عتیق

به نقل از خبرگزاریها در مورد عتیق :
جواب: نکته کلیدی در رابطه با این موضوع، دانستن این حقیقت است که شریعت عهد عتيق به قوم داده شد؛ نه به یان. بعضی از قوانین شریعت (برای مثال، ده فرمان) به این جهت بود که یهودیان بدانند چگونه خداوند را اطاعت نموده و او را خشنود سازند. برخی نیز (فرایض قربانی)، به آنها نشان میداد که چطور خدا را عبادت کنند، بعضی نیز (قوانین مربوط به غذا و . مناره علی مناره ای مدور در شهر اصفهاندر مقابل آرامگاه هارون ولایت در اوایل سده ششم هجری در مسجد جامع عتيق بنا گردیده و در دوره صفویان جزئی از ساختمان مسجد علی شده است . بلندای منار بیش از ۵۰ متر بوده است که امروزه با فرو ریختن طبقه سوم آن حدوداً ۴۸ متر و قطر مناره در سطح زمین شش متر می باشد . این منار دارای 164 پله میباشد . این سازه از نظر هماهنگی در ابعاد و اندازه ها و نیز از لحاظ آراستگی نمای سردر یکی از شا ارهای معماری مناره ها به شمار می آید . مصالح بکار رفته در این مناره آجر و ملات گچ می باشد و تزیینات منار آجرچینی می باشد . ((گنبد و مناره مسجد علی)) تاریخ بنای آن موجود نیست ولی از قراین، باید در قرن ششم هجری بنا شده باشد، این مناره را مناره مسجد سلطان سنجر نیز نام داده اند و در مجاورت آن آثار الحاقی عصر صفویه به بناهای تاریخی مسجد علی و هارون ولایت، نمای زیبایی به این مجموعه تاریخی اصفهان بخشیده است . ابتدا این منار نزدیک مسجد سلطان سنجر بوده که به همین نام خوانده می شد و بعدها که مسجد علی را به جای آن مسجد ساخته اند منار مسجد علی خوانده می شود . این منار عظیم از بناهای باشکوه دوره سلجوقی در قرن ششم هجری قمری است . منار مسجد علی دارای ۵ کتیبه می باشد که ۳ کتیبه اول از پایین به بالا به خط کوفی با کاشی فیروزه ای بر زمینه آجری با کلمات و عبارات مذهبی تزیین شده است . کتیبه چهارم به خط بنائی گچی بر زمینه شطرنجی در مربع های بزرگ با شعار مذهبی و زیبا یی آرا سته شده است . بر کتیبه پنجم به خط بنائی آجری برجسته بر زمینه گچی که هم سطح با، بام مسجد علی می با شد .آیه ای از سوره آل عمران آمده است .
( ارتفاع بلند و عظمت مناره که در کنار میدان عتيق و در مسجد جامع عتيق واقع شده است به خوبی نمایان میباشد.) مسجد جامع قم در قرن سوم هجری یکی از علما و محدثین قم به نام ” ابوالصدیم حسین بن علی بن آ دم اشعری ” که در زمره صحابه حضرت علی قی (ع) وحضرت حسن عسگری (ع) به شمار می رفت، مسجدی در قم بنا کرد. طبق نوشته کتاب تاریخ قدیم قم که در قرن چهارم هجری نوشته شده است . معلوم نیست که محل آن مسجد درکدام یک از مکان های زیر بوده است :

– مسجدی به نام مسجد جامع که در یکی از محله های قدیمی قم ، نزدیک دروازه ی ری واقع شده است.

– مسجدی که اکنون به نام حسن عسگری شناخته می شود.

– مسجدی که در حدود خاکفرج و اراضی کمیدان واقع بوده و اکنون اثری از آن به جای نمانده و به احتمال قوی وبه موجب قراین تاریخی همین مسجد بوده است.

– مسجدی که اکنون برجاست و به نام مسجد جامع قم شناخته می شود و همان است که در محله مسجد جامع ، درخیابان آذر و نزدیک دروازه ری واقع شده است.

– مسجد جامع عتيق و تاریخی قم مجموعه ای از بناهای چند عصر و از جمله مساجد دو ایوانی به شکل مربع مستطیل است . اسکلت اصلی گنبد خانه ی متوازن آن ، به نیمه ی نخست سده ششم هـ . ق تعلق دارد. این مسجد پس از مسجد حسن عسگری (ع) قدیمی ترین مسجدی است که در قم بنا شده و به اعتبار متون معتبر ، سال احداث بنای کنونی گنبد خانه 529 هـ .ق است . این تاریخ تا پیش از تعمیرات دوران فتحعلی شاه درکتیبه های گچبری موجود در بنا به وضوح نمایان بود. فرش سجاده ای طرح عتيقشرکت تک ستاره کویر افتخار به طراحی و بافت طرحی دیگر از فرش سجاده ای دارد فرش سجاده ای طرح عتيق، سجاده فرشی زیبا و مناسب برای مفروش مساجد، خانه ها، و اماکن مذهبی است که در رنگ های متنوع عرضه می گردد.شما می توانید در اندازه دلخواه و متناسب با متراژ محل مورد نظر این محصول را سفارش دهید.  این طرح از فرش سجاده ای در کیفیت های مختلف 700 و 500 بافته می شود.



نمونه اجرا شده سجاده فرش طرح عتيق

برای ید و مشاوره انواع سجاده فرش ماشینی با ما تماس بگیرید : 091316312230315475032003154750321 شهادت حضرت علی (ع)تسلیت عرض می نماییم مجموعه مجتمع های تجاری اداری عتيق در سطح شهر اصفهان شرکت سرمایه گذاری عتيق نقش جهان بر اساس معماری سنتی اقدام به ساخت مجموعه هایتجاری مینماید مجتمع تجاری عتيق نقش جهان خیابان گلستان در حال ساخت 3-4.jpg 22.jpg مجموعه تجاری عتيق نقش جهان خیابان ابن سینا 1-3.jpg 4-2.jpg 6.jpg untitled_panorama16.jpg untitled_panorama1.jpg untitled_panorama2.jpg untitled_panorama20.jpg مجموعه تجاری اداری عتيق نقش جهان حیابان لاهور اصفهان 19.jpg 15.jpg 20140511_180416.jpg img_2805.jpg اخبار غیبى که در قرآن آمده و گوشه‏اى از اعجاز قرآن را تشکیل مى‏دهد، بر سه‏گونه زمانى (گذشته، حال و آینده) است: الف- خبر از گذشته؛ سرگذشت انبیاى سلف و امّت‏هاى گوناگون که در بستر زمان بوده‏ اند. سرگذشت آنان کم و بیش در کتاب‏ هاى پیشین آمده و بر سر زبان‏ها متداول بوده، ولى کاملا آلوده و تحریف شده و افسانه‏ وار است. درباره سرگذشت نوح. چهارم محرم الحرام سال ۶۱ هجرى قمرى

لشگریزید به سوى کربلا

هنوز آفتاب روز چهارم محرم از منتهی الیه افق برنخاسته بود که کنانه بن ‏عتيق به کاروان حسین (ع) ملحق شد. کنانه بن عتيق پیرمردی از ی کربلاست که در حمله نخست به ‏شهادت رسید و از عابدان و قاریان آن شهر بود و در ایامی که سیدال (ع) به کربلا ‏رسید، خود را به آن حضرت رساند. . سی و ششمین سالگرد شهید محراب آیت الله سیدعبدالحسین دستغیب در مسجد جامع عتيق شیراز برگزار شد. حمله هوایی به چندین موضع شهر الصعید در استان شبوه شامل یشبم ،المحضرة ،شعبة ال عتيق ،مطارح آل عاطف خسارت زیادی به بار آورد ودرگیری میان نیروهای یی فرود آمده در وادی مشعبه با تروریست های القاعده همچنان ادامه دارد. یهـود:
در عهد عتيق در نقش یک مار به عنوان زیرک ترین حیوان به سراغ آدم و حوا می آید و پس ازآن که خداوند آن ها را از خوردن درخت معرفت خوب و بد منع می کند تا مبادا بمیرند، به آن ها مژده می دهد که اگر از درخت نیک و بد بخورید چشمان شما باز خواهد شد و عارف نیک و بد خواهید شد و پس از آنکه حرف را پذیرفته و از آن درخت خوردند چشمانشان به معرفت باز شد، در این جا خداوند گفت همانا انسان مثل یکی از ما شده است.
شیطـان در ادیـان توحیدی اعتبار تاریخی کتاب مقدس کتاب مقدس یان، مجموعاً شامل شصت و شش کتاب است که در یک جلد جمع آوری شده و "کتاب مقدس" خوانده می شود. این کتاب، که با الهام از روح خدا و توسط تقریباً چهل نویسنده، در مدتی در حدود یکهزار و پانصد سال، نوشته شد دارای دو قسمت عهد عتيق و عهد جدید می باشد. عهد عتيق، شامل سی و نه کتاب است و این کتب به زبان عبری و قبل از ظه. در کتب اهل عتيق آمده است که کردها، لرها، آذری ها و تات ها از اعقاب مادای بن یافث بن نوح هستند. قوم ماد منسوب بویست.در کتیبه های ارخون آمده است که ترک ها از نسل اغوزخان هستند. کلمات آغاز، آغوز، قرقیز، خزر، غز و ... مشتقات آن هستند. موریانه های عهد عتيق ، توی گهواره ی تو می خوابن موش مرده های زن سالار ، رو سرم پنیر می سابن چی به روز خودم نیاوردم ، همه چیزم غریب و سر سامه دود سیگار و قرص خواب آور ، سال های ساله همرامه وعده های نچسب صبحانه ، قرص جوشان منیزیم عضلاتم گرفته از وحشت ، پرت می شم تو آب آکواریوم من یه دیوونه ام که چن ساله ، فکر می کنم یه دلفینم خودکشی می کنم. حالا که فکر می کنم یک احمق بودم. دوره دبیرستان زده بود به سرم تیپ روشن فکرها را برداشته بودم کتاب عهد عتيق می خواندم. چند صفحه ای خواندم و دیدم نمی فهمم. نکته احمقانه ماجرا آنجا بود که من هنوز تا آن زمان قرآن نخوانده بودم و به معنی هایش بی توجهی می . زیبایی های معماری ایران چشمنواز و بی بدیل هستند.بقعة محلّه مصلّی عتيق یزد نزدیک به درب ورودی به صحن زاده جعفر قرار دارد. گنبد کاشی¬کاری شدة ظریف و خوش طرح و کوچک اندامی است که همه نگاهها را به خود مجذوب می کند. علی الظاهر این بقعه متعلّق به یکی از رجال قرن هشتم یا نهم هجری است. کاشیهای حاشیة گنبد معرّق است. قسمت بالای گنبد با نقوش هندسی کاشیکاری و سطح داخلی گنبد با رنگ تزیین شده است. گنبدمصلی عتيق وساباط وحسینیه مج مربوط به سدهٔ ۸ ه. ق. است و در یزد، بلوار زاده جعفر، خیابان ملااسماعیل، کوی مصلی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۹۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ». این بقعه در بلوار زاده جعفرعلیه السلام در کوچة مصلّی عتيق، نزدیک به درب ورودی به صحن زاده جعفر، قرار دارد گنبد کاشی¬کاری شدة ظریف و خوش طرح و کوچک اندامی است که هویّت آن معلوم نیست. علی الظاهر این بقعه متعلّق به یکی از رجال قرن هشتم یا نهم هجری است. کاشیهای حاشیة گنبد معرّق است. قسمت بالای گنبد با نقوش هندسی کاشیکاری و سطح داخلی گنبد با رنگ تزیین شده است. این مجموعه در محله “مصلی” شهرستان یزد واقع و به قرن هشتم هـ. ق تعلق دارد و دارای بناهای زیر است: مسجد: مسجد مصلی عتيق از آثار “سید محمد رکن الدین محمد قاضی” است و ساخت بنای آن در سال 725هـ. ق به اتمام رسید. این بنا از دو شبستان تابستانخانه و زمستانخانه تشکیل شده است. گنبد آن آجری و بادگیری به آن متصل است که باد را به محراب هدایت می کند. در گرمخانه مسجد، کاشی های مغول. تیموری مسدس فیروزه ای با حاشیه های آبی و سفید به کار رفته است. محراب زیر گنبد نیز با کاشی های شش ضلعی فیروزه ای تزیین شده است. گنبد: گنبد مصلی عتيق در مجموع شامل محوطه اصلی گنبد، سه اتاق، یک ساباط و حسینیه ای در پیرامون آن است. مصالح اصلی بنا خشت و گل است. بام گنبد با آجرهای هره لعاب دار و ترکیب رنگ های فیروزه ای، لاجوردی، آجری و سفید، اشکالی چون ستاره هفت پر، شش و هشت ضلعی های نامنظم را در خود جای داده است. در ساق گنبد نیز کاشیکاری معقلی با کلمه “محمد” تکرار شده است. مرز بین ساق گنبد و گنبد، یک ردیف مقرنس کاشی به کار رفته است. زیر گنبد سفید کاری شده و در ساق آن چهار گوشواره مقرنس کاری شده گچی دیده می شود. در گوشه های چهار غرفه اطراف گنبد نیز هر کدام، دو گوشواره مقرنس کاری شده، به چشم می خورد. با این حساب، مقرنس های گچی زیر گنبد دوازده عدد است و میان آن ها کاشی های معرق به صورت ظریف به کار رفته است. گنبد دارای کاربندی گچی و نقاشی هایی در بین آن ها است. تنها یک قبر در اتاق ضلع جنوبی گنبد دیده می شود. ساباط: ساباط در ضلع شرقی گنبد واقع و ورودی گنبد در آن قرار دارد. ساباط دارای دو چشمه طاق است و پوشش آن به صورت طاق و تویزه و مصالح آن خشت و گل است. حسینیه: حسینیه در ضلع جنوب غربی واقع و به گنبد خانه متصل است. گنبد جنگ و زن جنگ و زن : کتابهای مذهبی یهود (بنی ) نشان می دهد که آنان دو هزار سال بعد از بنای اور سالم توسط کنعانیون، از مصر به سوی سینا و فلسطین هجرت د. پس از سرگردانی یک نسل کامل از آنان در صحرای سینا ـ به خاطر نافرمانی از حضرت موسی علیه السّلام بعد از رحلت حضرت موسی علیه السّلام به ی یوشع ـ علیه السّلام ـ به ساحل رود اردن رسیده و به شهر اریحا وارد شدند و نان عربِ آنجا را از مرد و زن، کودک و پیر و حتی حیوانات را کشتند که در کتاب عهد عتيق نیز آمده است. محله تاریخی جویباره ، یکی از مهمترین مکانهای فرهنگی و گردشگری شهر اصفهان محسوب می شود.جویباره اصلی ترین هسته اولیه شهر اصفهان است که منشاء آن به حکومت هخا باز می گردد. از جمله بناهای تاریخی این محله به میدان عتيق، مسجد جامع اصفهان، سرای نور، مقبره کمال الدین اسماعیل وخانه های قدیمی و کنیسه ها می توان اشاره کرد. مقاله و پلان مسجد عتيق شیراز
تاریخ ایجاد 06/08/2015 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 48 برگ ورد + پلان اتوکدی   قیمت: 4500 تومان   حجم فایل: 5227 kb  تعدادمشاهده  20
مقاله و پلان مسجد عتيق شیراز
 
این فایل شامل پلان اتوکدی مسجد عتيق و همچنین مقاله ای به صورت فایل word نیز می باشد.
 
فایل اتوکد این مجموعه شامل:
 
پلان مسجد
 
پلان خدایخانه
 
دو نما از خدایخانه
 
دو نما از مسجد
 
دو برش از مسجد
 
همچنین پلان آسب شناسی خدایخانه مسجد عتيق
 
 
 
فایل word که شامل ۴۸ صفحه می باشد دارای مشخصات:
 
مقدمه
 
پیش گفتار
 
هنرمعماری
 
معماری ی
 
مشخصه های معماری ی
 
مسجد و معنای لغوی آن
 
مساجد
 
مسجد جامع
 
مسجد جامع عتيق شیراز
 
موقعیت مسجد عتيق شیراز
 
تاریخچه و معرفی بنا
 
وضع فعلی مسجد عتيق
 
ضلع شمالی (رو به قبله)
 
ضلع شرقی (پشت به افتاب)
 
ضلع غربی ( رو به آفتاب)
 
ضلع جنوبی ( پشت به قبله)
 
خدایخانه
 
خصوصیات و اهمیت خدایخانه
 
در ایوان شرقی
 
در ایوان جنوبی
 
در ایوان غربی
 
در ایوان شمالی
 
تزئینات در مسجد عتيق شیراز 
 
منبت
 
خاتم کاری
 
گچ بری
 
مقرنس کاری
 
تعمیرات مسجد در عرض یکهزار سال اخیر
 
اسیب ها
 
آسیب های طبیعی و محیطی
 
دخ های نادرست و غیر اصولی
 
اجرای طرح ها و اقدامات ویرانگر پیرامون
 
نبود مدیریت حفاظت
 
وصف مسجد جامع عتيق از زبان جهانگردان
 
نتیجه
 
پیشنهاد آ
 
شناسنامه ی مسجد جامع عتيق
 
منابع
کلمات کلیدی مرتبط:
مقاله و پلان مسجد عتيق شیراز , , , , , ,این فایل شامل پلان اتوکدی مسجد عتيق و همچنین مقاله ای به صورت فایل word نیز می باشد. , , , ,فایل اتوکد این مجموعه شامل: , ,پلان مسجد , ,پلان خدایخانه , ,دو نما از خدایخانه , ,دو نما از مسجد , ,دو برش از مسجد , ,همچنین پلان آسب شناسی خدایخانه مسجد عتی, مقالات مرتبط در این دسته بررسی مسجد النبی قزوین، پاو وینت بررسی مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی - معماری ی,پاو وینت پاو وینت بررسی مسجد کبود تبریز،گوی مسجیدی، فیروزه ی جهان پاو وینت ،بررسی، مسجد ،جامع،کبیر ،یزد پاو وینت بررسی معماری مساجد جهان ,معماری مسجد چقماق- پاو وینت پاو وینت مقایسه تزیینات در مسجد تهران و مسجد سپهسالار تهران مسجد جامع یزد پاو وینت بررسی مسجد و مدرسه آقابزرگ مسجد نصیرالملک شیراز - فرمت پاو وینت شامل نقشه ها توضیحات و متن معماری ی : کاشی کاری های گنبد سلطانیه/فرمت word تحقیق معماری ی مسجد جامع الکبیر صنعا – یمن/فرمت word , رایگان ,مدرسه خان شیراز- پاو وینت پلان مسجد نقشه اتوکد مسجد نقشه اتوکد مسجد مسجد شیخ لطف الله اصفهان /فرمت word مسجد تاریخانه یکی از کهن ترین مساجد ایران,پاو وینت تحقیق درباره مسجد جامع فهرج یزد,پاو وینت پاو وینت بررسی مسجد جامع کبود ایروان - یادگار معماری ایران در ارمنستان پاو وینت مسجد عتيق شیراز
تاریخ ایجاد 15/09/2014 12:00:00 ق.ظ تعدادبرگ: 49 اسلاید قیمت: 3800 تومان حجم فایل: 15 kb تعدادمشاهده 39

فهرست مطالب

تالار مرکزی
شبستان جنوب غربی
شبستان جنوب شرقی
پلان مسجد جامع عتيق
بخش شمالی مسجد
ایوان شمالی
ایوان جنوبی
ورودی شمالی
خدای خانه


بخشی از مطلب :

مسجد جامع عتيق یا مسجد یا مسجد جامع یا مسجد آدینه، از کهن ترین مساجد قدیمی شیراز است که در مشرق شاهچراغ قرار دارد.

این مسجد دو ایوانی در سال ۲۸۱ ه.ق. به دستور عمرولیث صفاری ساخته شد. ساختمان مسجد که اولین هسته تاریخی شهر شیراز است مشتمل بر بنایی مرتفع است که دارای چندین حجره و شبستان است و برخی قسمت های آن دوطبقه می باشد. این مسجد دارای ۶ درب ورودی و وجی بوده است. یک درب در ضلع شمالی، یک درب در ضلع جنوبی، دو درب در ضلع غربی و دو درب در ضلع شرقی.

بر روی چهار کتیبه نام دوازده بر روی کاشی نگاشته شده و در جرزهای دو طرف این سر در نصب شده است. در وسط ضلع شمالی مسجد، طاق نمای مرتفعی قرار گرفته است که در دو طرف بام آن دو گلدسته وجود دارد و سقف آن با آجر مقرنس کاری شده است. در حاشیه بالای داخلی این طاق نیز سوره هل اتی با خط نسخ بر روی کاشی نگاشته شده است. در انتهای آن پلکانی است که به پشت بام و گلدسته ها ختم می شود و در پیشانی و جلو آنها کاشی کاری شده است و روی آنها با خط نسخ آیات قرآنی نگاشته شده است.

در درون طاق نما، کتیبه ای قدیمی با خط ثلث نگاشته شده است که بخشی از آن باقی مانده است. بر فراز در ورودی شبستان ضلع جنوبی کتیبه ای دیگر با خط ثلث پیچیده بر روی کاشی نگاشته شده است که بخشی از آن ت یب شده است. این کتیبه در زمان شاه طهماسب اول صفوی نگاشته شده و در پایان آن تاریخ ۹۷۳ ه. ق. تاریخ مرمت مسجد، ذکر شده است.

در ضلع شرقی این شبستان کوچک، شبستان چهل ستون قدیمی با عرض ۳۲ متر و طول ۴۵ متر واقع شده است. سقف این شبستان از آجر است و در آن چهل ستون مکعب با طول ۲ متر و عرض ۲ متر قرار گرفته است. این شبستان چهار در دارد که به صحن گشوده می شود. بر سر در این شبستان کتیبه ای است که با خط ثلث پیچیده نگاشته شده است و هم اینک برخی از قسمت های آن ت یب شده است. این کتیبه نیز در زمان حکومت شاه طهماسب صفوی (۹۳۰-۹۸۴ ه.ق) نگاشته شده و بیانگر مرمت مسجد در آن تاریخ است.

کلمات کلیدی مرتبط:
مسجد عتيق شیراز ,مقاله — مسجد عتيق شیراز,پروژه — مسجد عتيق شیراز, معماری مسجد عتيق شیراز, سمینار, طرح مسجد عتيق شیراز, پاو وینت سبک مسجد عتيق شیراز, اصول — مسجد عتيق شیراز,جزییات مسجد عتيق شیراز, ایده مسجد عتيق شیراز, تحقیق, مقاله,ویژگیهای, اصول, تاریخچه, مبانی مسجد عتيق شیراز, کنفرا, مقالات مرتبط در این دسته مقاله بررسی مسجد احمد ابن طولون/فرمت word مقاله معماری مساجد مختلف در شهر یزد/فرمت word مقاله کامل معماری گنبد سلطانیه در گذرگاه هنر/فرمت word جامع ترین مقاله ساخت و شکل گیری مسجد جامع اصفهان مقاله مسجد جامع اصفهان مسجد جامع تبریز مقاله معماری سنتی مقاله و پلان مسجد عتيق شیراز پاو وینت بررسی کلیسای وانک اصفهان پروژه آشنایی با معماری ی – مقاله کامل درباره ی مسجد جامع یزد ۷۱ اسلاید پروژه درس آشنایی با معماری ی – مقاله کامل در مورد مسجد اصفهان ۹۳ اسلاید پاو وینت معماری کلیسای سو سرکیس مسجد جامع تبریز پاو وینت آشنایی با معماری ی – مقایسه حیاط در مساجد ۴۱ اسلاید مسجد جامع ساوه مقاله مسجد کبود تبریز معماری تاج محل مقاله تاثیر اقتصادی مسجد جامع بر شهر یزد مقاله معماری مساجد مختلف در شهر یزد مقاله معماری ی مسجد جامع الکبیر صنعا یمن تاریخ در حق حضرت خدیجه (س) دو جفا کرده است: یک جفای تاریخ در حق آن حضرت این است که گفته شده که ایشان پیش از ازدواج با (ص) دوشیزه نبودند و دو بار ازدواج کرده اند.و گفته شده که آن دو نفر عتيق بن عایذ مخزومى و ابو هاله اسدى هستند. در حالی که یکی از این دو نفر اصلا هویت خارجی ندارد یعنی شخصی با آن نام اصلا در تاریخ نداریم. و دیگری هم ..... تو خونه داشتم سجاده آماده می برای ، همین که چادر مشکی را از سر برداشتم تا چادر بر سر کنم گفت: این همه خودت را بقچه پیچ می کنی که چی؟ برگشتم به سمت صدا، دختری را دیدم که در گوشه ی خانه نشسته بود. پرسیدم: با منی؟ گفت: بله با توام و همه ی بیچاره های مثل تو که گیر کرده اید توی افکار عهد عتيق! اذیت نمی شوی با این پارچه ی دراز دور و برت؟ خسته نمی . جنگ و زن / محرم جنگ و زن : کنانه بن عتيق پیرمردی از ی کربلاست که در حمله نخست به ‏شهادت رسید و از عابدان و قاریان آن شهر بود و در ایامی که سیدال (ع) به کربلا ‏رسید، خود را به آن حضرت رساند.کنانه یکی از اصحاب علی (ع) بود که در رکاب آن ‏حضرت یک پای خود را از دست داده بود.‏ یکی از مفاهیم کلیدی در فهم الهیات ی «ملکوت خداوند» است. عالمان و مبلغان یت پولسی/تبشیری با استناد به کتاب مقدس مدام از ملکوت خدا دم زده و انسان ها را بدان بشارت می دهند. مراد از ملکوت خداوند چیست؟
در دایره المعارف مصور یت آمده:
«عیسی در روح القدس، ملکوت خداوند را معرفی می کند که یک مکان نیست؛ بلکه حضور مستمر خداوند در زندگی های ماست و آرامش و سرور کامل را می پراکند»[1].
جوهر پیام عیسی، طلوع «ملکوت خداوند» یا «ملکوت آسمان» بود. تعالیم عیسی تا حدودی با آموزه های یهودی سازگار بود. عهد عتيق آکنده از کلام انی است که وعده ی فرارسیدن عصر الاهی را می دادند و این عصر به شیوه های گوناگون تفسیر می شد. عبارت «ملکوت خداوند» در عهد عتيق نیامده است. امّا یهودیت دین انتظار است - انتظار آمدن ، انتظار حاکمیت مستقیم خداوند در قلمرو بازسازی شده ی داوود، که حدود هزار سال پیش از عیسی می زیست، و انتظار حاکمیت خداوند بر قلمروی آسمانی. پیام عیسی را باید با توجّه به پس زمینه ی تعالیم انه ی عهد عتيق تفسیر کرد. نویسندگان عهد جدید عیسی را در این پرتو می دیدند؛ به تحقیق رساندن پیشگوییهای عهد عتيق به دست عیسی یکی از مضامین اصلی در اناجیل است. چنین است که انجیل مرقس با کلمات زیر آغاز می شود:
ابتدای انجیل عیسی میسح پسر خدا. چنانکه در اشعیا نبی مکتوب است:
«اینک رسول خود را پیش روی تو می فرستم،
تا راه تو را پیش تو مهیا سازد.
صدای نداکننده ای در بیابان
که راه خداوند را مهیا سازید و طرق او راست نمایید.
صدای نداکننده در بیابان یحیای تعمید دهنده بود که راه را برای عیسی مهیا می ساخت، و آمرزش گناهان به تعمید توبه را موعظه می کرد (mk.1:4). اناجیل متی و لوقا هم پیشگوییهای مشابهی دارند (mt. 3:1-12; lk. 3:4-6). متی می گوید پیام یحیی این بود که: «توبه کنید زیرا ملکوت آسمان نزدیک است» (3:2)[2]. ___________________
[1]. دایره المعارف مصور، یت مروری بر راز و رمزهای باوری دو هزار ساله، آن ماری بی بار، ترجمه ی حبیب بشیر پور و معصومه ی انصاری، سایان، تهران، اول، 1395، ص 17.
[2]. https://rasekhoon.net/article/print/862880/.
وقایع چهارم محرم در کربلا


هنوز آفتاب روز چهارم محرم از منتهی الیه افق برنخاسته بود که کنانه بن ‏عتيق به کاروان حسین (ع) ملحق شد. کنانه بن عتيق پیرمردی از ی کربلاست که در حمله نخست به ‏شهادت رسید و از عابدان و قاریان آن شهر بود و در ایامی که سیدال (ع) به کربلا ‏رسید، خود را به آن حضرت رساند. کنانه یکی از اصحاب علی (ع) بود که در رکاب آن ‏حضرت یک پای خود را ازدست داده بود.‏

همچنین در این روز عبیدالله ‏بن زیاد مردم را در مسجد کوفه گردآورد و خود به منبر رفت و گفت:ای مردم! شما آل ‏سفیان را آزمودید و آن ها را چنان که می خواستید یافتید، یزید را می شناسید که دارای سیره ‏و طریقه ای نیکو است و به زیردستان احسان می کند و عطایای او بجاست. پدرش نیز ‏چنین بود و اینک یزید دستور داده است که بهره شما را از عطایا بیشتر کنم و پولی نزد ‏من فرستاده است که در میان شما قسمت نموده و شما را به جنگ با دشمنش حسین ‏بفرستم! این سخن را به گوش جان بشنوید و اطاعت کنید.‏
سپس از منبر به زیر آمد و برای مردم شام نیز عطایایی مقرر کرد و دستور داد تا در تمام ‏شهر ندا کنند که مردم برای حرکت آماده باشند و خود و همراهانش به سوی نخیله ‏حرکت کرد و حصین بن نمیر، حجار بن ابجر، شبث بن ربعی و شمر بن ذی الجوشن را به کربلا ‏گسیل کرد که عمر بن سعد را در جنگ با حسین کمک کنند.
ادامه مطلب وقتی صحن عتيق(انقلاب) در دوره صفوی و با طرح «شیخ بهایی» ساخته شد، «ملا محسن فیض کاشانی» که حکیم، فیلسوف ، عارف و شاعر ان دوره بود، پیشنهاد داد برای انی که به هردلیل نمی توانند وارد حرم مطهر شوند و کنار ضریح بایستند، فضایی طراحی شود که بتوانند در نزدیک ترین فاصله از ضریح مطهر، بایستند وبتوانند ضریح رضا “ع”را ببینند و زیارتنامه بخوا. می دانم! دارم با لحن یهوه در عهد عتيق سخن می گویم. اما چاره ای نیست!
دو راه میانبر به شما خواهم آموخت تا در عالم شعر، سره را از ناسره بازشناسید. از این دو راه، یا دو سنجه، می توانید بیاموزید که شاعر -این روزها- اسیر سبک زمانه ی خود، و طبعا تازه کار است و دنباله رو، یا آزاد و سخن دار. چکیده نوشته پیش رو، ادامه مقاله «بررسی تطبیقی تورات وقرآن» است. در پُست قبلی، ضمن بیان یک مقدمه، به پیشنه تحقیق، معرّفی تورات وموضوعات مطرح دراسفا نجگانه عهد عتيق وسایرکتاب های آن پرداخته شد؛ دراین بخش، به بررسی تورات به لحاظ سند می پردازیم. به دیگرسخن، این بخشی ازمقاله، بررسی سندی تورات را عهده دار است ودرآن می کوشیم تا با شواهد. روستای آرندانطبق مطالعاتی که درچندین سال اخیر در این زمینه انجام داده ام آرندان درواقع کلمه ساده تر آرد نانمیباشد که ریشه ای ۶۰۰۰ هزار ساله دارد . باتوجه به نوشته های خیلی از مورخین در کتب های تاریخی و واژه شناسی عهد عتيق واژه آرد نان یک واژه هوری (یکی از اقوام آریای الاصل) میباشد که معناهای مختلفی را میتوان از آن است اج نمود.اما مع. به بهانه سالروز هشتم شوال، ت یب بقیع کاش روزی بنویسند به بقیع، یک فراخوان کمک،طرح احداث ضریح، کاش روزی بنویسند به بقیع، جایزه،فرشچیان،یک قطعه عقیق! کاش روزی بنویسند به بقیع، کارگران مشغولند، کار احداث ضریح، کاش روزی بنویسند به بقیع، چند روز مانده به اتمام ضریح، کاش روزی بنویسند به بقیع، مهدی فاطمه(عج) آید به تماشای ضریح، کاش روزی. سلام من به تو ای هشتمین ثبات بشر سلام من به تو ای پرتویی ز نور سحر عطوف تر زسلیمان,رعوف تر ز نبی سلاله ای تو به زهرا,علی خصال پسر تمام آینه های دلم به تو بند است درون قلب منی و هزار از تو اثر گدای کوی توبودن کمال توحید است به مسلمین تو ی,به شیعیان تو پدر عتيق تر ز ضریحت ندیده ام آقا به وقت بوسه زائر ضریح سنگ حجر دلم هوای تودارد به صحن گوه. بسم الله الرحمن الرحیم چکیده نوشته پیش رو، ادامه مقاله «بررسی تطبیقی تورات وقرآن» است. در پُست قبلی، ضمن بیان یک مقدمه، به پیشنه تحقیق، معرّفی تورات وموضوعات مطرح دراسفا نجگانه عهد عتيق وسایرکتاب های آن پرداخته شد؛ دراین بخش، به بررسی تورات به لحاظ سند می پردازیم. به دیگرسخن، این بخشی ازمقاله، بررسی سندی تورات را عهده دار است ود. چکیده این نوشته، ادامه مقاله «بررسی تطبیقی تورات وقرآن» است. در دوپُست قبلی، به بیان یک مقدمه، پیشنه تحقیق، معرّفی تورات وموضوعات مطرح دراسفا نجگانه عهد عتيق وسایرکتاب های آن، ونیز به بررسی سند تورات پرداخته شد؛ دراین بخش که سومین بخش مقاله است، به بررسی محتوای تورات می پردازیم. به بیان دیگر، این بخشی ازمقاله، بررسی محتوایی تور. دین یهود ـ یا بنی اسراییل ـ حضرت موسی (علیه السلام) می باشد. یهود یکی از سه دین بزرگ توحیدی جهان است و اسم خاص خداوند در این دین «یَهوَه» می باشد. عهد عتيق نامی است که یان در مقابل عهد جدید خود به کتاب یهودیان داده اند که البته به هر دو عقیده دارند. عهد عتيق 39 کتاب دارد و از نظر موضوع به سه بخش تقسیم می شود: 1- تورات و بخش تاریخی عهدعتيق؛ 2- حکمت، مناجات و شعر مانند کتاب ایوب و کتاب مز ؛ 3- پیش گویی های انبیا مانند کتاب یونس، کتاب زکریا و کتاب حَبَـقوق؛ کتاب مقدّس یهودیان یعنی تورات در آغاز عهد عتيق قرار دارد و هر بخش آن به نام «سفر» و هر سفر به چند باب و آیاتی چند تقسیم شده است، و تفسیری که علمای یهود بر آن نوشته اند «تلمود» نام دارد. یهودیان پس از نخستین ویرانی شهر قدس، همواره در انتظار یک الهی فاتح بوده اند که اقتدار و شکوه قوم خدا را به عصر درخشان داوود و سلیمان برگرداند. آنان معتقدند نجات دهنده ی آ ا مان، (ماشِیَح) به معنای مسح شده ی خداوند است که جهان مطلوب و درخشان آینده را می سازد. به اعتقاد همه ی یهودیان، نجات دهنده ( ) انسانی است همانند دیگران؛ اما برخوردار از جلوه و جبروت خ . او جهان را با نور خویش که جلوه ای از نور خداست روشن خواهد کرد. در زبور داوود که تحت عنوان مز در عهد عتيق آمده، تقریباً در هر بخش از آن، اشاره به ظهور منجی آ ا مان و نوید پیروزی صالحان بر شریران، و بالأ ه تشکیل حکومت واحد جهانی و تبدیل ادیان و مذاهب گوناگون به دینی واحد و جهان شمول دیده می شود: «زیرا که شریران منقطع خواهند شد و اما منتظران خداوند، وارث زمین خواهند شد. هان بعد از اندک زمانی شریر نخواهد بود، در مکانش تأمل خواهی کرد و اما حلیمان وارث زمین خواهند شد ... زیرا که بازوان شریر ش ته خواهد شد. و اما صالحان را خداوند تأیید می کند. خداوند روزهای کاملان را می داند و میراث آن ها خواهد بود، تا ابدالاباد.»[2] دورنمایی از جهان نوین و ظهور ا که در آثار نویسندگان یهودی آمده است، بیان کننده ی این معناست که خداوند متعال در آ ا مان جهان را دگرگون خواهد فرمود و صالحان و ابرار از ظالمان و اشرار جدا خواهند شد و این روزگار پر از ظلم و جور به پایان خواهد رسید. هر چند این پیروزی در آثار یهود به ی با الق مانند «فرشته ی منتخب داوود» حاصل می گردد.[3] در کتاب حبقوق نبی نیز از دیگر بخش های مجموعه ی عهد عتيق آمده است: «اگر چه تأخیر نماید، برایش منتظر باش، زیرا که البته خواهد آمد و درنگ نخواهد کرد ... بلکه جمیع امت ها را نزد خود جمع می کند و تمامی قوم ها را برای خویشتن فراهم می آورد.»[4] شور و هاب انتظار موعود در تاریخ پر نشیب و فراز یهودیت موج می زند. یهودیان در طول تاریخ، هر گونه خواری و شکنجه را به این امید بر خود هموار کرده اند که روزی ا بیاید و آنان را از گرداب ذلت و درد و رنج برهاند و فرمانروای جهان گرداند. در عصر ما هم که یهودیان صهیونیست به پا خاسته و با فلسطین، در صدد برآمده اند حقارت همیشگی قوم یهود را برافکنند، چیزی از تب و تاب انتظار موعود کاسته نشده است. درست است که اقلیتی ناچیز از یهودیان بر اثر دلبستگی شدید به امیدهای قدیم، تشکیل تی صهیونیستی را مخالف آرمان ایی شمرده و پیوسته با آن مخالفت کرده اند، ولی اکثر یهودیان آن را با جان و دل پذیرفته و آن را ره گشای عصر ا دانسته اند. هم اکنون صهیونیست های گر فلسطین، علاوه بر دعاهای ایی روزانه، در پایان مراسم سالگرد بنیانگذاری رژیم اسراییل غاصی، پس از دمیدن در شیپور عبادت، این گونه دعا می کنند: «اراده ی خداوند، خدای ما چنین باد که به لطف او شاهد سپیده دم باشیم و نفخ صور ا گوش ما را نوازش دهد.»[5]
اختصاصی از سورنا فایل دستور زبان فضا، در معماری مساجد مجموعه آرامگاهی جام با و پر سرعت .
 لینک پرداخت و "پایین مطلب:فرمت فایل: word (قابل ویرایش)تعداد صفحه:26دستور زبان فضا، در معماری مساجد مجموعه آرامگاهی جام  معماری زبانی دارد که بر اساس یک دستور شکل گرفته است. مهمترین عناصر معماری، فضا است؛به نحوی که معمار، هدف اصلی خود را د. چکیده نوشته حاضر، ادامه مقاله «بررسی تطبیقی تورات وقرآن» است. در پُست های قبلی، به بیان یک مقدمه، پیشنه تحقیق، معرّفی تورات وموضوعات مطرح دراسفا نجگانه عهد عتيق وسایرکتاب های آن، ونیز به بررسی سند تورات ومحتوای آن درمورد خداوند ومقایسه آن با قرآن پرداخته شد؛ دراین بخش که چهارمین وآ ین بخش مقاله است، به بررسی محتوای تورات درمورد . چکیده نوشته حاضر، ادامه مقاله «بررسی تطبیقی تورات وقرآن» است. در پُست های قبلی، به بیان یک مقدمه، پیشنه تحقیق، معرّفی تورات وموضوعات مطرح دراسفا نجگانه عهد عتيق وسایرکتاب های آن، ونیز به بررسی سند تورات ومحتوای آن درمورد خداوند ومقایسه آن با قرآن پرداخته شد؛ دراین بخش که چهارمین وآ ین بخش مقاله است، به بررسی محتوای تورات درمورد . بسم الله الرحمن الرحیم چکیده این نوشته، ادامه مقاله «بررسی تطبیقی تورات وقرآن» است. در دوپُست قبلی، به بیان یک مقدمه، پیشینه تحقیق، معرّفی تورات وموضوعات مطرح دراسفا نجگانه عهد عتيق وسایرکتاب های آن، ونیز به بررسی سند تورات پرداخته شد؛ دراین بخش که سومین بخش مقاله است، به بررسی محتوای تورات می پردازیم. به بیان دیگر، این بخشی ازم. برگرفته از وبلاگ خاطره سازتو مسجد داشتم سجاده آماده می برای ،
همین که چادر مشکی را از سر برداشتم تا چادر بر سر کنم گفت:
این همه خودت را بقچه پیچ می کنی که چی؟
برگشتم به سمت صدا،
دختری را دیدم که در گوشه ی خانه نشسته بود.
پرسیدم: با منی؟
گفت: بله
با توام و همه ی بیچاره های مثل تو که گیر کرده اید توی افکار عهد عتيق!
اذیت. پاو وینت بررسی مسجد عتيق شیراز - تاریخ معماری ایران و جهان
تاریخ ایجاد 30/01/2016 12:00:00 ق.ظ    تعدادبرگ: 77 اسلاید   قیمت: 6000 تومان   حجم فایل: 1090 kb  تعدادمشاهده  2
مقدمه
شناسنامه مسجد :
تاریخچه
کتیبه سنگی
اولین هسته تاریخی شهر شیراز
درب ورودی ضلع شمالی
 درون طاق نما،
در دو طرف شبستان
در ضلع شرقی این شبستان
شبستان چهار در
در مغرب شبستان کوچک
ضلع غربی
شبستان بزرگ
در ضلع شرقی مسجد
خدایخانه
چهار گوشه خدایخانه
سقف ایوان های شرقی
دیوار ندبه
ضلع شمالی
ضلع غربی
شبستان اصلی و نوساز مسجد
ضلع شرقی
مردم شیراز بر این باور هستند که :
کاوش های باستان شناسی
مساجد مشابه مسجد عتيق شیراز و بررسی موارد تشابه
مسجد یا مسجد عتيق اصفهان
بخشی از مسجد پس از مرمت
منبر مسجد جامع عتيق
در مسجد جامع اصفهان چهار سنگاب قراردارند
 ایوان صاحب
سنگاب ایوان صاحب
مسجد عتيق تربت جام
ورودی مسجد

و....




تاریخ معماری ایران و جهان

مسجد عتيق شیراز


مقدمه :
کهن ترین مسجد شیراز مسجد جامع عتيق است که مسجد یا مسجد ادینه نیز نامیده شده است .این مسجد یکی از عجیب ترین مساجد است . که بنای زیرین آنرا متعلق به قبل از می دانند.
شناسنامه مسجد :
نام اثر: مسجد عتيق شیراز
محل اثر :شیراز
قدمت :صفاریان (قرن 3)
بانی :در زمان عمرو ابن لیث
مصالح : سنگ –گچ-کاشی-اجر-چوب
تزیینات : کاشی و مقرنس
مساحت کل :9138 متر مربع
زیر بنا :6058 متر مربع
نشانی : شیراز – پشت ضلع شرقی شاه چراغ

تاریخچه :
. این مسجد دو ایوانی بنای نخستین و اصلی ان در سال 281ه.ق در زمان عمر و لیث صفاری ساخته شده است . بعدها شاه ابواسحاق اینجو در سال 752ه.ق ساختمانی در میان مسجد بنا کرد که ان را خدایخانه یا دار المصحف مینامند که محل نگه داری جزوات قران مجید و تلاوت ان بوده است .

کتیبه سنگی ان از نمونه های ارزنده هنر خطاطی به شمار میرود . این کتیبه به خط یحیی الجمالی الصوفی خطاط  نامدار زمان شاه ابو اسحاق و حاوی جملاتی در شان قران کریم است

این مسجد اولین هسته تاریخی شهر شیراز میباشد که جدا از نقش مهم مذهبی عملکرد اجتماعی - نیز داشته است . به همین دلیل دارای شش ورودی در اضلاع مختلف میباشد که مهمترین ان ورودی ضلع شمالی است که در زمان صفویه باز سازی گردیده است .

درب ورودی ضلع شمالی به دوازده معروف است و کتیبه ای بر فراز آن قرار گرفته است که در دوره صفوی و در سال ( 1031 ه.ق. ) به خط علی جوهری نگاشته شده است این کتیبه تاریخ مرمت مسجد را در سال مذکور بیان می نماید.
سر در شمالی مسجد با کاشی مقرنس کاری شده است.
بر روی چهار کتیبه نام دوازده بر روی کاشی نگاشته شده و در جرزهای دو طرف این سر در نصب شده است.


در وسط ضلع شمالی مسجد، طاق نمای مرتفعی قرار گرفته است که در دو طرف بام آن دو گلدسته وجود دارد و سقف آن با آجر مقرنس کاری شده است. در حاشیه بالای داخلی این طاق نیز سوره هل اتی با خط نسخ بر روی کاشی نگاشته شده است. در انتهای آن پلکانی است که به پشت بام و گلدسته ها ختم می شود و در پیشانی و جلو آنها کاشی کاری شده است و روی آنها با خط نسخ آیات قرآنی نگاشته شده است.

در ضلع غربی این طاق نما، دالان درب دوازده ( درب شمالی) و پنج طاق نما قرار گرفته است و در پشت این دالان و طاق نماها، شبستان کوچکی قرار گرفته است.
در سال 1347 ه.ش. در شرق طاق نمای وسطی، شبستانی بزرگ به طول 30 متر و عرض 17 متر با 5 در آهنی مشبک و محر از سنگ مرمر عالی و ازاره هایی تا ارتفاع یک و نیم متر با سنگ مرمر ساخته شده است. قسمتی از این شبستان دو طبقه است و عرض آن نیز 5.5 متر می باشد.
 
کلمات کلیدی مرتبط:
مقدمه ,شناسنامه مسجد : ,تاریخچه ,کتیبه سنگی ,اولین هسته تاریخی شهر شیراز ,درب ورودی ضلع شمالی , درون طاق نما، ,در دو طرف شبستان ,در ضلع شرقی این شبستان ,شبستان چهار در ,در مغرب شبستان کوچک ,ضلع غربی ,شبستان بزرگ ,در ضلع شرقی مسجد ,خدایخانه ,چهار گوشه خدایخانه ,سقف ایوان های شرقی ,دیوار , مقالات مرتبط در این دسته مسجد بزرگ متوکل در سامرا پاو وینت معماری مسجد الاقصی مقاله و پلان مسجد عتيق شیراز پاو وینت مسجد جامع شهرکرد بهمراه نقشه ها پاو وینت مسجد جامع تبریز پاو وینت مسجد شیخ معزالدین مدرسه و مسجد کریم ایشان(برداشت از بناهای تاریخی) پاو وینت معرفی ، شناخت و تاریخچه مسجد سید اصفهان بسم الله الرحمن الرحیم چکیده نوشته حاضر، ادامه مقاله «بررسی تطبیقی تورات وقرآن» است. در پُست های قبلی، به بیان یک مقدمه، پیشنه تحقیق، معرّفی تورات وموضوعات مطرح دراسفا نجگانه عهد عتيق وسایرکتاب های آن، ونیز به بررسی سند تورات ومحتوای آن درمورد خداوند ومقایسه آن با قرآن پرداخته شد؛ دراین بخش که چهارمین وآ ین بخش مقاله است، به برر. بسم الله الرحمن الرحیم چکیده نوشته پیش رو، ادامه مقاله «بررسی تطبیقی تورات وقرآن» است. در پُست قبلی، ضمن بیان یک مقدمه، به پیشنه تحقیق، معرّفی تورات وموضوعات مطرح شده دراسفا نجگانه عهد عتيق وسایرکتاب های آن پرداخته شد؛ دراین بخش، به بررسی تورات به لحاظ سند می پردازیم. به دیگرسخن، این بخشی ازمقاله، بررسی سندی تورات را عهده دار است. عیسی ، همان نجات دهنده ای است که خدا وعدۀ ظهورش را در عهد عتيق از طریق ان راستین، به انسان داد. این منجی آسمانی، بر اساس پیشگوئیهای دقیق انبیاء به دنیا آمد، در میان ما زندگی کرد، مرد و از مردگان برخاست تا یگانه نجات دهندۀ ما انسانها باشد. به هنگام ولادت عیسی ، فرشتگان بر چوپانان ظاهر شدند و به ایشان پیامی تسلی بخش در بارۀ نجات دادند. در دنیای پرتلاطم امروز، ما چقدر به این پیام تسلی بخش و حاکی از آرامش نیاز داریم. خوب است که این پیام را بپذیریم. اهمیت کریسمس در این است که عیسی ، ذاتش همانند خداست و او به دنیا آمد تا ما خدای حقیقی را بشناسیم. فرزند یگانۀ خدا، انسان شد تا با مرگ و رستاخیز و صعودش به آسمان، واسطه و شفیع دائمی ما در حضور خدای پدر باشد. قانون خدا این است که هرچه بکاریم، همان را درو خواهیم کرد. انسان، هزاران سال است بذر دشمنی و نفرت کاشته که از آن، جنگها را درو کرده است. در واقعۀ میلاد ، خدا بذر محبت کاشت. من و شما در زندگی خود، برای آیندگان خود، چه می کاریم؟ حال اب این روزام!منو با دنیا راه انداخت... نه از خدا دنیا می خوام!نه اونو که با ما نساخت... نپرس از من که حال من سخته برات بازش کنم! یه بار دیگه باهات باشم!بوست کنم!نازت کنم! اون که یه باره داد می زد!هی نباشی دوستام هستن... باس بره گم شه عمو!من با خودم تنها هسم! اونی که دل نداد به ما!به مای دلداده ی بد... یه روز پشیمون میشه و....مهرم واسش میشه یه . اُمّ المؤمنین، حضرت خدیجه کبری(س) دختر خویلد بن اسدبن عبدالعزی نخستین همسر رسول خدا(ص)، از ن شریف، اصیل و نامدار عرب و می باشد. وی با این که در عصر جاهلیت، در مکه معظمه دیده به جهان گشود و در آن شهر قبیله گرا و طایفه مدار رشد و کمال یافت، در عفت، نجابت، طهارت، سخاوت، حسن معا ، صمیمیت، صداقت، مهر و وفا با همسر، کم نظیر بود و وی را در آن عصر، طاهره و سیده نساء قریش می خواندند و در یکی از چهار بانویی که بر تمام بانوان بهشت فضیلت و برتری دارند، شناخته شد و جز دختر ارجمندش حضرت فاطمه زهرا(س)، هیچ بانویی این مقام و فضیلت را نیافت. وی پیش از ازدواج با رسول خدا(ص)، در آغاز با هند بن بناس تمیمی، معروف به "ابوهاله" و پس از وی با عتيق بن عابد مخزومی ازدواج کرد و از هر دوی آن ها دارای فرزند شد. پس از مرگ همسر دوم، خدیجه کبری (س) با درایت و دمندی خویش صاحب دارایی فراوان شد و کاروان های متعددی برای بازرگانی به راه انداخت. حضرت محمد(ص) که پیش از بعثت، بنا به سفارش عمویش ابوطالب(ع) در یکی از سفرهای کارگزاران خدیجه شرکت کرد و سود فراوانی نصیب وی نموده بود، علاقه خدیجه را به خویش جلب و زمینه ازدواج با وی را فراهم کرد. بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ در سِفر «پیدایش» مىخوانیم: «بعد از این ایام که خدا ابراهیم را امتحان کرد، به او گفت: اى ابراهیم. عرض کرد: لبیک. گفت: «اکنون پسر خود را که یگانه فرزند تو است و او را دوست مىدارى، یعنى «اسحاق» را بردار و بر زمین موریا برو و او را در آنجا بر یکى از کوههایى که به تو نشان مىدهم به عنوان هدیه سوختنى، قربانى کن». پیدایش، ۲۲ : ۱٫
در این متن که مربوط به جریان ذبح یکى از فرزندان حضرت ابراهیم به دست او است، پس از عبارت «یگانه فرزند»، عبارت «یعنى اسحاق» قرار گرفته است. در حالى که عبارت صریح عهد عتيق، وعده تولد اسحاق را سیزده سال پس از اسماعیل مىداند و تا چهارده سالگى تنها فرزند ابراهیم است. پس در اینجا تحریفى صورت گرفته و عبارت «یعنى اسحاق» بعداً به متن عهد عتيق اضافه شده است. همان، ۱۷ : ۲۵ و ۱۸ : ۱
اما انگیزه این تحریف چیست؟ در اعتقاد یهودیان که به یان هم انتقال یافته است، «مسیّا» یعنى همان موعود باید از نسل اسحاق باشد و از سوى دیگر، شخص موعود از نسل شخص «مذبوح» است. تنها در صورتى که اسحاق همان شخص مذبوح باشد مىتوان موعود امم را از نوادگان اسحاق دانست و تنها در این صورت است که سیادت بنى و شه برترى یهود تثبیت مىشود و یان با استناد به همین متن، عیسى را که از نوادگان اسحاق است، موعود امم دانستهاند. و اگر مشخص شود که مذبوح اسماعیل بوده نه اسحاق، زیربناى بسیارى از اعتقادات یهود و یت ت یب مىگردد. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ بن 3 به هر حال، اینکه مراد از بنی فرزندان و نوادگان یعقوب هستند نکته ای پذیرفته شده و مورد اتفاق همه پژوهشگران است. به دلیل نقش و اهمیت دوران زندگی و تحولات تاریخی بنی ، هم کتاب مقدّس و هم قرآن کریم در موارد گوناگون، به شرح و تفسیر زندگی آنان پرداخته اند. این مطالب با وجود اختلاف در بسیاری از موارد، گاه دارای برخی اشتراکات نیز هستند. . 1- از نظر تاریخی، آیا درست است که حضرت خدیجه قبل از ازدواج با اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) ازدواج کرده بودند و از شوهر قبلی خود همسری داشتند؟ 2- اختلاف سنّی بین و حضرت خدیجه چقدر بوده؟ پاسخ: این سوال یکی از مسائل پیچیده صدر است. به جهت اینکه بسیاری از بزرگان اهل سنت و راویان و تاریخ نویسان پیرو مذهب خلفا در صدر خوش نداشتند شخصی را بالاتر از عایشه در بین همسران (ص) معرفی کنند لذا دست به ای روایات دروغین و استدلالات باطل زده اند، اما از آنجایی که حق هیچگاه مخفی نمانده و نخواهد ماند دست بسیاری از آنان رو شده و خود در لابلای کلماتشان به مطالبی اعتراف کرده اند, ما برای روشن شدن مطلب به بررسی دقیق این موضوع می پردازیم: برخى گفته اند: رسول خدا همسر اى غیر از عائشه نداشته است و در باره خدیجه گفته اند: وى قبل از رسول خدا با دو نفر به نامهاى عتيق بن عبد الله مخزومى و ابوهاله تمیمى ازدواج کرده بود و فرزندانى از آنان نیز داشته است. طرح شبهه اهل سنت: شیعیان ادعا مى کنند که خلیفه اول و دوم به خانه فاطمه (رضى الله عنها) حمله کرده اند؛ در حالى که همه مى دانیم علی رضى الله عنه چند تن از فرزندان خود را به نام هاى خلفا ـ همان هایى که ادعا مى شود قاتل فاطمه بوده اند ـ نام گذارى کرده است. این نشان مى دهد که خلفا از این تهمت ها برى هستند. آیا ى نام فرزندانش را از نام قاتل زنش م. کاش روزی بنویسند به دیوار بقیع
یک فراخوان کمک؛ طرح احداث ضریح

کاش روزی بنویسند به دیوار بقیع
کارگران مشغولند ؛ طرح احداث ضریح

کاش روزی بنویسند به دیوار بقیع
چند روز مانده به اتمام ضریح

کاش روزی بنویسند به دیوار بقیع
مهدی فاطمه(عج)اید به تماشای ضریح

کاش روزی بنویسند به دیوار بقیع
عید امسال ؛ صحن عتيق

کاش روزی بنویسند به دیوار بقیع
فلش راهنما؛ مرقد زهرای شفیع
قدیمی ترین ع حرم
این قدیمی ترین ع ی است که از حرم مطهر رضوی ثبت شده و در مجموعه ی آستان قدس رضوی موجود است. اینجا نهر خیابان و صحن سقاخانه ی عتيق (انقلاب فعلی) حرم رضا(ع) در سال 1233 هجری شمسی است. یعنی حدود 160 سال پیش. آنتونیو جیانوزی، از عکاسان خارجی عصر قاجاریان عکاس این ع است. در صحن کهنه ی حرم مطهر رضوی تا سال 1330 هجری شمسی نهری جاری بود که آب آن از شش فرسنگی مشهد مقدس از جائی به نام چشمه ی کلاسب در شمال مشهد مقدس سرچشمه گرفته و پس از طی مسافتی وارد شهر می شد. آب این نهر پس از عبور از بالاخیابان وارد صحن کهنه شده و از آن جا نیز از پائین خیابان می گذشت و در بیرون شهر به مزارع کشاورزی می رسید.