نمایش شا ار سینمای ایران در مقدونیه

به نقل از خبرگزاریها در مورد نمایش شا ار سینمای ایران در مقدونیه : فاطمه معتمد آریا بعد از اولین نمایش "۲۴فریم" در جشنواره کن گفت: سینمای جهان یک ساز را از دست داده اما سینمای ایران یک ستون محکم را. از چارچوب رقابت های یورو زیر 21 سال، از ساعت 23:15 به وقت ایران، دو تیم پرتغال و مقدونیه به مصاف هم رفتند که پرتغال با وجود پیروزی 4 بر 2 و دوم شدن در گروه حذف شد. نمایشگاهی از آثار پنج عکاس نامزد در بخش ع مسابقه سینمای ایران سی و پنجمین جشنواره فجر، با عنوان «ق دیگر» در نمایشگاه نوروزی گالری سینماتوگراف موزه سینمای ایران به نمایش گذاشته شد. نشست نقد و بررسی نمایش خدای کشتار کانون منتقدان ایران، شعبه استان کرمان، در راستای گسترش گفتمان تئوریک مبتنی بر اصول نقد، نشست نقد و بررسی نمایش خدای کشتار، نوشته یاسمینا رضا و به کارگردانی مجید عتیق را برگزار می کند. نمایش خدای کشتار، یکی از آثار اجرایی در پروژه همواره تئاتر می باشد که هم اکنون در پلاتو موج نو کرمان هر شب ساعت 19:30 . آئین افتتاحیه چهارمین گردهمایی سالانه سازان و عکاسان انجمن سینمای جوان کرمان در مجتمع گردشگری پالیز با حضور مسئولان، هنرمندان و سازان کرمانی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، این مراسم که با جشن تولد سی سالگی انجمن سینمای جوان کرمان همراه بود با برش کیک توسط سازان پیس وت سینمای جوان کرمان آغاز و ترانه سی سالگی انجمن نیز رونمایی شد.
در چهارمین گردهمایی عکاسان و سازان کرمانی 30 قطعه ع و 45 در دو بخش مرور خاطرات و نگاه نو به نمایش در خواهد آمد.
دو ورک شاپ «آرامش در عکاسی» و «باید بسازم» نیز در روزهای 25و 26 داد برگزار خواهد شد. اسان - مورخ دوشنبه 1394/05/19 شماره انتشار 19040
نویسنده: احمد صبریان در چند سال اخیرسینمای وحشت به یکی از گونه های مهجور سینمای ایران وعرصه تجربه های ناکام سازان این حوزه تبدیل شده است. هنوز در سینمای ایران نمونه کامل و قابل استنادی از سینمای وحشت نداریم وسینما برای رسیدن به یک متعارف و خوش ساخت در ژانر وحشت راهی دراز د یش دارد. دشواری سازی در این گونه سینمایی باعث شده حتی تعداد هایی که در این زمینه ساخته شده محدود باشد زیرا کمترکارگردانی تمایل دارد بختش را با ساختن نامه ای وحشت آورو ترس آلود بیازماید. سال ها قبل ساموئل خاچیکیان می کوشید گونه وحشت را تجربه کند، اما در دهه های 60 و 70 هیچ کدام از های وی نمی توانست تماشاگر را بترساند. های این کارگردان فقید در بهترین ح تجربه ای برای ساخت آثار پرتعلیق و حادثه ای بود. البته در دهه های 30 و 40 کارگردانی تاثیرگذار بود و هایش بر تماشاگری تاثیر می گذاشت که با نمونه های خارجی کمتر آشنا بود.به همین دلیل موفقیتی که او با های "ضربت"، "دلهره" و «بلوف» در جذب مخاطب ب کرد تکرار نشد. با توجه به این حقیقت که امروزبسیاری ازمخاطبان سینما با نمونه های خارجی سینمای وحشت آشنا شده اندسلیقه شان تغییر کرده وبه تماشای آثاری چون «احضارشدگان» ، «خوابگاه دختران »،«اقلیما»، «نفرین»،«کلبه » و... رضایت نمی دهند.از میان معدود تجربه های سینمای ایران در گونه وحشت، آثاری موفق ترند که ریشه ترس و اضطراب را در فرهنگ، باور و ویژگی های جامعه ایرانی مورد توجه قرار داده اند. "شب بیست و نهم" حمید رخشانی هنوز هم از بهترین های این گونه سینمایی است. شخصیت های اصلی تازه عروس و دختری است که دلباخته مرد(رضا رویگری) شده و با توطئه ای زن را تا مرز جنون می ترساند.نوع نگاه به قربانی ماجرا (مرجانه گلچین)، فضاسازی، ترسیم مناسبات باو ذیر یک جامعه سنتی و خلق موقعیت های ترسناک در دل جامعه از ویژگی های "شب بیست و نهم" است. قصه در فضایی سنتی می گذرد و کارگردان توانسته است از کوچه های تنگ و تاریک محله های سنتی، عمارت های قدیمی و بزرگ و روابط، بستری داستانی برای تقویت عنصر ترس و تعلیق شکل دهد. یکی از مهم ترین ویژگی های کارگردانی که ترسناک می سازد این است که ترس را بشناسد تا در خلق موقعیت های پرتعلیق موفق باشد. این موضوع ربطی به شناخت تکنیک و تبحر ساز ندارد کارگردان در ساختن ترسناک باید مخاطب را با وحشت شخصیت ها همراه کند. بیشتر هایی که در چند سال اخیر در گونه سینمای وحشت ساخته شده و به نمایش درآمده اند علاوه بر ضعف های آشکار در بازیگری و کارگردانی به هدف اصلی خود که ایجاد موقعیت های ترسناک است،نرسیده اند. دیگر نمایش خون و چاقو با نور قرمز و موسیقی پرتنش نمی تواند مخاطب را بترساندو در خلق هیجان و تعلیق ناکام اند. تجربه سینمای وحشت ایران نشان می دهد سازان ایرانی برای ترساندن مخاطب هنوز متکی بر شیوه هایی هستند که برای تماشاگر امروزی پیش پا افتاده و تا حدودی خنده دار است و این یعنی باخت بزرگ کارگردان.در حالی که سینمای شرق آسیا در ساخت های ترسناک به موفقیت رسیده و حتی توانسته بازار جهانی را تحت تاثیر الگوهای خود قرار دهد، سینمای ایران هنوز در این مسیر گام هایی لرزان برمی دارد. شاید به این دلیل که زیرساخت های سینمای وحشت در سینمای ایران وجود ندارد و همین کاستی مانع از آن می شود که معدود تجربه های این حیطه به ثمر نشیند. نمایش رشادت ها و صبوری های همسران فرماندهان جنگ به عنوان نقطه ای مغفول مانده از تاریخ جنگ در سینمای ایران بود که منیره قیدی با ساخت «ویلایی ها» از آنها برداشت. عصر طلایی سینمای کودک را می توان تکرار کرد نگاهی به رویکرد بیست و هشتمین جشنواره بین المللی کودک و نوجوان احمد صبریان رییس سازمان سینمایی در آیین گشایش بیست و هشتمین جشنواره بین المللی کودک و نوجوان اصفهان با تأکید بر این که سینمای کودک باید به جایگاه اصلی خود بازگردد اظهار کرد: اگر این جایگاه را درک کنیم متوجه خواهیم شد که راه آشت. ۱۱ در بخش غیررقابتی چشم انداز سینمای ایران در کنار ۳۳ بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) به نمایش درمی آید. از چارچوب رقابت های یورو زیر 21 سال، از ساعت 23:15 به وقت ایران، دو تیم پرتغال و مقدونیه به مصاف هم رفتند که پرتغال با وجود پیروزی 4 بر 2 و دوم شدن در گروه حذف شد. حضور پل چوبی و تهران 1500 در شانزدهمین جشن سینمای ایران بانی آنلاین: 108 سینمایی در شانزدهمین جشن سینمای ایران حضور دارند.
به گزارش روابط عمومی شانزدهمین جشن سینمای ایران ، دبیر اجرایی جشن سینمای ایران اعلام کرد 108 متقاضی شرکت جشن سینمای ایران شده اند که از این میان در هفته اول 21 برای داوران شانزدهمین جشن سینمای ایران به نمایش در آم. علیرضا رضاداد تاکید کرد لازم نیست جزیره ای جدا از سینمای ایران برای سینمای کودک تعریف کنیم بلکه باید سینمای کودک در دل سینمای ایران و مولفه ها و زیست بوم فعلی، حیات طبیعی خود را پیدا کند. ایسنا نوشت: فاطمه معتمدآریا بعد از اولین نمایش «۲۴ فریم» در جشنواره کن گفت سینمای جهان یک ساز را از دست داده است اما سینمای ایران یک ستون محکم را. در جشنواره فجر کارنامه یک ساله سینمای ایران رصد می شود. آن نتیجه ای که اما از دیدن های به نمایش درآمده در جشنواره امسال پیش چشم آمد، این بود که چشم انداز چندان روشنی پیش روی سینما در اکران سال آتی نیست. در «جامه دران»؛ «مصطفی زمانی» با دو نقش در یک مصطفی زمانی از حضور خود در دو نقش متفاوت در سینمایی «جامه دران» ساخته حمیدرضا قطبی و همچنین بازی در یک مجموعه نمایش خانگی که کارگردانی آن را حسن فتحی بر عهده دارد خبر داد. به گزارش سینماخبر،این بازیگر سینمای ایران درباره فعالیتهای اخیر این روزهای خود عنوان کرد: تنها اثر سینمایی که امسال کار «جامه دران» به کارگردانی حمیدرضا قطبی است که این در 3 اپیزود ساخته شده است. وی درباره ایفای نقش خود در «جامه دران» توضیح داد: جامه دران یک 3 اپیزودی است که به زندگی یک خانواده طی دهه 30 و 40 تا دهه 90 برمیگردد که من در این نقش یک پدر در دهه 40 و پسر دهه امروز را بازی میکنم که یک نقش متفاوت به شمار میآید.
بازیگر نقش یوسف (ع) در ادامه از حضور خود در یک سریال خانگی به کارگردانی حسن فتحی خبر داد و افزود: منتظر آغاز برداری این مجموعه نمایش خانگی که کارگردانی آن را حسن فتحی بر عهده دارد هستم. زمانی افزود: این سریال به امید خدا طی یک ماه آینده به کارگردانی حسن فتحی کلید خواهد خورد. مصطفی زمانی بازیگر خوش آتیه سینمای ایران پس از اولین حضور خود در سریال یوسف (ع) در نقشهای متفاوتی در سینما از جمله های «من همسرش هستم»، «خط ویژه»،«ملکه»، «جیببر خیابان جنوبی»و ... به ایفای نقش پرداخته است.
بانی روح الله رجبی با بیان این که سینمای اجتماعی که اکنون شاهد آن هستیم سینمای ناامید است و باید ببینیم که در مقابل آن سینمای دیگری وجود دارد یا خیر؟ اعلام کرد ما سینمای دیگری را مطرح کردیم با عنوان سینمای عد که سینمای قهرمان است. تیم های فوتبال ایتالیا و مقدونیه در مرحله مقدماتی جام جهانی به مصاف هم رفتند. بانی آنلاین: گروه سینمای ایران: قصد داریم در یک نظرخواهی، بهترین های سینمای ایران را به انتخاب کاربران بانی آنلاین برگزینیم. بهترین هایی که البته بر اساس سیر تاریخی سینمای ایران در ادوار مختلف برگزیده خواهند شد. برای شروع سراغ سینمای رفته ایم و بعد از این نظرخواهی، بهترین های دهه های 60، 70 و 80 با انتخاب مردم معرفی خواهند شد.
وقتی از سینمای صحبت می کنیم یعنی پروسه زمانی 30 سال فعالیت سازی در ایران را مدنظر قرار داده ایم با تولیداتی بسیار که البته اغلب آنها به عنوان محصولات عامه پسند متعلق به جریان سینمای فارسی، از دایره انتخاب ها بیرون می مانند. عمده دلیل انتخاب نشدن این دسته از ها، کیفیت غیرقابل دفاع اغلب این هاست. به همین دلیل طبیعی است که فهرست ما شامل آثار متعلق به موج نوی سینمای ایران شود و نکته دیگر اینکه به غیر دو (شب قوزی و خشت و آینه) تمام این ها در فاصله سال های 48 تا 56 ساخته شده اند.
کاربران بانی آنلاین می توانند از فهرست پیشنهادی ما، 10 انتخاب داشته باشند. 10 انتخاب به عنوان بهترین های سینمای ایران که با وجود همه انتقادهایی که به آن دوره وارد است، نمی توان انکار کرد که های بسیار خوبی هم در دل آن سینما تولید شده است.
1- شب قوزی (فرخ )
2- خشت و آینه (ابراهیم گلستان)
3- (داریوش مهرجویی)
4- قیصر (مسعود کیمیایی)
5- حسن کچل (علی حاتمی)
6- رضا موتوری (مسعود کیمیایی)
7- طوقی (علی حاتمی)
8- پنجره (جلال مقدم)
9- داش آکل (مسعود کیمیایی)
10- پستچی (داریوش مهرجویی)
11- آرامش در حضور دیگران (ناصر تقوایی)
12- یک اتفاق ساده (سهراب شهید ثالث)
13- تنگنا ( نادری)
14- فرار از تله (جلال مقدم)
15- صبح روز چهارم (کامران شیردل)
16- طبیعت بی جان (سهراب شهید ثالث)
17- بیتا (هژیر داریوش)
18- کندو (فریدون گله)
19- سرایدار (خسرو هریتاش)
20- مغول ها (پرویز کیمیاوی)
21- صادق کرده (ناصر تقوایی)
22- رگبار (بهرام بیضایی)
23- سه قاپ (زکریا هاشمی)
24- نفرین (ناصر تقوایی)
25- تنگنا ( نادری)
26- ن ها (مسعود کیمیایی)
27- گزارش (عباس کیارستمی)
28- کلاغ (بهرام بیضایی)
29- دایره مینا (داریوش مهرجویی)
30- سوته دلان (علی حاتمی) پرونده ای که به فرجام رسید اسان - مورخ چهارشنبه 1393/09/19 شماره انتشار 18855
نویسنده: احمد صبریان [email protected] بسیاری از تولیدات سینمای ایران هر ساله به سبب سیاست گذاری های مقطعی مدیران، نبود برنامه ای هدفمند و اعمال سلیقه های شخصی رنگ را نمی بینندو در برزخ بلاتکلیفی اکران دست و پا می زنند. چرا که برخی مسئولان بر این باورند این تولیدات که اتفاقا بیشتر شان ساخته سازان نسل جوان کشور است توان جذب مخاطب را ندارند . در حالی که همین ها باحضور درخشان در جشنواره های معتبر جهانی ،افتخارات و جوایز بسیاری برای سینمای ایران به ارمغان آورده اند.سال ها بود میان مدیران، تهیه کنندگان و سینماداران در خصوص نمایش این ها که یا در بایگانی سینما خاک می خوردند یا برای رسیدن به سالن ها سرگردان و حیران مانده بودند جنگ و جدل بود که یا ناکام می ماند یا نیمه تمام رها می شد.سرانجام پس از مذاکرات فراوان میان تهیه کنندگان و مدیران برای نمایش این آثارسینمایی ، ۲۵ شهریورماه سال جاری گروه سینمایی «هنر و تجربه» با حضوربرخی مدیران، سینما گران ، منتقدان و اهالی سینما و نمایش « یک اتفاق ساده » زنده یادسهراب شهید ثالث در موزه سینما راه اندازی شد. این گروه از 12 مهر نیز فعالیت رسمی خود را با نمایش 5 آغاز کرد. اینک چند ماهی است که« سینمای هنر و تجربه » با در اختیار داشتن 5 سالن یعنی سینماهای ، آمفی تئاتر موزه سینما، خانه هنرمندان و مجتمع سینمایی کورش در تهران و پردیس سینمایی هویزه درمشهد به اکران این ها می پردازد.البته اکران این گونه ها طی سال های گذشته نیز در قالب طرح های دیگری چون «آسمان باز»، «مخاطب خاص» و «نوعی نگاه» عنوان شده بود اما در مرحله اجرا، بنا به سلایق شخصی مدیران وقت و تامین نشدن بودجه لازم با ش ت مواجه شد. آثار«هنر و تجربه » چگونه هایی است ؟ *کمتر فرصت نمایش می یابندو از جنس هنر و تجربه هستند * ساختار فرهنگی دارند و قرار است فرهنگ ساز باشند * بستر مناسبی برای بالندگی شه های خلاق جوانان فراهم می کنند *به ارتقای دانش سینمایی تماشاگران و کیفیت هنری سینما کمک می کنند * میانه چندانی با سینمای تجاری وبدنه و مولفه های آن ندارند *فرم و محتوای آن کنجکاوی های زیبایی شناسانه تماشاگران را برمی انگیزند *ذوق و سلیقه بصری تماشاگرانش را ارتقا می دهند *شیوه های تازه ای در فرم بیان و روایت سینمایی داشته باشند هایی که در راهند «مسافر» و «لباسی برای عروسی» از عباس کیارستمی،« کهریزک ، چهار نگاه» ، «نویسنده بودن» ،« اشیا از آنچه در آیینه می بینید به شما نزدیکترند» ، «ملف گند» ، «دختر.. مادر…دختر» ،«از ایران یک ج »،«من از سپیده صبح بیزارم» ، «آفتاب ، مهتاب، زمین» ،«خاطراتی برای تمام فصول » و.... عناوین هایی است که به زودی میهمان سینماهای «هنر و تجربه» خواهند شد. رو مه جوان نوشت: سالن های سینمای کشور در انحصار های ایرانی است و معدود آثار خارجی به نمایش درآمده در سینماها یا قاچاق هستند یا آنقدر محدود نمایش داده می شوند که نمی شود به آن عنوان اکران خارجی داد، این وضعیت همچنان ادامه دارد. یک کارشناس بین المللی سینمای ایران اعلام کرد که «شمار جایزه های بین المللی سینمای ایران در سال ۱۳۹۵ به تنهایی برابر است با کل جوایز سینمای ایران در چهل سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۷۷». نقش شخصیت های زن در سینمای امروز ایران
بخشی مهمی از سینمای امروز ایران را بانوان تشکیل می‌دهند، اما سوال اصلی اینجاست که نقش شخصیت‌های زن در سینمای امروز ایران چگونه است.  در ایام دومین سالگرد درگذشت «مرتضی ن » پژوهشگر، مستندساز و تهیه کننده فقید سینمای مستند ایران، نمایش و نقد مستند «پنجاه سالگی» آغازگر دوره جدید کانون «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خواهد بود. تاریخ اجتماعی سینمای ایران
a social history of iranian cinema
by : hamid naficy
در چهار جلد - (به انگلیسی)


بنا به گفته ی روبرت صافاریان " کتاب تاریخ اجتماعی سینمای ایران کتاب مهمی است نه تنها درباره تاریخ سینمای ایران، بلکه در زمینه شناخت گوشه ای از فرهنگ این سرزمین از طریق تعامل آن با پدیده مدرنی مانند سینما ..... برقراری تعادل بین تحل. http://s1.picofile.com/file/7942778816/copy_of_a_z.jpgعلیرضا ذیحق سینما ایران در نگاهی به سینمای ایران در دوره های تاریخی معین ، میزان ایجاد شادی و امید به آینده در مخاطبان کاملا محسوس است . در دوره ای از سینمای ایران شاهد سوژه هایی هستیم که مخاطبان وقتی از سینما بیرون می زنند رویاهایشان نیز با آنها راه می رود و با دلی شاد و روحیه ای ب و چهره ای خندان و امیدوار به فردا ، به کارزار زندگی می شتابند و گیشه های سینما بی حمایت ت به خوبی کار می کندوجامعه نیز به همان اندازه شادمان است . رو مه اعتماد نوشت: سال ٨٢ بود که سینمای ایران با حضور در ١٨٠٠ رقابت بین المللی توانست کارنامه درخشانی را به نام خود ثبت کند. از آن سال به بعد اگرچه پرونده حضور سینمای ایران در عرصه بین المللی بسته نشد و با قوت و ضعف ادامه پیدا کرد، اما نخستین اسکار اصغر فرهادی در آ ین روزهای سال ٩٠ آن روی سکه سینمای ایران را به جهانیان عرضه کرد. اختلاف میان سینمای بدنه و هنروتجربه برای نخستین بار از بدو تأسیس یعنی آذر 93 شکل جدی و علنی به خود گرفته است. باید دید در سینمای این روزهای ایران که هر سازی می زند و کوک می کند حق با چه ی است؟ نمایش آثارسینمای ایران بر سینماهای فرانسه در بیش از سی سال گذشته را می توان حضوری موثر و خوب ارزی کرد. این حضور هرچند در طول سالیان متمادی با افت وخیز های گوناگونی روبرو بوده اما نمایش های سینمایی تولید شده در ایران نمودی از موفقیت های جهانی این سینمای در سی سال گذشته است. ن ماندگار در قاب سینمای جنگ اسان - مورخ چهارشنبه 1393/07/02 شماره انتشار 18793 شخصیت های زن در های دفاع مقدس به عنوان نماد ایثار و مقاومت حضوری تاثیرگذار و ماندگار در تاریخ سینمای ایران دارند. ن و خانواده ها همراه مردان ایستادند تا نام این سرزمین در تاریخ خدشه دار نشود. شکوه(بیتا فرهی) درکیمیا، مریم (عاطفه رضوی) درنجات یافتگان، شیدا (لیلا حاتمی) در شیدا ، گیلانه (فاطمه معتمدآریا) درگیلانه، لیالی (مهتاب کرامتی) درخاک سرخ ، گوانا (مهتاب نصیر پور) در فرزند خاک و مینا (شبنم مقدمی) در فرزند خاک همشهری آنلابن: رئیس انجمن پخش کنندگان ، فروردین سینمای ایران را متفاوت و خاص تر از سال گذشته ارزی کرد و گفت: شروع سینمای ایران در سال ۱۳۹۶ بهتر از سال پیش بوده که امیدوارم این روند کماکان ادامه داشته باشد. رو مه وقایع اتفاقیه نوشت:بررسی دقیق تر تمام آثار اکران شده در سال ۱۳۹۵ از وجود یک بحران اقتصادی جدی در سینمای ایران حکایت می کند. فروش کل سینمای کشور در سال گذشته، ۱۵۶ میلیارد تومان و تعداد مخاطب کل سینمای کشور به 23,6 میلیون نفر رسیده است. در هفتمین روز جشنواره جهانی فجر، 24 از سینمای جهان و 6 از سینمای ایران روی می روند. نمایش «رفتن» به کارگردانی نوید محمودی، محصول مشترک سینمای ایران و افغانستان در ا و ای های آغاز شد. مراسم تجلیل از چهار بردار پیش وت سینمای ایران به پاس یک عمر فعالیت در عرصه سینما و با یادی از زنده یاد احمد مسروری با عنوان «شب نقره ای» در موزه سینمای ایران برگزار می شود. رئیس سازمان سینمایی در پی نامه اخیر فرهنگ و ارشاد ی و تعیین فرصت دو ماهه برای رفع موانع نمایش هایی که مشکل نمایش داشته اند با نگارش نامه ای از نگاه حمایتی صالحی ی نسبت به سینمای… تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نباید به هر قیمتی به دنبال جذب مخاطب بود، گفت: ما معتقدیم سینمای ایران علی رغم همه ایرادها و انتقاداتی که بر آن وارد بوده، اما سالم ترین و پاک ترین سینمای جهان است و اگر ایرادی وجود دارد باید در جهت رفع آن ها تلاش کنیم. مهر نوشت: دانش اقباشاوی کارگردان سینمای ایران مستندی درباره کیانوش عیاری ساخته است که این مستند در مراسم بزرگداشت وی در جشن بزرگ سینمای ایران به نمایش در می آید. بعد از درخشش «فروشنده» در فستیوال کن ۲۰۱۶، گویی دوران تازه ای برای سینمای ایران آغاز شد و توجه سینمای هنری جهان که پایگاهش هر ساله در کن بنا می شود به سینمای ایران بیشتر و بیشتر شد. سیدصادق به همراه هنرمندان گیلانی با «نینو کوخالاشویلی» معاون مرکزملی سینمای گرجستان و «کتوان ماکواریانی» کارگردان سینمای این کشور دیدار و گفتگو د. فاصله ما تا سینمای آرمانی تا چه حد است؟ قدرت تقابل سینمای متعهد با دو آفت بزرگ سینمای امروز یعنی سینمای روشنفکری و سینمای گیشه ای که باید از این دو به عنوان شاخصه های ابتذال در سینما یاد کرد به چه میزان است؟
نیم نگاهی به سینمای روشنفکری، نگاهی به سینمای گیشه ای، بدحج در سینمای ایران، بی عفتی در سینمای ایران، ترویج عشق های خیابانی در سینمای ایران، ترویج روابط در سینمای ایران، تماس های فیزیکی نامشروع در سینمای ایران، موسیقی در سینمای ایران، در سینمای ایران، عناوین برخی از قسمت های مستند یک نما از سینما می باشند.  مستند یک نما از سینما / بررسی ابتذال در سینمای ایران برای به ادامه رجوع کنید 900سئانس برای «هنر و تجربه» اسان - مورخ چهارشنبه 1393/09/19 شماره انتشار 18855 به گفته مسئول اجرایی طرح «هنر و تجربه » مجموع کل هزینه این طرح بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان است. به گزارش خبرآنلاین از زمان آغاز به کار این گروه سینمایی تا 29آبان حدود 25 سینمایی، مستند و کوتاه ایرانی و خارجی در5 سینمای تهران و مشهد اکران شده است. به گفته حسین علم الهدی دبیر اجرایی شورای سیاست گذاری این گروه سینمایی تعداد مخاطبان های «هنر و تجربه» طی٣٥روزنمایش (از ١٣ مهر تا ٢٢آبان ) بالغ بر ٦٠ هزار نفربوده است. همچنین ٩٠٣ سئانس به نمایش های این گروه اختصاص داده شده است که از این تعداد ٧١٠ سئانس موظف سینماها بوده و سئانس های فوق العاده خارج از تعهد سینماها نیز به ١٩٣ سئانس رسیده است. این تعداد نوبت نمایش برای سینمای «هنر و تجربه »افسانه نیست بلکه براساس خواست و احترام به مخاطبان این سینما بوده است . همشهری آنلاین: یک کارشناس بین المللی سینمای ایران اعلام کرد که «شمار جایزه های بین المللی سینمای ایران در سال ۱۳۹۵ به تنهایی برابر است با کل جوایز سینمای ایران در چهل سال ۱۳۳۷ تا ۱۳۷۷!» یک تهیه کننده سینمای ایران معتقد است سینمای ایران تاکنون ی با کیفیت و در شان (ره) و مرتبط با زندگی ایشان تولید نکرده است. کانون منتقدان ایران شعبه استان کرمان برگزار می کند: نشست نقد و بررسی نمایش شور حرارت در خنکای آشپزخانه ؛ کانون منتقدان ایران، شعبه استان کرمان، به منظور گسترش گفتمان تئوریک مبتنی بر اصول و روش های نقد تئاتر، چهاردهم شهریور ماه نود و سه، نشست نقد و بررسی نمایش شور حرارت در خنکای آشپزخانه ، به کارگردانی آقای سجاد منصوری را برگزار می. پس از اکران عمومی " ماجرای نیمروز" شاهد آن خواهیم بود که توقع عمومی از سینمای ایران بالا خواهد رفت و مخاطب سینمای ایران ، به ویژه در بحث بازتولید تاریخ معاصر از سینمای ایران انتظارهای بیشتری پیدا می کند. رو مه وقایع اتفاقیه نوشت:بررسی دقیق تر تمام آثار اکران شده در سال ۱۳۹۵ از وجود یک بحران اقتصادی جدی در سینمای ایران حکایت می کند. فروش کل سینمای کشور در سال گذشته، ۱۵۶ میلیارد تومان و تعداد مخاطب کل… سینماگران یی، مدیران آکادمی اسکار و صاحبان میراما ، ضربه بزرگی به سینمای شریف زده اند؛ سینمایی که موفقیت های فراوانی به دست آورده و به زعم بسیاری از سینماگران ایرانی، تنها رقیب سینمای ایران است! آنها باید افشاگران را زی وستی به حاشیه سینمای می راندند، تا دیگر ی جرأت نکند با حتی طرح کلی وجود چنین مسائلی، این گونه به نظام استودیویی . جیوانی پومپلی کارگردان ایتالیایی عنوان کرد: موج فرهنگ از طریق سینمای ایران وارد صنعت سینمای جهان شده است. موجی که مقطعی نیست، شبیه به یک فرایند است و همچنان تداوم دارد. افشاگری ها درباره دهه شصت نیز پس از آن آغاز شد که برای بهشتی بزرگداشت برگزار و از کتاب خاطراتش رونمایی شد و عده ای تلاش د، او را معمار سینمای ایران جا بزنند! معماری که در دوران حضورش، سینمای ایران با افت شدید فروش و کاهش شدید شمار سینماها روبه رو شد. آیا مدیران دهه شصتی سینما تصور می د حقیقت تا ابد پنهان می ماند؟ در حالی که بحران در مقدوینه به پارلمان این کشور سرایت کرده، یک مقام ارشد یی برای آنچه که تلاش جهت خاتمه دادن به تنش مقدونیه اعلام شده، وارد این کشور شد.