متعددی وجود دارد که از دوره های قدیمتر برجای مانده اند مانند بازارچة بین الحرمین بین مسجد و مسجد . در بعضی از کاروانسراهای بزرگ و قلاع بین راهها نیز برای رفع نیازمندیهای کاروانیان بازارچه هایی پدید می آمده است . کاروانسرای زعفرانیه در سبزوار متعلق به زمان سلجوقیان و بازارچة کاروانسرای مهیار در چهل کیلومتری اصفهان و متعلق به زمان شاه اسماعیل اول است.6. بازار بیرون شهری (حومه ).این بازارها در حاشیة شهر و اغلب به صورت بازار خطی در طول راههای منشعب از دروازة شهر واقع است و محل اتصال شهر به روستاست . نمونه های خوب برای این گونه بازارها: «میدان » در دمشق ،سوق ق در بغداد، سوق بنقوسا در حلب، دروازة تونس در قیروان، دروازة شرقی در قندهار و بازار دروازة جنوب غربی در شیراز است . این بازارها دارای خانهای ساده ای هستند که از آنها برای نگهداری محصولات کشاورزی، حیوانات بارکش، وسایل حمل و نقل و پرورش دامها به طور موقت استفاده می شود. کشاورزان و روستاییان اغلب برای تهیة نیازمندیهای خود به این بازارها ـ که هنوز هم معامله در آنها ساده تر است ـ یا سایر بازارهای حاشیه ای که برای تأمین نیازهای ضروری روستاییان مجهز شده اند مراجعه می کنند. نمونه های خوب این بازارها در تبریز در حمص ( )، تطوان (مراکش )، هرات کاظمین، سفاقس صنعا و تعز (یمن ) دیده می شود. مهمترین رشته های ب در این بازارها : فرآورده های کشاورزی و دامی (غلات میوه و تره بار، دام و طیور، لبنیات، تخم مرغ ،پشم، زغال، چوب و هیزم ) ابزار کشاورزی، کالاهای نجاری، آهنگریف طناب بافی، سراجی، سفال سازی، سبدبافی، کالاهای ارزان نساجی و پشم رنگ شده برای قالیبافی و گلیم بافی و... است .7. بازار صحرایی .در برابر بازارهای بیرون شهری خاص روستاییان بازارهایی خاص کوچروان و چادرنشینان نیز تشکیل می شود که کالاهای آن با نیاز این گروه از مردم تطبیق می کند. مثال خوب این نوع بازار بیرون شهری دروازة جنوب شرقی حلب است . این بازار در طول جاده ای قرار دارد که از مرکز شهر به سوی مناطق چراگاهی شمال غربی صحرای کشیده شده است.8. بازار زیارتی .در این بازارها که معمولا در همسایگی مکانهای مقدس و زیارتگاههای ی جای دارند بیشتر کالاهای اماکن زیارتی در معرض فروش قرار می گیرند. کالاهایی مانند شمع، مواد نذری، زیورآلات، طلا و نقره ،انواع منسوجات برای بانوان، کالاهای سوغاتی، اشیای کوچک بهادار و خدماتی نظیر صرافی ، عکاسی ، مسافرخانه، حمله داری، غذاخوری، مسافربری و حمل و نقل شهری عرضه می شود. نمونه های واقعی این بازارها در مشهد، قم، سامره و کاظمین است .9. بازار صنایع دستی .در مراکش و ترکیه به نوعی بازار یا بخشی از بازار برمی خوریم که در آنها رشته های گوناگون صنایع دستی و تعمیراتی یکجا جمع شده اند. کار این نوع پیشه وران محدود به ساخت و تولید است و برای عرضه و فروش محصولات خویش ترجیح می دهند از طریق واسطه و دلال عمل کنند. این گونه بازارها از قدیم در بازارهای مرکزی مراکش وجود داشته اند، اما در ترکیه با نام «صنایع چارشی سی » بتازگی تشکیل شده اند و اغلب در کنار بازارهای قدیم یا خیابانهای اطراف شهر قرار دارند. محله های صنایع دستی نوین با طرح شطرنجی و از حجره های بتونی یک طبقه تشکیل شده اند ـ در آنها محل س تی وجود ندارد. مجموعه ای شبیه به این گونه بازارها چند سال پیش در کنار شهر حمص ایجاد شد
با
تحقیق و بررسی در مورد انواع بازار
اختصاصی از هایدی تحقیق و بررسی در مورد قاعده مای ضمن با و پر سرعت .
لینک و ید پایین توضیحاتفرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینتتعداد صفحات: 12 خلافى را دراین حکم نیافتم، بلکه دوقسم اجماع(منقول و مستفیض) برآن قائم شده است((127)). افزون بر ایشان صاحب عناوین ((128))، صاحب ریاض ((129))، شهید ثانى ((130)) ومحقق اردبیلى((131)) نیز ادعاى اجماع کرده اند.نقد و بررسى: استدلال به اجماع دراین مساله، نادرست به نظر مى رسد زیرا:این اجماع مدرکى است چون بسیارى از مدعیان اجماع از جمله صاحب جواهر پس ازگزارش اجماع، به روایات ((على الید)) و دیگر ادله تمسک جسته اند. بنابراین چنین اجماعى نمى تواند کاشف از قول معصوم باشد.ب) عموم «الناس مسلطون على اموالهم»قاعده سلطنت که مدلول روایت است، بر تسلط صاحبان اموال برمال هایشان دل دارد و این سلطنت حال بقا و ثبوت مال و حال تلف را شامل مى شود.توضیح: هرمالى داراى سه جهت جداگانه است که هریک از آنها مورد توجه مالک است:1. اوصاف شخصى و عینى2. جهت مثلى بودن دراموال مثلى3. جهت مالیت هرمال.این قاعده، سلطنت مالک را نسبت به هرسه جهت ثابت مى کند. با بقاى مال باید براساس این قاعده هرسه جهت به مالک داده شود. اما در صورت تلف شدن، هرمقدار از این سه خصوصیت که ممکن است، باید به مالک مسترد شود. از این رو اگر درمال مثلى رد مثل ممکن است، افزون بر خصوصیت مالیت، مثلیت آن باید رعایت شود و اگر ممکن نیست، مالیت آن باید به مالک داده شود. درهر صورت درمورد بحث اگر مالى به عقد باطل گرفته شود، گیرنده آن قهرا ضامن هر سه جهت است و اگر تلف شود، ضامن مثلیت و مالیت یا تنها ضامن مالیت است.نقد و بررسى : استدلال به قاعده سلطنت براى اثبات قاعده مایضمن از سه جهت اشکال دارد:1. مستند این قاعده روایت نبوى در غوالى اللئالى است که سند ندارد.قال (ع): الناس مسلطون على اموالهم ((132)). رسول خدا(ص) فرمود: مردم برمال هایشان تسلط دارند.ادعاى جبران ضعف سند به عمل مشهور، اولا مبنایى است زیرا برخى این مبنا را قبول ندارند.ثانیا به فرض قبول مبنا، جبران ضعف سند به عمل مشهور در جایى است که روایت سند داشته باشد ولى راویان آن ضعیف باشند اما در مرسلات، این مبنا راه ندارد. ثالثا عمل مشهور به این روایت ثابت نیست.2. استدلال به این روایت درصورتى صحیح است که مدلول آن اثبات سلطنت مالک برمال باشد اما اگر مدلول روایت تنها نفى حجر مالکان نسبت به اموالشان باشد، استدلال ناتمام خواهد بود. اسانى درباره مدلول روایت مى نویسد:روایت براى بیان سلطنت مالک در برابر محجور نبودن او وارد شده، نه براى تشریع انواع سلطنت ((133)).بنابراین مدلول روایت این است که مالک نسبت به تصرفات، محجور و ممنوع نیست و ى حق مزاحمت او را ندارد و ربطى به جعل سلطنت ندارد.3. برفرض تنزل از دو اشکال، موضوع سلطنت مستفاد از روایت مال است. پس اگر مال تلف شد، موضوع سلطنت منتفى شده است و با حدیث، مالى ثابت نمى شود تا با مالک ارتباط پیداکند و در نتیجه باحدیث، سلطنت او برمال ثابت گردد.اشکال: قاعده سلطنت قاعده اى عقلى و عقلایى است که مورد امضاى شارع نیز قرار گرفته وعقلا گیرنده مال را دراین موارد، ضامن مى دانند.جواب: اگر مدرک ضمان، قاعده عقلى و عقلایى باشد، اطلاق لفظ ى ندارد تا در موارد شک به اطلاقش تمسک شود بلکه باید به قدر متیقن بسنده شود و قدر متیقن صورتى است که مال باقى باشد.ج) قاعده على الیدیکى دیگر از ادله قاعده مایضمن قاعده على الید است که مستفاد از نبوى مشهور على الید مااخذت حتى تودى است . ((134))این قاعده دل دارد هردستى، نسبت به آنچه مى گیرد، ضامن است و این ضمان اطلاق دارد وپس از تلف آن را نیز فرا گیر است. بنابراین هردستى، ضامن مالى است که با عقد فاسد، دادوستد شده است اگر باقى است، عین آن را و اگر تلف شود، مالیت آن را باید به صاحبش مستردکند.نقد وبررسى: ممکن است بر این استدلال اشکال شود که درمدلول و مفاد حدیث على الیدمبانى مختلفى وجود دارد از جمله:الف) برخى براین باورند حدیث على الید تنها برحکم تکلیفى دل دارد زیرا جمله خبریه درمقام وجوب است وقرینه آن حتى تودى است. بنابراین حدیث نسبت به ضمان که حکم وضعى است، اجنبى مى باشد.از جمله فقیهانى که این باور را پذیرفته اند، محقق نراقى ((135))و ایروانى ((136)) هستند با این تفاوت که محقق نراقى کلمه حفظ را در تقدیر مى گیرد ومى نویسد: روایت، دل بروجوب تکلیفى حفظ مال دارد، ولى محقق ایروانى مى گوید: «روایت دل بروجوب تکلیفى رد مالى دارد که با عقد فاسد گرفته شده است.»این مبنا باطل است زیرا اولا نیازمند تقدیر است و تقدیر گرفتن خلاف اصل مى باشد. ثانیا با ظهور على الید که دل کننده برحکم وضعى و قراردادن برعهده است مخالفت دارد.در هرصورت مدعا را که اثبات ضمان مقبوض به عقد فاسد است، ثابت نمى کند.ب) مبناى دوم درحدیث على الید وجوب پرداخت بدل است. البته بدل به حسب مواردتفاوت نمى کند. گاهى بدل حیلوله و گاهى بدل واقعى و گاهى بدل مسمى (ثمن دربرابر مبیع)است. براین مبنا حدیث برضمان دست گیرنده دل نمى کند تا نسبت به مقبوض به عقدفاسد، ضمان ثابت شود.این مبنا افزون براین که دل برمدعا ندارد، نادرست نیز هست زیرا:اولا، وجوب پرداخت بدل جز در بدل مسمى پیش از تلف شدن معنا ندارد زیرا بدل حیلوله ونیز بدل واقعى که پرداخت مثل و یا قیمت است هنگامى واجب مى شود که دسترسى به اصل مال ممکن نباشد. بنابر این معناى روایت تعلیق برتلف است. یعنى اگر در دست گیرنده تلف شود، ضامن است. بى تردید تعلیق و تقدیر لوتلف خلاف اصل است.ثانیا، بنا براین که معناى روایت وجوب رد بدل باشد، بیان غایت، لغو خواهد بود زیرا پرداخت بدل همیشه پس از تلف است و نیازى به ذکر غایت نیست.ثالثا، روایت ظهور دارد درامر فعلى ضمان و حمل آن برضمان پرداخت بدل به شرط تلف شدن مال، خلاف ظهور «على الید» است.ج) مبناى سوم در مفاد روایت این است که روایت دل دارد براثبات ضمان برهر ى که برمالى از غیر راه شرعى استیلا پیدا کند و مقصود از ضمان نیز این است که آن شىء برعهده وذمه است به گونه اى که این عهده آثارى را در پى دارد مانند وجوب تکلیفى حفظ و رد آن،اشتغال ذمه به مثل درمثلیات و به قیمت در قیمیات، و جبران خسارت و پرداخت بدل درصورت تلف شدن و مانند اینها.ازجمله بزرگانى که این مبنا را در مدلول على الید پذیرفته اند، شیخ انصارى و محقق اصفهانى است. شیخ پس از پاسخ اشکالاتى بردل على الید براحکام وضعى ((137))، مى نویسد:همانالفظ على دراین روایت براى استقرار آن شىء گرفته شده برعهده است، اعم از این که آن چیزعین باشد یا دین .بدین جهت استدلال به این روایت برضمان صغیر و مجنون اگر دستشان ضعیف نباشد نی ت ((138)).این احتمال از احتمالات دیگر به واقع نزدیک تر و از اشکالات دورتر به نظر مى رسد. براساس این احتمال، دل روایت بر ضمان مقبوض به عقد فاسد تمام است زیرا آنچه درعقد فاسد ردو بدل شده، از راه غیر شرعى بوده است درنتیجه گیرنده نسبت به آن ضامن است. اگر خودشىء باقى است، ضمن وجوب حفظ، باید آن را رد کند و اگر دسترسى به آن ممکن نیست،بدل حیلوله و اگر تلف شده، بدل حقیقى درمثلى، مثل و در قیمى، قیمت و اگر خسارت وارد شده،باید جبران خسارت شود.ممکن است براین مبنا از جهت ضعف سند روایت اشکال شود. اما از آن جا که سند روایت،پیش از این 18 به تفصیل بررسى شده است و براساس برخى از مبانى، قابل اعتماد و برخى ازمبانى، غیر قابل اعتماد مى باشد که از تکرار آن خوددارى مى شود.بنابر این برمبناى انى که سند روایت مورد قبول است، دل آن نیز برمدعا تمام خواهدبود.اشکال دیگرى که ممکن است براین مبنا وارد شود، وم تقدیر است زیرا ضمان دراین روایت مغیا شده به رد همان شىء گرفته شده و اگر مال تلف شده باشد، اداى آن ممکن نیست.بنابر این باید در غایت تصرف شود و گفته شود: مقصود از حتى تودى اعم است از ردهمان مال اگر باقى است یا مثل آن در مثلیات و قیمت آن در قیمیات اگر تلف شده باشد.پاسخ: اگرچه براین مبنا چنین اشکالى وارد است، لیکن ارتکاز عقلا دراین گونه عبارات اعم است از رد شىء گرفته شده اگر باقى باشد یا مثل و قیمت آن اگر تلف شده باشد پس این اشکال وارد نخواهد بود.موید این مبنا آن است که تمام فقها از این روایت مستقیما و یا به تبع حکم تکلیفى وجوب رد یاوجوب حفظ حکم وضعى ضمان را استفاده کرده اند.تنها اشکال وارد این است که برمبناى شیخ که احکام وضعى را منتزع از احکام تکلیفى مى داندباید در این جا حکم وضعى ضمان را منتزع از حکم تکلیفى بداند. پس معلوم مى شود شیخ در این جا برخلاف مبناى اصولى مشى کرده ولى این اشکال متوجه شیخ است، نه اصل مطلب.د) صحیحه جمیل: روایاتى دل دارند اگر مبیع از مشترى یده شود، ضامن است از جمله روایت جمیل:عن جمیل بن دراج عن ابى عبد لله (ع) فى الرجل یشترى الجاریه من السوق فیولدها ثم یجىء مستحق الجاریه، فقال: یاخذ الجاریه المستحق ویدفع الیه المبتاع قیمه الولد ویرجع على من باعه بثمن الجاریه و قیمه الولد ى اخذت منه ((139))، صادق(ع) در باره مردى که از بازارکنیزى یده و اورا صاحب فرزند کرده و سپس مالک آن آمده است، فرمود: مالک، کنیز رامى گیرد و مشترى قیمت را نیز به مالک مى پردازد و قیمت کنیز و فرزند او را فروشنده ( )مى گیرد.تقریب دل : این روایت دل دارد براین که یدار نسبت به مال یدارى شده ضامن است و اگر به شکلى عقد باطل باشد، باید مال را برگرداند. این روایت افزون برضمان عین،منافع آن را مانند فرزند نیز مورد ضمان قرار داده است.سند روایت قابل اعتماد و بى اشکال است. جاى تعجب است که شیخ باوجود صحیحه، چرا به مرسله جمیل ((140)) تمسک کرده است.نقد و بررسى: فقها نسبت به مدلول صحیحهءجمیل اختلاف کرده اند. برخى صاحب نظران گفته اند: روایت برضمان اتلاف دل دارد چون مشترى، کنیز را صاحب فرزند کرده. بنابراین،صحیحه برقاعده اتلاف دل دارد و ربطى به ضمان مقبوض به عقد فاسد ندارد. از جمله انى که این باور را تقویت مى کند، محقق اصفهانى است ((141)). گروهى مانند شیخ انصارى((142)) و محقق نایینى  ((143)) براین باورند که درست است مشترى، کنیز را صاحب فرزندکرده، لیکن این کار اتلاف نما نیست بلکه مانند احداث نمایى است که قابلیت تملک ندارد.
با
تحقیق و بررسی در مورد قاعده مای ضمن
مجموعه: مکانهای زیارتی ایران و جهان

مسجد النبی, تاریخچه مسجد النبی, آشنایی با مسجد النبی مسجد النبی   آشنایی با مسجد النبی مسجدالنبی در قلب شهر مدینه منوره در عربستان واقع شده است که 597 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. مسجدالنبی پس از مسجد قبا دومین مسجدی است که توسط رسول خدا (ص) بنا شد که گفته می شود بنای آن 7 ماه یا یک سال به طول انجامید. ساخت مسجد النبی در هنگام ورود (صلی الله علیه و آله) به مدینه، بزرگان و شیوخ قبایل مایل بودند آن حضرت نزد ایشان س ت کند تا این افتخار را از آن خود کنند، اما رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: هر جا که شتر من بر زمین بخوابد، همان جا منزل خواهم کرد. پس راه شتر را بازگذاشتند تا آن که بر در خانه بَنی مالِک بنِ نَجّار بر زمین خُفت. آن زمین متعلق به دو کودک یتیم بود که در آن ما می خشکاندند. (صلی الله علیه و آله) زمین را از معاذ بن عفراء که س رستی آن دو طفل را بر عهده داشت، ید و در آن مسجدی ساخت که اساس مسجد فعلی است.   ستون های مسجد النبی, تاریخچه مسجد النبی, آشنایی با مسجد النبی مسجدالنبی در قلب شهر مدینه منوره در عربستان واقع شده است   ابوایوب انصاری بُنِه ی (صلی الله علیه و آ له) را با خود به خانه برد و (صلی الله علیه و آله) تا هنگامی که حجره ای برایش ترتیب دادند، نزد ابوایوب انصاری ماند. آن حضرت به همراه مسلمانان در ساخت مسجد مشارکت فرمود. مساحت مسجد النبی در دوران گرامی (صلی الله علیه و آله) معادل 1050 متر مربع بود. کف مسجد با ماسه و سقف آن با ساقه های نخل پوشانده شد و ستون های آن از تنه ی درختان ما بود.   قبله ی مسجدالنبی تا قبل از جنگ بدر به مدت 16 ماه به سمت بیت المقدس بود که به فرمان خدا به سمت مکه تغییر یافت. در همین دوره به دستور (صلی الله علیه و آله) مکانی در سمت شرقی مسجد برای استراحت و اسکان فقرای مدینه و رهگذران در راه مانده اختصاص داده شد که به «صُفّه» موسوم گردید.   مسجد النبی, تاریخچه مسجد النبی, آشنایی با مسجد النبی قبله ی مسجدالنبی تا قبل از جنگ بدر به مدت 16 ماه به سمت بیت المقدس بود   توسعه و آبادانی مسجدالنبی
پس از اکرم (ص) خلفای راشدین یکی پس از دیگری به گسترش و آبادانی مسجدالنبی اقدام د و علاوه بر مساحت درونی و بیرونی، درهایی به آن افزودند و جدیدترین تزئینات معاصر خود را در این مسجد به کار می بردند و بر زیباییها و جلوه های تزئینی آن می افزودند.
اما با توجه به همه گستردگیهایی که طی سالهای متمادی پس از پیغمبر (ص) انجام شد، بیشترین توسعه مسجدالنبی از سال 1405 آغاز شد که به طور کامل تعمیر و بهبود یافت و مساحت آن از 165 هزار و 500 متر مربع که 257 هزار گزار در آن می توانستند به اقامه بپردازند، طی طرحی به 400 هزار و 500 متر مربع با گنجایش 650 هزار گزار رسید.
اینک این حرم دارای 81 در و 27 قبه متحرک در سطح است که به طرز زیبا و به شکل دایره بوده و وزن هرکدام به 80 تن می رسد. دستگاههای برق رسانی جدید ایستگاههای پستی و تهویه هوا نیز در این محوطه مشاهده می شود. وجود ایستگاههای موتر که به منظور حمل و نقل زائران تعبیه شده، مساحتی در حدود 390 هزار متر مربع را به خود اختصاص داده که 4 هزار و 500 واسطه نقلیه می توانند در آن رفت و آمد کنند. علاوه بر اینها تلویزیونهای ثابت و متحرک به همراه دستگاههای حساس هشداردهنده و شبکه های تلفنی نیز به منظور آسایش و راحتی زائران در این محوطه تعبیه شده است.   مسجد النبی, تاریخچه مسجد النبی,ستون های مسجد النبی نمای داخلی مسجد النبی   اماکن و اشیای مشهور مسجد النبی
- خانه / مرقد (ص)
حجره/ خانه (ص) در شرق مسجدالنبی بوده که محل دفن آن حضرت نیز هست و در توسعه های بعدی مسجد، به مسجد ملحق شد.   - مدفن حضرت فاطمه(س)
اهل سنت غالبا محل دفن حضرت فاطمه(س) را بقیع می دانند، اما بنابر بیشتر روایات شیعه، محل دفن، خانه او است که اکنون جزو مسجدالنبی است. برای نمونه، در روایتی از صادق در این باره آمده است: «فاطمه _ سلام الله علیها در خانه خویش دفن شد که[بعدها]عمر بن عبدالعزیز آن را به مسجد ملحق کرد.»علمای شیعه نیز هرچند به گونه یقینی در این باره اظهار نظر نکرده اند، احتمال قوی داده اند که مدفن حضرت فاطمه اکنون جایی در مسجدالنبی است.   - ابواب مسجد النبی
ابواب یا درهای مسجد النبی از موضوعاتی است که در منابع مکتوب مدینه شناسی مبحث مفصلی را به خود اختصاص داده است. از قرن اول هجری تا دوران معاصر، شمار درهای مسجد همواره در حال تغییر بوده است.
مسجد النبی در آغاز سه درب داشته است:
- پیش از تغییر قبله از بیت المقدس به مکه، دری در سوی جنوب داشته که بعد از تغییر قبله این در بسته شده و به جای آن دری دیگر در شمال مسجد باز شده است.
- درِب معروف به «باب الرحمه»، «باب عاتکه» و «باب النبی» در سمت غرب مسجد. این در رو به روی خانه زنی از مهاجران بوده و بدین رو به نام او خوانده می شده است. به این درب، باب السوق نیز می گفته اند. سبب نامگذاری آن به باب النبی آن است که (ص) از این در وارد مسجد می شده است. علت نامگذاری درب به «رحمت» ماجرایی است که بر اساس آن، مردی از این در به مسجد وارد شد و از درخواست کرد تا برای باران دعا کند و پس از دعای باران به شدت بارید.   - درب سمت شرق مسجد معروف به باب عثمان و باب جبرئیل. این درب رو به روی خانه عثمان بن عفان بوده است. گویند جبرئیل در این مکان در روز جنگ بنی قریظه بر نازل شد.
در توسعه های مختلف در طول تاریخ، دربهایی بر مسجد افزوده و گاه برخی درها مسدود شد. هم اکنون، مسجد حدود ۸۶ درب دارد.   ستونهای مسجد النبی
از دیرباز، ستونهای مسجد النبی یکی از موضوعات منابع مدینه شناسی بوده است. در منابع عربی به این ستونها اسطوانه و اساطین می گویند. در این میان، برخی ستونها به دلایلی شهرت یافته اند که برخی از آنها عبارتند از:
- ستون حنّانه
گویند (ص) هنگام خطبه های بدین ستون تکیه می داد و چون منبر مسجد را ساختند، این ستون را ترک کرد. بنابر برخی روایات، ستون به سبب فراغ ناله ای سر داد و این باعث شهرت آن گشت. ستون از نخل بود و آن را دفن د. هم اکنون ستونی دیگر بر جایش قرار دارد.   - ستون توبه
ستون توبه یا ستون ابو لبابه که دومین ستون از سمت حجره یا قبر شریف و چهارمین ستون از سمت منبر است. علت اشتهار این ستون ماجرایی است که برای ابولبابه رفاعة بن المنذر پیش آمد. او به سبب خیانتی که در ماجرای بنی قریظه به کرد، ده روز خود را به ستون مسجد النبی بست تا این که سرانجام آیه ای(سوره الأنفال، آیه۲۷) در قبول توبه او نازل شد.   مسجد نبوی, تاریخچه مسجد نبوی, آشنایی با مسجد النبی منبر در مسجد النبی   - ستون محرس
نام دیگر این ستون، ستون المومنین علی بن طالب است. در علت نام گذاری این ستون گفته اند که در آغاز حضور (ص) در مدینه که بیم سوء قصد به جان (ص) وجود داشت، علی(ع) در کنار این ستون می نشست و از (ص) حراست و نگهبانی می کرد تا اینکه آیه ۶۷ سوره مائده نازل شد و (ص) علی را از این کار بازداشت. نقل شده که علی(ع) در کنار این ستون می خواند.   مِنبر
­اکرم(ص)در آغاز، هنگام سخنرانی در مسجد مدینه به درخت ما تکیه می ­داد. سپس در سال هفتم یا هشتم هجری منبری برای ایشان ساخته شد. این منبر دو پله و جایی برای نشستن داشت و روایاتی از (ص) در فضیلت آن در منابع ذکر شده است. همین منبر پس از وفات در مسجد ماند و خلفا و حاکمان مدینه در دوره های بعدی تنها تغییراتی در آن دادند از جمله معاویة بن سفیان، چهار پله دیگر بر آن افزود. در دوره عباسی نظر به قدمت منبر، آن را عوض د و منبری دیگر بر جایش نهادند. منبری که امروزه در مسجد النبی وجود دارد، به دستور سلطان مراد عثمانی در سال ۹۹۸ق. ساخته شد. این منبر دوازده پلّه دارد و یک اثر تاریخی و هنری محسوب می گردد.   مسجد النبی, تاریخچه مسجد النبی,مسجد منبر در مسجد النبی   محراب های مسجد النبی
در مسجد النبی چند محراب وجود داشته یا دارد که مشهورترین آنها در ذیل آمده است. گفتنی است که دو محراب دیگر در سمت قبله یکی محراب عثمانی منسوب به سلاطین عثمانی که هم اکنون مسجد در آنجا می ایستد و را ت می کند و دیگری محراب سلیمانی(ساخته شده در: ۸۶۰ق.) به نام سلطان سلیمان عثمانی نیز هم اکنون در مسجد وجود دارد.   - محراب
در مسجد النبی جایی است که محر بر آن ساخته اند؛ اما اکرم(ص) محر در مسجد نداشته و این محراب در سالهای بعد از او و گویا در زمان عمر بن عبدالعزیز در محلی که می گزارد، ساخته شد و احترام و قداست این محراب به همین سبب است.   مسجد النبی,تصاویر مسجد النبی در مدینه, آشنایی با مسجد النبی نمای داخلی مسجد النبی   - محراب تهجّد
محراب تهجّد، که هم اکنون موجود نیست، مکانی در کنار ستونی با همین نام بوده است. اکرم(ص) برای شب و تهجد(عبات و شب زنده داری) کنار این ستون می ایستاده و در قرون بعدی، به یاد و احترام (ص)، محر در اینجا ساختند که به محراب تهجد معروف شهرت یافت و در دوره آل سعود، آن را برچیدند.   - محراب فاطمه(س)
این محراب در جنوب محراب «تهجّد»، داخل مقصوره، یا خانه حضرت فاطمه(س) قرار دارد که به مسجد ملحق شده است و نمای آن از پشت پنجره­ های فعلی مسجد پیدا است. در روایات از این محراب یاد شده از جمله: حسن مجتبی(ع) فرموده است: «مادرم فاطمه را شب ای در محرابش دیدم که تا صبح ایستاد و نام مردان و ن مؤمن را به زبان آورد و برایشان دعا کرد. گفتم: مادر! چرا برای خود دعا نکردی؟ فرمود: پسرم! اوّل همسایه و سپس اهل خانه.»   گردآوری: بخش گردشگری بیتوته   منابع: rasekhoon.net avapress.com fa.wikishia.net دور دنیا با یک کلیک آشنایی با بقعه اما مزاده معصوم (ع) بهشت های آسمانی در یونان+ع مسجد النبی، این بار در قزوین! مسجد پیرزن / عجیب ترین مسجد ایران و جهان معرفی زاده جعفر (ع) دامغان 10 آرامگاه مشهور در سراسر جهان +ع


[ادامه مطلب را در اینجا بخوانید ...] روز کورش، تهدید است یا فرصت؟روز کورش که امری: افسانه ای و ملی است، دستاویزی شده برای رسانه های معاند، که از ان یک تهدید برای: بسازند! سال گذشته از گردشگران، در پاسارگاد یک تظاهرات: ضد رژیمی ساختند، در حالیکه پاسارگاد نه تنها قبر کورش نیست، بلکه حتی نام کورش تا یکصد سال پیش، در هیج متون تاریخی وجود نداشته! فردوسی حکیم که تاریخ ایران ر. نرخ اقتصاد مقاومتی 120درصد است.
برخلاف سیاه نمایی های برخی از نااقتصاددانها! در پایان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، رشد اقتصاد مقاومتی با تکیه به تولید ملی، از مرز صد در صد نیز گذشته، و به 120درصد رسیده است. یعنی نسبت تولید داخلی به تولید ناخالص ملی، با تراز مثبت روبرو شده است. لذا به سخنان معظم انقلاب ی، بیش از حد انتظار عمل کرده ا. تقویت پول ملی
در طول تمام مناظره ها، تنها چیزی که بحث نشد، تقویت پول ملی بود. در حالیکه اگر همه مشکلات اقتصادی را، در یک کلمه خلاصه کنیم می شود:ضعف پول ملی . مردم اگر ناراضی هستند، یا احساس ناراحتی از وضع اقتصادی می کنند، برای همین است که می بینند: پول آنها هر روز ضعیف تر می شود! مانند بیماری که نبض او پایین می آید، می ترسند به حال اح. نرخ اقتصاد مقاومتی 120درصد است. برخلاف سیاه نمایی های برخی از نااقتصاددانها! در پایان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، رشد اقتصاد مقاومتی با تکیه به تولید ملی، از مرز صد در صد نیز گذشته، و به 120درصد رسیده است. یعنی نسبت تولید داخلی به تولید ناخالص ملی، با تراز مثبت روبرو شده است. لذا به سخنان معظم انقلاب ی، بیش از حد انتظار عمل کرده است. گردشگری جنگی گرایش های بین رشته ای علوم انسانی، و دیگر علوم هر روز بیشتر می شود و: گردشگری نیز یکی از این رشته ها است. کویر نوردی آ ین دستاورد گردشگری بود، که گردشگران را به دیدن زیبایی های کویری از جمله: آسمان صاف زمین های بکر و دست نخورده، ا یستم خاص آن دعوت می کرد. اما امروزه با ظهور و: کنش های فراوانی که در منطقه و جهان بروز کرد، علم. تنها راه جلوگیری از رفراندم بارزانی، موشک زدن به نتانیاهو است!هنر مردان سیاست این است که: نقطه ضعف و قوت دشمن را خوب بشناسند، و بموقع بتوانند از تحرکات آن جلوگیری کنند، و الا بعد از حمله دشمن، همه می فهمند و ح ت عی می گیرند. به عبارت ساده تر: پیشگیری بهتر از درمان است. اینکه ما منتظر بمانیم تا: رفراندوم در کردستان عراق صورت گیرد، بعد ا. تقویت پول ملی در طول تمام مناظره ها، تنها چیزی که بحث نشد، تقویت پول ملی بود. در حالیکه اگر همه مشکلات اقتصادی را، در یک کلمه خلاصه کنیم می شود:ضعف پول ملی . مردم اگر ناراضی هستند، یا احساس ناراحتی از وضع اقتصادی می کنند، برای همین است که می بینند: پول آنها هر روز ضعیف تر می شود! مانند بیماری که نبض او پایین می آید، می ترسند به حال احتض. نرخ اقتصاد مقاومتی 120درصد است. برخلاف سیاه نمایی های برخی از نااقتصاددانها! در پایان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، رشد اقتصاد مقاومتی با تکیه به تولید ملی، از مرز صد در صد نیز گذشته، و به 120درصد رسیده است. یعنی نسبت تولید داخلی به تولید ناخالص ملی، با تراز مثبت روبرو شده است. لذا به سخنان معظم انقلاب ی، بیش از حد انتظار عمل کرده است. خود آزاری و دیگر آزاریدر قانون حمایت از حیوانات پیش بینی شده که: آزار حیوانات جرم محسوب شود، ولی تا کنون ی خود آزاری را جرم محسوب نکرده! شاید به این دلیل که: جان آدم ها ارزشی ندارد که: راجع به آن قانونی نوشته شود! شاید هم به خاطر همین بی قانونی، خود آزاری صورت می گیرد. مثلا شخص می بیند اگر حیوانی را ازار دهد، با انجمن حمایت از حیوانات ر. تقویت پول ملی در طول تمام مناظره ها، تنها چیزی که بحث نشد، تقویت پول ملی بود. در حالیکه اگر همه مشکلات اقتصادی را، در یک کلمه خلاصه کنیم می شود:ضعف پول ملی . مردم اگر ناراضی هستند، یا احساس ناراحتی از وضع اقتصادی می کنند، برای همین است که می بینند: پول آنها هر روز ضعیف تر می شود! مانند بیماری که نبض او پایین می آید، می ترسند به حال احتض. جای خالی صنوف سینمایی. اتاق بازرگانی که ادعا می کند: پارلمان بخش خصوصی است، در این پارلمان خیلی از صنوف ندارند! و این ادعای آنان خلاف واقع است. صنوفی که به دلیل منزوی بودن، احتیاج شدید تری به عضویت در این اتاق دارند، ولی همچنان مغفول مانده اند مانند: صنعت گردشگری صنعت سینما و حتی صنعت نفت! این صنایع مانند شتر مرغ با آنها برخورد می شود. دعوت به مناظره در مورد: اجرای 120درصدی اقتصاد مقاومتی.
برخلاف محاوره های موجود، اقتصاد مقاومتی زاییده امروز و دیروز نیست. اولین بار در جهان بنام خودکفایی یا: استقلال اقتصادی مطرح گردید. در ایران نیز سابقه چند هزار ساله دارد، حتی در صدر نقل است از ص که :( ویل لقوم یلبسون ما لاینسجون) وای به قومی که: لباسی را می پوشند که خود نمی بافند. ا. کوچک ت از پایین برخی ها سرنا را از سر گشادش می زنند! مثلا برای کوچک ت از بالا شروع می کنند، در حالیکه باید از پایین شروع کرد. یعنی باید دید که مردم، به چه دلیلی به شغل تی روی می اورند، و در صف های کیلومتری استخدام می ایستند، و خسته هم نمی شوند! چرا شرکت ها و موسسات دوست دارند: به ت وصل شوند ولو اینکه، خود را خصوصی بدانند. چرا مردم به موسس. دعوت به مناظره در مورد: اجرای 120درصدی اقتصاد مقاومتی. برخلاف محاوره های موجود، اقتصاد مقاومتی زاییده امروز و دیروز نیست. اولین بار در جهان بنام خودکفایی یا: استقلال اقتصادی مطرح گردید. در ایران نیز سابقه چند هزار ساله دارد، حتی در صدر نقل است از ص که :( ویل لقوم یلبسون ما لاینسجون) وای به قومی که: لباسی را می پوشند که خود نمی بافند. اصو. دعوت به مناظره در مورد: اجرای 120درصدی اقتصاد مقاومتی. برخلاف محاوره های موجود، اقتصاد مقاومتی زاییده امروز و دیروز نیست. اولین بار در جهان بنام خودکفایی یا: استقلال اقتصادی مطرح گردید. در ایران نیز سابقه چند هزار ساله دارد، حتی در صدر نقل است از ص که :( ویل لقوم یلبسون ما لاینسجون) وای به قومی که: لباسی را می پوشند که خود نمی بافند. اصو.